Ute dygnet runt?

Sv: Ute dygnet runt?

LIA skrev:
Det är för att dom alldeles strax ska ut på banan igen och utföra en ny maxprestation. Utan att ha blivit avkylda under väntan.
Knappast jämförbart med att täcka häst dygnet runt.

LIA

vem har pratat om att täcka en häst dygnet runt??

Men att låta en häst som kanske är toppkondition och klippt (vilket många är året runt) vara ute i dåligt väder är kanske inte det bästa.

LIA skrev:
Funderar...
Har du haft stökigt runt vattnet förut? Det kanske är en följd av om man "vattnar" hästarna? Våra går och dricker när dom känner för det, och är sällan mer än 1-2 där samtidigt. Alltid lugnt.

LIA

Tack för infon om doppvärmaren, ska kolla upp prisskillnad jmf med Thermobar-karet. :bow:

Nja, jag har aldrig minsta 'stök' när de hinkvattnas. Är matte i hagen uppför man sig som små änglar och därmed basta. Samma sak när de vattnas i badkar, de dricker sida vid sida utan tjafs. Däremot, som jag sa så förr när unghästen hade en alldeles för stor respekt för valacken så kunde det vara lite livat. Typiskt scenario (som inte behövde gälla vatten utan vad som helst):

Hästarna (som alltid är som ler och långhalm och följs åt i hagen) är vi t ex badkaret med vatten (dvs fri tillgång dygnet om). Båda hästarna ska dricka. De dricker lignt och fridsamt bredvid varandra. Valacken är klar först och har sen trist och beslutar sig för att göra fula grimaser åt unghästen, som svarar reptilsnabbt och överdrivet och kastar sig undan från badkaret och bort från valacken.

Nu VET jag inte vad som hänt om hon stod mellan valacken och staketet, om hon kastat sig mot staketet eller ej, men det var sådana situationer jag ville undvika och därför jag drog fram badkaret på den tid hon var lite väl respektfull. Men det är över ett år sen hon slutade vara det (hon är fortfarande ranglägre men reagerar nu mer normalt och har dessutom lärt sig se skillnad på valacken 'bus' och valackens 'tillsägelser') men badkaret har fått stå kvar, och nu när inackorderingen var här var det ju anledning igen eftersom hon kunde vara riktigt rejält tjafsig ena stunden, och änglasnäll andra.

Men soms agt det var när de hade fri tillgång på vatten. När de vattnas är det aldrig problem, och de kan båda tvåd ricka ur samma 20-litershink genom att klämma ner mularna bredvid varandra. Däremot tror jag det skulle bli lite tjafs om jag ställde in hinken och gick, då tror jag valacken skulle köra bort unghästen tills han druckit klart, först.

Alexandra_W skrev:
Jo, självklart är det inte sjysst att ta en lösdriftshäst för att stalla upp på meeting etc. Samtidigt, det GÅR ju, du helklipper lösdriftshästen och täckar den. När den står i varmt stall är den otäckad. För klippa blir du nog tvungen likförbaskat, alt täcka ordentligt. Full vinterpäls och inomhustävlingar brukar inte bli så bra oavsett nivå.

Men det där är ju ett VETTIGT argument, men du är den första som tar ett sådant. I övrigr hard et varit 'det är en tävlingshäst' som varit argumentet och ingen har liksom preciserat ens EN sak som gör att La-hästen kan gå ute men MSV-hästen (eller GP-hästen då) måste stå på stall.

Sen, hur många av de soms agt 'för det är en tävlingshäst' HAR hästar som går högre än lättklass egentligen? *s* Det verkar mera vara någon form av synsätt 'oj, den tävlar, det är en tävlingshäst,d en måste ditt och datt'. och visst ÄR det skillnad, men det ska en bit upp i klasserna innan den börjar spela roll.

Jag har haft tävlingshäst som gick NM i fälttävlan på lösdrift året om, men då bodde vi i Enköping med ett klimat som är bättre anpassat till det än där vi nu bor.

Nu har jag ett stycke fruset fullblod som visserligen går bra i hage, men om den är ute för länge dvs runt 21 tiden börjar att väva frenetiskt vid en staket stolpe just för att den vill in. Han gick på lösdrift tills han sattes i träning och därefter endast på stall om han inte gick jobb eller i skrittmaskin. Det är säkert en bidragande orsak till att han vill in på stall.

irländaren tål INGA mygg eller flugor eller bromsar och ser ut som en puckelpist när dessa djuren finns. Även med ett mkt bra flugtäcke så lyckas de ändå på något sett komma åt henne. Hon är extremt känslig för dessa djur och det är snudd på djurplågeri att ha henne ute under vissa tider då hon springer konstant för att komma undan. Kan ju nämna att när jag köpte henne så fick hon på inga villkors vis gå i hage, där gällde två träningspass och ett skrittmaskinpass. Detta var i England!

Tysken gick på lösdrift när jag köpte honom så han kan vara ute hur mkt som helst även om maten lockar ngt hemskt mkt.

Hämtade hem min andra fullblodshäst från bete idag, totalt knottbiten och i underhull. En häst som inte klarade av att gå på bete tyvärr. Hon var en mkt stressad häst när hon kom till mig för snart två år och hade fått föl som tvååring ( :mad: ) gick på lösdrift och både krubbade och vävde där (!) vi köpte henne. Alla andra hästarna såg bra ut utom hon. Hon vandrar dessutom konstant i hage om hon inte får komma in i dräglig tid. Vi hade fått henne lugn och hon hade blivit hanterbar, men nu är det samma visa igen. Vi kunde inte ens slänga in hö till henne i boxen förens hon hysteriskt slängde sig runt. men men

mackan skrev:
Ja verkligen.... tycker jag känner aldeles för många som ärligt är övertygade om att deras LA hästar är elit hästar, de får inte gå ute på gräs för då blir de tjocka, de står på 5 kg kraft och typ 5 kg strå fast de är stora hästar, för återigen blir de tjocka, de får bara vara ute 5 timmar om dagen för att... ja.... de är "tävlings hästar". :angel:

en vanlig frisk häst som är väl utbildad går LA.... är en vanlig hobby häst som jag ser det, och inte nån elit idrottare... mina har då alltid gått ute både på bete och vanlig hagvistelse, och jag har haft lika goda resultat eller bättre. framför allt vågar jag påstå att jag lever upp till strävan att låta hästen få vara naturlig i den mån det går.

det enda jag gjort avkall på om jag tävlat regelbundet är att inte ha hästen ute på natten under betes perioden, för det kan bli lite väl slitigt för den att sen vara iväg och tävla hela dan. Men då pratar jag hästar som normalt inte går ute dygnet runt heller, utan bara betes perioden. så det är ju lite skillnad, för är hästen van vid att gå på lösdrift så tenderar den att sova och koppla av mer effektivt ute än en häst som normalt övernattar i stall.

Fast en LA häst kan ju vara tränad som en GP häst ;)

Och om stallade hästar vilar sämre ute i hage än stallade hästar vill jag inte hålla med om. Mina ligger helt utsträckta i hagen de ser näst intill döda ut och jag kan inte se att de verkar vara speciellt vakna i hagen.

Men nu står ju inte mina hästar på stall 21h heller :smirk:

ha ha, som sagt, allting är relativt, mina hagar är 150 meter långa, mellan 30 och 70 meter breda, duger för mina ;)

Vad vi hästmänniskor ofta glömmer är, att hästar är ett djur, inte en människa. När vi själva tänker: "åh fy vilket väder, ösregn! bäst jag tar in hästen/arna" så tänker troligen hästen: " åh gud va skönt, äntligen slipper man stekande sol och flugor" de där var bara ett exempel. hästar är FLOCKDJUR och mår alltså bäst av att få vara ute, där är de tryggast. Om de har träd, en flock och yta att röra sig på är de mycket väl nöjda. Men jag tror även jag att de beror lite på individen, och självklart handlar de inte om att de antingen ska stå inne hela dagarna, eller vara ute utan vatten i lera! Hästar har aldrig dött av lite snö och regn.

SannaBoo skrev:
Vad vi hästmänniskor ofta glömmer är, att hästar är ett djur, inte en människa. När vi själva tänker: "åh fy vilket väder, ösregn! bäst jag tar in hästen/arna" så tänker troligen hästen: " åh gud va skönt, äntligen slipper man stekande sol och flugor" de där var bara ett exempel. hästar är FLOCKDJUR och mår alltså bäst av att få vara ute, där är de tryggast. Om de har träd, en flock och yta att röra sig på är de mycket väl nöjda. Men jag tror även jag att de beror lite på individen, och självklart handlar de inte om att de antingen ska stå inne hela dagarna, eller vara ute utan vatten i lera! Hästar har aldrig dött av lite snö och regn.

Visst kan de dö av snö och regn om de har tying upp benägenhet så :smirk:

olgaklara skrev:
Fast en LA häst kan ju vara tränad som en GP häst ;)

Och om stallade hästar vilar sämre ute i hage än stallade hästar vill jag inte hålla med om. Mina ligger helt utsträckta i hagen de ser näst intill döda ut och jag kan inte se att de verkar vara speciellt vakna i hagen.

Men nu står ju inte mina hästar på stall 21h heller :smirk:

Tycker nog det är ganska sällan en LA häst är tränad som en GP häst om vi håller oss till den typen av LA häst jag pratar om, dvs de flesta hyggligt utbildade normala friska hobby hästar går LA... även om ägarna kanske tror att den är som en GP häst, se mitt tidigare inlägg... ;)
Men du har väl inte heller dina ute på natten när du tävlar. Våra är helt klart trötta när de går ute natt i början av betes perioden. sen stabiliserar det sig ngt...

som du vet står inte heller mina inne 21 timmar om dygnet ;)

Senast ändrad:

mackan skrev:
Tycker nog det är ganska sällan en LA häst är tränad som en GP häst om vi håller oss till den typen av LA häst jag pratar om, dvs de flesta hyggligt utbildade normala friska hobby hästar går LA... även om ägarna kanske tror att den är som en GP häst, se mitt tidigare inlägg... ;)
Men du har väl inte heller dina ute på natten när du tävlar. Våra är helt klart trötta när de går ute natt i början av betes perioden. sen stabiliserar det sig ngt...

som du vet står inte heller mina inne 21 timmar om dygnet ;)

Fast nu menade jag INTE utbildningsmässigt utan träningsmässigt dvs kondition och tid i ridning etc.

Jag vet många hästar som är hur tränade som helst som tex går lättare fälttävlan som har mer kondition än många hopp/dressyrhästar i svår klass.

Nä mina står inne eftersom jag inte anser att mina hagar är lämpade för lösdrift, vi har hemsk lerjord och det kontra mkt regn gör det inte speciellt trevligt :crazy:

olgaklara skrev:
Jag vet många hästar som är hur tränade som helst som tex går lättare fälttävlan som har mer kondition än många hopp/dressyrhästar i svår klass.

Nä mina står inne eftersom jag inte anser att mina hagar är lämpade för lösdrift, vi har hemsk lerjord och det kontra mkt regn gör det inte speciellt trevligt :crazy:

Ja det håller jag absolut med - känner sådana oxå... precis som jag känner LA/MSV dressyr hästar som har mycket mindre muskler och kondis än några av "hobby" hästarna ;)

Mina hästar har heller aldrig gått på lösdrift, jag har samma hag tider som du ungefär.

våra hästar går ute dygnet runt på sommar halvåret(tills det blir kallt på nätterna) och mellan 7-19 på vintern. dom är fyra stycken i en jätte stor hage och på vintern får dom mat två gånger om dan i hagen och mer om det är kallt och dom ser ut att ha tråkigt och vatten får dom 3-4 gr så jag tror iaf att dom har det rätt bra för dom vill alltid ut på morgonen och in på kvällarna!

Anledningen till att jag inte har min häst ute dygnet runt är för det första att min förra häst blev halt i hagen och var sjuk i 10 månader. Det var både lidande för hästen och MKT dyrt. Vill verkligen inte genomlida det igen då den hästen aldrig mer blev sig lik då det satte sig psykiskt på honom då han fick stå inne så mkt.

Och ja, det spelar roll att han är tävlingsponny och klippt, det blir ju kallt???

Och han mår MKT bra, är superlycklig, och han är 6 år, asså en gammal unghäst. Det är verkligen ingen katastrof.

Och för det tredje, jag fodrar min häst 4 ggr i månaden kanske, om han nu skulle gå ute dygnet runt, vem skulle vilja springa upp till min häst varje kväll och ge honom mat de andra dagarna?

Hästar mår inte jättedåligt för det mesta av att stå inne på kvällen, i såfall skulle inte folk kunna ha sina hästar inne. Och JA, han skulle stått vid grinden även om han fått fodret i hagen, det gör han alltid när han har fått sin middag i hagen. Alla hästar tycker inte om att vara ute mkt.

Jag tycker att du bäddar för at vi bara ska hålla med nummer två bara för att det är så du vill ha det....

En häst som går ute dygnet runt MÅSTE ha tillgång till isfritt vatten och vindskydd. SÅ dessa hästar kan må precis lika bra som dom andra. Dessutom så får nummer ett hästen använda sitt rätta häst jag efter som de kan gå så mycket det vill och säka mat hela dagen. Nummer två får det serverat och fyller inte sitt dagsbehov att av få ströva fritt som en häst ska få.

Jag har läst och letat och kämpat men är fortfarande vilsen, hoppas någon kan hjälpa!
Jag har inte varmvatten i stallet och får inte koppla in någon eldriven balja för stallägaren. Hästen slutar dricka så fort det blir is i vattnet. Funderar därför på om det går att bygga någon kombination av isolerad balja som kan värmas också? Om baljan är liten och isolerad samt man använder termostat kanske det inte behövs så mycket uppvärmning = räcker med ett batteri? Är det någon som testat något liknande? Eller har tips på vem jag ska fråga om hjälp? Vilken sorts uppvärmning är bäst? Värmekabel?

Jag har läst och letat och kämpat men är fortfarande vilsen, hoppas någon kan hjälpa!
Jag har inte varmvatten i stallet och får inte koppla in någon eldriven balja för stallägaren. Hästen slutar dricka så fort det blir is i vattnet. Funderar därför på om det går att bygga någon kombination av isolerad balja som kan värmas också? Om baljan är liten och isolerad samt man använder termostat kanske det inte behövs så mycket uppvärmning = räcker med ett batteri? Är det någon som testat något liknande? Eller har tips på vem jag ska fråga om hjälp? Vilken sorts uppvärmning är bäst? Värmekabel?
Det går att isolera med frigolit + halm i en låda (googla!). Men absolut är thermobar det bästa.

Nu är tråden från 2005 dessutom och jag hoppas att TS verkligen ändrat sin syn på hästhållning, blev lite chockad när jag läste igenom tråden. Herregud. :p

Jag har två runda plastbaljor i olika storlekar. Lindar in den lilla i glasfiberull och trycker ner den i den stora baljan . Då håller den isfritt i några minusgrader. Om det blir kallare på natten kan man lägga över ett lock.

Min häst får frukost i boxen mellan 06-07. Sedan släpps han ut ca 08.15 och då får han mer hö i hagen och sedan ytterligare lite till vid lunch/tidig eftermiddag. Han tas in och kvällsfodras ca 19.00, och då brukar han vilja gå in (antagligen eftersom att han är van vid det) :)

Han har vatten inne i boxen och vi sparkar alltid upp isen i hagen när vi fodrar. Inga problem, han dricker som han ska. Han har aldrig mått så bra som nu. Han har helt slutat att krubbita, vilket han gjorde när han stod på box 16-08.

Edit: Såg nu att tråden är från -05 :laugh:

Alt nr 1 hade jag valt för dom flesta hästar. Men det säger jag ju utifrån min erfarenhet - det behöver ju inte vara det rätta. :) Hästen struntar nog i om den äter hö på marken eller på golvet, och dricker gör den när den har tillgång. Våra lösdriftshästar går till vattnet ca 2 ggr/dygn. Trots att dom har ofruset vatten dygnet runt. Jag tror att du förmänskligar dem i ditt resonemang. Sen ska jag inte säga att det inte finns olika individer när det kommer till hästar också. En del hästar mår bra av att vara ute mycket, andra behöver komma in ibland.

Vi började fodra våra hästar i lördags. Vi har i flera dagar visat dom maten men trots att vi givit 0.5-1 kg/dygn/häst så är dom måttligt intresserade och äter inte upp. Idag har det snöat enorma mängder och om det var jag så hade jag stått vid foderbordet hela dan eller i hallen intill, eller iaf gått dit när dom fick komma in och tittas till mitt på dan och hade nära till maten vid utsläpp. Men nej, dom går raka vägen ner till vallen och gräver efter gammalt gräs i 50 cm snö. Men jag är ju ingen häst så jag överlåter det beslutet till dom. :)

Alt nr 1 hade jag valt för dom flesta hästar. Men det säger jag ju utifrån min erfarenhet - det behöver ju inte vara det rätta. :) Hästen struntar nog i om den äter hö på marken eller på golvet, och dricker gör den när den har tillgång. Våra lösdriftshästar går till vattnet ca 2 ggr/dygn. Trots att dom har ofruset vatten dygnet runt. Jag tror att du förmänskligar dem i ditt resonemang. Sen ska jag inte säga att det inte finns olika individer när det kommer till hästar också. En del hästar mår bra av att vara ute mycket, andra behöver komma in ibland.

Vi började fodra våra hästar i lördags. Vi har i flera dagar visat dom maten men trots att vi givit 0.5-1 kg/dygn/häst så är dom måttligt intresserade och äter inte upp. Idag har det snöat enorma mängder och om det var jag så hade jag stått vid foderbordet hela dan eller i hallen intill, eller iaf gått dit när dom fick komma in och tittas till mitt på dan och hade nära till maten vid utsläpp. Men nej, dom går raka vägen ner till vallen och gräver efter gammalt gräs i 50 cm snö. Men jag är ju ingen häst så jag överlåter det beslutet till dom. :)

Tråden är från 2005.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 586
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat