Sv: Ute dygnet runt?
Tillbaks till doppvärmaren.
Den jag har är på 300W, och räckler alltså för att hålla badkarets vatten isfritt, åtminstone nästan.
Kikade lite på nätet, och det finns varianter som kanske passar ännu bättre. Såg t ex "dammvärmare" vilka kanske kan vara nåt, och såna som man har med sig som turist för att värma fikavatten. Tror iofs att dom är för klena effektmässigt.
Kan du hitta en värmare utan termostat, är det klart att föredra. Kostnaden för en vanlig doppvärmare på 250-300 W och med termostat ligger på runt 300:-.
Skyddstransformatorn kostar mer. Hur mycker beror på. Jag titta in på ELFA:s hemsida (kallas isolationstransformator där) och dom tar 1395:- för trafo på 440VA och 2167:- för 500VA som exempel. Kolla med din el-affär!
Tillkommer kablar, kontakter etc.
Ett plus med en sådan här anläggning är att den är lätt flyttbar. Man kan också använda dom olika delarna i andra applikationer.
När det gäller skyddet, så gjorde jag som så, att jag tog en stump armerad slang och borrade ett stort antal hål i den för vattengenomströmningens skull. Sågade därefter ett "gångjärn" så att ena delen med själva värmaren ligger på botten, medan kabeln är skyddad på vägen upp och ut från badkaret.
Funderar...
Har du haft stökigt runt vattnet förut? Det kanske är en följd av om man "vattnar" hästarna? Våra går och dricker när dom känner för det, och är sällan mer än 1-2 där samtidigt. Alltid lugnt.
LIA