"Utländska" namn?

Sv: "Utländska" namn?

Ah jag menade mer att det försvenskade uttalet inte var med -tj :)

Ingen fara, intressant att se hur folk resonerar o det är ju ett ganska bra exempel ;)

Skrev jag att det var nödvändigt?
Ingenting är väl i stort sett nödvändigt när det kommer till namn, så det vore dumt att lägga de orden i min mun?

Jag talar om vad JAG tycker. Jag tycker engelska namn på barn utan engelsk anknytning (eller skotsk eller irländsk eller kinesisk för all del) känns forcerat.
Sorgligt anspelar på att många invandrare i Sverige i dag troligen inte skulle ge sina barn ett namn som speglar barnens bakgrund av rädsla att det ska vara negativt. Men barnen har ju släkt och en del av sin historia där oavsett.

Du skrev att det var sorgligt att mamman inte hittade ett namn som var från hemtrakterna ett namn med någon djupare mening. Mitt nödvändigt syftar på nödvändigheten att ta ett namn från hemtrakterna för att få en djupare mening och varför det ens ska vara önskvärt att ha namn med djupare mening. De flesta väljer namn de gillar alternativ som finns i släkten och i allmänhet som fungerar i landet barnet förväntas växa upp.

Varför kan invandrare inte göra det samma Utan att folk ska se det som sorgligt?

Varför kan invandrare inte göra det samma Utan att folk ska se det som sorgligt?
Jag tror Hiddeous syftar på det faktum att invandrare blir diskriminerade väldigt ofta, enkom baserat på deras namn. Därför kan många invandrare vara oroliga för att visa barnets ursprung för tydligt genom namnet och det i sig är ju jävligt, jävligt sorgligt.

Jag vet flera kurder i min ålder som döper sina barn till försvenskade namn eftersom de är rädda för att de ska få problem att få jobb annars i framtiden. Om det inte är sorgligt så vet jag inte vad som är det...

För mig hamnar Melissa i exakt samma grupp som Kevin och Jimmy. :) Vari menar du att skillnaden skulle ligga?
Sen är det ju ingen som säger att det är en sämre grupp än någon annan. Det handlar bara om tycke och smak, det är ingen mer värdering.

Jag tillhör de som inte gillar namn som Kevin, Liam, Jimmy etc. Men jag har alltså aldrig reflekterat över att min dotters namn faktiskt tillhör den "gruppens namn" förrän denna tråden startade. Det ter sig lite komiskt för mig så här nu i efterhand. Jag har snarare tänkt att namnet kommer från grekiskan och att det är hyfsat vanligt idag i ett flertal olika språk. Men tänkte några varv till nu, i och med denna tråden, och blev lite ambivalent kring det hela. Jag är självklart ändå väldigt nöjd med min dotters namn, vi valde ju det för att vi gillar det och tycker det är fint. Men även för att det är för oss har en djupare mening (som någon skrev något om här)

På modern grekiska betyder mélissa bi (alltså med betoning på första stavelsen.) Méli är honung. :)

Klockrent :D

Men uttalar ni hennes namn Mélissa? Det är väl betydligt vanligare med betoningen på andra stavelsen som engelskt/svenskt namn.

Och vad är det för fel på Hyacinth?

Absolut ingenting! Jag förstår att du är kränkt de luxe.

För övrigt är väl Elizabeth, Rose, Daisy och Violet (Vajlet?) också helt okej. Däremot Emmet, Onslow och Sheridan ställer jag mig frågande till. Och Mrs Councillor Nugent, snacka om problem med stavning!

</ot>

Kl.

Vad är det för "grupper" av namn ni menar egentligen?
Alltså typ Kevin & Liam - vad är det för grupp? Det enda jag kan komma på är att jag sett på typ familjeliv eller något att det anses vara "white trash" men det är ju ett så förfärligt uttryck, så jag hoppas inte att det är det som menas? Att det skulle vara någon "sämre grupp" med kids som heter Liam?

(Mvh förstår inte alls grejen med Liam förresten. Jag tycker att det låter ungefär lika svenskt & utländskt som Robin på en pojk. Alltså ett helt vanligt namn, typ.)

Mitt förnamn är brittiskt från början, men försvenskat och ett ganska vanligt förnamn på flickor i Sverige födda i min generation. Mina föräldrar är i allra högsta grad svenskar och har inget utländskt påbrå alls. Eftersom jag dessutom fick pappas extremt icke-internationella efternamn innehållandes åäö (dock inte ett av Sveriges vanligaste efternamn direkt) så har mitt förnamn enbart varit till fördel när allt blivit så mycket mer internationellt idag. Om sen en engelsman eller en amerikan uttalar mitt namn på "sitt" sätt och inte det svenska, so what? Jag fattar ju ändå att det är mig de menar, vilket är betydligt värre med efternamnet som inte alls fungerar internationellt.

Alla föräldrar väljer väl namn till sina barn som de tycker är fina och som betyder något för föräldrarna? Jag skulle personligen inte döpa mitt barn till ett tilltalsnamn som ligger på topplistorna just för att jag själv hade samma namn som en i klassen och förväxlingarna var så jobbiga. Men jag skulle heller aldrig klaga på att någon annan gör det.

Jag tror Hiddeous syftar på det faktum att invandrare blir diskriminerade väldigt ofta, enkom baserat på deras namn. Därför kan många invandrare vara oroliga för att visa barnets ursprung för tydligt genom namnet och det i sig är ju jävligt, jävligt sorgligt.

Jag vet flera kurder i min ålder som döper sina barn till försvenskade namn eftersom de är rädda för att de ska få problem att få jobb annars i framtiden. Om det inte är sorgligt så vet jag inte vad som är det...

Tack, precis så.

För övrigt är väl Elizabeth, Rose, Daisy och Violet (Vajlet?) också helt okej. Däremot Emmet, Onslow och Sheridan ställer jag mig frågande till. Och Mrs Councillor Nugent, snacka om problem med stavning!

</ot>

Personligen älskar jag Sheridan.

På ett får eller en häst.

Kanske något för det kommande fölet? :)

Om sen en engelsman eller en amerikan uttalar mitt namn på "sitt" sätt och inte det svenska, so what?
Jag tror inte att någon i tråden haft problem med just det ;) Tror det är få som får sina namn uttalade på korrekt svenska utomlands, och ännu färre som förväntar sig det.

Tack, precis så.
Och jag håller med dig - det ÄR sorgligt. Jag och min sambo planerar för övrigt bröllop och jag vill av olika skäl absolut ta hans efternamn. Han frågade då om jag verkligen är säker, med tanke på att mitt förnamn inte är svenskt och hans namn är utländskt (och då inte "coolt" och "okej" utländskt, typ uppenbart brittiskt/amerikanskt). Tänk om jag blir bortvald när jag söker jobb pga mitt namn? Jag blir så ledsen över Sverige då, över att vi har de problemen vi har med just diskriminering :(

Senast ändrad av en moderator:

</ot>

:D Jag sa till mamma häromdagen när vi tittade på den serien att Sheridan kanske vore ett framtida namn på en sån. Så kan jag säga "how nice of you to call mummy" :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag och min sambo planerar att köpa lägenhet tillsammans., och i det området som vi vill bo har vi råd med en tvåa på ungefär 50-55 kvm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 998
Senast: Ferrari
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 764
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar