Mobilt bredband, hur? Kostnad? EJ Tele2!

Rosett

Trådstartare
Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!!

Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja bredbandsavgiften trots att jag har ett bundet avtal på 12 månader, detta meddelar de hela fyra dagar innan jag, om jag inte accepterar, måste säga upp avtalet.
… så funderar på att gå över till mobilt bredband i stället.

OBS! Fiber går inte.

Så undrar hur det funkar? Kan man ha en router som går att ansluta med/utan nätverkskabel till datorn?
IPaden har ingen sim-kortplats så måste kunna använda wifi eller dela surf till den.
Bor i storstad så täckning borde inte vara något problem, eller …?

Vad har ni för mobila bredband?

Har inte tele 2 än men pratade med dom för en liten stund sen, då skulle bredbandet kosta 449/mån . idag har jag boxer o den kostnaden är 200kr dyrare + att dom höjde mix till flexibel o då blev det ytterligare ca 50kr

Här hemma har jag comviq med obegränsat för 249kr och tar med dongeln hem

Jag bor mitt i ingenstans och har mobilt bredband från Telia. Är väldigt nöjd, tycker att det funkar över förväntan. Fick en mobilt-bredbandsrouter från en kompis och stoppade bara in kortet från Telia i den, sen ansluter jag allt till den via wifi (men den har ju även uttag för nätverkskabel).

Bor du i storstad eller mindre ställe?
Jag läste i deras villkor att om många använder nätet kan det begränsas/bli långsammare.
Jag har också tre och har haft funderingar på att återgå till det då fiberpriserna verkar öka ett par gånger om året.

Det bästa är väl om du känner någon som har 3 eller hallon så ni kan testa med ex.vis bredbandskollen vilken hastighet ni får.

Router och extern antenn bör förbättra hastigheten, billigast blir väl att dela ut wifi från mobilen.

Vi kör Telia med extern antenn, men så bor vi i radioskugga också. ;) Det är typ bara Telia som fungerar här! Men vi har wifi i hela huset med mesh nätverk. :)

Jag har Tele2 sen en massa år. De har höjt priserna några gånger, och alltid meddelat det ett par månader i förväg. Nu senast i början av året - höjningen träder i kraft nu i mars.
Har dock inte mobilt bredband-abonnemang, utan obegränsad surf på mitt mobilabonnemang (har ett extra datakort till dongeln som jag använder till datorn), eftersom det blir billigare för mig än att ha två separata abonnemang.

Hade Telias mobila bredband innan. Men, det funkade helt enkelt rätt dåligt (ibland riktigt dåligt) där jag bor. 🙈

Jag bytte nyligen från fiber till mobilt. Telia höjde avgiften (igen!) på fiber till 599:-/månad och det är helt orimligt med tanke på vad jag använder det till. Bytte till Comviq mobilt, 299:-/månaden, band mig i 12 månader och fick då routern gratis. Var tveksam till hur det skulle funka här, och alla tjatar om att fiber är så mycket bättre men fick en trevlig bonus av bytet: det mobila funkar mycket bättre 😄

Så undrar hur det funkar? Kan man ha en router som går att ansluta med/utan nätverkskabel till datorn?
Skillnaden är ju ett du inte har kabel mellan nätverksuttag och router. Mellan dator, tv etc och router kan du ju göra som du vill. Jag har ingen kabel till datorn men har kabel just nu till tvn.

Jag bytte nyligen från fiber till mobilt. Telia höjde avgiften (igen!) på fiber till 599:-/månad och det är helt orimligt med tanke på vad jag använder det till. Bytte till Comviq mobilt, 299:-/månaden, band mig i 12 månader och fick då routern gratis. Var tveksam till hur det skulle funka här, och alla tjatar om att fiber är så mycket bättre men fick en trevlig bonus av bytet: det mobila funkar mycket bättre 😄

Skillnaden är ju ett du inte har kabel mellan nätverksuttag och router. Mellan dator, tv etc kan du ju göra som du vill. Jag har ingen kabel till datorn men har kabel just nu till tvn.
Har också Comviqs, det har funkat felfritt sen vi skaffade det för åtminstone ett år sedan. Vi bor ute i obygden.

Har också Comviqs, det har funkat felfritt sen vi skaffade det för åtminstone ett år sedan. Vi bor ute i obygden.
Jag testade just hastigheten med bredbandskollen och av nån anledning jag inte vet så var Comviqs mobila mycket snabbare än skitfibern 😅. Bor mitt i en liten by, utanför byn fungerar det nog inte för där är det Telias nät som gäller.

Jag testade just hastigheten med bredbandskollen och av nån anledning jag inte vet så var Comviqs mobila mycket snabbare än skitfibern 😅. Bor mitt i en liten by, utanför byn fungerar det nog inte för där är det Telias nät som gäller.
Spännande! Vi är jättenöjda med vårt byte, hade Telia innan men bytte efter att jag fick dra dem till tingsrätten när de tecknade ett abonnemang i mitt namn som jag och sambon tydligt hade tackat nej till i butiken och de vägrade makulera sin egen ”order”. Och så var de allmänt dyra 😂

Jag har också tre och har haft funderingar på att återgå till det då fiberpriserna verkar öka ett par gånger om året.

Det bästa är väl om du känner någon som har 3 eller hallon så ni kan testa med ex.vis bredbandskollen vilken hastighet ni får.

Router och extern antenn bör förbättra hastigheten, billigast blir väl att dela ut wifi från mobilen.
Men hastigheten varierar ju över dagen, beroende på hur många som använder nätet.
Å andra sidan har nog de flesta här omkring fast internet, så mobilt kanske skulle bli snabbare för mig.

Skillnaden är ju ett du inte har kabel mellan nätverksuttag och router. Mellan dator, tv etc och router kan du ju göra som du vill. Jag har ingen kabel till datorn men har kabel just nu till tvn.
Jag har inte smart-tv. Brukar det finnas HDMI-port på mobila modem?

Nu har jag inte nätverkskabel till vägguttaget utan det är koaxial. Stenålder …

Jag har inte smart-tv. Brukar det finnas HDMI-port på mobila modem?

Nu har jag inte nätverkskabel till vägguttaget utan det är koaxial. Stenålder …
Varför ska du ha nätverkskabel till routern från vägguttaget? Med ett mobilt internet sätter du i strömsladden i routern. Klart. Alla dina smarta prylar får leta upp ditt wifi. Nätverkskabel får du ha till någon box du kopplar med hdmisladd till tvn.

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har en längre tid funderat på att lägga om mitt elektroniska liv i syfte att reducera kostnader. Jag hade fast telefoni + fast...
Svar
8
· Visningar
2 010
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka