Ute dygnet runt?

Sv: Ute dygnet runt?

eftrsom min häst inte kan stå inne så länge så många timmar om dygnet (han blir så svullen om benen..) skulle jag ha han ute... men jag har inte små och leriga hagar, mina ligger på några hektar..

LIA skrev:
Vi har badkaret ställt utmed staketet (hyfsat bussiga hästar), men om man ställer det med ena kortänden under staketet, får man nästan mer "dricksträcka". Varför vill du ha rundgång?

Återkommer som sagt.

LIA

Mest för sakens skull nu för tiden tror jag faktiskt ;) Var på vippen att utan att tänka svara 'ifall det blir tjafs', men mina tjafsar ju inte och är inga inackorderingar här nu ju ;) Men förr när Kele var lite VÄL respektfull för Vision kunde det räcka med att han gjorde en ful grimas åt henne på pin kiv så flydde hon som om det gällde livet, och då vill/e jag gärna ha mat och vatten så att det går att fly åt alla håll. Men nu finns faktiskt inget behov så glöm dend elen,d et går fint med under stängslet ;)

Min häst skulle inte kunna stå ute till 22, för det första så tror jag inte att fodraren vill sringa upp med mat till min häst, som står långt upp i skogen i en rejäl hage, och han står redan vid grinden vid 2-3 ungefär och vill in. Min häst behöver inte gå ute 24 h om dygnet för han tycket att det är skönt att få komma in och vila sig också och han har en så pass stimulerande hage. Sedan är han ju tävlingshäst och är klippt därefter och jag riskerar inte att ha honom ute dygnet runt på vintern så att han vrickar sig i den hårda leran som är så klumpig. Min häst mår bra av att gå ut vid ca 9 och gå in runt 4 på vintern, går ut 7-5 på hösten som nu. Han är stimulerad i boxen med, har grannar att tjabba med, mat att äta, en leksak att pilla med. Så bara hästen är van vid det från första början så skadar det inte hästen då den inte vet bättre. Isåfall skulle dagens må mkt dåligt om de visste hur de ska behandlas EGENTLIGEN.

Min häst skulle inte kunna stå ute till 22, för det första så tror jag inte att fodraren vill sringa upp med mat till min häst, som står långt upp i skogen i en rejäl hage, och han står redan vid grinden vid 2-3 ungefär och vill in

Och det skulle han göra även om han fick foder i hagen? :angel:

Min häst behöver inte gå ute 24 h om dygnet för han tycket att det är skönt att få komma in och vila sig också och han har en så pass stimulerande hage.

Hur vet du det?

Sedan är han ju tävlingshäst och är klippt därefter

Vad har DET med saken att göra?

och jag riskerar inte att ha honom ute dygnet runt på vintern så att han vrickar sig i den hårda leran som är så klumpig.

Så de vrickar sig mer av att gå ute 24 h/dygn än att gå ute 7 h/dygn? (För övrigt vet jag inte hur bra jag tycker hagen är egentligen om det blir lera hela vintern?)

Min häst mår bra av att gå ut vid ca 9 och gå in runt 4 på vintern, går ut 7-5 på hösten som nu.

Jag tror säkert inte han mår dåligt, men jag undrar hur du dragit slutsatsern att det är vad han HELST föredrar med full valfrihet och ett annat, vettigt alternativ?

Han är stimulerad i boxen med, har grannar att tjabba med, mat att äta, en leksak att pilla med. Så bara hästen är van vid det från första början så skadar det inte hästen då den inte vet bättre. Isåfall skulle dagens må mkt dåligt om de visste hur de ska behandlas EGENTLIGEN.

Tja, även om en häst t ex är van med att inte få tillräckligt med stråfoder och 'inte vet bättre' så kommer dess mage reagera på det. Och även om hästen inte är van med mer utevistelse än 7 h/dygn och inte vet bättre så kommer benen reagera på det. Och jag HOPPAS VERKLIGEN din häst INTE hade bara 7 h utevistelse som föl/unghäst. Det är nämligen rena vansinnet och en katastrofrisk hållbarhetsmässigt.

Hästar är individer, vissa hästar VILL stå inne medan andra blir sjuka om dom gör det för länge. Det gäller att känna sin häst!

:bow: :bow: :bow:

Jag tror såhär, att alla vill (eller de flesta kan vi väl säga) sina hästars bästa. Alla har olika förutsättningar till utegång och hagar, så enkelt är det och alla har inte råd att ha den ultimata anläggningen. Man måste alltså kompromissa med antingen det ena eller det andra.

Själv kompromissar jag för jag har bara 2 hektar mark och har 9 hästar på gården, för tok för lite igentligen men jag kan inte skaffa mer!

sen är där många saker man kan ändra med enkla medel för att göra det drägligare för hästarna, såsom lösa fri tillgång till vatten, ge dem hö ute, täcka dem ordentligt och de är klippta osv...

Personligen, så är där vissa saker som jag inte kan förlika mig med, jag hade aldrig gjort avkall på t ex utvistelsen, jag hade aldrig stallat upp min häst där den inte kunde vara ute minst 8 timmar per dygn, bara för att man av bekvämlighetsskäl vill ha nära till anläggning, viss service osv..

Å andra sidan skulle jag aldrig kunna tänka mig att ha häst och sätta deras behov i första rummet alltid, t ex skita i och rida dem för det är onaturligt, eller ha dem ute i lösdrift året runt om det inneburit att de blir för trötta för att kunna starta i travet...

ankans skrev:
Jag tror såhär, att alla vill (eller de flesta kan vi väl säga) sina hästars bästa. Alla har olika förutsättningar till utegång och hagar, så enkelt är det och alla har inte råd att ha den ultimata anläggningen. Man måste alltså kompromissa med antingen det ena eller det andra.

Själv kompromissar jag för jag har bara 2 hektar mark och har 9 hästar på gården, för tok för lite igentligen men jag kan inte skaffa mer!

DET DÄR är det jag efterlyser. Någon som faktiskt 'erkänner' att pga av diverse orsaker KOMPROMISSAR och gör avsteg från 'det perfekta' men löser det så gott det går. Men som INTE gömmer sig bakom 'mina hästar vill inte ha ditt eller datt' utan helt enkelt talar om att 'jag har inte möjlighet/lust/råd/vad det nu gäller att ha ditt eller datt så jag försöker göra så gott det går ändå' :bow:

Alexandra_W skrev:
DET DÄR är det jag efterlyser. Någon som faktiskt 'erkänner' att pga av diverse orsaker KOMPROMISSAR och gör avsteg från 'det perfekta' men löser det så gott det går. Men som INTE gömmer sig bakom 'mina hästar vill inte ha ditt eller datt' utan helt enkelt talar om att 'jag har inte möjlighet/lust/råd/vad det nu gäller att ha ditt eller datt så jag försöker göra så gott det går ändå' :bow:

Håller återigen med. det är precis samma debatt som pågår i den andra tråden, dvs folk vars hästar som går ute 3-4 timmar eller som går i platta fyrkantshagar gömmer sig bakom att de är tävlingshästar, och att de "vanliga" promenad/hobby hästarna är uttråkade och understimulerade i jämförelse ute i sina hagar osv, hellre än att kunna se det för vad det är: dvs svetsat för att passa människan bäst, inte hästen.

timone skrev:
Det är inte rättvist mot en tävlingshäst att gå ute dygnet runt hur skulle det gå till? ETT FULLBLOD TILLEXEMPEL SOM GÅR PÅ BANAN.
DON EFTER PERSON SAMMA GÄLLER DJUR.

Nu är min märr iofs ingen höpresterande tävlingshäst, men när hon är i gång går hon tävlingar NÄSTAN varje helg vår och höst. Jag är TVUNGEN att ha henne på lösdrift eftersom det är risk för hennes liv, att ställa henne i stall. Hon har överlevt hitills iaf (fyllde 21 i somras).

Grannen hade sin travare (starthäst alltså) på lösdrift året om förut.

Jag tycker min häst går ute alldelles för lite. Men kan tyvärr inte lösa det på annat sätt eftersom det inte finns så många stall att välja på i närheten. och detta är det bästa av dom som finns.

Vintertid får hästarna sin mat kl 7 krafft och hö och får äta det i lugn och ro. Sen släpps dom ut vid halv 9 och går ute i hagar med jätte lite skydd och inget att äta. Dom släpps sen in vid 3-halv fyra och får då sin middag inne. och äter det i lugn och ro.vid 4-halv 5 kommer jag å gör i ordning mat+hö medans hon äter klart. sen står hon i gången medans jag mockar. Sen rider vi å borstar åså. vid 7-halv 8 är jag klar med henne då får hon hö och gå in i boxen. Sen får dom kvällsmat vid9-10.

På vilket sätt skulle det vara orättvist för ett fullblod/tävlingshäst att gå på lösdrift?Mitt fullblod hade aldrig varit på stall är född ute o sen gått på lösdrift även under sin tid som galoppör liksom resten av deras hästar. Han vantrivs inne o jag önskar att jag kunde hitta en lösdriftsplats till honom .Tyvärr har jag inte lyckats har fått kompromissa så han går ute hela dagarna i stor kuperad gräshage sen inne på kvällen/natten vintertid, sommaren bete dygnet runt.Naturligtvis måste han ha täcke vintertid .

kenneth skrev:
Det är bra att folk tar hänsyn till hur hästarna vill ha det för det gör inte jag. Jag gör som jag tycker är bra och jag frågar inte mina hästar. Dom får vara ute när jag tycker att det är bra väder och jag tar in dom när jag tycker det är dåligt. Jag sätter på dom täcken när jag anser att dom ska ha det och jag frågar dom aldrig vad dom tycker att jag skall göra.
Jag rider och tränar mina hästar utan att fråga dom till råds. Kan tilläggas att jag har hästar med underbara temprament, skinande pälsar och dom är fantastiska individer som älskar att jobba. Allt detta trots att jag inte tar hänsyn till vad dom vill.

Det här kan bli kul :banana:

Även om jag håller med dig på mkt!

Alexandra_W skrev:
VARFÖR måste en tävlingshäst stå inne? (förutom då att det är ont om lösdriftsplatser på meeting etc). Men VARFÖR? Vad är det som gör att en LA/MSV-häst kan gå ute dygnet runt men inte en GP-häst?

fast det är lite skillnad på en GP häst och en LA häst tycker iaf jag

Häst nr 1 (7-22) fodras på morgonen och får äta sitt hö ute på den leriga backen. Oftast inget vatten eftersom det fryser vid minus

Om de är minusgrader ute är de ju inge lera :smirk:

Och de äter snö om de är törstiga under vintertid och dricker inne i boxen

Så jag skulla ha valt häst nummer 2.. för jag antar att de bara är geggit vid in och utgång och sen att hagen är stor med massa gräs :smirk:

Kamjin skrev:
Var är skillnaden ?? har LA hästen 3 ben och 2 huvuden??

Det orkar jag inte förklara om du inte förstår det :smirk:

Men elitidrottares kroppar är oftare bra mkt känsligare än icke elitidrottare.

Kamjin skrev:
Häst nr 1 (7-22) fodras på morgonen och får äta sitt hö ute på den leriga backen. Oftast inget vatten eftersom det fryser vid minus

Om de är minusgrader ute är de ju inge lera :smirk:

Och de äter snö om de är törstiga under vintertid och dricker inne i boxen

Så jag skulla ha valt häst nummer 2.. för jag antar att de bara är geggit vid in och utgång och sen att hagen är stor med massa gräs :smirk:

Hästar får inte i sig den mängden vätska genom snöätning som de behöver

Men mycket beror väl på vad man har för jobb och om man har tillgång till hjälp???
Förr när jag jobbade 7-16 och har eget stall så fick pållarna gå ut vid 6 i ur och skur och äta sitt hö ute.
Numera är jag hemma och då får dom äta inne och gå ut vid tio.....
Tänk alla som har egen häst i eget stall och jobbar skift, deras hästar lever :angel:

Fortfarande Grevinnan skrev:
Tänk alla som har egen häst i eget stall och jobbar skift, deras hästar lever :angel:

Nyfiken, hur lever de hästarna?

Jag har själv jobbat treskift ett tag nu, och tyckte det var ypperligt ihop med hästens rutiner. Runt 6 på morgonen, runt två på em eller/och runt tio på kvällen susade jag förbi stallet utöver de stunder jag lade in på fritiden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 586
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka