utslitna ben ridning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: utslitna ben ridning

Vad det är för fel med att betäcka en halt häst? :crazy: Du har inte tänkt längre än till din egen nästipp eller? Belastningen på hela kroppen ökar ju (logiskt nog, tycker i alla fall jag) vid en dräktighet. När vikten ökar ökar ju belastningen på leder, senor etc och för din häst lär ju inte smärtan eller stappligheten avta.
Om det här nu är sant tycker jag du är en fruktansvärt oansvarig hästägare. Och jag hoppas det går troll i tråden.

Nej, hästen blir ju inte frisk mer men veterinären tyckte jag kunde ta ett sista föl på den och att det inte skulle bli några problem. Jag måste ju lita på min veterinär att hon vet vad hon pratar om. Kanske var det en dålig ide med en betäckning men jag tror det kommer att gå bra fast hästen blir tung i slutet av dräktigheten men det kommer hon nog att klara bara hon blir bra omskött. Och nu är hon ju redan dräktig det går inte att göra dräktigheten ogjord så då måste man göra det bästa av situationen. Kanske ni kan komma med skötseltips i stället??

Kanske ni kan komma med skötseltips i stället??

Det var inte sånt du tog reda på innan betäckningen, lämpligen i samråd med flera veterinärer? Du tyckte inte själv att det klingade lite illa att "ta ett sista föl på henne" när hon är så dålig? Låter lite som att försöka klämma de sista orkesdropparna ur hästen innan den sinar helt så att säga. Varför inte bara låta den gå i hagen om den inte lider av det eller ta bort den om den lider?
Är det så viktigt att djuren ska tjäna ett syfte ända in i det sista, att man inte ens överväger tanken på det skonsammaste före sitt eget ego...?

Väldigt ogenomtänkt och oseriöst gjort av dig som djurägare tycker jag. Jag vet att "skadan redan är skedd" och att det inte spelar nån roll om vi andra här på buke tycker det är fel osv, men jag undrar NÄR folk ska börja använda sunt förnuft och insidan INNAN det blir "skadan redan är skedd"???:eek:

Du får ha överseende med min korta ton men jag blir oerhört trött på folk som gör först och tänker sen, inte minst i djursammanhang... :mad:

Tidigare i tråden sa du själv att det kanske inte är så mycket annat att välja på än avlivning alternativt endast hagvistelse. Du skrev också att dina föräldrar tycker det är för dyrt för att åka till större klinik för en eventuell operation.
Har ni någonsin tänkt på vad det kostar att ta fram ett föl? Räkna på det du så skulle du nog valt operationen ändå.

Du får nog ursäkta även min korta ton, men jag har inget till övers för djurägare som mer eller mindre medvetet utsätter sina djur för onödigt lidande. Vilket du faktiskt gör om dina beskrivningar av hästen i den här tråden stämmer.
"Och nu är hon ju redan dräktig det går inte att göra dräktigheten ogjord" skrev du. Vad sägs om att tänka efter före?
Lycka till

Jag vet mycket väl vad det kostar att betäcka en häst, fölet är redan betalt. :grin: Det finns ingen som helst garanti att min häst skulle blivit friskare även om hon opererats, om det ens går att operera. Det finns även risker med att operera ett så stort djur som en häst dessutom är hästen gammal. Prognosen på ledskador kan vara dålig även efter operation så det kunde mycket väl varit att kasta pengarna i sjön att operera hästen. Och hästen har inte lidit på något sätt av att vara dräktig.

Det var inte sånt du tog reda på innan betäckningen, lämpligen i samråd med flera veterinärer? Du tyckte inte själv att det klingade lite illa att "ta ett sista föl på henne" när hon är så dålig? Låter lite som att försöka klämma de sista orkesdropparna ur hästen innan den sinar helt så att säga. Varför inte bara låta den gå i hagen om den inte lider av det eller ta bort den om den lider?
Är det så viktigt att djuren ska tjäna ett syfte ända in i det sista, att man inte ens överväger tanken på det skonsammaste före sitt eget ego...?

Väldigt ogenomtänkt och oseriöst gjort av dig som djurägare tycker jag. Jag vet att "skadan redan är skedd" och att det inte spelar nån roll om vi andra här på buke tycker det är fel osv, men jag undrar NÄR folk ska börja använda sunt förnuft och insidan INNAN det blir "skadan redan är skedd"???:eek:

Du får ha överseende med min korta ton men jag blir oerhört trött på folk som gör först och tänker sen, inte minst i djursammanhang... :mad:

Jag funderade länge fram och tillbaka innan jag betäckte hästen och kom fram till att det bästa nog vore att betäcka henne. Hon kan inte ridas mer och att ha en häst som bara går i hagen är ju faktiskt lite tråkigt. Hon vill inte dö och att avliva henne för att hon inte kan ridas skulle kännas egoistiskt.:crazy:

Hästen har inte lidit av dräktigheten och jag ångrar inte mitt beslut.

Hon kan inte ridas mer och att ha en häst som bara går i hagen är ju faktiskt lite tråkigt.

För vem? Dig?

Hon vill inte dö och att avliva henne för att hon inte kan ridas skulle kännas egoistiskt.:crazy:

Så hästen har sagt till dig att den inte vill dö, och att den tycker att det känns bättre att gå och ha ont?

Hästen har inte lidit av dräktigheten och jag ångrar inte mitt beslut.

Den lider kanske inte mer av dräktigheten än utan dräktigheten, så länge belastningen inte ökat. I slutfasen av dräktigheten då stoet ökar mkt i vikt är då du kommer märka om hältan/stelheten tilltar.

Jag tror att du inte ångrar ditt beslut för att du varken sett eller insett konsekvenserna av det ännu.

nu lämnar jag denna tråden, tycker så oerhört synd om hästen, men även TS som inte har duktiga veterinärer/föräldrar/tränare omkring sig som kan hjälpa till att fatta rätt beslut om en häst som har ont!

Jag vet mycket väl vad det kostar att betäcka en häst, fölet är redan betalt. :grin:

Och kostnaderna för extra foder under slutet av dräktigheten samt då fölet diar, är också redan betalt? Liksom kostnader för eventuella veterinära åtgärder om stoet blir dåligt av den ökade belastningen eller andra komplikationer, samt om fölet insjuknar?

Vilket fantastiskt paketpris ni verka ha kommit över....:idea:

Det finns ingen som helst garanti att min häst skulle blivit friskare även om hon opererats, om det ens går att operera. Det finns även risker med att operera ett så stort djur som en häst dessutom är hästen gammal. Prognosen på ledskador kan vara dålig även efter operation så det kunde mycket väl varit att kasta pengarna i sjön att operera hästen.

Att betäcka den är då heller inget sätt att gardera sig, den blir inte bättre av det. Snarare tvärtom. Hade du låtit bli hade den iaf inte riskerat att bli sämre av att bara gå i hagen. Nu har du bränt ljuset i två ändar.
Är prognosen så dålig som ut utger den för att vara så tycker jag att det är fruktansvärt dåligt av dig att ens ha övervägt att ta föl på den.

Jag tycker du har en naiv, egoistisk och okunnig inställning vilket i slutändan kommer att drabba din häst. Beklagligt. Sånt här är sådant som får en att hoppas att det en dag kommer att införas någon form av obligatoiskt ägarkörkort och efterkontroll av djurägare. Tyvärr är vi inte där idag och det ser vi resultatet av i fall liknande detta :mad:

Hon vill inte dö och att avliva henne för att hon inte kan ridas skulle kännas egoistiskt.:.

lite sidospår men... den dag jag inte kan ha kvar min häst kommer hon att tas bor. egoistiskt kanske av mig, för inte vill hon dö hon heller. Men hennes psyke gör att hon riskerar att bli vandringshäst

Inte på något sätt egoistiskt av dig, snarare ett bevis på det ägaransvar fler borde ta.
Vad skulle du vinna på att hästen dör? Däremot när du tänker att "risken är överhängande att hon blir vandringspokal och kommer att må dåligt av det" så tänker du på HÄSTEN och då kan det inte bli annat än att man sätter hästens bästa i fokus. Att dessutom ta beslut om att avliva ett djur är nåt man helst slipper, och därför är det än mindre egoistiskt att utsätta sig för den olägenheten...;)

nej inte alls egoistiskt, du visar gott föredöme. Jag sitter i precis samma sits och har faktiskt bokat in min häst på slakt just för att han inte ska bli en vandringspokal. Jag blir så upprörd när jag hör folk som till varje pris ska ha kvar sina hästar fast det inte går att erbjuda dessa ett skäligt hästliv. Min 22-åring är piggast i stallet, rejsar i hagen, älskar att komma ut i skogen, bockar av glädje vid hoppning etc. Den dag han stapplar i hagen och snubblar vid ridning i skritt, då tänker jag inte ha kvar honom bara för att jag själv ska slippa ta ett jobbigt beslut.

Man vill ju gärna tro att alla hästägare tänker så, men man upphör aldrig förvånas.

En häst som visar så tydligt att den har ont bör avlivas ja.
Och den ska definitivt inte betäckas.
En häst behöver inte halta i skritt för att den har ont.

Jag hade för mig om att det var du som fick mängder med påpekanden om att INTE betäcka din stackars häst, men tydligen valde du att inte lyssna.

Nu är som sagt dumheten redan gjord och hästen betäckt.
Det du kan göra nu är väl att se till att hålla hästen i ett bra hull, så den inte blir jättefet.
Givetvis med så bra foderstat som möjligt, så fölet får i sig tillfäckligt.
Sen är det väl att välja mellan pest eller kolera.
Med tanke på att hästen har ont så bör den ju inte motioneras, men med tanke på att den är dräktig så bör den motioneras.
Gå en sväng (För HAND ej rida!) med den varje dag, så den håller leder och kropp igång.
På så bra underlag som möjligt givetvis för att underlätta för hästen..
Hagar och skogsstigar exv.

Och sen se till att avliva hästen så fort som möjligt, om nu inte ett under sker och den mår bättre om ett år.
Och tänk på att hästen riskerar att lida väldigt mycket sista månaderna i dräktigheten.
I värsta fall kanske du måste ta bort mamma lagom när bebis kommer ut. INTE kul!

.

Och sen se till att avliva hästen så fort som möjligt, om nu inte ett under sker och den mår bättre om ett år.
Och tänk på att hästen riskerar att lida väldigt mycket sista månaderna i dräktigheten.
I värsta fall kanske du måste ta bort mamma lagom när bebis kommer ut. INTE kul!

Eller få ta bort mamma med det ofödda fölet i magen under högdräktigheten..

Nej, jag ångrar inte betäckningen av hästen och kommer inte att göra det heller dessutom tycker jag att en häst som varit ohalt fram till 20-årsåldern när åldern börjat komma emot faktiskt visat sig vara hållbar men det är ju jag.

Stoet har fosterförsäkring och dessutom är fölet försäkrat hela dess första levnadsmånad och vad fölet kostar i mat blir inga problem alls inte heller att stoet behöver mer mat under högdräktigheten.

Skulle hästen må dåligt under högdräktigheten finns det faktiskt veterinärer och jag tror inte det blir några problem. Jag kan ju återkomma under högdräktigheten och berätta hur det är men som sagt det kommer att gå bra:laugh:

Nej, jag ångrar inte betäckningen av hästen och kommer inte att göra det heller dessutom tycker jag att en häst som varit ohalt fram till 20-årsåldern när åldern börjat komma emot faktiskt visat sig vara hållbar men det är ju jag.

Så när en häst varit en trogen och frisk kamrat i närmare 20 år, och först då börjar visa lite hälta och ålderstecken, då tackar man för trogen tjänst genom att utsätta den för något som tom kan förvärra hältan och åldertecknen? Ologiskt om du frågar mig.

Stoet har fosterförsäkring och dessutom är fölet försäkrat hela dess första levnadsmånad

Vad bra att ni försäkrat er mot hästens eventuella lidande. Tala gärna om vart ni köpt denna försäkring så att jag kan försäkra både mig själv och mina djur mot krämpor och smärta. Finns det en försäkring som lovar att djuret kommer att vara friskt under hela föräkringstiden så vore det ju helt fantastiskt om fler djurägare fick nys om den...

Låter som ett lika logiskt resonemang som denna skötarens:

Ett ungt arabto som precis blivit vant vid uppbindning stod i ett stall där folk kände till detta. Vid ett tillfälle tog en stallskötare ut hästen på gången och knäppte fast hästen i dubbla kedjor i stallgången för att sedan lämna hästen utan tillsyn medan skötaren gick ut för att hämta skottkärra och grep för mockningen. Under de två minuter detta tog hade unghästen hunnit bli rädd för något och slängt sig baklänges, blev en stund hängandes i kedjorna som inte brast på en gång.
När stallägaren sedan fick höra vad som hänt, undrade denne självklart vad unghästen gjort i stallgången, fastsatt i kedjor utan tillsyn. Stallägaren var givetvis upprörd och tog hästen till veterinär som konstaterade ömhet och svullnad i nackpartiet. Stallägaren var orolig för permanenta skador till följd av detta då hästen förutom ont i nacken även hade halkat på gången (vilket hade hörts väl bort till den andra delen av stallet där en annan skötare befunnit sig inne hos en häst).
När stallägaren konfronterade den aktuelle stallskötaren om varför man gjort såhär när man känt till hästen och att denne inte fick bindas upp utan översyn, samt hur skötaren nu kände för vad som hänt svarade skötare: "Men hästen är väl försäkrad?"

Ja, hästen var försäkrad. Men hade den mindre ont än om den varit oförsäkrad? Knappast, den enda som fick mindre ont var väl den plånbok som skulle betala notan.
Vad är det som får folk att tro att djur lider mindre vid skada för att ägaren försäkrat sig mot höga kostnader????

Senast ändrad:

Skulle hästen må dåligt under högdräktigheten finns det faktiskt veterinärer och jag tror inte det blir några problem. Jag kan ju återkomma under högdräktigheten och berätta hur det är men som sagt det kommer att gå bra:laugh:

Jag hoppas givetvis det går bra. Men jag blir lite illamående ang hur du 'rycker på axlarna'.

Problemet med dräktighet + sjuk häst är att många, många mediciner är en risk för fostret. Risken finns alltså att stoet har/får ont, och behöver smärtlindring, men man kan inte ge optimal smärtlindring utan att riskera fostret. Eller än värre och kanske mer troligt i ett artrosfall - tyngen av dräktigheten gör att stoet får så ont att man har pest eller kolera-valet: Att låta stoet slippa lida, och avliva henne och det ofödda fostret. Eller tacka stoet för lång och trogen tjänst genom att 'pina henne' tills hon fött fölet, sen nappa upp fölet och låta stoet slippa.

För tyvärr är det ju inte 'över' när fölet är ute. Ett sto som inte kan springa är kraftigt handikappat ang att hålla koll på sitt föl etc. Ett föl som växer upp i 'sjukhage' får en långt från optimal start.

Jag betäckte mitt ungsto. Av diverse anledningar kastade hon tyvärr fostret vid 3½ månads dräktighet. Givetvis en tragedi (trots försäkring, det är inte bara pengar det handlar om!), men du kan ju GISSA om jag ändå var 'tacksam' åt det när stoet senare fick problem med benen. Hade hon fortfarande varit dräktig hade vi INTE kunnat behandla optimalt, utan fått låta stoet 'lida lite'. Dessutom hade det slutat med den största tragedin av dem alla. Hon togs bort i slutet av april, och då hade hon ONT. Hade hon inte kastat fölungen hade hon varit högdräktig då (beräknad fölning i maj). Då hade hon dels haft ÄNNU mer svinont i sina ben, vi hade inte kunnat ge henne 'alla chanser' behandlingsmässigt - och som avslutning hade jag fått avliva henne och det ofödda fölet en månad före beräknad fölning. (För nej, jag hade aldrig i hela helvetet låtit henne lida en månad till för att föda fram fölet, någon måtta får det vara).

Det är en SÅDAN sits man inte önskar någon, och det är ett SÅDANT scenario folk 'varnar' för, och tycker du är ansvarslös och egoistisk när du rycker på axlarna åt.

Vad bra att ni försäkrat er mot hästens eventuella lidande. Tala gärna om vart ni köpt denna försäkring så att jag kan försäkra både mig själv och mina djur mot krämpor och smärta. Finns det en försäkring som lovar att djuret kommer att vara friskt under hela föräkringstiden så vore det ju helt fantastiskt om fler djurägare fick nys om den...

Du kanske inte vet vad en fosterförsäkring är men det är alltså fölet som är försäkrat inte stoet.....

Jag hoppas givetvis det går bra. Men jag blir lite illamående ang hur du 'rycker på axlarna'.

Va bra att du hoppas att det går bra, verkar som att vissa i den här tråden nästan hoppas det kommer att skita sig vet inte varför men får lite den känslan.:grin:

Det är en SÅDAN sits man inte önskar någon, och det är ett SÅDANT scenario folk 'varnar' för, och tycker du är ansvarslös och egoistisk när du rycker på axlarna åt.

Jag har sagt det förr men säger det igen hästen är dräktig och kommer så att förbli oberoende vad som skrivs här.:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 907
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar