utslitna ben ridning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: utslitna ben ridning

Jag har sagt det förr men säger det igen hästen är dräktig och kommer så att förbli oberoende vad som skrivs här.:angel:

Ja, det är ju svårt göra något åt. Men jag förstår inte hur du kan sitta och rycka på axlarna åt den risk det medför att det är som det är så att säga?

Du verkar övertygad om att stoet minsann inte kommer få ett uns mer ont när hon blir tung? Att hennes onda ben kommer fungera finfint att springa med fölet med och att hon inte 'lider så mycket' eller hur man ska säga.

Men har du ens tänkt på OM det blir si eller så? Om inte så gör det, och bestäm redan nu en 'plan' för hur du ska lösa det, var du ska dra gränsen etc. Så du slipper försöka fatta beslut om det där och då OM det blir så.

Men är det inte samma sto som du startat massor av trådar om? Du skriver i tråd efter tråd om hennes kroniska hälta som hon haft i minst 3 år, och dessutom inflammationer i ryggen osv.. Trots det har du ridit på... Och senare valt att betäcka fast du har blivit avrådd i flera trådar, just för ditt stos skull och den belastning det skulle medföra.

Precis som Alexandra skriver, så är det är inte bara högdräktigheten som kommer att bli en belastning för henne. Tiden efter, när hon har ett föl att passa och skydda kommer troligtvis ta ännu mer av hennes krafter. Skuttar fölis iväg från henne (vilket den kommer göra för att ge sig ut på små upptäcksfärder, så kan jag lova dig, att trots smärta, så kommer ditt sto att springa efter sin unge. Och får du en riktig "vilde", så kommer det att bli mkt rörelse för ditt sto.
(Min unge var sån, han rejsade runt mest hela tiden, och mitt sto sprang såklart efter hack i häl. Tror aldrig hon har blivit så motionerad i hela sitt liv).

Jag blir ledsen av att läsa detta.:(

Precis som Alexandra skriver, så är det är inte bara högdräktigheten som kommer att bli en belastning för henne. Tiden efter, när hon har ett föl att passa och skydda kommer troligtvis ta ännu mer av hennes krafter. Skuttar fölis iväg från henne (vilket den kommer göra för att ge sig ut på små upptäcksfärder, så kan jag lova dig, att trots smärta, så kommer ditt sto att springa efter sin unge. Och får du en riktig "vilde", så kommer det att bli mkt rörelse för ditt sto.
(Min unge var sån, han rejsade runt mest hela tiden, och mitt sto sprang såklart efter hack i häl. Tror aldrig hon har blivit så motionerad i hela sitt liv).

Det går ju faktiskt att ha hästarna i en liten hage så behöver inte fölet springa långt bort och stoet behöver inte springa efter. :laugh:

Men rörelse är jätteviktigt för ett föl, både psykiskt och fysiskt. Det är väl inte särskilt snällt att låta den växa upp i typ "sjukruta"? :confused:

Hagen måste ju inte vara lika liten som en box heller:rofl: Mitt första föl rörde sig inte speciellt mkt det första året och springa får den väl i så fall göra när den är avvand.

Alltså, jag blir helt MATT över hur du uttrycker dig människa:eek: Något så fruktansvärt egoistiskt och totalt i avsaknad av insikt har jag aldrig skådat tidigare och då har jag läst endel liknande trådar och träffat rätt mkt okunnigt hästfolk ute i buskarna.... herregud alltså!
Det är en skam att vissa människor får ha djur!:mad:

Det är nästan så att man börjar fundera på vad din veterinär egentligen sagt. Du verkar ju bara lyssna på det du vill höra, dvs din egen röst. Det spelar nog dessvärre ingen roll hur dålig din häst är eller blir. Du bryr dig inte. Jag hoppas att jag aldrig kommer att förstå hur en sådan människa tänker och känner, det vore nog en mardröm :(

Du verkar övertygad om att stoet minsann inte kommer få ett uns mer ont när hon blir tung? Att hennes onda ben kommer fungera finfint att springa med fölet med och att hon inte 'lider så mycket' eller hur man ska säga.

Men har du ens tänkt på OM det blir si eller så? Om inte så gör det, och bestäm redan nu en 'plan' för hur du ska lösa det, var du ska dra gränsen etc. Så du slipper försöka fatta beslut om det där och då OM det blir så.

Vill du ha en plan så kan jag berätta en hel del saker som kommer att underlätta för hästen när den blir tjock.
Glukosamin + msm som man kan öka dosen på, lindade ben på natten, liniment, back on track, skrittpromenader. Om det skulle bli nödvändigt kan man alltid kontakta veterinär!!

Vill du ha en plan så kan jag berätta en hel del saker som kommer att underlätta för hästen när den blir tjock.
Glukosamin + msm som man kan öka dosen på, lindade ben på natten, liniment, back on track, skrittpromenader. Om det skulle bli nödvändigt kan man alltid kontakta veterinär!!

Du har nu helt glömt ta hänsyn till fostret?

Back On Track rekommenderas INTE på dräktiga ston.
Glukosamin är rekommendationerna olika, på flera ställen rek det ej att ges i koncentrat till dräktiga ston.

Forskning saknas ang vad det gör för fostret, där har du anledningen.

Och du missar HELA den delen med att veterinärer har mer begränsade möjligheter att hjälpa ett dräktigt sto, om man inte vill riskera fostret. Många mediciner innebär en risk för fostret. Vad ska veterinären göra menar du? Ge smärtstillande, jo visst, men hur nyttigt är det med 3 månader på NSAID?

'Struntar' du i BÅDE stoet och fölet?

Att linda ben och skritta i snöre hjälper inte mot smärta från artros som förvärrats av tung iom dräktighet. Tyvärr.

Alltså, jag blir helt MATT över hur du uttrycker dig människa:eek: Något så fruktansvärt egoistiskt och totalt i avsaknad av insikt har jag aldrig skådat tidigare och då har jag läst endel liknande trådar och träffat rätt mkt okunnigt hästfolk ute i buskarna....

Vad blev du matt av, att jag inte tycker att hästen måste ha en jättestor hage? :confused:

Vad blev du matt av, att jag inte tycker att hästen måste ha en jättestor hage? :confused:

Att du varken verkar bry dig om föl eller mamma. Föl SKA växa upp på stora ytor, för att de ska bli hållbara och utveckla muskler, leder och skelett på bästa sätt. De SKA också röra sig utefter egen vilja så mycket som möjligt.

Absolut inte stå med en halt mamma som enda sällskapi en sjukhage. Det är en NÖDlösning för om stoet skadas när det har föl vid sidan. Inget man PLANERAR och ser som en bra lösning!

Din inställning till stoet och dess lidanden, det lättvindiga sätt du hanterar problemen och de eventuella kommande problemen på och din totala avsaknad av empati och förståelse för annat än din egen vilja. Det är en genomsyrande anda genom alla dina inlägg.

Jag väntar mig inte att du ska förstå, inse eller ens känna att du gjort fel, det har du hittills bevisat att du inte är kapabel till. Isf skulle ditt sto inte sitta denna sits idag.

Du har nu helt glömt ta hänsyn till fostret?

Back On Track rekommenderas INTE på dräktiga ston.
Glukosamin är rekommendationerna olika, på flera ställen rek det ej att ges i koncentrat till dräktiga ston.

Forskning saknas ang vad det gör för fostret, där har du anledningen.

Och du missar HELA den delen med att veterinärer har mer begränsade möjligheter att hjälpa ett dräktigt sto, om man inte vill riskera fostret. Många mediciner innebär en risk för fostret. Vad ska veterinären göra menar du? Ge smärtstillande, jo visst, men hur nyttigt är det med 3 månader på NSAID?

'Struntar' du i BÅDE stoet och fölet?

Att linda ben och skritta i snöre hjälper inte mot smärta från artros som förvärrats av tung iom dräktighet. Tyvärr.

Man kan visst använda back on track på dräktiga ston på benen, men inte på ryggen. Det står ingenting på min glukosaminburk om att man inte skulle kunna ge det till dräktiga ston vilket det borde göra om det vore farligt. Och jag vet att veterinären har begränsade möjligheter att göra nånting och ännu en gång, hästen är fortfarande dräktig oberoende vad jag skriver här det går liksom inte att förändra.:angel:

Man kan visst använda back on track på dräktiga ston på benen, men inte på ryggen. Det står ingenting på min glukosaminburk om att man inte skulle kunna ge det till dräktiga ston vilket det borde göra om det vore farligt. Och jag vet att veterinären har begränsade möjligheter att göra nånting och ännu en gång, hästen är fortfarande dräktig oberoende vad jag skriver här det går liksom inte att förändra.:angel:

Nu har du snurrat till det. ALL användning av BoT är samma lika. Det rekommenderas INTE på dräktiga ston. Helt enkelt för att forskning saknas. Det finns inget som talar för att det är farligt, men inget som talar för att det är ofarligt.

Detsamma gäller MSM och glukosamin.

JAG tog ansvar när mitt sto var dräktigt och kollade. Vad som står på burken är minsta möjliga information.

Och ja ditt stackars sto är dräktigt och nej det går inte att förändra. Men du skiter ju i det du KAN göra också?? Du skiter ju i att göra en PLAN.

Du har satt stoet i en sits där hon är dräktig. Det är som det är. Men då kan du iaf ta så mycket djurägaransvar att du inser vilka RISKER detta innebär för stoet. Du kan ha en PLAN för hur du ska LÖSA olika situationer. Du ska ha det redan NU, så du har det klart för dig OM det går åt helvete.

Du rycker på axlarna, skiter i både sto och föl och svarar med en axelryckning och spydiga smileys. Det är SÄLLAN jag blir ARG när jag läser på Buke, oftast rycker jag på axlarna och konstaterar att den sista idioten är visst inte född än. Men du gör mig ARG, och jag blir faktiskt illamående när jag läser.

Du rycker på axlarna och skiter fullständigt i både sto och föl, för nu har du bestämt att du ska ha ett föl. Vad det kostar stoet och fölet - det skiter du i. Det tänker du endera inte ta hänsyn till, eller så får det väl bli som det blir.

Är inte stoet värt MER än så efter 20 års trogen tjänst? Är inte det ofödda fölet värt mer än så som start i livet?

Då kanske du kan berätta vad det är för plan du pratar om och hur du skulle planera för jag vet inte vad du menar??

Jag skulle väldigt gärna vilja veta varifrån du fått att man inte kan ge glukosamin och msm till dräktigt sto, däremot djävulsklo ska man ju inte ge.

Back on track ska ju inte användas till dräktiga ston men att inte ens kunna ha det på benen är ju rent av löjligt:D

Då kanske du kan berätta vad det är för plan du pratar om och hur du skulle planera för jag vet inte vad du menar??

Jag menar som jag skrev, en plan vad du ska göra OM det blir si eller så. Att redan nu vara klar över var du ska dra gränsen, vem du ska prioritera om du måste välja.

Jag har lite svårt svara på hur jag skulle planera i ditt läge då jag inte skulle betäckt ditt sto. Men om vi för en stund antar att jag satt i ett läge där stoet skadas under dräktighet sas.

Först skulle jag bedöma riskerna - hur stora är de? I ditt fall - stora. Då är mitt första steg att avsluta dräktigheten. Om det ändå innebär lidande för stoet även om hon inte är dräktig skulle jag avliva.

Om det inte innebär ett extra lidande för stoet just nu, men risken är stor att det gör det när hon blir tung, så skulle jag sätta mig ner och bestämma var jag drar gränsen. I mitt fall är den enkel - gränsen går där stoet lider/har smärtor/besvär dagligen. Då måste man sätta in behandling. Då kommer beslutet om vad jag ska göra om jag måste välja mellan bästa behandling för stoet men riskera fölet, eller en trygg behandling för fostret men inte det bästa för stoet. Det skulle jag alltså redan NU sätta mig och fundera igenom och ha en 'plan och åsikt' för.

Sen, om det går bra tills det är säg en månad kvar till beräknad fölning, och man inte kan hålla stoet smärtfritt helt. Är jag då beredd att 'det sista jag gör' offra stoets välmående för att hon ska bära fram fölet? Ja eller nej. Om ja så gäller det att ha en plan för hur man sedan ska lösa det när fölet är fött, ska man nappa upp det, ska man försöka hitta en amma, har man kompisar åt det? Om nej, så gäller det att vara beredd att då ta det tyngsta beslut man kan ta och avliva stoet med fölet i magen.

Osv osv.

I MITT fall skulle jag om det går avbryta dräktigheten nu, utreda stoet ordentligt och kan man inte få henne smärtfri avliva. Om det är för sent att avbryta dräktigheten utreda stoet ordentligt nu och se om man kan få henne smärtfri. Om inte avliva med fostret i magen. Om man kan få henne smärtfri sätta gränsen att hon ska vara smärtfri dräktigheten igenom, annars.. Och vad gäller 'annars' så skulle mitt val vara att så långt det går prioritera fölet när man måste välja, men med det absoluta villkoret att stoet ska vara smärtfritt. Annars prioritera mammans smärtfrihet på fölets bekostnad. Kan man inte få stoet smärtfri avliva om det ej är i slutet av dräktigheten. Om i slutet av dräktigheten så kan man hålla stoets besvär på en acceptabel nivå och det är kort tid kvar, låt henne föda fölet och avliva henne sedan och nappa/amma fölet. MEN - jag skulle känna mig som en vidrig, usel hästägare som 'tackade' mitt älskade sto för trogen tjänst och ett fint föl med att först låta henne ha ont, och sen som 'tack för fölet' avliva. Så mest troligt skulle det ändå sluta med att jag tog bort med ett nästan fullgånget föl i magen.

Hänger du med nu? Du har satt ditt sto i en situation som är långt från idealisk, och du måste ha en plan för vad du gör om det skiter sig, och var du drar gränsen.

Back on track ska ju inte användas till dräktiga ston men att inte ens kunna ha det på benen är ju rent av löjligt:D

Löjligt eller inte, så det TILLVERKAREN har som rekommendation är att INTE använda BoT ALLS till dräktigt sto. Och anledningen är att det är inte bevisat att det är ofarligt. Det finns ingenting som tyder på ATT det är farligt, men det är inte heller bevisat att det INTE är farligt.

Och det gäller även benpaddar.

Sen är det upp till var och en om man väljer att använda BoT eller ej på sitt dräktiga sto, och samma sak gäller för glukosamin och MSM. Det finns inga bevis för att det är farligt, men det finns inga bevis för att det INTE är farligt. Därför rekommenderar många tillverkare (inte alla) att inte ge till dräktiga ston.

Sen är det även där upp till respektive djurägare att själv avgöra om man vill använda det eller ej.

Djävulsklo är bevisligen inte bra, men från början var det samma sak med DK som med BoT och MSM/glukosamin/osv - fanns inget som tydde på det var farligt, men inget bevis på att det INTE var farligt. Idag vet man bättre.

Jag hade BoT på mitt dräktiga sto, däremot skulle jag inte gett någon form av tillskott som inte var dokumenterat säkert. Helt enkelt för att JAG inte skulle vilja fundera om det var ditt eller datt tillskottet som gjorde att hon kastade/fick ett missbildat föl/fölade 1 månad för tidigt/etc.

Stoet har fosterförsäkring och dessutom är fölet försäkrat hela dess första levnadsmånad och vad fölet kostar i mat blir inga problem alls inte heller att stoet behöver mer mat under högdräktigheten.

Min -08 kostade mig drygt 20 000 i vet vård innan han var 14 dagar gammal ens, efter att försäkringen reglerat.

Min svägerskas -07 kostade henne runt 50 000 i vet vård innan han var halvåret gammal, uppe i 80 000 innan han var 1,5, efter att försäkringen reglerat. Detta trots vet i familjen = mycket gratis. Vid 1,5 kostade han ytterligare några tusen i avlivningsavg...

Ett föl på mitt förra jobb kostade också närmre 30 000 i vet vård innan han var 1, och var över 100 000-sträcket som 3-åring, efter att försäkringen reglerat.

Försäkring innebär inte automatiskt att man slipper höga kostnader.

4-åringen jag har på utbildning behandlades för ledinflamation innan han kom, den notan slutade en bra bit under 10 000...

Och du tror fortfarande att det är billigre att ta föl än köra till klinik?

Du borde ju skämmas som är hästägare. Tråden började som en diskussion om du borde ta bort hästen eller låta henne gå i hage, där du själv nästan verkade inse att det vore bäst med avlivning. Nu ber du "plötsligt" om tips för hur dräktigheten ska göras så bra som möjligt, men du tar inte emot nånting av vad folk säger.
Jag lämnar tråden och önskar dig inte ens lycka till faktiskt.

Måste bara säga att min häst mår bra och att när hon blir högdräktig kommer jag att göra allt jag kan för att underlätta för henne. Om det inte skulle räcka till får veterinären komma hit och ta en titt men jag hoppas det inte kommer att bli nödvändigt och att allt går bra!! Och att stoet får ett fint föl som hon kan ta hand om tills fölet blivit 6 månader :d sen får vi se vad som händer då....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 907
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 214
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈