Sv: utslitna ben ridning
Jag brukar hålla distans till vad som skrivs på buke, men nu kan jag inte låta bli att bli upprörd. Du skriver att ingen läser vad du skriver, gör du det själv?!
Jag har en häst som pga pålagringar inte har friska ben. Dom märks genom att hästen om man longerar hästen på volt i galopp kan hon börja galoppera jämfota med bakbenen och går då lätt omkull. Om man rider är hon stapplig i frambenen. Jag vill inte avliva henne ännu och min fråga är nu om jag kan rida henne mer alls eller om hon bara ska gå i hagen? Det har varit så här länge och hon kommer aldrig bli friskare men hon verkar inte bli sämre heller. Kan det vara okej att använda henne till någon sorts promenadridning eller bör hon endast gå i hagen?
Håller hon inte för promenadridning håller hon knappast för dräktighet (men det har du ju inte avslöjat än)
Hästen är röntgad i en kotled av distriktsveterinären på klinik. Hon hade en liten förändring i leden och skulle bli frisk. Hon fick flera sprutor. Dom gjorde ingen skillnad. När jag ringde och sa att hästen inte blev bättre fick jag till svar av veterinären att han inte kunde hjälpa mer.
Frågan är ju hur man egentligen vet hur pass ont en artroshäst har, den kan ju inte prata. Haltar gör hon ju inte men är stapplig då hon rids. Med veterinärer kommer jag ingen vart.
Här insinuerar du att din häst kan ha artros
Veterinärerna som undersökt hästen har sagt att hon är halt på höger framben, det syntes då hon blev longerad. Men ändå är hon stapplig på båda frambenen även bak kan hon stappla till men inte så ofta. Och detta är alltså då hon rids. Då jag lett henne på vägen tycker jag mig ha märkt att hon haft en liten antydan att tappa ett framben men så lite att det knappt syns.
Nånting som stör mig är att hon andas så högt då hon går, hon liksom flåsar och jag vet inte varför om det har nånting med hennes ben att göra eller om hon börjar få problem med lungorna, har hört att det är vanligt att gamla hästar drabbas av kvickdrag men hon hostar ju inte heller så jag vet inte.
Oren när hon leds och har andningsproblem, du misstänker eventuellt kvickdrag?
Jag antar att hästens ben kommer att bli sämre ju mer tiden går och att hon kommer att behöva avlivas inom en snar framtid. Hon verkar väldigt nöjd och pigg och visar på inget sätt att hon skulle må dåligt förutom detta flåsande som ju måste betyda nånting så det är verkligen inte lätt att veta hur mycket värk hon har.
En snar framtid som troligtvis påskyndas av dräktighet (men det har du fortfarande inte berättat i tråden när det här inlägget publiceras)
Veterinären gjorde böjprov och tittade då hästen sprang men såg ingen hälta någonstans. Då longerade jag hästen och han sa att hon var halt på höger framben. Då gjorde han böjprov igen på det benet och sa att hältan satt i kotleden, hon reagerade lite då han böjde den. På det sättet kom han fram till att han skulle röntga den leden, där hon hade en broskförändring.
Hästen är halt och har broskförändringar
Hästen är 22 år varit ridskolehäst nästan 10 år, jag har haft henne 6 år. Hon har varit halt 3 av dom åren. Det tog länge innan jag förstod att hon var halt hon kändes enbart lite stel i galoppen och jag trodde att hon började bli gammal men det blev värre säkert av att jag fortsatte rida mycket volter, inte lätt att upptäcka mindre rörelsestörningar när man inte har någon erfarenhet av den sortens hälta. Hon äter både msm och glukosamin som verkar hjälpa lite i alla fall men inte helt och försäkringen täcker endast olycksskador dvs inte ledskador, senskador etc.
Alltså köpte du hästen när den var 16, du har haft den i 6 år och den varit halt i 3. Sammanhängande? Tidigt? Sent?
Jag rider inte hästen mer och har nog gett upp. Jag tror som veterinären sa senast att hästen är gammal och det finns inget man kan göra. Om man rider hästen snubblar hon om man låter henne bara gå i hagen stelnar hon bort så vilket som är bättre vet jag inte. Men jag har ingen lust att rida en stapplande häst så då blir det för henne att gå i hagen. Sadeln ligger inte heller helt bra, har inte hittat nån som passar perfekt då hon har svår rygg att hitta sadel till. Hon är även dräktig i fjärde månaden så snart blir hon tjock. Hon är redan lite tjock så då blir det nog ingen ridning mer. För övrigt kan man inte ge djävulsklo till dräktig häst så det kommer jag inte att ge.
Du skriver att hästen mår dåligt av att ridas och mår dåligt av att gå i hagen. Släpper "bomben" att hästen dessutom är dräktig.
En gammal häst som blivit halt pga förändringar i leder som konstaterats genom röntgen går inte att göra frisk mer om man inte får den symptomfri genom att spruta leden eller låta hästen vila så då hjälper det ju inte att åka till kliniken. Och vad är det för fel med att betäcka en häst som inte kan ridas?
Belastningen av dräktighet är knappast mindre än promenadridning som du ju var osäker på om hon höll för i första inlägget.
Jag funderade länge fram och tillbaka innan jag betäckte hästen och kom fram till att det bästa nog vore att betäcka henne.
Hon kan inte ridas mer och att ha en häst som bara går i hagen är ju faktiskt lite tråkigt. Hon vill inte dö och att avliva henne för att hon inte kan ridas skulle kännas egoistiskt.
Hästen har inte lidit av dräktigheten och jag ångrar inte mitt beslut.
Jag tänker inte ens kommentera det.
Nej, jag ångrar inte betäckningen av hästen och kommer inte att göra det heller dessutom tycker jag att en häst som varit ohalt fram till 20-årsåldern när åldern börjat komma emot faktiskt visat sig vara hållbar men det är ju jag.
Kan ju funka med ditt tidigare uttalande att hästen är 22, du har haft den 6 år och den varit halt 3. Innan dess vet inte vi som bara läst tråden hur hästens historia ser ut mer än att den gått 10 år på ridskola.
Det går ju faktiskt att ha hästarna i en liten hage så behöver inte fölet springa långt bort och stoet behöver inte springa efter.
Hållbarhet, hållbarhet, hållbarhet.
Självklart slängs inga hästar på skrothögen, hon får gå i hagen så länge hon mår bra och jag har fortfarande inte betäckt hästen utan veterinärs godkännande.
Men tidigare skrev du att hon blev stel av att gå i hagen och du vet inte vilket som var värst av det och att hon blev halt när du red?
Hästen är 21 år och fick sitt första föl 2007 hon har inte fått nåt fler sen dess. Och jag skulle givetvis inte betäckt hästen om jag inte trodde hon skulle klara det eller om veterinären sagt nej. Jag har slutat rida henne för att hon inte längre är helt fräsch i benen och bör få ta det lugnt och bara vara häst. Människor på bukefalos verkar ha stor tendens att göra en höna av en fjäder och detta med vad som är rätt och fel i hästsammanhang verkar vara ett känsligt ämne för många.
Den var ju 22?
Jag säger bara detta en gång till, hästen mår inte så dåligt av sin sjukdom att den måste avlivas och det är bara jag som kan avgöra den saken och fatta beslut. Men eftersom det går så trögt tänker jag inte skriva det igen lägg all er energi på nåt annat i stället och sluta sitta här.
Vilken sjukdom? Andningsbesvären eller hältan?
Min häst har inga stora andningsbesvär och det finns många artroshästar som aldrig blir friska men inte behöver tas bort och detta börjar bli lite tjatigt men hästen är fortfarande dräktig tro det eller ej och kommer så att förbli.
Men tidigare skrev du på sånt sätt att i alla fall jag uppfattade det som att du misstänkte kvickdrag?
2009 är hästen 21 år, nästa år är hästen 22 år räkna själv ut hur gammal hästen var 2004.............
Återigen, är den 21 eller 22?
Ser du vad jag menar? Mycket rörigt är det från din sida. Ovanpå detta finns det exempel i tråden på andra trådar/inlägg du gjort om din hästs problem. Jag hoppas verkligen att dräktigheten går smärtfritt för din häst och att både sto och föl klarar sig bra
(alla smileysar är raderade för att citaten skulle få plats)