Uppfödare! Vad tycker ni om säljproblematiken?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Boop
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 204
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Uppfödare! Vad tycker ni om säljproblematiken?

Jag ser till att ha mina uppfödningar dolda fel försäkrade och skriver i kontraktet att köparen är tvungen att överta försäkringen och ha den kvar i 3 år. Bryter köparen mot avtalet så har den heller inga rättigheter i fråga om dolda fel.

Sen säljer jag inte heller så dyra hästar att det egentligen skulle vara ett problem. Vilken köpare orkar bråka om 20 000 kr ?

Jag tycker att det är rent förjävligt att man ska kunna lämna tillbaka hästen efter så pass lång tid, på 2 år kan väldigt mycket hända, skador som uppkommer på hästen ska ju lika gärna ha funnits vid köpetillfället som ha uppkommit efteråt, köparen har kanske en annan hästhållning, annan sadel, annan ridstil och tränings upplägg.

De föl jag kommer sälja i år kommer jag skriva in i kontraktet att fölungen ska hållas i samma försäkring i minst xx månader efter köpet annars har köparen avsagt sig rätten till att reklamera för dolt fel sen funderar jag på om man ska lägga till nåt om att köparen själv har valt att inte röntga/besiktiga och kan därför inte ....nånting. (inte tänkt färdigt där ännu)

Jag tycker det ligger framför allt i köparens intresse att undersöka att hästen är frisk och fräsch. Även om det är säljarens rykte också som kan stå på spel.

Jag funderar seriöst på att röntga mina äldre hästar innan jag säljer dom bara för säkerhets skull. :crazy:

Bryter köparen mot avtalet så har den heller inga rättigheter i fråga om dolda fel.
Jag antar att du räknas som näringsidkare när du säljer dina hästar. Du kan därför avtala vad som helst med andra näringsidkare, men säljer du till en konsument håller det där avtalet inte juridiskt. Du kan nämligen inte avtala bort konsumentköplagen eftersom det är en tvingande lagstiftning. Och trots att du får avtala med konsumenten så får du inte avtala till mindre rättigheter än var konsumenten har i lagen, så ditt kontrakt hade vilken tingsrätt som helst slängt ut och kallat för ogiltigt gentemot en konsument.

Jag tycker att det är rent förjävligt att man ska kunna lämna tillbaka hästen efter så pass lång tid, på 2 år kan väldigt mycket hända, skador som uppkommer på hästen ska ju lika gärna ha funnits vid köpetillfället som ha uppkommit efteråt
I både köplagen och konsumentköplagen står det att man får reklamera dolda fel inom 2 år för Köplagen och 3 år enligt Konsumentköplagen. Men ett av rekvisiten som måste vara uppfyllda, alltså det som måste vara, är att felet fanns vid köpet. Och det måste bevisas av den som vill reklamera hästen. Alltså kan du inte bli tvingad att ta tillbaka en häst som någon annan förstört!! Däremot om hästen hade ett fel när du sålde den som först visade sig ett par år senare så kan du få ta tillbaka hästen.

Dock brukar de flesta fall sluta med prisavdrag på djuret och inte hävning av köpet.

Är du säker på det?
Du behöver inte vara registrerad för taxering eller företag för att anses som näringsidkare. Jag trodde att du som hade så många hästar och dessutom hade hingst som betäcker andras ston mot betalning ansågs vara en näringidkare då det sker i kommersiellt syfte.

Jag tycker det räcker att ämnet diskuteras på ett ställe och hänvisar till tråden det länkas till i inledande inlägget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 943
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 009
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 099
Senast: hundtant
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 520
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V