utslitna ben ridning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: utslitna ben ridning

Vad visade böjproven? Vad hade hästen för initialhälta (hälta innan böjprov)? Det kan distriktsvet avgöra på gårdsplanen, och ger det tydligaste svaret du kan få på hemmaplan om hur ont hästen har?

En initialhalt häst ska inte ridas.

Veterinären gjorde böjprov och tittade då hästen sprang men såg ingen hälta någonstans. Då longerade jag hästen och han sa att hon var halt på höger framben. Då gjorde han böjprov igen på det benet och sa att hältan satt i kotleden, hon reagerade lite då han böjde den. På det sättet kom han fram till att han skulle röntga den leden, där hon hade en broskförändring.

En annan veterinär ville titta på hästen på rakt spår framifrån i skritt och trav. Hon tittade läänge och sa slutligen att hästens skritt var en aning oren. Hon gjorde böjprov på hästen och tyckte det var ganska bra, ingen speciell reaktion någonstans.

Den hälta jag själv kan se är att om man har hästen att galoppera på volt kan galoppen haka upp sig så att hon börjar galoppera jämfota med bakbenen, detta händer om hon ökar tempot. Och så är det stappligheten som jag känner om jag rider.

Hästen är halt då veterinär undersöker den både på rakt och böjt spår.
En kota är röntgad och där hittas en pålagring, det behandlas och hästen blir inte bättre.
Du får inte åka till en klinik och kolla igenom alla benen på den eftersom dina föräldrar tycker det är för dyrt.
Hästen är stapplig, andas konstigt och går nästan omkull i galopp på volt.

Är allt detta korrekt uppfattat av mig?

Isåfall tycker jag att det humana är att avliva hästen. Tråkigt men sant :( Om hästen inte mår bra och man inte kan bota den hemma, och heller inte får ta den till en klinik för vidare utredning för att det blir för dyrt, då kommer den ju inte att bli frisk...

Hur gammal är hästen? Vad har den för historia? Hur länge har den varit i detta skicket? Får den något kosttillskott?
Tar inte försäkringen det mesta av klinikundresökningen nu när du redan haft veterinär ute flera gånger?
/U

Hästen är 22 år varit ridskolehäst nästan 10 år, jag har haft henne 6 år. Hon har varit halt 3 av dom åren. Det tog länge innan jag förstod att hon var halt hon kändes enbart lite stel i galoppen och jag trodde att hon började bli gammal men det blev värre säkert av att jag fortsatte rida mycket volter, inte lätt att upptäcka mindre rörelsestörningar när man inte har någon erfarenhet av den sortens hälta. Hon äter både msm och glukosamin som verkar hjälpa lite i alla fall men inte helt och försäkringen täcker endast olycksskador dvs inte ledskador, senskador etc.

Min häst har oxå en form av artros o pålagringar och han blir mkt bättre av djävulsklo i maten samt gele på de onda lederna. Jag masserar honom helt ngn dag i veckan, stretchar och lindar då håller han sig hyfsat fräsch iallafall. Han måste ridas och tömköras för att hålla sig mjuk i kroppen, blir jättefin efter att han släpps lös i ridhuset eller hagen men står han stelar han ihop...
Kolla efter djävulsklo det lindrar iallafall och min verkar inte ha ont. Han blev näst intill utdömd i jan 09 och varit halt länge - länge. Stått fr hösten 07 till våren 09... Vi märkte att mer vila hjälper inte men ridning i lagom takt, tillsammans med övrigt gett bäst effekt... Djävulsklon är inte dyrar än annat tillskott och egentligen så bra HÖ o djävulsklo funkar perfekt för en mittemellan skogsmulle och lättare tävlingshäst...! Varför inte prova...=)

Djävulsklon är inte dyrar än annat tillskott och egentligen så bra HÖ o djävulsklo funkar perfekt för en mittemellan skogsmulle och lättare tävlingshäst...! Varför inte prova...=)

Jag hoppas du inte på fullt allvar menar att du ger/rekommenderar djävulsklo till en tävlingshäst?

Sen, djärvulsklo funkar jätte bra på vissa hästar. MEN man ska vara medveten om att det är smärtstillande, så 'frisk' är en definitionsfråga. Det är eg lika 'friskt' som om hästen fick ½ påse butta/finadyne/etc per dag.

Sen, en gammal häst som man vet var och varför den har ont, kan man väl acceptera att få ge en låg dos smärtlindring. Men jag anser inte att sådana hästar ska ridas annat än typ lugna skogspromenader i skritt.

Måste bara hålla med föregående talare. Djävulsklo är smärtstillande så det är klart att din häst verkar att ha mindre ont. Under en igångsättning kan det vara idé att ge det en kortare period för att få en optimal rörelsemekanik (har inte provat själv). Hästen har inte fått bättre leder utan känner inte smärtan just nu.
Jag anser att om det inte räcker med veterinär, glukosamin, msm, gurkmeja, nypon etc så ska den nog inte ridas alls, eller iallafall ges en ordentligt lång vila.
/U

Hästen är 22 år varit ridskolehäst nästan 10 år, jag har haft henne 6 år. Hon har varit halt 3 av dom åren. Det tog länge innan jag förstod att hon var halt hon kändes enbart lite stel i galoppen och jag trodde att hon började bli gammal men det blev värre säkert av att jag fortsatte rida mycket volter, inte lätt att upptäcka mindre rörelsestörningar när man inte har någon erfarenhet av den sortens hälta. Hon äter både msm och glukosamin som verkar hjälpa lite i alla fall men inte helt och försäkringen täcker endast olycksskador dvs inte ledskador, senskador etc.

Volterna gjorde det nog inte bättre, det kan jag hålla med om. Trist med försäkringen..
Har du en kanonhovslagare, vet denne problemen? Rider du för instruktör? Ligger sadeln perfekt? Har hästen spänningar? Masserar/stretchar du den? Kanske att du kan prova ge hästen en omstart, som om den hade varit avställd en längre tid.. dvs. Skritt 15 min om dagen vid hand, öka succecivt belastningen varje vecka. Finns igångsättningsschema utlagda på buke, det har jag hittat tidigare, jag tog dock dubbelt så lång tid på mig. Rakt fram, varierande underlag och inga volter, ingen ridbana på flera månader.

Flera massager/stretchingpass/vecka. Noga med täcke och lindor på natten etc. Tror det är absolut att det är viktigt att ändra mycket av ridning och upplägg och inte fortsätta med det som visat att det inte fungerar.

Rosmarin, gurkmeja, alger och nypon är några av de örter som hjälper till med blodgenomströmningen. Finns en färdig örtblandning med nypon och alger som ska vara kanon för leder (och hovar) och så finns det en som är bra för leder, kan vara värt att undersöka närmare.

Och det viktigaste av allt, din häst får inte ha ont, det är vår uppgift som djurägare att se till att våra djur har det bra och inte far illa. Allt annat är ren egoism.
/U

Jag har pratat med hovslagaren som tåriktade skorna men det gjorde ingen skillnad eftersom hästen redan hade ganska korta hovar. Jag rider inte hästen mer och har nog gett upp. Jag tror som veterinären sa senast att hästen är gammal och det finns inget man kan göra. Om man rider hästen snubblar hon om man låter henne bara gå i hagen stelnar hon bort så vilket som är bättre vet jag inte. Men jag har ingen lust att rida en stapplande häst så då blir det för henne att gå i hagen. Sadeln ligger inte heller helt bra, har inte hittat nån som passar perfekt då hon har svår rygg att hitta sadel till. Hon är även dräktig i fjärde månaden så snart blir hon tjock. Hon är redan lite tjock så då blir det nog ingen ridning mer. För övrigt kan man inte ge djävulsklo till dräktig häst så det kommer jag inte att ge.

Ja hästen är alltså dräktig, dock inte tjuvbetäckt

Så när en häst är halt så att den inte kan ridas, då BETÄCKER man den? Och dessutom tycker man att det är dyrt att åka till klinik och utreda. Vad tycker man då om extrakostnaderna som kan relateras till dräktigheten?

*kl*

Snälla låt detta vara ett troll!

(senast jag kollade så var det mkt billigare att åka till klinik än att betäcka)

Så när en häst är halt så att den inte kan ridas, då BETÄCKER man den? Och dessutom tycker man att det är dyrt att åka till klinik och utreda. Vad tycker man då om extrakostnaderna som kan relateras till dräktigheten?

En gammal häst som blivit halt pga förändringar i leder som konstaterats genom röntgen går inte att göra frisk mer om man inte får den symptomfri genom att spruta leden eller låta hästen vila så då hjälper det ju inte att åka till kliniken. Och vad är det för fel med att betäcka en häst som inte kan ridas?

Vad det är för fel med att betäcka en halt häst? :crazy: Du har inte tänkt längre än till din egen nästipp eller? Belastningen på hela kroppen ökar ju (logiskt nog, tycker i alla fall jag) vid en dräktighet. När vikten ökar ökar ju belastningen på leder, senor etc och för din häst lär ju inte smärtan eller stappligheten avta.
Om det här nu är sant tycker jag du är en fruktansvärt oansvarig hästägare. Och jag hoppas det går troll i tråden.

Jag hoppas denna tråd bara är påhittad!!
Detta var nog det mest oansvariga jag läst, jag blir upprörd o tårögd!
Om den är sann så är du ant ung o har inte varit gravid själv o haft ont.......
Be en vuxen hästkunnig person om hjälp!

Ja, jag säger detsamma. Jag blir helt matt :eek: Hoppas innerligt att detta är en trolltråd.

Det är nog inte det tyvärr:(
Denna häst har haft problem länge om man kollar tidgare startade trådar av ts, dessutom finns en betäckartråd där hon blir avrådd till detta..

Tråkigt att höra... :(
Alltid lika tragiskt att det finns djur som hamnar i okunskapens händer. Beklagligt. Mkt mer kan man väl inte säga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 907
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar