Sv: Uppdrag bantning del 5
Hur märker du att det blir för varmt? *nyfiken*
Och har han - tror du - varit såhär länge men du har först nu 'förstått symptomen'?
Han blir trött, man känner att han vill men att det inte går liksom. Och givetvis blir huden varm, musklerna alstrar ju fortfarande värme. Om jag tränar honom måste jag vara uppmärksam på puls och andning, pressar man för hårt går inte pulsen ner som den borde och han börjar flåsa som en hund nästan. Har som tur väl är bara gjort det misstaget en gång! Då var det bara att slänga sig av och hitta vatten att hälla över honom så fort som möjligt, för att kyla ner systemet.
Han har nog haft symtom länge, bara att jag inte har förstått. Hade aldrig hört talas om hypo/anhidrosis innan veterinären började spekulera i det! Han har nästan aldrig svettats, trots mycket träning och värme. Tror dock inte han haft lika "kraftig" sjukdom eller hur man ska säga, jag tror den blev värre när han kom ner i vikt. Tidigare trodde jag att flåset och bristen på svett var någon slags fetma-grej. Veterinärer jag pratade med sa bara att han tränades för lite, om jag red hårdare skulle han svettas. Så jag gjorde ju det, men han svettades inte för det.
Så här i efterhand är jag lite förvånad att han överlevt
Tänk vilken otrolig belastning hans stackars kropp varit utsatt för!
Jag läste någonstans att thyroxin kunde användas för att "bota" anhidrosis, men har även sett en studie där de spekulerar i om det kan utlösas av en "dålig" sköldkörtel och bli värre av thyroxin i en inledningsfas, därefter är thyroxin verkningslöst.. De förkastar varandras teorier så jag vet inte vad man ska tro på..
Jag fortsätter med thyroxinet, det verkar hjälpa honom när man hittar rätt dos och jag har trots allt 4,5 kg kvar i en hink i garderoben