Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja, hon va skrattretande tjock när hon kom. En del undrar nog vad jag såg hos hästen när jag va och tittade på henne. Men hon är underbart snäll och trevlig. Rätt het att rida på, det är väl halvblodet i henne som slagit igenom i temperamentet.
Men den runda kroppsformen och stabila rumpan och halsen kommer jag nog aldrig komma ifrån, hon är ju trots allt 50% ardenner:D

Börjat fundera på om Prinsen har samma "problem". Han har aldrig svettats under arbete under tiden jag haft honom. Igår körde vi ändå en längre runda och det var varmt ute (19 + i solen) men han var inte ens minsta svettig eller fuktig men väldigt varm. Har märkt flera gånger att han som du skrev han vill men orkar/klarar inte mer. När jag cyklade med honom så började han suga/svälja efter lyft eller vad man kan säga när man pressade honom lite (stannade självklart så fort jag märkte det), så har börjat fundera på om det kan vara därför.

Hästar som inte svettas är oftast hästar som inte arbetar korrekt genom kroppen och använder alla sin muskler. De får allt som oftast senare skador just på grund av att de arbetas fel.Viktigt att ändra träningen på dem så att de börjar svettas. När de börjar svettas är det rätt.

På tal om ngt helt annat här då ;)

Idag var stora undersökningsdagen, hon var först inte jättehalt, dem tyckte det var bra att jag kom in i alla fall innan det han bli mer. Men det slutade med att båda haserna sprutades samt hovlederna fram. Så nu ska förhoppningsvis allt bli bra tillslut!
Att hästen visade sig från sin absolut värsta sida är väl en annan femma, krävdes fem pers för att spruta henne, trots lugnande! ;) Man skäms inte alls, nejnej!
Vägde henne, hon har gått upp ett kg, men hon var faktiskt blöt i pälsen ;)

Vad tycker ni, ska man strunta i att bry sig om vikten dessa tre veckor hon endast ska skrittas? Vill inte banta ner henne utan träning, det känns fel. Dock kommer detta ta längre än tre veckor, är nästintill säker på att ett höger bakknä komemr synas när hon blivit bra i dessa fyra leder.

Jag skulle inte strunta i vikten. tvärtom, extrakilon kommer ju belasta lederna mer.

Håller tummarna hon snart är fit for fight igen.

Hon får nu 5 och ett halvt kilo, det känns inte som jag vill ta bort så mycket mer. Träningen blir ju svår att öka då hon ska vara stilla, förutom 30 min skritt. Ska jag strunta i mitt samvete och ta bort mer hö?

Ja, det kan vara så.
Men som i min ponnys fall är det en bakomliggande sjukdom som gör att han inte kan svettas. Sjukdomen heter anhidrosis, eller hypohidrosis. Att arbeta en sådan häst trots att den börjar flåsa och kännas ofrivilligt trött, eller hur man bäst ska beskriva det, kan leda till överhettning och döden. Ingenting jag vill riskera med min häst!

urkella
Jag hade nog inte dragit i för stora växlar än. Problemet är att det är en okänd sjukdom bland svenska hästar (som jag förstått det), så att hitta en veterinär som är villig att ge ett uttalande är inte lätt. Dessutom går det inte göra något för att bota det.. Har man tur är det reversibelt, har dock inte kläm på vad som orsakar vad och hur. Thyroxin kan kanske hjälpa i vissa fall, finns anekdoter om att elektrolyter skulle hjälpa.
Annars är det bara att se till att hästen kyls ner och inte överansträngs.

oj, vad fet hon va på första bilden! :eek: :crazy:
men va fin hon har blivit! :love: så himla roligt att se! det blir nog kanon när du kommer igång med motionen ordentligt :)

Hon får nu 5 och ett halvt kilo, det känns inte som jag vill ta bort så mycket mer. Träningen blir ju svår att öka då hon ska vara stilla, förutom 30 min skritt. Ska jag strunta i mitt samvete och ta bort mer hö?

Om det krävs för hon ska hålla vikten och magen tål det, så ja. Beroende på hövärdena kan ju ett alt vara att byta ut lite hö mot halm?

oj, vad fet hon va på första bilden! :eek: :crazy:
men va fin hon har blivit! :love: så himla roligt att se! det blir nog kanon när du kommer igång med motionen ordentligt :)

Tack! :laugh: Jag hoppas att jag kommer få henne ännu mer fit for fight under sommaren. Tur i oturen så finns det en liten fångkänslig ponny i stallet som hon kan dela svälthage med i sommar. Annars hade det varit fint sommarbete som gällt för henne om hon inte fått annat sällskap.

kl

Kom på att jag ju har en ganska nytagen bild på hur min ser ut nu, dock en ridbild men man kanske kan se något i alla fall? :) Inte de mest smickrande ridbilderna men de där man ser honom bäst.

dsc_0621_142526200.jpg

dsc_0641_142526215.jpg

Har dock fått för mej att jag blivit för stor för honom :o Känns inte när jag sitter på, men tycker det ser ut som det på bilderna :(

Ser jättefin ut!

Jag tycker inte heller du är för stor, däremot är du stor på honom om du förstår hur jag menar? Så jag förstår vad det är du 'ser på bilderna'. Men inte för stor - alls!

Och Elina: tack :) han "sväller" dock lite när han står på gången, men det tycker jag inte att det är så mycket att bry sej om.

Jag har gått upp typ 10 kg det senaste året, tror det har lite att göra med att jag känner mej stor. Känns. Dock bra när jag rider, men hade tänkt att bli av med de där kilona ändå :)

Hon håller vikten, hon går varken upp eller ner. Halmen är slut överallt. Frågan var väll mer om jag ska strunta i själva bantandet och bara hålla kvar henne i dagens vikt. Såg även nu att hon har lite fettdepåer under magen, annars börjar hon vara riktigt fin!

Då kan du acceptera att vikten står still, om hon har en bra vikt. Men iom depåerna som om du kan få ner den lite till t ex genom att ta bort lite hö skulle jag det. Men är ju en avvägning hur hon mår. Sen kanske du måste ta bort lite just för att hålla vikten stilla om hon motionerats mkt innan?

*KL*

Jag har drabbats av ett.. "litet" problem... :crazy: Enda fördelen är väl att det begränsar mängden strån.

Men, igår klockan 20 såg allt normalt ut, dvs ungefär såhär:
hstar7april6.jpg

Imorse såg det ut såhär..
(Ursäkta dåliga bilder, batteriet tog slut, har bättre i mobilen men hittar inte sladden)
28471235.jpg

Vattenmängden, undertråden är under vatten, övertråden ligger på 1.20 ungefär.
81056239.jpg

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka