utslitna ben ridning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: utslitna ben ridning

Åh herregud... Jag har ett sto som har gått och skrotat i en hage i 3 år, hon har inte ens pålagringar eller ont, men jag tycker inte att hon är 100 fräsch så jag belastar inte henne.

Och ett tips är att fundera på vad du skriver här, efter vad du har skrivit hittills är det inte alls otänkbart att du blir anmäld till djurskyddet om någon vet vem du är, detta verkar ju helt sanslöst egocentriskt.

Jag har skrivit att jag har en häst som har pålagringar och är dräktig med veterinärens godkännande och att jag tar hand om henne på bästa möjliga sätt. Jag har inte skrivit att jag på något sätt missköter hästen men det går ju inte hem tydligen. Berätta gärna vad djurskyddet har med saken att göra för nu börjar jag bli lite trött faktiskt. :crazy: :cry:

Självklart slängs inga hästar på skrothögen, hon får gå i hagen så länge hon mår bra och jag har fortfarande inte betäckt hästen utan veterinärs godkännande.

Eh, du har en häst som flåsar för att du tror att hon har ont och då betäcker du henne..? Och det har inte djurskyddet med att göra..?

Eller så ljuger du i orginalinlägger alt. ljuger nu..?

Självklart slängs inga hästar på skrothögen, hon får gå i hagen så länge hon mår bra .

Men eftersom du är oförmögen att se att hästen inte mår bra - NÄR ska du då avliva den??
När det gått så långt att din veterinär säger att det är nog bäst att avliva?
Eller du blir anmäld?
När hästen inte längre kan resa sig upp?

En häst som är gammal och inte kan gå normalt mår inte bra!

Nej, jag ångrar inte betäckningen av hästen och kommer inte att göra det heller dessutom tycker jag att en häst som varit ohalt fram till 20-årsåldern när åldern börjat komma emot faktiskt visat sig vara hållbar men det är ju jag.

Stoet har fosterförsäkring och dessutom är fölet försäkrat hela dess första levnadsmånad och vad fölet kostar i mat blir inga problem alls inte heller att stoet behöver mer mat under högdräktigheten.

Jag kan bara hålla med dig,, hur många hästägare har haft en häst som varit ohalt upp till 20 års ålder??? På detta forum är det mkt vanligare att man läser att dom får ta bort sina hästar före dom ens uppnått 10 års ålder p.g.a. förslitnings skador, olyckor, fång, mm,mm.

Har bara "skummat tråden" och frågar därför hur gammal den för dagen är. Du verkar även ha betäckt den eftersom den inte verkar lida av att "vara häst" men tydligen om man "brukar" den. Du har tydligen även fått rådet från veterinär att det inte ska vara några problem.

Jag blir lite upprörd när man läser många inlägg där man menar att du borde avliva denna häst eftersom den uppvisar vissa problem vid ridning, du har tydligen valt att sluta rida den och påvisar att även veterinären anser att den inte lider om den inte rids utan bara får vara häst.

Menar dessa användare att alla hästar som inte längre tål ridning ska avlivas omgående av djurskyddsskäl??

Du gör även många andra saker för att denna häst ska må bra, typ lindar benen med back on track och ger tillskottet glykosamin. Jag tycker det låter som att du försöker göra flera saker för att få den att må bra.

Många andra "duttar ju oxå" med massa olika foder,tillskott och mineraler hit å dit på sina hästar med sina åkommor utan att bli utskällda även om dom borde bli det eftersom dom senare skriver att hästen blivit ännu sämmre/t.o.m. har dött. Alltid lätt att se andras misstag men blunda för sina egna.:angel:

Jag förstår inte varför inte en äldre hästs som inte längre håller för ridning men tydligen inte ska ha några problem med en dräktighet och bara gå och "skrota" (må bra och få vara häst) ska orsaka så upprörda känslor hos främst dom på forumet som själva genom sina inlägg lyckas skapa den största upprördheten i tysthet.

Just det,, kom å tänka på när denna häst tidigare varit dräktig och i så fall hur många föl har den haft för inte är väl detta stoets första dräktighet i denna höga ålder??

Just det,, kom å tänka på när denna häst tidigare varit dräktig och i så fall hur många föl har den haft för inte är väl detta stoets första dräktighet i denna höga ålder??

Hästen är 21 år och fick sitt första föl 2007 hon har inte fått nåt fler sen dess. Och jag skulle givetvis inte betäckt hästen om jag inte trodde hon skulle klara det eller om veterinären sagt nej. Jag har slutat rida henne för att hon inte längre är helt fräsch i benen och bör få ta det lugnt och bara vara häst. Människor på bukefalos verkar ha stor tendens att göra en höna av en fjäder och detta med vad som är rätt och fel i hästsammanhang verkar vara ett känsligt ämne för många.;)

Hästen är 21 år och fick sitt första föl 2007 hon har inte fått nåt fler sen dess. Och jag skulle givetvis inte betäckt hästen om jag inte trodde hon skulle klara det eller om veterinären sagt nej. Jag har slutat rida henne för att hon inte längre är helt fräsch i benen och bör få ta det lugnt och bara vara häst. Människor på bukefalos verkar ha stor tendens att göra en höna av en fjäder och detta med vad som är rätt och fel i hästsammanhang verkar vara ett känsligt ämne för många.;)

Höns brukar kackla och tomma tunnor bullra mer än fyllda.;)

Känsligt ämne??? Tjae,, det brukar vara så för dom som anser att alla ska rätta sig efter deras råd och kunskap. Samtidigt som dom uteslutande i egna inlägg gladerligen deklarerar hur "fel" det går i deras egen hästhantering.

Det har på sista tiden gått lite "prestige" på forumet att mästra andra i tro om att det man själv skriver om sina återkommande misstag inte ska noteras.

Lycka till!!

Du verkar tillhöra den högre skaran på forumet, t.o.m. läskunnig!!:angel:

Jag hade också en halvrisig häst en gång, frågade också vet om det var ok att betäcka henne, vet tyckte det var ok .
Men jag funderade länge och kom fram till att JAG inte tyckte det var lämpligt att CHANSA .
När betäckningsäsongen var över, så var jag oerhört tacksam för att jag inte betäckt henne, så jag slapp att oroa mig och ev skada henne mer .
Jag hoppas verkligen att det går bra för ditt sto, och att du får glädje av både sto och föl .
Var det en kvinnlig vet du anlitade eller en manlig ?
Hambo

rätt eller fel, hästen har ju klart ont vid användning och att bära fram ett föl är en enorm belastning på en häst som redan har ont. Vi fick tillbaka vår fyraåring med skador på knäleden som skulle kunna jämföras med din hästs och vi valde att ta bort henne då vet på MK sa att hon skulle antagligen ha ont även med op. Det var inte ens tänkbart att avla på henne.
En häst som har ont av att gå och skrutta lär ju inte klara att bära ett föl.
Tyvärr kommer detta nog sluta tragiskt om inte hästen är bättre än vad som framkommit i denna tråd, men att smärtlindra halva dräktigheten är ju inget alternativ

Enligt ts första inlägg så blir hästen väldigt staplig och går lätt omkull vid longering.
Det ser iaf jag som ett tecken på att hästen INTE mår tillräckligt bra för att behållas.
Hästen kan heller inte bli bättre, men riskerar att bli sämre.
Och med ökad vikt ökar ju också belastningen på benen (artros), därmed kommer hästen garanterat bli sämre än idag, även om den kanske inte blir döende eller inte kan gå.
Ts har även innan varit mer ingående i hur dåligt hästen mår.

Det + ts inställning att hon (ska få ett föl/) är viktigare än hästen det är snarare DET som får andra att reagera än att folk "vet bäst".

Jag tycker inte man ska avliva hästar bara sådär, och jag vet själv hur svårt det är att besluta det, men de flesta vill ju hästarnas bästa, och självklart reagerar man (ibland lite för) skarpt när någon inte tänker på hästens bästa först och främst.
Jag tog själv det jättesvåra beslutet att avliva istället för att betäcka min häst i våras, för det var det bästa för henne.

Sen är det ju inte heller så att hästen bara inte tål ridning. Hästen är ju besvärad bara av att gå i hagen/gå på promenad i snöre, och sist den kollades av veterinär även initialhalt.

Från TS ur olika inlägg i tråden:

Veterinärerna som undersökt hästen har sagt att hon är halt på höger framben, det syntes då hon blev longerad. Men ändå är hon stapplig på båda frambenen även bak kan hon stappla till men inte så ofta. Och detta är alltså då hon rids. Då jag lett henne på vägen tycker jag mig ha märkt att hon haft en liten antydan att tappa ett framben men så lite att det knappt syns.

Nånting som stör mig är att hon andas så högt då hon går, hon liksom flåsar och jag vet inte varför om det har nånting med hennes ben att göra eller om hon börjar få problem med lungorna, har hört att det är vanligt att gamla hästar drabbas av kvickdrag men hon hostar ju inte heller så jag vet inte.

---

Jag antar att hästens ben kommer att bli sämre ju mer tiden går och att hon kommer att behöva avlivas inom en snar framtid. Hon verkar väldigt nöjd och pigg och visar på inget sätt att hon skulle må dåligt förutom detta flåsande som ju måste betyda nånting så det är verkligen inte lätt att veta hur mycket värk hon har.

---

Hästen är 22 år varit ridskolehäst nästan 10 år, jag har haft henne 6 år. Hon har varit halt 3 av dom åren. Det tog länge innan jag förstod att hon var halt hon kändes enbart lite stel i galoppen och jag trodde att hon började bli gammal men det blev värre säkert av att jag fortsatte rida mycket volter, inte lätt att upptäcka mindre rörelsestörningar när man inte har någon erfarenhet av den sortens hälta. Hon äter både msm och glukosamin som verkar hjälpa lite i alla fall men inte helt och försäkringen täcker endast olycksskador dvs inte ledskador, senskador etc.

---

Jag rider inte hästen mer och har nog gett upp. Jag tror som veterinären sa senast att hästen är gammal och det finns inget man kan göra. Om man rider hästen snubblar hon om man låter henne bara gå i hagen stelnar hon bort så vilket som är bättre vet jag inte

---

Jag funderade länge fram och tillbaka innan jag betäckte hästen och kom fram till att det bästa nog vore att betäcka henne. Hon kan inte ridas mer och att ha en häst som bara går i hagen är ju faktiskt lite tråkigt. Hon vill inte dö och att avliva henne för att hon inte kan ridas skulle kännas egoistiskt

---

Och som lösning på att stoet inte har direkt goda möjligheter att följa sitt föl ens om det går vägen med dräktigheten, så tycker TS att föl kan växa upp i liten hage med lite rörelse, röra sig kan de göra sen..

Har hon varit Gravid ?
Självfallet kan du inte veta alla sådana detaljer utan väljer säkert att svara ja !
Men, du förstår säkert var jag vill komma .
Allt är ditt eget val och jag hoppas att du valt rätt, liksom jag valde, rätt i mitt fall !

Hambo

:bow:, även jag tänkte sammanfatta det hela av alla trådar ts lagt ut om stoets problem.

Coari som värnar så om hästarns välbefinnande, föstår inte hur han kan stå bakom detta:confused:

Det här var ändå bara ur den här tråden, jag vågar inte kolla andra.

Men när jag sammanfattade, jag blir förvånad att TS startar tråden med att tycka att hästen nog inom en, jag citerar 'snar framtid' slut citat, kommer behöva avlivas. Och att det är svårt bedömma hur ont hon egentligen har.

Men nu så är en dräktighet + sex månader efter fölning inga som helst problem och det ska säkerligen stoet inte må dåligt av. Och hästen har inte alls ont.

Jag tappade tråden någonstans i svängningen där.

Har hon varit Gravid ?

Hambo

Hon HAR varit gravid och det vet jag eftersom hon är min veterinär och jag fick anlita en annan när hon hade mammaledigt, det var 2006, 2007 nån gång hon var borta.

:rofl:
:bow:, även jag tänkte sammanfatta det hela av alla trådar ts lagt ut om stoets problem.

Coari som värnar så om hästarns välbefinnande, föstår inte hur han kan stå bakom detta:confused:

Jag förstår inte hur ni orkar sitta och skriva en massa skit om nånting ni inte vet nåt om liksom jag heller inte förstår hur jag orkar sitta och svara/försvara mig eller varför jag ens startade den här tråden.....:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 907
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 214
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar