Sorry att jag förväxlade dig med TS. Jättebra för dig att du vet hur det fungerar i ditt fall. Jag skrev mitt första inlägg för att ge tips till TS eftersom jag trodde att det var syftet med tråden.Jag är redan bonde. Jag ska inget speciellt. Jag är inte TS, och vet att beroende på syftet med hästhållningen så är det endera näringsverksamhet eller hobby.
Om jag har hästar som jag avlar (regelbundet) på, i syfte att sälja föl och/eller äldre utbildade unghästar, så är det näringsverksamhet.
Har jag två hästar, som jag nöjesrider, så är det oftast vara hobbyverksamhet.
Men om jag har ett par hästar som jag nöjesrider, och dessutom har en hel del åkermark, där jag odlar vall, och slår vallen och säljer överskottet, som blev det näringsverksamhet igen.
Så vad är det du vill upplysa om?
TS behöver träffa en rådgivare, tittar på TS upplägg för att bedriva sin verksamhet. Att TS planerar att syssla med avel och träning har framgått både i den här och andra trådar.
Absolut bra för TS att träffa rådgivare, men det är ju aldrig fel att läsa på lite först. Skatteverkets hemsida är jättebra och man kan även ringa deras kundservice.
(Jag äger själv näringsfastighet och har hästar och i mitt fall räknas verksamheten som passiv eftersom det klassas som hobby. Varje fall måste dock bedömas för sig.)