Upplever ni att det är en ”nationell råvarubrist”?

Ja, och det har påverkat nödsändningar till afrikanska länder :(. Många som var beroende av vete från ukraina.

Nödsändningar till Afrika av spannmål är inte av godo eftersom de slår ut den inhemska produktion. Förutom i akuta krislägen, eg svälten i Etiopien, situationen i Sudan och liknande gynnar det Europa när det dumpas spannmål i resten av världen.

Edit: För att tillägga är det betydligt bättre att afrikanska bönder odlar spannmål till den inhemska marknaden än tulpaner och liknande som är miljöförstörande och går direkt till Europa.

Edit 2: https://corbinmaxey.com/blog/rose-the-tragic-rise-and-fall-of-kenyas-lake-naivasha

Var på Coop idag och såg den här skylten, den satt på två hyllsektioner med köttprodukter.
Är det verkligen ”nationell råvarubrist” i Sverige nu?
Så stor brist att produkter tar slut och inte kan fyllas på i mataffärerna?

Har ni sett såna skyltar där ni handlar mat?

Visa bifogad fil 160828
Har inte märkt, men är inte så uppmärksam. Är ju ev inte jätteförvånande iofs.

Det är iaf nationell O'boybrist, den har inte funnits på hyllorna på ett tag. När jag var och handlade sist reagerade jag faktiskt på att det var tomt på många ställen mer än just O'boyhyllan.
O'boy kan ju vara bojkottat, Marabou (vi har fått gnaga långsamt på vår mer än årsgamla förpackning)

Tycker det varit en lite längre period när vissa varor tar slut oftare än vanligt. Däremot har jag inte läst om nationell råvarubrist.
Jag handlar väldigt sällan på coop, så det kanske är som uttrycker sig just så. Ica skriver nog mer brist hos leverantör eller något
Lite allt möjligt som inte finns emellanåt. Absolut inte vara animaliska produkter.

Fryst sparris tycks inte finnas att uppbringa, och så har det varit i vad som känns som ett halvår åtminstone. Har inte tänkt på om det finns färsk.
Det håller jag med om, det har varit annorlunda några år nu där det faktiskt är tomt ibland. Undrans om det är en strategi att inte behöva slänga eller om det är ett problem någonstans i råvaror allmänt.

Märkte i somras att Santa Maria hade brist på tacos tillbehör (tacosås och ost dippen) ganska ofta.
Annars nä inte vad jag märkt.
Ost dippen har varit problematisk länge att få tag på. Över ett år, jag som prångt vill ha den om jag ska unna mig tacos beställde ost dipp och en massa Coca cola för att komma upp i minimum summan för att få beställa :angel:

Hur mycket kakao är det O'boy? Det kanske har med de andra ingredienserna att göra att det löser sig i kall mjölk.
Ingen aning. Tror det har att göra med att den är väldigt torr och man tagit bort kakaofettet. (vi har nämligen experimenterat med att göra själva och det är fasen nära omöjligt, däremot med vatten o mjölkpulver går mer vägen, det är lättare.)

När jag var på Coop idag stod det att det framförallt var brist på färs och hamburgare och att de berodde på att det varit så många röda dagar. Påverkar inte mig så mycket eftersom min köttkonsumtion är rätt beskedlig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
769
Senast: Soapbubble
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 030
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 764
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 306
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka