Sv: utslitna ben ridning
Då kanske du kan berätta vad det är för plan du pratar om och hur du skulle planera för jag vet inte vad du menar??
Jag menar som jag skrev, en plan vad du ska göra OM det blir si eller så. Att redan nu vara klar över var du ska dra gränsen, vem du ska prioritera om du måste välja.
Jag har lite svårt svara på hur jag skulle planera i ditt läge då jag inte skulle betäckt ditt sto. Men om vi för en stund antar att jag satt i ett läge där stoet skadas under dräktighet sas.
Först skulle jag bedöma riskerna - hur stora är de? I ditt fall - stora. Då är mitt första steg att avsluta dräktigheten. Om det ändå innebär lidande för stoet även om hon inte är dräktig skulle jag avliva.
Om det inte innebär ett extra lidande för stoet just nu, men risken är stor att det gör det när hon blir tung, så skulle jag sätta mig ner och bestämma var jag drar gränsen. I mitt fall är den enkel - gränsen går där stoet lider/har smärtor/besvär dagligen. Då måste man sätta in behandling. Då kommer beslutet om vad jag ska göra om jag måste välja mellan bästa behandling för stoet men riskera fölet, eller en trygg behandling för fostret men inte det bästa för stoet. Det skulle jag alltså redan NU sätta mig och fundera igenom och ha en 'plan och åsikt' för.
Sen, om det går bra tills det är säg en månad kvar till beräknad fölning, och man inte kan hålla stoet smärtfritt helt. Är jag då beredd att 'det sista jag gör' offra stoets välmående för att hon ska bära fram fölet? Ja eller nej. Om ja så gäller det att ha en plan för hur man sedan ska lösa det när fölet är fött, ska man nappa upp det, ska man försöka hitta en amma, har man kompisar åt det? Om nej, så gäller det att vara beredd att då ta det tyngsta beslut man kan ta och avliva stoet med fölet i magen.
Osv osv.
I MITT fall skulle jag om det går avbryta dräktigheten nu, utreda stoet ordentligt och kan man inte få henne smärtfri avliva. Om det är för sent att avbryta dräktigheten utreda stoet ordentligt nu och se om man kan få henne smärtfri. Om inte avliva med fostret i magen. Om man kan få henne smärtfri sätta gränsen att hon ska vara smärtfri dräktigheten igenom, annars.. Och vad gäller 'annars' så skulle mitt val vara att så långt det går prioritera fölet när man måste välja, men med det absoluta villkoret att stoet ska vara smärtfritt. Annars prioritera mammans smärtfrihet på fölets bekostnad. Kan man inte få stoet smärtfri avliva om det ej är i slutet av dräktigheten. Om i slutet av dräktigheten så kan man hålla stoets besvär på en acceptabel nivå och det är kort tid kvar, låt henne föda fölet och avliva henne sedan och nappa/amma fölet. MEN - jag skulle känna mig som en vidrig, usel hästägare som 'tackade' mitt älskade sto för trogen tjänst och ett fint föl med att först låta henne ha ont, och sen som 'tack för fölet' avliva. Så mest troligt skulle det ändå sluta med att jag tog bort med ett nästan fullgånget föl i magen.
Hänger du med nu? Du har satt ditt sto i en situation som är långt från idealisk, och du måste ha en plan för vad du gör om det skiter sig, och var du drar gränsen.