Ute dygnet runt?

Sv: Ute dygnet runt?

I vårt stall går alla hästar ute så mkt det bara går. De har givetvis ordentliga vindskydd och en massa skog i sina hagar. Vatten problemet har vi löst med "vattenjourer". Vi turas om att att se till att hästarna har tillgång till vatten så gott det bara går. Dvs flera ggr varje dag. Fri tillgång på hö får de givetvis under vintern. Om vädret har varit pissigt länge får de komma in och torka ett par timmar. "Tack vare" att de står ute så pass mkt vill de inte heller stå inne under längre perioder. Efter tre timmar inne är de fruktansvärt rastlösa! Jag är jätte nöjd med detta sätt och skulle aldrig nånsin vilja byta...

Fortfarande Grevinnan skrev:
Men mycket beror väl på vad man har för jobb och om man har tillgång till hjälp???
Förr när jag jobbade 7-16 och har eget stall så fick pållarna gå ut vid 6 i ur och skur och äta sitt hö ute.
Numera är jag hemma och då får dom äta inne och gå ut vid tio.....
Tänk alla som har egen häst i eget stall och jobbar skift, deras hästar lever :angel:

Men då kommer vi lite in på detta igen, VAD kan man som människa med att "utsätta" sina hästar för? Jag skulle inte klara av att ha häst om jag tvingades sköta dem som du gjorde när du jobbade 7-16. Däremot så klarar jag av att rida sådana hästar vars ägare sköter dem som du (ta inte illa upp, du gör så gott du kan med dina förutsättnigar såklart!) även om jag tycker det är lite tungt vissa dagar att inte ha samma hästhållning som vi har hemma (som alla som har lösdrift säkert klagar på).

*hästens fötter fungerar som 4 hjälp-hjärtan som ser till att blodcirkulationen fungerar korrekt.
*oavsett ras så är hästen som djur skapad att ha ett socialt liv i flock med utrymmen att både ströva och springa på.
*bättre med många mindre mål mat än få stora. de flesta hästar äter dock inte upp sin högiva direkt utan gör återkommande besök till fodringsplatsen.
*om man ger varmvatten i hagen på morgonen så bottenfryser det inte under en dag, förutom när det riktigt riktigt kallt.
*hästar som står för mycket i stall har lätt att utveckla beteendestörningar såsom krubbitning, vävning eller andra tecken på otrivsel och tristess.
*en häst som får vara häst blir härdad och tål betydligt mer ansträngning än en häst som t.ex. ständigt har benen lindade. T.o.m. halvblod kan överleva utan lindor, vi har själva ett som hunnit bli 24år och aldrig varit skadad! ;)

ankans skrev:
På vilket sätt?

Kan inte alla fysiologiska termer, men en mkt vältränad kropp är mer känslig. det är därför som idrottarna sliter på sig träningsläder dvs tröja och långbyxor efter prestation direkt.

Och detsamma borde gälla även för en topptränad häst, du kan inte låta en sådan stå i box 24 timmar liksom du inte kan låta den stå och bli kall eller överdrivet varm

Kan inte alla fysiologiska termer, men en mkt vältränad kropp är mer känslig. det är därför som idrottarna sliter på sig träningsläder dvs tröja och långbyxor efter prestation direkt.

Det är för att dom alldeles strax ska ut på banan igen och utföra en ny maxprestation. Utan att ha blivit avkylda under väntan.
Knappast jämförbart med att täcka häst dygnet runt.

LIA

Om jag MÅSTE välja, så väljer jag nr 2..

Foder på lerig backe och inget vatten på hela da´n som i 1á alternativet är förkastligt, även om hästen har fler "utetimmar"

Tack och lov, så behöver jag inte välja något av alternativen, utan kan ha mina hästar ute 12-14 h /dag, med fri tillgång på grovfoder, vattning ur hink, med ljummet vatten ( vid -30 grader, så är det enda alternativet ute) och dom har tillgång till både vindskydd & skog + täcke vid snöfall.

the_connemara skrev:
Självklart? Jomen visst, för dig och mig och många andra men dt finns hästar som inte har vatten på hela dagen när det är kallt, det är DE männsikorna som jag vill åt. Känner ni alla som svarat INGA sådana människor? Tyvärr gör jag det, vissa "rättar till" sin hästhållning när man påpekar det, andra svara ngt i stil med "men han behöver inte dricka ngt när det är så kallt" eller "det bara fryser så det struntar jag i, han kan väl dricka när han kommer in" etc.

Jag känner nog bara sådana människor, jag tror att majoriteten av hästfolket är sådana även om alla perfekta givetvis finns här på buke, i verkligheten är det nog en annan femma...

Jag bor i en av dom absolut hästtätaste kommunerna i landet och visst är det så som du säger , det ser man ju bara man åker omkring här.

Alexandra_W skrev:
VARFÖR måste en tävlingshäst stå inne? (förutom då att det är ont om lösdriftsplatser på meeting etc). Men VARFÖR? Vad är det som gör att en LA/MSV-häst kan gå ute dygnet runt men inte en GP-häst?

Kanske därför dom bara går LA :angel: :D

Nä men det skulle ju vara ännu mer taskigt att ha en tävlingshäst på lösdrift och sedan stalla upp den på meetingen , snacka om omställning för hästen och dessutom skall den då prestera på topp.

ankans skrev:
Själv kompromissar jag för jag har bara 2 hektar mark och har 9 hästar på gården, för tok för lite igentligen men jag kan inte skaffa mer!

Jo du kan flytta :angel:

Lina_Olsson*bättre med många mindre mål mat än få stora. de flesta hästar äter dock inte upp sin högiva direkt utan gör återkommande besök till fodringsplatsen. [/QUOTE skrev:
Naturligtvis beroende på vad du menar med mindre mål, men är det inte så att hästar mår bättre av att kunna äta sig mätta ett par ggr om dagen än att de får småduttar med hö utspridda över dagen. Och det där med att hästarna inte äter upp allt på en gg, det beror ju oxå på mängden. Är det för lite hö, så tar det ju slut innan hästen kan återkomma en andra gg.

OT

ankans skrev:
Själv kompromissar jag för jag har bara 2 hektar mark och har 9 hästar på gården, för tok för lite igentligen men jag kan inte skaffa mer!

Vi letar ju gård, så där lite lätt. :D Och en sak som alltid fascinerar mig är det där "hästgårdarna" som har 6 box och 11000kvm tomt eller i ett fall 30 box och 4,5 ha mark. Hur kan man välja att köpa en sådan hästgård? Om man nu inte vill betala 2,5 milj och ha 2 hästar i ett 30hästarsstall. ;)

Jag skulle nog kanske välja alt. 2. Om jag måste välja alltså... :crazy:

Men apropå detta om hur länge hästarna ska vara ute och så, jag menar, det märker man ju om man har ögonen öppna. Som våra ponnyer går ute dygnet runt på sommaren och då står de aldrig vid grinden eller så, men på hösten däremot, när det är ruggigt väder och så, så står de ju vid grinden och vill in vid 4-5 tiden (de går ut vid 8). De har då vatten hela dagarna och får hö vid lunchen (förutom på morgonen). Men märker man att de vill in, så kan man ju ta in dem. Eller?

Nu har ju vi inte de perfekta hagarna höst/vinter, och det är ju beklagligt, men inte så mycket att göra något åt. Hagarna är ganska små, men inte leriga och där finns inte mycket skydd. Däremot har de ju varandra... :smirk:

Man får helt enkelt göra det bästa utav de förutsättningar som finns.

the_connemara skrev:
Men då kommer vi lite in på detta igen, VAD kan man som människa med att "utsätta" sina hästar för? Jag skulle inte klara av att ha häst om jag tvingades sköta dem som du gjorde när du jobbade 7-16. Däremot så klarar jag av att rida sådana hästar vars ägare sköter dem som du (ta inte illa upp, du gör så gott du kan med dina förutsättnigar såklart!) även om jag tycker det är lite tungt vissa dagar att inte ha samma hästhållning som vi har hemma (som alla som har lösdrift säkert klagar på).

Vad var det för fel på hur de hade det när hon jobbade 7-16? Hästarna gick ut 06 och gick ute i ur och skur. Det var vad hons krev. Var är det synd om hästarna?

fio. skrev:
Kanske därför dom bara går LA :angel: :D

Nä men det skulle ju vara ännu mer taskigt att ha en tävlingshäst på lösdrift och sedan stalla upp den på meetingen , snacka om omställning för hästen och dessutom skall den då prestera på topp.

Jo, självklart är det inte sjysst att ta en lösdriftshäst för att stalla upp på meeting etc. Samtidigt, det GÅR ju, du helklipper lösdriftshästen och täckar den. När den står i varmt stall är den otäckad. För klippa blir du nog tvungen likförbaskat, alt täcka ordentligt. Full vinterpäls och inomhustävlingar brukar inte bli så bra oavsett nivå.

Men det där är ju ett VETTIGT argument, men du är den första som tar ett sådant. I övrigr hard et varit 'det är en tävlingshäst' som varit argumentet och ingen har liksom preciserat ens EN sak som gör att La-hästen kan gå ute men MSV-hästen (eller GP-hästen då) måste stå på stall.

Sen, hur många av de soms agt 'för det är en tävlingshäst' HAR hästar som går högre än lättklass egentligen? *s* Det verkar mera vara någon form av synsätt 'oj, den tävlar, det är en tävlingshäst,d en måste ditt och datt'. och visst ÄR det skillnad, men det ska en bit upp i klasserna innan den börjar spela roll.

Tillbaks till doppvärmaren. ;)

Den jag har är på 300W, och räckler alltså för att hålla badkarets vatten isfritt, åtminstone nästan.

Kikade lite på nätet, och det finns varianter som kanske passar ännu bättre. Såg t ex "dammvärmare" vilka kanske kan vara nåt, och såna som man har med sig som turist för att värma fikavatten. Tror iofs att dom är för klena effektmässigt.
Kan du hitta en värmare utan termostat, är det klart att föredra. Kostnaden för en vanlig doppvärmare på 250-300 W och med termostat ligger på runt 300:-.

Skyddstransformatorn kostar mer. Hur mycker beror på. Jag titta in på ELFA:s hemsida (kallas isolationstransformator där) och dom tar 1395:- för trafo på 440VA och 2167:- för 500VA som exempel. Kolla med din el-affär! :)

Tillkommer kablar, kontakter etc.

Ett plus med en sådan här anläggning är att den är lätt flyttbar. Man kan också använda dom olika delarna i andra applikationer.

När det gäller skyddet, så gjorde jag som så, att jag tog en stump armerad slang och borrade ett stort antal hål i den för vattengenomströmningens skull. Sågade därefter ett "gångjärn" så att ena delen med själva värmaren ligger på botten, medan kabeln är skyddad på vägen upp och ut från badkaret.

Funderar...
Har du haft stökigt runt vattnet förut? Det kanske är en följd av om man "vattnar" hästarna? Våra går och dricker när dom känner för det, och är sällan mer än 1-2 där samtidigt. Alltid lugnt.

LIA

Alexandra_W skrev:
Sen, hur många av de soms agt 'för det är en tävlingshäst' HAR hästar som går högre än lättklass egentligen? *s* Det verkar mera vara någon form av synsätt 'oj, den tävlar, det är en tävlingshäst,d en måste ditt och datt'. och visst ÄR det skillnad, men det ska en bit upp i klasserna innan den börjar spela roll.

Ja verkligen.... tycker jag känner aldeles för många som ärligt är övertygade om att deras LA hästar är elit hästar, de får inte gå ute på gräs för då blir de tjocka, de står på 5 kg kraft och typ 5 kg strå fast de är stora hästar, för återigen blir de tjocka, de får bara vara ute 5 timmar om dagen för att... ja.... de är "tävlings hästar". :angel:

en vanlig frisk häst som är väl utbildad går LA.... är en vanlig hobby häst som jag ser det, och inte nån elit idrottare... mina har då alltid gått ute både på bete och vanlig hagvistelse, och jag har haft lika goda resultat eller bättre. framför allt vågar jag påstå att jag lever upp till strävan att låta hästen få vara naturlig i den mån det går.

det enda jag gjort avkall på om jag tävlat regelbundet är att inte ha hästen ute på natten under betes perioden, för det kan bli lite väl slitigt för den att sen vara iväg och tävla hela dan. Men då pratar jag hästar som normalt inte går ute dygnet runt heller, utan bara betes perioden. så det är ju lite skillnad, för är hästen van vid att gå på lösdrift så tenderar den att sova och koppla av mer effektivt ute än en häst som normalt övernattar i stall.

ja absolut, och hade det varit så lite att de gick i 20x20 hagar så hade jag gjort det med. Nu kompromissar jag lite, de mår inte dåligt och har gott om plats att springa, men jag har inte bete

absolut, och hade hästarna lidit hade jag flyttat ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 586
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat