Ute dygnet runt?

Jag har läst och letat och kämpat men är fortfarande vilsen, hoppas någon kan hjälpa!
Jag har inte varmvatten i stallet och får inte koppla in någon eldriven balja för stallägaren. Hästen slutar dricka så fort det blir is i vattnet. Funderar därför på om det går att bygga någon kombination av isolerad balja som kan värmas också? Om baljan är liten och isolerad samt man använder termostat kanske det inte behövs så mycket uppvärmning = räcker med ett batteri? Är det någon som testat något liknande? Eller har tips på vem jag ska fråga om hjälp? Vilken sorts uppvärmning är bäst? Värmekabel?

Thermobar finns med gasol.

forstår inte varför den skal gå ute utan ligghall och ordentligt skydd? Så himla svårt är det inte att fixa sånt, och jag tycker att många hästar idag som står på box största delen av dygnet måste ha det väldigt tråkigt... Inte så dom kan ha socialt umgänge, röra på sig eller någonting alls i boxen.

forstår inte varför den skal gå ute utan ligghall och ordentligt skydd? Så himla svårt är det inte att fixa sånt, och jag tycker att många hästar idag som står på box största delen av dygnet måste ha det väldigt tråkigt... Inte så dom kan ha socialt umgänge, röra på sig eller någonting alls i boxen.

Fortfarande en asgammal tråd :D

Jag skulle haft ute. Hur ofta man än mockar så står hästarna där alltså som i någon sorts förvaring och utsätts för damm och ammoniakångor. Skulle jag behöva ha hästarna inne 18 timmar per dygn skulle jag inte ha häst, det är inget hästliv tycker jag. På mina skulle jag troligtvis kunna se konsekvenserna fysiskt då de skulle bli galliga av att inte kunna röra sig och med tiden skulle de troligtvis börja hosta då slemhinnorna skulle ta skada. Hur välventilerat stallet än är så står de fast inne i sin box. Nej ute så mycket det går.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 586
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 720
Senast: Roheryn
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat