Utan skydd??

H

Havregryn

reagerade på en sak idag bara, var och tittade på hopptävlingen på frosta (hörby) idag. de var första omg i div 2.

men i alla fall ska komma till saken, ett ekapiage hade inga skydd alls på hästens ben.

För mig är de en självklarhet att ha skydd på hästens ben.

är detta vanligt? bak har jag sett att många skippar skydd, men fram? Blev helt gapöppen munnad när jag såg detta..

/M

Sv: Utan skydd??

näe det är inte spec vanligt. kanske nån på ngn klubbtävling el så.
men fram brukar ju dom flesta ha iallafall.

Det där med skydd är i många fall en modefluga.
Man bara ska ha det men behövs det verkligen alltid?

Jag har hoppat mycke utan skydd och har aldrig haft skador.

Man kanske kan se det som barrering innom hoppning NH style ;)

Min ena vill icke ha skydd så han får hoppa barbent och det har han gjort ända upp i svår klass utan problem, inte för att jag skulle valt det om jag hade haft något att säga till om saken (har provat hundratals olika skydd på honom genom åren men icke att han vill ha dem på benen när han hoppar) Många gånger har någon snällt påpekat att jag glömt skydden när jag rider fram så särskilt vanligt med dessa knäppgökar är det inte han brukar vara ganska ensam om saken i de högre klasserna.

Japp: det var jag som red utan skydd i frosta. Min häst är extra känslig och har fått skav efter en fälttävlan för några veckor sedan. inte första gången( el sista) som han går helt utan skydd. .Han har gått 130 med plac utan skydd. Jag rider hellre en häst som känns helt ok utan skydd än en häst som känns spänd med skydd.
Om du nu var så observant kanske du såg att jag började hoppa fram med skydd men valde att ta dessa då hästen inte kändes ok med de på. kändes helt ok när de åkte av och var nolla i lagklassen.

Lämnar diskutionen helt öppen. det finns de som tycker att det är helt ok utan skydd( A-tränare) och de som tycker att man är en idiot som rider utan skydd.

meadow skrev:
Lämnar diskutionen helt öppen. det finns de som tycker att det är helt ok utan skydd( A-tränare) och de som tycker att man är en idiot som rider utan skydd.

Har ett fullblod som inte går att ha skydd på. Nu går han visserligen bara 120 men ändå. I terrängen kan man ha skydd då bryr han sej inte men i hoppningen stampar han med benen även om man har samma skydd som i terrängen. :confused:

Så vi rider utan i hoppningen vi också... :idea:

Jag hoppade alltid min C-ponny upp till LB hoppning utan skydd. Det gick inte att ha skydd på henne, hon fick panik och kastade sig. Som 12 åring (vilket kanske det i efterhand inte var det optimala) insåg i alla fall inte jag problemet. Hon klarade sig fint utan skador i alla fall.

hurtigmartina skrev:
reagerade på en sak idag bara, var och tittade på hopptävlingen på frosta (hörby) idag. de var första omg i div 2.

men i alla fall ska komma till saken, ett ekapiage hade inga skydd alls på hästens ben.

För mig är de en självklarhet att ha skydd på hästens ben.

är detta vanligt? bak har jag sett att många skippar skydd, men fram? Blev helt gapöppen munnad när jag såg detta..

/M

Tycker att det där med benskydd på hopphästar är lite överdrivet, men anser att man bör ha dem på för säkerhetsskull. Självklart är det bra med senskydd eftersom det är lätt att hästen kan skada sig, men hindrena är inte vassa, och det är inte så ofta hästen trampar på sina senor. I högre klasser är det mer riskfyllt och ifall hästen skulle missbedöma och komma helt fel så är det ju bra om den har skydd på.. Men samtidigt, för att kunna komma upp i de höga klasserna krävs det ju att man har en mycket duktig hopphäst som sällan gör fel, vilket leder till att den inte ofta skadar sig själv. Men även de bästa gör fel...

Dock tycker jag att det inte är lika viktigt i småklasser upp till 110, vet man att ens häst är väldigt sprattlig med benen så ska den ha skydd, helt klart. Varje ryttare känner sin häst bäst och kan oftast avgöra själva hurvida hästen behöver skydd eller inte.

egentligen, om hästen har ett optimalt rörelsemönster behövs det inga skydd. Jag har senskydd i hoppningen på hästar som tycker det är ok.

känns som det här med benskydd är väldigt mkt modefluga, känns som att det inte alls var lika hysteriskt förr.
När jag var yngre o hade ponnyer hade jag aldrig skydd, först på senare år jag blivit prylfixerad.

gör ett svart till alla här:

nu menar jag inte att de är fel att inte ha skydd, alla väljer själv och som vissa ksriver kan deras hästar inte ha skydd av någon anledning.

men jag personligen rider jag bara utan skydd när jag skrittar, men nåväl.. alla väljer själv. personligen tycker jag bara att de är konstigt.

/M

Rör sej din häst väldigt illa, stryker sej eller snubblar på sej själv?

Jag har bara skydd på hästar som verkligen behöver det.

Jag brukade för det mesta ha skydd/lindor på mina hästar. Hopphästar jag tävlade med. Däremot tycker jag inte alltid det behövs. Det beror mycket på hästen. Mina hästar gick ofta och strök sig.

Oj! skydd när man inte skrittar. har man inte missuppfattad själva meningen med skydd då. Senskydd skall ju skydda senor mot hårda slag ex om hästen slår vid frambenen med bakbenen el om en bom slår upp på benen. det tror jag knappast händer om man travar sin häst.
Men snart kommer vi väl till en träningsfilosofi att hästen mår dåligt utan alla hjälpmedel som finns. konstigt egentligen att folk reagerar på vad man inte har på sig häst och inte på alla de som har väldigt mycket utrustning på sina hästar.

Snart kommer det en lag som säger att hästen måste ha pass, benskydd och pansarplåt! :crazy:

inget av dera. håller skydden snygga och fina länge.. men bara så jag tänker.. för mig ör de en självklarhet att lägga på min häst skydd.

så är de bara..

jag tänker som så, varför har ryttare hjälm på sig, och ev även säkerhets väst? inte för att man får ont hela tiden, men OM man skulle ramla av är de bra att ha..

och därför sätter jag äveb skydd på min häst, OM något skulle hända..

vad är väldigt mkt utrustning??

har sadel träns skydd på hästen + shabrak. ibland någon hjälptygel.

tycker inte de är mkt utrustning, vilket de flesta hästarna jag ser omkrihg mig idag bär samma sak, sadel, träns, shabrak..

*hmm, funderar*

Trivs inte hästen i skydd bör man ju inte ha det.

Förövrigt använder jag bara skydd på mina hästarna när jag hoppar.
Och annars försöker jag använda så lite hjälpmedel som möjligt.
Aldrig att jag skulle sätta på min häst martingal o brösta bara för att det är snyggt!

hurtigmartina skrev:
vad är väldigt mkt utrustning??

har sadel träns skydd på hästen + shabrak. ibland någon hjälptygel.

tycker inte de är mkt utrustning, vilket de flesta hästarna jag ser omkrihg mig idag bär samma sak, sadel, träns, shabrak..

*hmm, funderar*

Jag kände en som red med gramantygel i skritt, trav o galopp. Hon red aldrig hästen utan den tyglen.:crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 199
Senast: Snurrfian
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24