Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Här stod det var pga röda dagar i samband med jul och nyårTycker det är konstigt att det är brist på nötkött. På mitt jobb har vi kor på slaktkö och får vänta med att skicka.
Det kan ju vara brist på slakteripersonal … Så de inte kan slakta löpande.Tycker det är konstigt att det är brist på nötkött. På mitt jobb har vi kor på slaktkö och får vänta med att skicka.
Var det Willys? Jag har också köpt en 18-rullarsbal.
Det är konstant kö. Vi har också svårt att bli av med tjurkalvarna då få köper in livdjur av mjölkras, även de köttraspappa är ointressanta.Här stod det var pga röda dagar i samband med jul och nyår
Och ändå finns det folk som vill köpa mjölkraskalvar, och inte får tag några/så många de vill ha.Det är konstant kö. Vi har också svårt att bli av med tjurkalvarna då få köper in livdjur av mjölkras, även de köttraspappa är ointressanta.
Och att aftonbladet skrev om detJag läste det som att det var tomt på OBoy eftersom din granne köper och dricker upp all
Kan vara.Och ändå finns det folk som vill köpa mjölkraskalvar, och inte får tag några/så många de vill ha.
Ett regionalt problem?
Uttrycket i TS var väl hämtat från typ en hyllkant i affären?Jag tycker mest språkanvändningen är intressant. "Nationell råvarubrist" tycker jag signalerar att det är ett utbrett problem. Om det bara är nötkött som det är brist på, så borde man skriva "brist på nötkött". Det är ju inte så att vi inte har en utbredd brist på mat i Sverige.
Haha, känner igen det där. Kan inte ha honungspuffar hemma(Mina killar i tweenie-ålder kan inte hantera oboy på hemmaplan, de slaktar ett paket på två dagar därav är det en sällanköpsvara för oss)
Det är konstant kö. Vi har också svårt att bli av med tjurkalvarna då få köper in livdjur av mjölkras, även de köttraspappa är ointressanta.
Det är intressant det här. Jag hör också båda delar; det är svårt att få tag på kalv och svårt att sälja.Och ändå finns det folk som vill köpa mjölkraskalvar, och inte får tag några/så många de vill ha.
Ett regionalt problem?
Iofs, så upplever jag att det i "mina" regionala matbutiker numera ofta finns hyllor som gapar tomma.
Det kan vara vilken sorts vara som helst, som under någon eller några veckor saknas: aluminiumfolie av ett visst märke, "rätt" sorts lingonsylt, kycklinglår med ben, en viss sorts grönsak eller frukt som faktiskt är i säsong, att KRAV-märkta mejeri produkter är slut...
När man då frågar personalen, så får man ofta svar av typen: "vi beställer men det kommer inte från leverantören", eller "centrallagret har logistik-problem"...
Det här började (min upplevelse) när pandemin var slut, och (mat-)priserna började stiga.
Så det man kan undra är om det handlar om verklig brist någonstans i kedjan från råvara till produkt (troligt vad avser O'boy och kakao), eller om det handlar om ekonomiska optimeringar av typen "just in time", där optimeringarna inte riktigt funkar, eller något tredje eller fjärde...
Någon som är insatt och vet något?
Vad är tweenie ålder för ålder?Märkte av oboy-bristen när jag en kväll skulle vara den snälla mamman och för en gång skull köpa hem oboy. Det var tomt överallt Så jag ställde mig och kokade varmchoklad av kakao i stället, för kakao fanns. Nåväl inget jag går under av
(Mina killar i tweenie-ålder kan inte hantera oboy på hemmaplan, de slaktar ett paket på två dagar därav är det en sällanköpsvara för oss)