Ute dygnet runt?

Sv: Ute dygnet runt?

svarar mig själv här
Har just läst igenom tråden, och får väl hålla med om att det nog är så att det är vi som tänker lite längre på hästen/djuret vi handskas med och har tagit ansvar för, och vill se till deras bästa, mer än vårat egna höga nöje, och vilken nytta vi kan tänkas ha utav dem, som svarar.Har själv konstiga erfarenheter utav inhyrningar tex som anser att hästen skall in när det regnar, även vid 14 plusgrader , en sommarnatt, när grönskan och naturen står i vackraste blom... :confused:

the_connemara skrev:
Häst nr 1 (7-22) fodras på morgonen och får äta sitt hö ute på den leriga backen. Oftast inget vatten eftersom det fryser vid minus.

Häst nr 2 (7 - 1) fodras fyra gånger under sin dag och äter sitt hö i lugn och ro i sin box. Har tillgång till vatten vid fodringarna såklart eftersom den fodras inne. Kanske går den ute 3 h, får lunch och går sedan ut 3 h till.
Jag hade valt alt nr 1. Fodras på morgonen så det räcker tills nästa fodring -hade mina hästar varit vilda hade de förmodligen ätit från backen, oavsett om det var lerigt eller ej? Mer lugn och ro kan jag inte skapa för mina hästar, eftersom de får så mkt hö att de aldrig behöver konkurrera.
Mina hästar kan slå hål på vattnet med hjälp av framhovarna (irl hjälper jag dem så de inte behöver, men jag vet att de kan).

the_connemara skrev:
OFTA så känns det som att endel här säger 24 h ute annars plågar du din häst och ofta känns det rätt tveksamt hur regelbundet det är med vattning/fodring/skydd.

Ofta så hävdar ju varenda hästägare att de känner sin häst, så varför då inte låta Hästen välja hur den trivs bäst? Vill den vara ute, ok, vill den vara inne, så låt gå för det.

Den största risken med att ha en häst inne lång tid på dygnet, ha den ståendes i minihagar eller leriga hagar där den knappt kan röra sig utan att halka omkull är att den blir understimulerad. Kan man kringgå det problemet så finns det väl inga hinder för någotdera av hästhållningsvarianterna.

Fast givetvis ska jag vara ful och välja variant nr.3 - Lösdrift. Där hästen själv kan Välja hur den vill ha det ;)

Senast ändrad av en moderator:

Håller med!

Med lösdrift (en bra sådan) så får ju hästen helt och hållet välja själv om den vill vara ute eller inne.

Mina väljer att stå inne i ligghallen på sommaren, inte på vintern.

Tycker synd om hästar som får stå ute dygnet runt om sommaren utan skugga eller skydd medans de på vintern knappt får vara ute alls för att det är kallt och mörkt...

Det är bra att folk tar hänsyn till hur hästarna vill ha det för det gör inte jag. Jag gör som jag tycker är bra och jag frågar inte mina hästar. Dom får vara ute när jag tycker att det är bra väder och jag tar in dom när jag tycker det är dåligt. Jag sätter på dom täcken när jag anser att dom ska ha det och jag frågar dom aldrig vad dom tycker att jag skall göra.
Jag rider och tränar mina hästar utan att fråga dom till råds. Kan tilläggas att jag har hästar med underbara temprament, skinande pälsar och dom är fantastiska individer som älskar att jobba. Allt detta trots att jag inte tar hänsyn till vad dom vill.

Jag hamnade i en disskution här om dagen som handlade om just utevistelse för tävlingshästar. Måste säga att hon fick mig o tänka på saker jag inte tänkt på innan.

Ska man tävla dagen efter kan jag förstå att man tar in hästen på natten - en häst använder mkt av sin egergi till att värma sig ocg vill man att hästen ska orka prestera på tävlingbanorna sen så kan det ju vara en tanke att inte ha hästen ute i den värsta kylan på natten.

Dessutom måste man ju ha en tanke på vädret och temperaturen. Tävlingshästar är oftast klippta och därav kan de ju inte hålla värmen som de borde.

Men, jag tror ändå på att det är bättre att vara ute i 10 h än kortare tid. Och vilken människa är så DUM att man tar in hästen kl 1?? Och okej, man vill att hästen ska orka, men det är ju bra om benen fungerar också! :eek:

Nä, jag tycker att det var en ganska överdriven jämförelse. Om man anser att det lidandet är ett måste om man vill tävla så tycker jag att en riktig hästmänniska skulle sluta tävla. Annars hade jag haft väldigt lite respekt kvar för den människan. En häsmänniska vet hur en häst fungerar.

Häst i stall ska gå ute mellan 7 och 22 om jag får välja. Ha fri tillgång på hö/hösilage under den tiden.

Mina hästar skulle bli knäppa om de inte fick vara ute mer än 3 timmar/dag men det är väl för att jag vant dom vid det (ute 12-14 timmar). Dom står aldrig vid grinden o "vill in", dom får gott om foder ute.
Min åsikt är att mkt utevistelse ger friskare o mer hållbara hästar, håller igång blodcirkulationen ordentligt osv... Men det är endast MIN åsikt! Hästar är ju faktiskt födda ute så det mest normala för dom är ju att vara ute mkt. Nu bestämmer jag ju själv hur mkt mina ska vara ute eftersom jag har eget stall men jag vet ju att en del som står inackorderade får "ta seden dit dom kommer" så hade det även varit om jag haft nån inackorderad annars hade de själva fått åka o ta in sina.

Senast ändrad:

En häst som är ute från cirkus 7 - 19 mår inte bättre än en häst som bara är ute hälften av timmarna.

Redan här vill jag säga att hästar är individer...

Vi tänker oss höst/vår när vädret är sådär, hästen tränas och tävlas flitigt, hagen har inget regn/vindskydd annat än ev lite träd (som ändå inte håller hästen torr/vindfri), antagligen klippt/täckad, har tillgång till det hagen bjuder (dvs rätt lite förutom tugg o sysselsättning om ens det på vissa ställen...).

Du skrev att den är täckad men inte har något skydd alls mot fukt och vind. Det är väl därför man har hästen täckt? Du menar vindskydd men det har man oftast till hästar som går oklippta och ute många h/varje dag.

Häst nr 1 (7-22) fodras på morgonen och får äta sitt hö ute på den leriga backen. Oftast inget vatten eftersom det fryser vid minus.

Häst nr 2 (7 - 1) fodras fyra gånger under sin dag och äter sitt hö i lugn och ro i sin box. Har tillgång till vatten vid fodringarna såklart eftersom den fodras inne. Kanske går den ute 3 h, får lunch och går sedan ut 3 h till.

Nå?

Häst nr 1: Självklart skulle den ha vatten ute, man ställer ju ut en hink om den nu ska gå ute så många timmar, det var ju höst/vår! Dessutom så får den ju mat mer än bara på morgonen!! Kan inte tänka mig något annat.
Att inte ha vatten ute, det har inte vi heller på VINTERN och då går de ute tills det blir mörkt! ev. lite längre.

Häst nr 2 har det mycket bättre än häst nr 1 så som du framställer det. Men att hålla på och ta in hästen är så onödigt arbete, lättare att lägga ut hö och vatten i hagen!
Så igen! Vissa hästar blir stressade av att stå i stallet själv och då äter de inget alls utan bara skriker och springer runt!

OFTA så känns det som att endel här säger 24 h ute annars plågar du din häst och ofta känns det rätt tveksamt hur regelbundet det är med vattning/fodring/skydd. Men jag VET oxå att det finns väldigt många här som sköter sina hästar exemplariskt och har dem ute många många timmar (klart att föredra såklart), men det är inte det jag vill åt.

Själv hade jag helt klart valt nummer 2 om jag tvingats välja mellan dessa två fallen. Vad hade ni valt?

Så som du framställer det skulle jag också valt häst nummer 2 men jag tycker du inte är rättvis i hur du framställer, ska jag säga, de båda hästägarna(?).

Skulle jag välja mellan att ha min häst inne mestadels av tiden eller ute mestadels av tiden skulle jag ha valt ute! Men självklart skulle den få mat och vatten i hagen! :smirk:

Hästar är individer, vissa hästar VILL stå inne medan andra blir sjuka om dom gör det för länge. Det gäller att känna sin häst!

sambaengi skrev:
Håller med dig! Vi har löst fri vattentillgång med badkar. Sedan får man slå hål på isen vintertid mogon och kväll och tömma dem helt ett par ggr i veckan eller mer. Funkar bra. Slår man bara hål som är ca 30 cm i diameter så håller hästarna hålen öppna genom att dricka där. Så vi slår inte sönder isen över hela badkaret utan det blir bara ett liten vattenhål.

Jag önskar det fungerade här, men icke då.

För det första så är vi talar VINTER så bottenfryser skiten, så man kan slå ihjäl sig utan att få hål. Och även om jag slår upp lagom hål, så fryser det igen. Hästarna är inte där och dricker tillräckligt ofta för att hålla det öppet.

Så jag slår hål om det går, och skickar i lite varmvatten, eller om det är bottenfruset slår jag först över hetvatten och sen ljummet (slutresultatet ska vara max ljummet annars fryser det ännu fortare igen sen). När det är som värst så får de hinkvattning morgon, tidig em och kväll.

Samma problem inne, eländet fryser. Så de får nytt vatten när de kommer in, sen så slår jag hål på ev is och häller ivarmvatten vid nattning. På morgonen är det bottenfruset igen, då får de nytt. (Detta är när det är som värst, är ju inte sådär hela vintern, men när det är som värst)

Seabaz skrev:
Häst nr 1: Självklart skulle den ha vatten ute, man ställer ju ut en hink om den nu ska gå ute så många timmar, det var ju höst/vår! Dessutom så får den ju mat mer än bara på morgonen!! Kan inte tänka mig något annat.

Självklart? Jomen visst, för dig och mig och många andra men dt finns hästar som inte har vatten på hela dagen när det är kallt, det är DE männsikorna som jag vill åt. Känner ni alla som svarat INGA sådana människor? Tyvärr gör jag det, vissa "rättar till" sin hästhållning när man påpekar det, andra svara ngt i stil med "men han behöver inte dricka ngt när det är så kallt" eller "det bara fryser så det struntar jag i, han kan väl dricka när han kommer in" etc.

Seabaz skrev:
Häst nr 2 har det mycket bättre än häst nr 1 så som du framställer det. Men att hålla på och ta in hästen är så onödigt arbete, lättare att lägga ut hö och vatten i hagen!
Så igen! Vissa hästar blir stressade av att stå i stallet själv och då äter de inget alls utan bara skriker och springer runt!

Onödigt arbete ser endel det som att bära ut vatten. Jag ser inget onödigt arbete i att ta in hästen och fodra den inne.

Seabaz skrev:
Så som du framställer det skulle jag också valt häst nummer 2 men jag tycker du inte är rättvis i hur du framställer, ska jag säga, de båda hästägarna(?).

Rättvis, jag beskrev två typer av hästhållning som "finns" i min hästvärld (inget sätt JAG skulle hålla häst på, då tittar jag hellre på hästar på vykort som ngn skrev, men det finns folk i närheten som håller hästar så).

Ex, så har jag precis flyttat ner till lund, nära deras ridhus. Min kompis som bott här ett år har bara sett hästarna ute på förmiddagarna och under dec-mars sågs de inte ute alls. Då snackar vi massa ridskolehästar som har ngra gruspaddockar och en lite använd liten gräshage till förfogande. Jag skulle aldrig vila rida på de hästarna eftersom de inte har ett värdigt liv enligt mig.

the_connemara skrev:
Självklart? Jomen visst, för dig och mig och många andra men dt finns hästar som inte har vatten på hela dagen när det är kallt, det är DE männsikorna som jag vill åt. Känner ni alla som svarat INGA sådana människor?

Nej känner ingen nu iaf. Men JAG har haft det så i X antal år faktiskt. Vatten 07, sen inget nytt vatten förrän intag (som då var vid 17 - 18). Jag tyckte INTE det var idealiskt, men hästarna kastade sig INTE över vattenhinkarna när de kom in, och jag hade inte en enda kolik. Fri tillgång på hö alt hösilage (haft båda två) i hagen.

Så jag ser ÄNDÅ hellre inget vatten (men mat!) dagtid än på stall med vatten. Men det är fortfarande inget av alternativen som är idealiskt.

Btw så måste hästar inte ha vatten hela tiden enligt djurskyddet men de BÖR. Men det räcker att de vattnas minst 2 ggr/dygn. Lite skrämmande..

Btw, så när mina står inne dagtid på sommaren (för insekterna) så stoet dricker inne, men valacken rör inte sin hink, han dricker bara ute. SKillnaden där är dock att han HAR vatten om han vill. Men han väljer frivilligt att avstå, och får inga problem av det.

Men som sagt, inget vatten ute anser jag inte vara bra, men ändå bra mycket mindre DÅLIGT än väldigt mycket annat. Och jag har själv varit i den sitsen att mina inte fått vatten ute vintertid.

För det första så är vi talar VINTER så bottenfryser skiten, så man kan slå ihjäl sig utan att få hål.
Svaret på det problemet är doppvärmare, om du har eluttag tillgängligt!

LIA

the_connemara skrev:
Vet att det finns många "exemplariska" hästmänniskor här inne med lösdrift, fodring flera gånger osv osv.

OFTA så känns det som att endel här säger 24 h ute annars plågar du din häst och ofta känns det rätt tveksamt hur regelbundet det är med vattning/fodring/skydd. Men jag VET oxå att det finns väldigt många här som sköter sina hästar exemplariskt och har dem ute många många timmar (klart att föredra såklart), men det är inte det jag vill åt.

Själv hade jag helt klart valt nummer 2 om jag tvingats välja mellan dessa två fallen. Vad hade ni valt?

Vägrar välja. Ser varken alternativ 1 eller 2 som alternativ, och det är om jag så står med en pistol mot huvudet.

1) skulle aldrig ha häst om den inte fick mat och vatten annat än 2 grr/dag.

2) skulle aldrig ha häst om den måste leva ett liv inomhus 90% av sitt liv.

jag vägrar se det som "exemplariskt" att ha andra lösningar än de 2 du nämner. Det är inte exemplariska lösningar utan god hästhållning....

Mackan/= fortfarande upprörd över den absurda debatten ang. jordbruksverkets bestämmelser inne på hästvård, och debatten om huruvida hästar behöver vara utomhus mer än några timmar om dagen om de rids och tävlas...

Jag kan ju bara gå till mig själv hur jag sköter min häst.
Min häst är ute dygnet runt både sommar som vinter. Har märk att hon trivs bättre att få vara ute än att stå på stall på vintern. Hon går i en hage med andra hästar och dom har både vindskydd/ligghall , skog, rinande vatten från en bäck. fryser den till så slår vi upp ett hål eller så ställer vi ut en vatten tunna. plus att dom har fri tillgång av höensilage. Dom dagar som jag kör henne så får hon stå inne antingen över natten eller så står hon inne med täcke på under dagen sen så får hon gå ut när hon är torr. är det mer än - 20 så kör jag henne inte för överhuvud taget.

Det är inte rättvist mot en tävlingshäst att gå ute dygnet runt hur skulle det gå till? ETT FULLBLOD TILLEXEMPEL SOM GÅR PÅ BANAN.
DON EFTER PERSON SAMMA GÄLLER DJUR.

timone skrev:
Det är inte rättvist mot en tävlingshäst att gå ute dygnet runt hur skulle det gå till? ETT FULLBLOD TILLEXEMPEL SOM GÅR PÅ BANAN.
DON EFTER PERSON SAMMA GÄLLER DJUR.

VARFÖR måste en tävlingshäst stå inne? (förutom då att det är ont om lösdriftsplatser på meeting etc). Men VARFÖR? Vad är det som gör att en LA/MSV-häst kan gå ute dygnet runt men inte en GP-häst?

LIA skrev:
Svaret på det problemet är doppvärmare, om du har eluttag tillgängligt!

LIA

ALDRIG! En doppvärmare som av någon anledning kortsluter vill jag inte ha i mitt vatten. Dessutom leker fippelhästarna med allt men kan leka med.

Däremot finns det ju sådana här ThermoBar, vattenkar som är eluppvärmda. De fungerar tyvärr (enl tillverkaren) INTE när det är typ 25 grader kallt, men de fungerar ju bra mycket längre än 'ingenting', och med varmvatten i på morgonen kanske de klarar minus 25 med större delen av dygnet. De står på min önskelista men det finns inte riktigt ekonomiskt utrymme för det.

Men visst GÅR vattenfrågan att lösa, på ett otal sätt (elvattenkoppar, elkar etc), men jag har inget som är genomförbart för mig än. Så jag vattnar flera ggr/dag istället (dvs jag tar mig 'besväret').

ALDRIG! En doppvärmare som av någon anledning kortsluter vill jag inte ha i mitt vatten. Dessutom leker fippelhästarna med allt men kan leka med.
Som vanligt finns det lösningar för det mesta. :)
Jag skulle heller aldrig kommit på idén att använda doppvärmare, om det inte vore för den fiffiga lösningen som kallas "fulltransformator" (el skyddstransformator)! Den skiljer effektivt av doppvärmaren galvaniskt från elnätet. Den kan alltså inte ge nätspänning till badkaret eller vattnet.

Fippliga hästar luras genom att lägga det hela i armerad slang och/eller låte en del av badkaret stå utanför staketet.
Vi hade arrangemanget i vintras för första gången, och det fungerade perfekt. Härligt att slippa bära tunga, skvättande hinkar varje dag. :)

LIA

LIA skrev:
Som vanligt finns det lösningar för det mesta. :)
Jag skulle heller aldrig kommit på idén att använda doppvärmare, om det inte vore för den fiffiga lösningen som kallas "fulltransformator" (el skyddstransformator)! Den skiljer effektivt av doppvärmaren galvaniskt från elnätet. Den kan alltså inte ge nätspänning till badkaret eller vattnet.

Fippliga hästar luras genom att lägga det hela i armerad slang och/eller låte en del av badkaret stå utanför staketet.
Vi hade arrangemanget i vintras för första gången, och det fungerade perfekt. Härligt att slippa bära tunga, skvättande hinkar varje dag. :)

LIA

Berätta mer? Vad kostar 'hela kalaset'? Dvs värmare inkl transformator? Hur kallt har ni där (dvs hur kallt har du 'testat' den i?)

Jag använder dock inte badkar om jag kan undvika det vintertid iom att de vill knacka hål på vattnet om det fryser om jag inte vill de ska banka i badkar, så jag försöker med baljor i plast så långt det går, men jag är inte omöjlig ;) Armerad slang hindrar dem ju från att bita sönder, men de lär försöka lyfta ur och knapra och ha sig likförbaskat så isf bättre med att ha den utanför, lär ju iaf gå en sladd eller något dit så lär ju inte gå att få 'rundgång' runt badkaret (som jag eg vill ha) iaf om jag inte gräver ner sladderiet (och det vill jag inte iom att jag flyttar badkaret..kinkig jag).

Skulle ju gärna också slippa bära, men det finns ju ett pris på det tyvärr, annars hade jag köpt ThermoBar för länge sen ;) Men berätta gärna mer detaljer!

Jag återkommer om priser. Största kostnaden ligger på trafon.

Den gågna vintern var ju inte alltför kylslagen, 20-25 minus en kortare period var nog "det värsta". Hursom hade vi fritt vatten hela tiden, med endast tunna isflagor närmast badkarskanten längst från värmaren. Ingen som helst isolering! Man kan ju isolera helt eller delvis på flera olika sätt, beroende på...
Ett kan ju var att isolera den del som är utanför staketet, om man väljer den varianten.
Vi har badkaret ställt utmed staketet (hyfsat bussiga hästar), men om man ställer det med ena kortänden under staketet, får man nästan mer "dricksträcka". Varför vill du ha rundgång?

Återkommer som sagt.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 586
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka