Upplever ni att det är en ”nationell råvarubrist”?

Internationell brist upplever jag, varför i helskotta kan jag numera nästan aldrig hitta Uncle bens 20 minuters ris i 2kilosförpackningar? Bara en massa 10min ris som inte alls är lika bra...
Ica-affärerna i min stad har slutat ta in det i sortimentet, oklart varför.
Men jag hittade hos en mindre coop-affär, så jag bunkrade 4 st förpackningar :angel:
Så tipset blir; kolla runt hos de olika kedjorna (om du inte redan scannat av allt redan?!).

Tycker det varit en lite längre period när vissa varor tar slut oftare än vanligt. Däremot har jag inte läst om nationell råvarubrist.
Jag handlar väldigt sällan på coop, så det kanske är som uttrycker sig just så. Ica skriver nog mer brist hos leverantör eller något
Lite allt möjligt som inte finns emellanåt. Absolut inte vara animaliska produkter.

Fryst sparris tycks inte finnas att uppbringa, och så har det varit i vad som känns som ett halvår åtminstone. Har inte tänkt på om det finns färsk.

Var på Coop idag och såg den här skylten, den satt på två hyllsektioner med köttprodukter.
Är det verkligen ”nationell råvarubrist” i Sverige nu?
Så stor brist att produkter tar slut och inte kan fyllas på i mataffärerna?

Har ni sett såna skyltar där ni handlar mat?

Visa bifogad fil 160828

Ja, det har jag sett på Circle K, Willys och Coop (handlar sällan på ICA). Det började under pandemin och det är som att transportkedjorna aldrig riktigt återhämtade sig.

Jag tycker dock att det har ökat igen senaste månaderna 🤔. Kanske fler producenter har lagt ner, dödade av räntor osv?

Vi har också sett det.

Men det här

Känner jag inte alls igen. Jag hör snarare tvärt om, att det ofta är slaktkö nu på senvintern. För nöt alltså.
Gris slaktas ju mer på hösten/innan jul. Lamm slaktas också mer på hösten, men lite tidigare.

Alla stora slakterier slaktar självklart nöt och gris året om.
Kan det vara så att pga högre foderpriser har det slaktats fler yngre djur i våras/förra vintern, och nu finns det färre ”färdigvuxna” att skicka till slakt?
*funderar*

Jag har inte sett skyltarna men jag har reagerat på att nötfärs och högrev vid upprepade tillfällen varit helt slut i affären.

Kan det vara så att pga högre foderpriser har det slaktats fler yngre djur i våras/förra vintern, och nu finns det färre ”färdigvuxna” att skicka till slakt?
*funderar*
Hmm slaktålder 18-24 månader så tror mer på färre mjölkkor (..och då färre tjurkalvar) och att folk drog ner på sina dikor förra året då vi hade dåliga skördar.
Alltså man slaktade fler kor förra hösten (2023 var dåligt iaf här om jag minns rätt?) för att slippa stalla in.

Det var nästan helt tomt på ägg sist jag handlade, men nästa gång var det fullt!
Satt någon skylt vid korven men den jag skulle ha fanns så jag var nöjd 😅

För övrigt har jag inte hört något särskilt…

Tycker det varit en lite längre period när vissa varor tar slut oftare än vanligt. Däremot har jag inte läst om nationell råvarubrist.
Jag handlar väldigt sällan på coop, så det kanske är som uttrycker sig just så. Ica skriver nog mer brist hos leverantör eller något
Lite allt möjligt som inte finns emellanåt. Absolut inte vara animaliska produkter.

Fryst sparris tycks inte finnas att uppbringa, och så har det varit i vad som känns som ett halvår åtminstone. Har inte tänkt på om det finns färsk.
Färsk sparris såg jag senast för någon dag sedan och det brukar finnas. Men har inte köpt fryst på länge, det är ju faktiskt smart då jag tycker de färska håller sig dåligt nu. Ska kolla i de affärer jag handlar! :)

En liten fundering jag fick är hur det blir om USA beslutar sig för sanktioner mot Danmark pga att Danmark inte släpper Grönland frivilligt. Får vi fler danska varor här i så fall? De måste ju sälja det någonstans för att inte "gå back", eller?
Och kan helt ärligt tycka att USA kan ta sig någonstans och Danmark markerar det genom att sälja allt som skulle gå dit till oss andra istället....:devil:

Det beror på att det har konstaterats mul- och klövsjukan i Tyskland, så därför är det restriktioner runt omkring på tyskt nötkött (= större efterfrågan på annat nötkött) 😊.
Näe, mul-och klövsjukan i Tyskland har inte påverkat tillgången på svenskt nötkött, i varje fall inte än.

Här finns en del förklaringar:

https://www.ja.se/artikel/2236894/flera-anledningar-bakom-bristen-p-ktt.html

Sammanfattning: en kombination av att många (äldre) bönder lagt ner senaste åren p.g.a. bristande lönsamhet, och att flera konsumenter har lite mer pengar, och därför vill köpa mer kött.

Och så årstiden, många mer småskaliga bönder slaktar ut under hösten, för att ha färre djur i stallarna under vintern, och göra plats för de kalvar som föds under våren. Alltså mindre tillgång till slaktdjur just nu.

Det är ännu tydligare på lammsidan, just nu är det extremt stor brist på slaktmogna lamm.

Vi har också sett det.

Men det här

Känner jag inte alls igen. Jag hör snarare tvärt om, att det ofta är slaktkö nu på senvintern. För nöt alltså.
Gris slaktas ju mer på hösten/innan jul. Lamm slaktas också mer på hösten, men lite tidigare.

Alla stora slakterier slaktar självklart nöt och gris året om.
Det var i alla fall det som stod i artikeln, sen får du tro på det eller inte.

Men visst slaktar de året om (jag skrev inte att de inte slaktar alls utan att de främst slaktat på hösten i år enligt artikeln när det gällde nöt).

IMG_1369.webp

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
754
Senast: Soapbubble
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
13 009
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 705
Senast: Anonymisten
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 301
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka