Sv: utslitna ben ridning
Nej, jag ångrar inte betäckningen av hästen och kommer inte att göra det heller dessutom tycker jag att en häst som varit ohalt fram till 20-årsåldern när åldern börjat komma emot faktiskt visat sig vara hållbar men det är ju jag.
Stoet har fosterförsäkring och dessutom är fölet försäkrat hela dess första levnadsmånad och vad fölet kostar i mat blir inga problem alls inte heller att stoet behöver mer mat under högdräktigheten.
Jag kan bara hålla med dig,, hur många hästägare har haft en häst som varit ohalt upp till 20 års ålder??? På detta forum är det mkt vanligare att man läser att dom får ta bort sina hästar före dom ens uppnått 10 års ålder p.g.a. förslitnings skador, olyckor, fång, mm,mm.
Har bara "skummat tråden" och frågar därför hur gammal den för dagen är. Du verkar även ha betäckt den eftersom den inte verkar lida av att "vara häst" men tydligen om man "brukar" den. Du har tydligen även fått rådet från veterinär att det inte ska vara några problem.
Jag blir lite upprörd när man läser många inlägg där man menar att du borde avliva denna häst eftersom den uppvisar vissa problem vid ridning, du har tydligen valt att sluta rida den och påvisar att även veterinären anser att den inte lider om den inte rids utan bara får vara häst.
Menar dessa användare att alla hästar som inte längre tål ridning ska avlivas omgående av djurskyddsskäl??
Du gör även många andra saker för att denna häst ska må bra, typ lindar benen med back on track och ger tillskottet glykosamin. Jag tycker det låter som att du försöker göra flera saker för att få den att må bra.
Många andra "duttar ju oxå" med massa olika foder,tillskott och mineraler hit å dit på sina hästar med sina åkommor utan att bli utskällda även om dom borde bli det eftersom dom senare skriver att hästen blivit ännu sämmre/t.o.m. har dött. Alltid lätt att se andras misstag men blunda för sina egna.
Jag förstår inte varför inte en äldre hästs som inte längre håller för ridning men tydligen inte ska ha några problem med en dräktighet och bara gå och "skrota" (må bra och få vara häst) ska orsaka så upprörda känslor hos främst dom på forumet som själva genom sina inlägg lyckas skapa den största upprördheten i tysthet.
Just det,, kom å tänka på när denna häst tidigare varit dräktig och i så fall hur många föl har den haft för inte är väl detta stoets första dräktighet i denna höga ålder??