12 har jag för migVad är tweenie ålder för ålder?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
12 har jag för migVad är tweenie ålder för ålder?
Tweens are between the ages 8 and 12. What age is a preteen? A preteen, which is often referred to as a “tween,” is between the ages 8 and 12.Vad är tweenie ålder för ålder?
Ja alltså jag gillar mitt jobb i grunden men omständigheterna framförallt "det finns inte fler timmar i budgeten" gör det svårt att göra ett bra jobb många gångerTack för ditt perspektiv @Snowball ! Men tråkig läsning![]()
Det där är väl en av de stora frågorna. Vi blir effektivare och produktivare och allt rationaliseras och skalas upp. Standarden är så mycket högre i så mycket än bara när jag var barn. Men ändå förlorar vi så mycket av det som är av värde på vägen.Ja alltså jag gillar mitt jobb i grunden men omständigheterna framförallt "det finns inte fler timmar i budgeten" gör det svårt att göra ett bra jobb många gånger![]()
Jobbar på ett ställe som producerar produkter till bagerier så tillhör Livs fackförbund.Jag jobbar i butik har gjort ganska många år nu och upplever att problemet med varubrist ökar
Jobbar på golvet så är väl inte direkt insatt men här är mina gissningar och viss erfarenhet
Först man har nästan inga lager i butik längre alls som @skogaliten skrev just in time systemet ska säkerställa att det kommer hem just in time Funkar inte alltid optimalt funkar ibland inte alls
Och när det stooooora lagret i Bålsta gick över till robotplockning tja ingen kommentar på det![]()
![]()
Fler containrar tappas i haven då fartyg maxar sin last för att tjäna pengar
Mer går sönder under transport för att lastbilar fylls och det inte staplas ordentligt
Mer går sönder när lastbilar hamnar i diket pga undermåliga däck eller annan undermålig service som när hydraulslangar brister och man ser tre pallar med mat gå i golvet mitt framför näsan på en
Mer går sönder vid lossning för det ska gå fort som attan många chaufförer är under tidspress och ja det är brist på lastbilschaufförer och en del lastbilschaufförer som jag träffat på har varit riktigt slarviga och vält flera pallar ryckt på axlarna och gjort likadant nästa vecka För att inte tala om han som backade rakt in i butiken med full fart
Nej de har ju inte fått vara kvar men det blir väldigt mycket förstört om man välter en pall om dagen i snitt och det står ju inte andra lastbilschaufförer på kö för att få köra
Det har de senaste åren varit svårt att få tag i plast för själva förpackningarna och det ställs även om en hel del till andra förpackningsmaterial med medföljande strul
Trepack majs skulle få ny förpackning men det höll inte ihop tog flera månader innan de fick ordning på det
Varför de inte kan sälja majsburkarna styckvis är en gåta
Brist på aluminium inga läskburkar
Färre och större fabriker och när det då stannar ja då tar det slut fort
Flytt av fabriker Göteborgskex flyttade produktionen av smörgåsrån utomlands och det tog nog ett år innan de fick ordning på produktionen
Fabriker brinner ner vi har haft polfärskts bageri toapappret Lilla Edet och en muslifabrik i Sverige de senaste åren
Översvämningar och väder överlag drabbar framförallt skördar men också transporter alla lastbilarna som stod fast på E22 stod inte där för skojs skull det var varor som skulle fram
Det var översvämning i Gävle 2021 just den veckan det var kaffe på kampanj men lastbilarna kunde inte hämta kaffet från rosteriet så tja det blev inget kaffe den veckan
Strejker var det i Tyskland har väl varit i Frankrike och jag vet inte hur det är vid gränsen mellan Polen och Ukraina men där har varit blockader för de Ukrainska lastbilarna
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...ufforer-blockera-gransen-till-ukraina--zo5x7s
Och så har vi de där oroligheterna som han den där Putinhåller på med och bombar sönder åkrar och ängar vilket gjorde att det blev brist på solrosolja då Ukraina är en stor producent där och då måste innehållsförteckningen göras om på tex chips
Och jag kan flagga för att det kan bli brist på Estrella chips men tala inte om vad ni hörde det vet inte exakt varför men det var en sämre potatisskörd förra året eller om de har förpacknings bekymmer
Och ja framförallt det ska sparas på personal överallt och då blir det fel för man gör misstag och glömmer saker när man är supersönderstressad
Skulle gissa att lagerpersonalen är lika stressade dom vilket leder till att de packar fel saker för det kommer fel saker ibland vilket då leder till att det blir tomt på någonting annat
Sen pandemin har jag inte känt att jag hinner med ordentligt mer än kanske en eller två veckor per år och när man lyfter det med chefen blir svaret bara "det finns inte mer timmar" eller "det finns ingen som kan hoppa in"
Det är ingen hemlighet att det gått bra för Axfood och Ica de senaste fyra åren men alltså på golvet har det mest inneburit mer slit och mer stress i alla fall på mitt jobb
Flera av mina kollegor känner samma sak men butiken går med vinst så mer pengar till chefen och bolaget och till aktieägarna antar jag
Ingen bonus eller löneökning till mig dock
många små bäckar blir till en jäkla flod till slut och summa summarum det är mer brister idag är för tio år sedan men de rika tjänar mer pengar så hipp hipp hurra för dom eller nåt
När man ser tydliga drag av tonåringsfasoner men de har ännu inte uppnått tonåren åldersmässigtVad är tweenie ålder för ålder?
Den stora boven är tror jag att vinsterna ska maximeras hela tiden och folk lockas att vilja ha mer och mer billigare och billigare snabbare och snabbare för att några ska bli ännu rikareDet där är väl en av de stora frågorna. Vi blir effektivare och produktivare och allt rationaliseras och skalas upp. Standarden är så mycket högre i så mycket än bara när jag var barn. Men ändå förlorar vi så mycket av det som är av värde på vägen.
Glöm inte att de snart ska bli nya etiketter på all dricka med Pant (iom att panten ska höjas) och att pet flaskorna ska göras omJag jobbar i butik har gjort ganska många år nu och upplever att problemet med varubrist ökar
Jobbar på golvet så är väl inte direkt insatt men här är mina gissningar och viss erfarenhet
Först man har nästan inga lager i butik längre alls som @skogaliten skrev just in time systemet ska säkerställa att det kommer hem just in time Funkar inte alltid optimalt funkar ibland inte alls
Och när det stooooora lagret i Bålsta gick över till robotplockning tja ingen kommentar på det![]()
![]()
Fler containrar tappas i haven då fartyg maxar sin last för att tjäna pengar
Mer går sönder under transport för att lastbilar fylls och det inte staplas ordentligt
Mer går sönder när lastbilar hamnar i diket pga undermåliga däck eller annan undermålig service som när hydraulslangar brister och man ser tre pallar med mat gå i golvet mitt framför näsan på en
Mer går sönder vid lossning för det ska gå fort som attan många chaufförer är under tidspress och ja det är brist på lastbilschaufförer och en del lastbilschaufförer som jag träffat på har varit riktigt slarviga och vält flera pallar ryckt på axlarna och gjort likadant nästa vecka För att inte tala om han som backade rakt in i butiken med full fart
Nej de har ju inte fått vara kvar men det blir väldigt mycket förstört om man välter en pall om dagen i snitt och det står ju inte andra lastbilschaufförer på kö för att få köra
Det har de senaste åren varit svårt att få tag i plast för själva förpackningarna och det ställs även om en hel del till andra förpackningsmaterial med medföljande strul
Trepack majs skulle få ny förpackning men det höll inte ihop tog flera månader innan de fick ordning på det
Varför de inte kan sälja majsburkarna styckvis är en gåta
Brist på aluminium inga läskburkar
Färre och större fabriker och när det då stannar ja då tar det slut fort
Flytt av fabriker Göteborgskex flyttade produktionen av smörgåsrån utomlands och det tog nog ett år innan de fick ordning på produktionen
Fabriker brinner ner vi har haft polfärskts bageri toapappret Lilla Edet och en muslifabrik i Sverige de senaste åren
Översvämningar och väder överlag drabbar framförallt skördar men också transporter alla lastbilarna som stod fast på E22 stod inte där för skojs skull det var varor som skulle fram
Det var översvämning i Gävle 2021 just den veckan det var kaffe på kampanj men lastbilarna kunde inte hämta kaffet från rosteriet så tja det blev inget kaffe den veckan
Strejker var det i Tyskland har väl varit i Frankrike och jag vet inte hur det är vid gränsen mellan Polen och Ukraina men där har varit blockader för de Ukrainska lastbilarna
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...ufforer-blockera-gransen-till-ukraina--zo5x7s
Och så har vi de där oroligheterna som han den där Putinhåller på med och bombar sönder åkrar och ängar vilket gjorde att det blev brist på solrosolja då Ukraina är en stor producent där och då måste innehållsförteckningen göras om på tex chips
Och jag kan flagga för att det kan bli brist på Estrella chips men tala inte om vad ni hörde det vet inte exakt varför men det var en sämre potatisskörd förra året eller om de har förpacknings bekymmer
Och ja framförallt det ska sparas på personal överallt och då blir det fel för man gör misstag och glömmer saker när man är supersönderstressad
Skulle gissa att lagerpersonalen är lika stressade dom vilket leder till att de packar fel saker för det kommer fel saker ibland vilket då leder till att det blir tomt på någonting annat
Sen pandemin har jag inte känt att jag hinner med ordentligt mer än kanske en eller två veckor per år och när man lyfter det med chefen blir svaret bara "det finns inte mer timmar" eller "det finns ingen som kan hoppa in"
Det är ingen hemlighet att det gått bra för Axfood och Ica de senaste fyra åren men alltså på golvet har det mest inneburit mer slit och mer stress i alla fall på mitt jobb
Flera av mina kollegor känner samma sak men butiken går med vinst så mer pengar till chefen och bolaget och till aktieägarna antar jag
Ingen bonus eller löneökning till mig dock
många små bäckar blir till en jäkla flod till slut och summa summarum det är mer brister idag är för tio år sedan men de rika tjänar mer pengar så hipp hipp hurra för dom eller nåt
Ah just detGlöm inte att de snart ska bli nya etiketter på all dricka med Pant (iom att panten ska höjas) och att pet flaskorna ska göras om
Var ju ngn ny EU regel oxå ang konservburkar har jag för mig med.
Tänker att de nog ändå ev kan bli ett glapp om nu alla läskförp ska göras om osv.Ah just det
Men det blir nog en hyfsat flytande övergång
Du får den panten du betalat för
Marginalen på läsk är så hög så det står man inte utan
Konservburkar är på väg ut mycket har redan gått över till tetra
Ja det kan det säkert bliTänker att de nog ändå ev kan bli ett glapp om nu alla läskförp ska göras om osv.
Samtidigt som om man inte hade haft självskanningen och snabbkassorna hade man behövt mer personal vilket inte hade fungerat iom allt tjat om att de ska sparas timmar osv. Jobbar oxå i matbutik.Ja det kan det säkert bli
Jag dricker inte läsk faktisk vet bara att vi säljer gigantiska mängder läsk och energidrycker och det är bra marginal på det
En sak till stölderna har ökat i och med självskanning och självutcheckning
Undrar om inte Svensk Handel bet sig själva i arslet där
Stölder gör ju att systemet tror varan finns kvar och därför kommer det inte hem nya varor
Nej jag vet inte vilket som är bästSamtidigt som om man inte hade haft självskanningen och snabbkassorna hade man behövt mer personal vilket inte hade fungerat iom allt tjat om att de ska sparas timmar osv. Jobbar oxå i matbutik.
Ytterligare en aspekt är väl att flera kedjor har generösa öppettider, då är det många timmar som ska bemannas. Bra för mig som gärna handlar sent när det är lite folk iofs men ur ett samhällsperspektiv är det en stor lyx. I närheten av mig har jag två hyfsat stora butiker som har öppet 6-23 alla dagar (utom vissa högtider) och ytterligare tre tror jag som har öppet till 22. Hade butikerna endast varit öppna till 20 hade jag absolut kunnat anpassat mig till det. I Norge har väl så gott som alla butiker stängt på söndagar och de lyckas ju anpassa sig.Samtidigt som om man inte hade haft självskanningen och snabbkassorna hade man behövt mer personal vilket inte hade fungerat iom allt tjat om att de ska sparas timmar osv. Jobbar oxå i matbutik.
För tio år sedan hade vi tex stängt nyårsdagenYtterligare en aspekt är väl att flera kedjor har generösa öppettider, då är det många timmar som ska bemannas. Bra för mig som gärna handlar sent när det är lite folk iofs men ur ett samhällsperspektiv är det en stor lyx. I närheten av mig har jag två hyfsat stora butiker som har öppet 6-23 alla dagar (utom vissa högtider) och ytterligare tre tror jag som har öppet till 22. Hade butikerna endast varit öppna till 20 hade jag absolut kunnat anpassat mig till det. I Norge har väl så gott som alla butiker stängt på söndagar och de lyckas ju anpassa sig.
Ytterligare en aspekt är väl att flera kedjor har generösa öppettider, då är det många timmar som ska bemannas. Bra för mig som gärna handlar sent när det är lite folk iofs men ur ett samhällsperspektiv är det en stor lyx. I närheten av mig har jag två hyfsat stora butiker som har öppet 6-23 alla dagar (utom vissa högtider) och ytterligare tre tror jag som har öppet till 22. Hade butikerna endast varit öppna till 20 hade jag absolut kunnat anpassat mig till det. I Norge har väl så gott som alla butiker stängt på söndagar och de lyckas ju anpassa sig.