"Utländska" namn?

Sv: "Utländska" namn?

Jag och min sambo planerar för övrigt bröllop och jag vill av olika skäl absolut ta hans efternamn.

Jag har en (helsvensk) kompis som har gjort så. Hon tog sin mans efternamn, från Balkan. Hennes förnamn är dessutom så pass "internationellt" att det "passar ihop" med efternamnet.

För henne har det i rätt hög grad varit en grej att heta så, och att ha ett kvalificerat arbete, synas offentligt litegrann med det namnet och med sitt jobb och liknande.

Vad jag vet har det faktiskt inte kostat henne något, men då startade hon ju i en mycket mer priviligierad position än vad hon hade gjort om hon hade kommit hit från Balkan och haft det namnet med sig.

Namndiskrimineringen, tror jag är ett av de större hindren för integration på arbetsmarknaden. Och det är faktiskt arbetsgivarna som står för mycket av den.

Samtidigt är det något underligt i att det där efternamnet liksom blir coolt, av min kompis sätt att använda det.

Namndiskrimineringen, tror jag är ett av de större hindren för integration på arbetsmarknaden. Och det är faktiskt arbetsgivarna som står för mycket av den.
Verkligen! Jag känner folk som efter råa och obekväma erfarenheter av arbetssökande bytt namn. Till väldigt svenskklingande. Det är rent ut sagt för jävligt att människor känner sig pressade att byta förnamn för att kunna söka jobb! Namnet hänger ju intimt ihop med ens identitet, för de flesta.

Jag har själv ett "konstigt" namn så jag vet av erfarenhet att folk bryr sig och reagerar mycket på "konstiga" namn. Hela mitt liv har jag fått svara på frågor om mitt namn, från "var kommer du ifrån?" till "heter du det på riktigt?". :meh: (För att inte tala om det evinnerliga bokstaverandet, men det är lite ett annat bekymmer.) Kan bara föreställa mig hur det hade varit om jag dessutom inte hade varit blond, eller om mitt namn hade varit riktigt konstigt (mitt namn är ändå nordiskt så det är inte totalt främmande egentligen).

Verkligen! Jag känner folk som efter råa och obekväma erfarenheter av arbetssökande bytt namn. Till väldigt svenskklingande. Det är rent ut sagt för jävligt att människor känner sig pressade att byta förnamn för att kunna söka jobb! Namnet hänger ju intimt ihop med ens identitet, för de flesta.

Jag vet en tjej som först inte ens fick komma till intervju på ett företag, så gifte hon sig och bytte förnamn till ett helsvenskt, hon sökte samma jobb och fick det.

Jag tycker att det är förskräckligt

Jag känner en som skickade två exakt likadana ansökningar till samma jobb. Ett i sitt riktiga namn och ett som "Karl Karlsson". Karl Karlsson blev kallad till intervju. Personen bytte namn efter det. :(

Vad jag vet har det faktiskt inte kostat henne något, men då startade hon ju i en mycket mer priviligierad position än vad hon hade gjort om hon hade kommit hit från Balkan och haft det namnet med sig.
Ja, precis, så är det ju.

I övrigt känner jag igen alla historierna här om namndiskriminering och det smärtar verkligen att det ser ut såhär :(. Jag känner bland annat förresten flera som arbetat med telemarketing och samtliga har fått ha svenska 'jobbnamn' med motiveringen "svenskar känner sig inte trygga i att handla av invandrare" :crazy:.

Det sjuka är att jag knappt ens reagerat på det för jag har hört det från så många liksom, det verkar jätteutbrett.

Det är för övrigt samma grej på färdtjänsten. Färdtjänsten har ju callcenter i Dakar (bland annat) för att kunna pressa priserna och alla som jobbar där har ett svenskt 'jobbnamn' för att de äldre inte ska bli oroliga.

Så jäkla pissdumt. Många som har färdtjänst är nog ändå vana vid att ha t ex hemtjänst med "konstiga utländska" namn. Eller så har de konstiga utländska namn själva för den delen.

Jag blir upprörd bara av att föreställa mig förnedringen i att bli tilldelad ett "jobbnamn". :rage:

*kl*

Vi kom hem för en månad sen med vår adopterade dotter. Vi har valt att behålla hennes namn precis som dom är och hon har bara fått vårt efternamn. Jag tror inte en enda utanför familjen sagt rätt på hennes namn och hon har inte ens svåra namn att uttala. "Problemet" är att hon har två namn som båda sägs ihop som ett enda tilltalsnamn. Det är ju lätt att tro att hon bara kallas ett av dom, det förstår jag för så "brukar" det vara, men det jag tycker blir irriterande är när vi säger att man säger båda namnen som ett och folk ändå fortsätter kalla henne det ena eller det andra. Båda namnen är enkla och korta och tillsammans blir dom t.o.m kortare än mitt tilltalsnamn så det är ju inte så att det blir ett jättelångt och komplicerat namn. Har funderat på att skriva det med bindestreck emellan så folk förstår, men samtidigt var det ju inte så hennes namn var tänkt från början.

*kl*

Vi kom hem för en månad sen med vår adopterade dotter. Vi har valt att behålla hennes namn precis som dom är och hon har bara fått vårt efternamn. Jag tror inte en enda utanför familjen sagt rätt på hennes namn och hon har inte ens svåra namn att uttala. "Problemet" är att hon har två namn som båda sägs ihop som ett enda tilltalsnamn. Det är ju lätt att tro att hon bara kallas ett av dom, det förstår jag för så "brukar" det vara, men det jag tycker blir irriterande är när vi säger att man säger båda namnen som ett och folk ändå fortsätter kalla henne det ena eller det andra. Båda namnen är enkla och korta och tillsammans blir dom t.o.m kortare än mitt tilltalsnamn så det är ju inte så att det blir ett jättelångt och komplicerat namn. Har funderat på att skriva det med bindestreck emellan så folk förstår, men samtidigt var det ju inte så hennes namn var tänkt från början.

För mig är det tvärtom :D Jag heter Anna Karin - inte Anna-Karin - och gissa hur många gånger jag har blivit uppropad som Anna-Karin hos t.ex tandläkaren och inte reagerat förrän de ropar igen med efternamnet. Vilket är Larsson, så inte helt ovanligt heller! Det har faktiskt hänt att jag och en annan kvinna gått fram till den uppropade sköterskan samtidigt. Fram till sju års ålder hette jag Johansson i efternamn, det var ännu krångligare har min mor rapporterat.

Kl

Jag skulle aldrig någonsin döpa mina barn till utländska namn. För mig är det en klassmarkör och jag vill inte ge dem nackdelar.
Jag skulle aldrig heller döpa dem till Kevin, Robin, Jimmy eller liknande namn.
Oftast är det en typ av människor som ska låtsas vara lite häftiga och märkvärdiga som vill döpa sina barn till"fräcka" namn. Resten skrattar bakom ryggen på dem.

Namn som är aktuella för mig är Sigrid, Hedda, Hedwig, Philip och Carl.

Kl.

Vad är det för "grupper" av namn ni menar egentligen?
Alltså typ Kevin & Liam - vad är det för grupp? Det enda jag kan komma på är att jag sett på typ familjeliv eller något att det anses vara "white trash" men det är ju ett så förfärligt uttryck, så jag hoppas inte att det är det som menas? Att det skulle vara någon "sämre grupp" med kids som heter Liam?
Det handlar väl om att den typen av namn - idag Kevin och Liam, några generationer bakåt alla y-namn (Tommy, Jimmy, Benny etc, etc) - är överrepresenterade i socialgrupper som oftare har problem.
En sos-tant jag känner brukar säga att det i nästan alla familjer hon besöker finns en Kevin eller Liam.

Men självklart används namnen även av andra...

(Fast den enda Liam jag hört talas om, som är född före Oasisbrödernas tid, är Liam Norberg - och även han hade ju en grovt kriminell bana... )

Du menar att det blir fel klassmarkör?
För de namnen du radar upp är ju knappast neutrala i det avseendet.

Min erfarenhet är att när någon påpekar att något är en klassmarkör, så är det just att det är fel klassmarkör man menar. Och då vanligtvis att det är markörer för en lägre klass än den man själv anser sig tillhöra eller vill tillhöra.

Det har ju blivit så. Det är oftast samma typ av föräldrar som får en Kevin idag som fick en Tommy för 50 år sen.

Tjejnamn är inte riktigt lika starka klassmarkörer men de finns. Kevin och Liams systrar heter ofta Jacqueline (med varierad stavning), Nathalie och Cassandra. En gång i tiden hette Tommys syster ofta Madeleine. Tjejer får ofta namn som kan anses som överklass.

Jag är ju socionom och när jag jobbade med barnavårdsutredningar och fick ett nytt ärende berättat för mig kunde man på beskrivningen ana att en son skulle heta Kevin eller Liam. Sorgligt nog hade jag så gott som alltid rätt.

Att sätta ihop ett engelskt förnamn med ett svenskt son-namn får mig alltid att tänka på Clark Olofsson, med uttalet Slark på förnamnet.

Du menar Filip? O_o

Nej jag menade faktiskt Philip även om Filip går precis lika bra.
Jag förstår att du skulle göra dig rolig över stavningen men det funkar liksom inte riktigt.
Josephine är ju lika accepterat som Josefin nu och samma med namnet Philip.

Alla namn som kommer nya tar det ju ett tag att etablera men jag är mer inne på de sk klassmarkörerna. Jag skulle aldrig någonsin döpa en flicka till Cassandra, Pamela eller liknande.

Jag känner heller ingen som skulle kunna tänka sig att döpa sina barn till det.

Josephine, med accenter på olika logiska och ologiska ställen, är många gånger syster med Kevin och Liam.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Jag och min sambo planerar att köpa lägenhet tillsammans., och i det området som vi vill bo har vi råd med en tvåa på ungefär 50-55 kvm...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 998
Senast: Ferrari
·
Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 764
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar