utslitna ben ridning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: utslitna ben ridning

Vad har försäkringsvillkoren med hästens lidande att göra?
Att hästen är knapphändigt försäkrad gör det knappast mer rätt att behålla den i livet för att man ändå inte "vinner" nåt på att ta bort den.

Att dömma av dina inlägg i andra trådar har jag tolkat att du har en syn på hästar där man ska värna dem väl och osjälviskt alltid sätta hästens bästa främst, varpå jag blir lite konfunderad över din inställning här.

Senast ändrad:

Är det bara jag som ser ironin trots avsaknaden av dessa smilande gubbar, eller så har jag tolkat tokfel men det tror jag inte.

Frånsett det så finns inte utrymme för ironi, nu är dräktighheten ett faktum och TS har inte för avsikt att avbryta den. Vi kan i det här läget endast önska TS häst lycka till, och i fortsättningen påminna TS om överrubriken som stär för hästvård här på Bukefalos.

Hästvård: Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Tillkalla i första hand veterinär om din häst är dålig.

Vad jag ser är antingen ett väldigt seglivat troll som har skitkul av att lyckas göra så många upprörda, eller så ser jag en hästägare som stoltserar med att denne MINSANN VISST kan behålla sin häst dräktig och få föl OAVSETT vad NÅGON tycker. Dvs en svårbotlig "jag vet minsann bäst och jag ska visa att..."-personlighet som jag hoppas att det trots allt finns få av i samma skara.

Det är knappast så att någon här tror att hästen kommer att sluta vara dräktig, snarare att folk hoppas att ägaren kan inse det felaktiga i hela baletten. Även om ägaren inser detta är det inget jag tror att någon av oss kommer att få ta del av, då detta uppenbarligen blivit en prestigefråga. Förhoppningsvis inser ägaren sitt misstag och grämer sig enormt, eller så är det den värre versionen: ägaren har helt enkelt så lite insikt, empati och kunskap att det är en omöjlighet och följden av det kommer att bli att djur lider även i fortsättningen.

Oavsett vilket så sitter (förhoppningsvis) majoriteten av hästägare på en annan planet än TS.

Senast ändrad:

Helt allvarligt,, TS har ju kontaktat veterinär och fått klartecken.. Hur ska det tolkas???

Jag anser att man inte ska gå emot Veterinär expertis råd innan annat kan bevisas. Ännu mindre sitta här och anklaga TS för bristande kunskap,djurplågeri mm när man i nästa andetag själv gladerligen skriver att man inte är ett dugg mer kompetent!!

Visst kan det vara så Boj att man enbart tolkar Veterinärens råd så som man själv vill tolka det men om man ser på hur även andra skriver på forumet så verkar det ju som att det även är en ganska generell åkomma.

Det finns massor av inlägg/användare som gladerligen skrivit (dåtid) att dom ansett sin Veteterinär/Hovslagare som inkompetent för att senare kanske inte lika gladerligen (men dum nog) skrivit att individen blivit avlivad..

Och detta enbart beroende på att man "Rider på höga hästar"

Hästvård: Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Tillkalla i första hand veterinär om din häst är dålig.

Tänk va många trådar som aldrig skulle startats om alla användare följde denna enkla regel och hur många svarsinlägg som i ett senare läge tvingar TS att följa denna enkla regel.:angel:

Jag anser att man inte ska gå emot Veterinär expertis råd innan annat kan bevisas.

Gör du? Det är inte vad du skriver i andra trådar och uppmanar andra användare att göra. Där inkompetensförklarar du både veterinärer och hovslagare till höger och vänster, högt och lågt.
Du är pinsam coari och jag hoppas att du enbart skriver här på buke för att provocera. Så, nu fick jag det sagt.

Gör du? Det är inte vad du skriver i andra trådar och uppmanar andra användare att göra. Där inkompetensförklarar du både veterinärer och hovslagare till höger och vänster, högt och lågt.
Du är pinsam coari och jag hoppas att du enbart skriver här på buke för att provocera. Så, nu fick jag det sagt.

Om du tar av dig din "bon Jovi" spectra så kanske det klarnar.

Naturligtvis så har du din fulla rätt att säga vad du vill och även fått det sagt med allt vad det tillhör.

Jag har aldrig varesig högt eller lågt eller till höger och vänster inkompetensförklararat varesig veterinärer eller hovslagare.

Den informationen har redan framkommit från TS eller användaren som skrivit inlägget.

Du själv har ju mer än en gång fått mig att ifrågasätta din roll på forumet.

Du själv har ju mer än en gång fått mig att ifrågasätta din roll på forumet.

Va? Mig veterligen har jag aldrig haft med dig att göra förut mer än att jag läst vad du skriver. Du är rolig du. :D

Senast ändrad:

Hur det kan tolkas kan du läsa i mitt tidigare inlägg till TS.

Nu går vi till botten med detta i denna tråd..

Jag kan ha fel men tycker det pågår en "hetsjakt" på TS här!!!

TS skriver otaliga ggr att individen är undersökt av Veterinär expertis och om inte annan yttre påverkan förekommer inte ska ha några problem med att genomgå en dräktighet.

Vad är det exakt som gör att du och alla andra i denna tråd har större kunskap om just denna individs välbefinnande utan att ens ha tagit del av den IR???

Du om ngn borde väl veta hur många av bukefalos användare skriver beroende på vilken empati dom för stunden söker.

Hela Bukefalos är ju som en värsta "psykolog tråd"

Du får ursäkta men så länge det finns ett Veterinärt omdömme som TS hänvisar till så är min uppfattning att det ligger mer stubstans i det och det ligger till grund för mina inlägg.

Vem vet,, kanske kommer det framöver avslöja sig att det veterinära omdömmet är falskt men det för framtiden utvisa.

Vad är det som får dig att för dagen så bestämt ta ställning????

Att det "fabuleras" på forumet kan väl knappast vara ngn nyhet för dig eller???

För mig är det ingen nyhet att ett sto med utslitna ben som inte längre "duger till vardagligt bruk" anses som en bra avelsmärr.

Där har du svaret på varför dagens avel inom ridhästar uppvisar en negativ hållbarhet.

Va? Mig veterligen har jag aldrig haft med dig att göra förut mer än att jag läst vad du skriver. Du är rolig du. :D

Rolig och rolig,, du anklagar mig för att endast provocera på forumet, jag lägger ut en vink till dig att bukefalos efter att ha läst dina inlägg inte är rätt forum för att ragga brudar på.

Förstår du??

Nu var du ännu roligare och bevisade att du inte har en aning om något om mig.

Återgå du till att hålla ts om ryggen och låt mig ragga brudar i fred. :rofl:

Nu går vi till botten ja, efter att ha backat bandet ett antal tidigare trådar från TS. Man inser då att det som skrevs i dem och vad veterinären har kommit fram till enligt TS själv inte överensstämmer med det som nu skrivs i denna tråd.
Svårare än så var det inte, läser du nu mitt inlägg till TS så förstår du vad jag menar med det.

Jisses, min häst börjar bli jättetjock fast hon bara är på 120 dygn hon blev inte alls fet så här tidigt förra gången, det syns verkligen att hon är dräktig. :love: :love: :love:

Jisses, min häst börjar bli jättetjock fast hon bara är på 120 dygn hon blev inte alls fet så här tidigt förra gången, det syns verkligen att hon är dräktig. :love: :love: :love:

Hur mår hon för dagen?? "stapplar" hon fram som alla andra påstår??

Berätta gärna lite mer om hur du fodrar denna dräktga individ och dess övriga dagliga miljö och hantering.

Senast ändrad:

Men det var ju lady2 som sa att hästen är stapplig, och ramlar när hon galopperar och andas konstigt ???!!!
Hästen kanske blir bättre nu när hon är dräktig.
Händer ju faktiskt !
hambo

Nu har det gått ännu en månad och min häst mår fortfarande finfint trots att magen är ganska stor. Hon gör inte mycket annat än går in och ut från hagen om dagarna och verkar vara nöjd. Hennes foderstat består av hö, havre, mineraler, betfor och glukosamin. Dom tre, fyra sista dräktighetsmånaderna kommer hon att få mera havre, tillskott av protein och e-vitamin. Tänk va glad hon kommer att bli när hon får ett föl :D

Och förresten stapplar hon inte fram heller. Det var ju då hon reds hon kunde tappa ett ben och hon har inte ridits på länge nu. Galopperar gör hon utan problem då hon springer själv och andningen är det inget fel på.

:banana::banana::banana::bump::bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 907
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar