Upplever ni att det är en ”nationell råvarubrist”?

Jag köper normalt sett inte kött eftersom jag inte äter kött, men reagerade på att det inte gick att få tag i annat än svenskt viltkött när jag skulle handla inför nyår.

Har inte märkt av några brister alls, såg till min glädje/sorg att det finns att köpa köttfärs från fjällkor i en butik nära mig, så kan knappst vara brist. Brist på toalettpapper, var inte det en amerikansk hysteri som spred sig hit? Precis efter jag köpt en storpack så jag märkte aldrig av något. :p

Nej, till största delen berodde den på en bild på kineser som bunkrade papper under pandemin. Helt galet att det fick igång svensken att bunkra i ett av de mest pappersproducerande länderna i världen. :banghead:
Det mest sjuka jag såg ang toapappret var när min Willys hade en lapp där det stod slut pga transportproblem.........fabriken ligger typ 300m bort, dom kunde kört dit o hämtat eller tagit en promenad :D

Det mest sjuka jag såg ang toapappret var när min Willys hade en lapp där det stod slut pga transportproblem.........fabriken ligger typ 300m bort, dom kunde kört dit o hämtat eller tagit en promenad :D
Vi hade slut i varenda matbutik här. Åkte man till rusta däremot fanns det mycket av varje sort dom brukar ha inne. Så märkte aldrig av det.

IMG_1401.webp

Noll nötfärs i min lokala ICA-butik igår em.

Var på Coop idag och såg den här skylten, den satt på två hyllsektioner med köttprodukter.
Är det verkligen ”nationell råvarubrist” i Sverige nu?
Så stor brist att produkter tar slut och inte kan fyllas på i mataffärerna?

Har ni sett såna skyltar där ni handlar mat?

Jag har inte sett några skyltar, eller i alla fall inte så jag lagt märke till det. Men så köper jag sällan nötkött.

Jag tycker mest språkanvändningen är intressant. "Nationell råvarubrist" tycker jag signalerar att det är ett utbrett problem. Om det bara är nötkött som det är brist på, så borde man skriva "brist på nötkött". Det är ju inte så att vi inte har en utbredd brist på mat i Sverige.

Nej, till största delen berodde den på en bild på kineser som bunkrade papper under pandemin. Helt galet att det fick igång svensken att bunkra i ett av de mest pappersproducerande länderna i världen. :banghead:
Jag tror just toapappersbunkringen blev en lek, ett sätt att skämtsamt hantera att man både som individ och samhälle var dåligt förberedda.

Som ett slags global Hylandshörna - något som alla delade och kände igen sig i

Enstaka gånger har det varit lite mindre kött på hyllorna där jag handlar. Men frukt har det varit ont om ganska många gånger den senaste tiden, det lilla som har funnits har varit helt ruttet. Och det där med Uncle bens ris, har också mest hittat 10minuters riset det senaste.

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 638
Senast: Palermo
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 128
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 311
Senast: Otherside
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka