utslitna ben ridning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: utslitna ben ridning

Okej, nu kollade jag andra trådar, tyvärr.

TILL TS:

Snälla, sätt dig och läs igenom dina trådar om hästen, och fundera på om ditt beslut verkligen är det bästa för hästen? Dessutom, du MÅSTE utreda andningsbesvären!

Sedan i februari i år har hästen blivit stadigt sämre enligt dina tidigare trådar. Hon avlastar både fram och bakben i boxen i februari, i april skriver du ett nytt inlägg om saken, och det har då fortgått några månader.

Strax därefter skriver du i en betäckningstråd: Symtomen blir fler för varje år som går och under vintern har hon börjat stå och vila bakbenen mycket, hon står även brett med frambenen emellanåt. Du skriver också i samma tråd att jag vet att hon har värk

På FLERA ställen har du skrivit att vet sagt den bara får ridas rakt fram, och i varannan tråd skriver du att du har slutat rida den, men i varannan tråd frågar du om varför den är si och så när den rids... Du rider den alltså ändå..

I juli skriver du: vilar bakbenen och växlar mellan dem hela tiden då den står i hagen, boxen och att du är rädd för att det är nåt obotbart (det är artros förresten, obotbart, och det sa ju veterinären till dig redan tidigare..)

Du FORTSÄTTER rida hästen, i AUGUSTI skriver du: Hon är väldigt stapplig på frambenen i skritt om man rider stapplar till närmare 20 gånger på en halvtimme men faller aldrig omkull går ner på knä eller liknande

I augusti börjar dessutom hästens andningsproblem: Men nånting annat som hon fortfarande gör är att hon flåsar mycket när hon går, beror det också på smärta eller? Hon andas ljudligt, högt och har uppspärrade näsborrar som om hon skulle vara andfådd fast hon inte är det. Vet inte alls om det betyder att nånting är fel eller inte men har i alla fall reagerat på det.

Sen nu kommer dne här tråden. Och hästens andningsproblem är likadana - det har gått TVÅ MÅNADER!

Ser du inte att din häst - tyvärr - blir sämre och sämre, och att den har ont? Låt den slippa mer, för hästens skull. Om du envisas med att ha den kvar, så MÅSTE DU genast utreda andningsbesvären, och se till den får en smärtfri tillvaro. Och sluta rida den, inte bara säga du ska/har det utan verkligen sluta prova.

Vi vet ju vad du har skrivit !:grin:
Jag förstår att du ångrar dig .

Som sagt... Jag önskar er lycka till och hoppas att det kommer gå väl för ditt sto, föl och Dig !

Hej från hambo

:rofl:

Jag förstår inte hur ni orkar sitta och skriva en massa skit om nånting ni inte vet nåt om liksom jag heller inte förstår hur jag orkar sitta och svara/försvara mig eller varför jag ens startade den här tråden.....:cool:

Det är för att vi bryr oss om din häst. Och det är jag säker på att DU gör också - annars hade du inte startat alla trådarna.

Det ÄR jättesvårt att fatta beslutet att det är dags att hjälpa hästen över till andra sidan. Vi drömmer ALLA om att de får ett långt, friskt liv och en fin dag helt enkelt dör knall och fall i hagen med mat i munnen, utan att behövt uppleva smärta, att de tacklat av etc. Tyvärr hände det sällan.

Det är enormt svårt att gå och se hur hästen blir sämre, och veta att det oundvikliga närmare sig. Allra svårast är det första gången (vet inte om du haft hästar innan den här?). Man vill så gärna att den ska bli bra, att något ska hjälpa, att man ska slippa ringa det där samtalet.

Det är okej att behöva en tid för att så att säga 'inse', där har vi alla varit. Men man måste sätta hästen främst, och när man inser att det finns inget mer att göra än att ge hästen den där allra sista gåvan och låta den humant somna in och slippa mer.

Och jag är helt övertygad om att du innerst inne VET att det är dags nu. Du har försökt 'allt' för att hjälpa henne, du VILL att hon ska bli bra etc. Men du vet också innerst inne att det är 'över' nu, att du provat allt men det hjälper inte. Det du inte kommit till än är dock att 'våga' ta in det, eftersom konsekvensen är det svåraste som finns för alla djurägare.

Så, ingen svarar för att hacka på dig, utan vi är bekymrade för hästen. Precis som DU är. Och vi utomstående kan se på ett annat sätt att det är dags att ta farväl nu, du är inte riktigt där än, men nästan. Läs dina trådar får du se. Försök att sätta känslorna åt sidan, och tänk på hästens bästa, och helt enkelt låt det sjunka in och släpp taget. Det ÄR jättesvårt, det allra svåraste man kan göra. Och jag vet det låter som trams, men EFTERÅT - så det är lättare då.

Jag tror också att ts på något litet sätt bryr sig om sin häst annars skulle aldrig dessa trådar startats, men mkt av det jag läser upplever jag som ren egoism, att ts behov ska vara uppfyllda oavsett vad det kostar hästen i lidande:(.

Detta är från en tråd i nov-08

Hästen har fått tänderna raspade av veterinärer flera gånger utan förbättring. Hon gapar mycket och drar ner huvudet när man tar i tygeln. Då jag bytte till ett rakt bett blev det lite bättre hon drar inte i tyglarna men hon spärrar fortfarande upp näsborrarna. Hon har också troligtvis en kronisk inflammation i ryggen och kroninsk hälta.

Efter rätt många inlägg i tråden där flera blir ordentligt beklämda över att hästen trots ovanstående rids svarar ts följande:

Faktiskt så har jag ingen annan häst att rida på än denna eftersom jag bara har den och en 1-åring och jag vill inte sälja 1-åringen eller avliva den här. Jag har inte råd att ha nån fler häst heller. Veterinären märkte inte att det var nåt fel på ryggen men massören säger att den har benhinneinflammation så jag vet inte riktigt. Inte kan det väl göra ont då hästen får ett bett i munnen för att den är sjuk i ryggen eller benen så länge hästen står stilla och man inte ens rört tyglarna.

Beklagligt, men ante nästan det bara i de trådar jag skummade. Att det rids och provad rida ändå. För TS så gärna vill ha en häst att rida (det är ju 'tråkigt att ha en häst som bara går i hagen'). Samtidigt så nu och då kommer det inlägg/svar från TS som tyder på att TS är mycket väl medveten om att hästen har ont och det bara är avlivning kvar. Att hon slutat rida den etc. Men sen komemr de andra, där hästen minsann mår finfint och hon ridit den (oftast efter skoning/annat försök att 'bota det obotbara').

Men det som inte 'klickar' är det att våga erkänna för sig själv, och ta konsekvenserna (avliva). Där tror jag tyvärr inte någon av oss kan påverka TS heller. Vilket skär i mitt hjärta för hästens skull.

Att TS på två jäkla månader inte kollat upp hästens GRAVA andningsproblem tror jag i ärlighetens namn varken sitter i pengar eller att inte bry sig. Utan för att man är skiträdd för svaret - vad veterinären ska säga. Då är det bättre att inte fråga. Samtidigt oroas TS över andningen då hon vet att det är illa.

Jag tror TS mår rätt pissigt av hela situationen, och det där egoistiska är en försvarsmekanism för att inte behöva 'ta in' det hon eg vet - hennes häst mår dåligt och borde avlivas. Men som försvarmekanism kommer 'den mår inte dåligt, jag måste ha något att rida på' etc. Men hur mycket jag ur ett psykologiskt perspektiv kan förstå mekanismerna, så gör det ont ända in i själen att läsa om hur den stackars hästen har det.

Varesig TS vill erkänna det eller ej bryter hon mot djurskyddslagen så det bara sjunger om det genom att låta hästen gå som den gör utan att ta ut veterinär.

Men hur mycket jag ur ett psykologiskt perspektiv kan förstå mekanismerna, så gör det ont ända in i själen att läsa om hur den stackars hästen har det.

Exaktamento :bow:

Inte heller jag har några som helst problem att konstatera vilka mekanismer som sätts igång och att man hamnar i försvarställning, förnekelse osv. Men det är det rent egoistiska sätt TS har mot sin häst. Att inställningen "jag vill ha nåt att rida på" eller "hästen måste vara rolig för mig att ha" gör att det är mkt viktigare att hålla liv i den stackars hästen än att skona den från lidande... för mig obegripligt hur man kan ha ha så lite empati att egoismen tar över. Faktiskt.

Oavsett mekanismer har de flesta människor en inre spärr där de inser att de inte längre kan hålla på och driva sitt eget välbefinnande och nöje som den viktigaste punkten. Jag hade haft större förståelse för TS's känslor om dett avar en ny företeelse, men när det handlar om flera år :eek:

Jag har själv haft en häst som varit skruttig rent hälsomässigt, jag gjorde allt för att lindra och jag lyckades länge ge honom ett bra smärtfritt liv. Men den dagen detta inte längre gick trots alla rimliga åtgärder då insåg jag i samråd med fodervärden som då hade honom hemma, att han skulle få somna in.
Det var ett helvetiskt beslut då det inte blev akut utan "bara" att vi insåg att han var trött. Så han fick somna in under lugna former, jag fick ett fint farväl och jag kände en oerhörd lättnad efteråt. Det är förjävligt att ta bort en älskad vän men det är ett ansvar man godtar den dag man skaffar djuret...

Jag har själv haft en häst som varit skruttig rent hälsomässigt, jag gjorde allt för att lindra och jag lyckades länge ge honom ett bra smärtfritt liv. Men den dagen detta inte längre gick trots alla rimliga åtgärder då insåg jag i samråd med fodervärden som då hade honom hemma, att han skulle få somna in.
Det var ett helvetiskt beslut då det inte blev akut utan "bara" att vi insåg att han var trött. Så han fick somna in under lugna former, jag fick ett fint farväl och jag kände en oerhörd lättnad efteråt. Det är förjävligt att ta bort en älskad vän men det är ett ansvar man godtar den dag man skaffar djuret...

Jasså du har själv haft en häst som varit skruttig men varför i hela världen avlivade du den inte GENAST???

Det är detta som ni inte förstår, min häst har inte ett världelöst liv och måste inte avlivas så länge hon är pigg och levnadsglad och det är ingen annan än jag här som kan avgöra den saken för det är bara jag som sett hästen och ser den varje dag i verkligheten. Det är bara jag som kan avgöra när hon blivit för trött eller för sjuk för att ha ett värdigt liv, ingen av er kan fatta det beslutet. Min häst kommer inte leva för evigt och det vet jag mycket väl och när hon inte längre orkar kommer jag själv att ringa veterinären som får komma och avliva henne så sitt inte här och tro att ni vet bättre än jag hur min häst mår eller vad jag ska göra eller hur hästen ska skötas.

Senast ändrad av en moderator:

Jasså du har själv haft en häst som varit skruttig men varför i hela världen avlivade du den inte GENAST???

Därför att den hade en god prognos och blev frisk av behandling. Var sedan frisk i flera år. När den sedan blev dålig ett par år senare satte vi in behandling men när den inte svarade tillräckligt bra på behandling inom rimlig tid tog vi bort den. Simple as that och inte alls jämförbart med att ha en kroniskt sjuk/halt häst i åratal som man inte ens efter så lång tid sätter in adekvat behandling på utan istället betäcker. Jag kräver inte att du ska förstå skillnaden, men för många andra är den milsvid.

Det är detta som ni inte förstår, min häst har inte ett världelöst liv och måste inte avlivas så länge hon är pigg och levnadsglad och det är ingen annan än jag här som kan avgöra den saken för det är bara jag som sett hästen och ser den varje dag i verkligheten. Det är bara jag som kan avgöra när hon blivit för trött eller för sjuk för att ha ett värdigt liv, ingen av er kan fatta det beslutet. Min häst kommer inte leva för evigt och det vet jag mycket väl och när hon inte längre orkar kommer jag själv att ringa veterinären som får komma och avliva henne så sitt inte här och tro att ni vet bättre än jag hur min häst mår eller vad jag ska göra eller hur hästen ska skötas.

Men kära du läs dina egna ord.:confused: Vi har också gjort det, och det är dem vi svarar på, inget annat. Du skriver själv flertalet ggr att din häst inte mår bra. Eller nekar du helt plötsligt till sammanfattningen i inlägg #95, #107 resp #110 :confused:

Senast ändrad:

En häst som andas med uppspärrade näsborrar i vila mår allt annat än bra, det låter som COPD tyvärr.

Jag säger bara detta en gång till, hästen mår inte så dåligt av sin sjukdom att den måste avlivas och det är bara jag som kan avgöra den saken och fatta beslut. Men eftersom det går så trögt tänker jag inte skriva det igen lägg all er energi på nåt annat i stället och sluta sitta här. :bump: :bump:

:banana::banana: :rofl: :banana::banana:

:bow:, även jag tänkte sammanfatta det hela av alla trådar ts lagt ut om stoets problem.

Coari som värnar så om hästarns välbefinnande, föstår inte hur han kan stå bakom detta:confused:

För det första har jag inte skrivit mitt sista inlägg i denna tråd. Vad vet du vad som komma skall??

För det andra så litar jag mer på Veterinär expertis än massa glada "förståsigpåare" (som bevisligen inte ens är läskunniga utan tolkar inlägg som fan läser bibeln)

Den veterinären som inte främst värnar om den enskilda individens välbefinnande kommer ofelbart att få en "påminnelse" om sitt bristande yrkesutövande.

Det är en sak jag klurar lite på i detta fall,, vi får se om det kommer lite mera i klarhet.

För det första har jag inte skrivit mitt sista inlägg i denna tråd. Vad vet du vad som komma skall??

Jag läste det du skrev,sen kan väl inte jag veta vad du har för planer??

(Är du beroende av att göra dubbla skiljetecken ?? !!:angel::D)

Fast vad veterinären sagt vet vi ju ingenting om.
Vi vet heller inte vad för sorts veterinär det är som sagt detta.

Det finns den sortens veterinärer som står bakom hästägaren för att tjäna pengar och inte bli baktalad, och det finns den sortens veterinärer som faktiskt alltid sätter hästen i första hand, och rekomenderar avlivning och "vägrar" fortsatt behandling..
Är man inte nöjd med veterinär nr 2 så fiunns det alltid någon man kan byta till.

Allting hänger på hästägaren både att tolka vad veterinären säger och att bestämma över hur hästen ska behandlas.

OM det är så att ts talat sanning i det hon säger så HAR faktiskt hästen lidit länge och gör det fortfarande.
Det är inget någon här har tolkat fel, det är något ts själv har berättat!

Hagen måste ju inte vara lika liten som en box heller:rofl: Mitt första föl rörde sig inte speciellt mkt det första året och springa får den väl i så fall göra när den är avvand.

Det är oerhört viktigt för ett föl att kunna röra sig obegränsat första året, och då handlar det inte om enbart de sista 6 månaderna. Överhuvudtaget så är bristen på fritt utrymme under uppväxten starten på en taskig hållbarhet som ridhäst.

skulle du inte kunna lägga in en bild på din häst, så man skulle få SE hur hon verkar må... kan ju hända att trots att de låter hemskt de som du berättar att vi får se en levnadsglad häst (man vet ju aldrig) eller så skulle man kunna ge mer konkreta tips utgående från den om hur du skall gå vidare.

Jag säger bara detta en gång till, hästen mår inte så dåligt av sin sjukdom att den måste avlivas och det är bara jag som kan avgöra den saken och fatta beslut. Men eftersom det går så trögt tänker jag inte skriva det igen lägg all er energi på nåt annat i stället och sluta sitta här. :bump: :bump:

Du utsätter, enligt wad du skriwer, din häst för grow wanwård och har dessutom mage att stoltsera med din dumhet och sätta in ett gäng juckande bananer i tråden?

Jag hoppas - och tror - att människor i din närhet reagerar snart och anmäler dig för wanwård. Kanhända är du minderårig, skit samma, då är det dina föräldrar som ställs answariga för djurplågeri. En annan förhoppning är att du är ett troll (segliwat i så fall) eller att någon här på Buke kan identifiera dig och göra en anmälan.

HUR kan du betäcka ett sto som har sådana smärtor? Hållbarheten säger jag inget om, wisst kan problemen wara ärftliga men det finns det inga belägg för. Däremot påfrestar en dräktighet hela rörelseapparaten och äwen cirkulationen så en häst som "stapplar i skritt" är definitiwt inte i skick för en dräktighet. Det finns inget sätt att hjälpa stoet under högdräktighet. Stoppa i henne smärtstillande med risk för fölet då eller? Hur smart är det?

Senast ändrad:

Nu är de där spydiga smileysarna här igen..

För mig sammanfattar det här väldigt bra det som är den springande punkten:
(min fetstilsmarkering)

hästen mår inte så dåligt av sin sjukdom att den måste avlivas

Man ska aldrig behöva NÅ dit. Att hästen mår SÅ dåligt att den MÅSTE avlivas pga kroniska lidanden.

Utan en kroniskt sjuk/skadad häst ska få sluta MED värdighet kvar.

Jag avlivade min älskade V i januari 2008. Han är den häst som alla kategorier varit mest speciellt för mig. Jag hade kapat av mig ena armen för att behålla honom, och jag hade lagt massor med pengar på att hjälpa honom. Han levde på lånad tid, han var T-märkt och hade dessutom spatt.

När jag tog beslutet att nu är det dags att tacka honom för lång och trogen tjänst genom att ringa det där vidriga samtalet, så var han i MYCKET bättre skick än det du beskriver din häst. Dessutom VISSTE jag exakt vad som var fel/et.

Och konstaterade helt enkelt att det kommer bara gå utför från där vi var. Och att han ta mig f*n förtjänade att få sluta med livsgnista, livsglädje och värdighet kvar. Han - eller NÅGON annan häst hos mig - ska ALDRIG behöva bli så dåliga att en blind kan se att det är dags nu. De ska inte behöva gå i år med ständiga smärtor etc, de ska inte behöva tappa gnistan och livslusten.

Och, du VET INTE ens själv hur din häst mår, för du VÄGRAR kolla upp dess grava andningsproblem med veterinär.

Sen, läs hur du skrivit tidigare, dina egna ord, om att du tror hon bara kommer bli sämre, att hon nog måste avlivas inom en snar framtid etc. Ljög du om dem?

Du utsätter, enligt wad du skriwer, din häst för grow wanwård och har dessutom mage att stoltsera med din dumhet och sätta in ett gäng juckande bananer i tråden?

Jag hoppas - och tror - att människor i din närhet reagerar snart och anmäler dig för wanwård. Kanhända är du minderårig, skit samma, då är det dina föräldrar som ställs answariga för djurplågeri. En annan förhoppning är att du är ett troll (segliwat i så fall) eller att någon här på Buke kan identifiera dig och göra en anmälan.

HUR kan du betäcka ett sto som har sådana smärtor? Hållbarheten säger jag inget om, wisst kan problemen wara ärftliga men det finns det inga belägg för. Däremot påfrestar en dräktighet hela rörelseapparaten och äwen cirkulationen så en häst som "stapplar i skritt" är definitiwt inte i skick för en dräktighet. Det finns inget sätt att hjälpa stoet under högdräktighet. Stoppa i henne smärtstillande med risk för fölet då eller? Hur smart är det?

Andas,, folk i hennes närhet (en kollega till dig!! har tydligen undersökt denna häst och sagt att den absolut inte skulle lida av att betäckas och bara få vara häst,, däremot lida om den fortsättningsvis skulle ridas eller utföra annat arbete.

Jag har mkt svårt att se att en legetimerad Veterinär skulle vara "sååå" inkompitent att en anmälan om vanvård skulle styrkas.

I så fall har du en ytterst inkompetent kollega i din kår, vilket kanske snart uppdagas om så är fallet.

Inkompetens finns väl inom alla yrkesgrupper, huruvida det är så i detta fall kan jag inte uttala mig om. Det kan ju faktiskt vara så frankt att TS har uppfattat det TS ville höra, och inte sanningen som den är. Det kommer vi aldrig att få vet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 907
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 214
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈