Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Elina8: Fick din sådana på baken? :) Hur satt det då på han?

Nej, jag menade att hans problemområde är rumpan, dvs det är där han haft mest envisa depåer. Men han hade även två fettkuddar, strax bakom sadelgjorden, som jag tror är samma som du pratar om. De var stora som en brödlimpa typ. Trodde först att det hade något med sadelgjorden att göra, men det var en bit bakom, och det försvann inte när jag bytte sadelgjord eller red barbacka. Sen försvann de när han gick ner i vikt, så jag är rätt säker på att det var fett. För de fanns där även när han var väldigt omusklad och tjock, men inte nu när han musklat sig och är smal.

Hans började där magmusklerna går ungefär, och snett uppåt bakåt.

Då förstår jag, tack! :)

Så har vi tydligen fått nytt hösilage, igen. Vad tror ni om det här?
>>>>>>>>
>>>>>>>> Torrsubstans 72 %
>>>>>>>>
>>>>>>>> Smältbart protein, foder 66 g/kg foder
>>>>>>>>
>>>>>>>> Energi, foder 7,7 MJ/kg foder
>>>>>>>>
>>>>>>>> Kalcium Ca 3,6 g/kg foder
>>>>>>>>
>>>>>>>> Fosfor P 4,13 g/kg foder
>>>>>>>>
>>>>>>>> Magnesium Mg 1,6 g/kg foder
>>>>>>>>
>>>>>>>> Kalium K 14,6 g/kg foder
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> Råprotein 131 g/kg torrsubstans
>>>>>>>>
>>>>>>>> Smältbart protein 92 g/kg torrsubstans
>>>>>>>>
>>>>>>>> Energi 10,8 MJ/kg torrsubstans

Finns nämligen en möjlighet att man kan ta av det här i stället, även om det blir mycket mer bök kring det

>>>>>>>> Torrsubstans 61 %
>>>>>>>>
>>>>>>>> Smältbart protein, foder 53 g/kg foder
>>>>>>>>
>>>>>>>> Energi, foder 6,2 MJ/kg foder
>>>>>>>>
>>>>>>>> Kalcium Ca 3,1 g/kg foder
>>>>>>>>
>>>>>>>> Fosfor P 1,5 g/kg foder
>>>>>>>>
>>>>>>>> Magnesium Mg 1,4 g/kg foder
>>>>>>>>
>>>>>>>> Kalium K 12,4 g/kg foder
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> Råprotein 126 g/kg torrsubstans
>>>>>>>>
>>>>>>>> Smältbart protein 87 g/kg torrsubstans
>>>>>>>>
>>>>>>>> Energi 10,1 MJ/kg torrsubstans

Skulle välja det andra. Men det är ju väldigt beroende på häst osv. Dock rekommenderas INTE så torrt TS som är i det första, det kan vara bra att veta..

*KL*

NU har vi en passande sadel igen! :bump: Men det var på håret...

Jag är SJUKT stolt över Lillen idag, han är ett A-barn! Var ju iväg på sadelutprovning, och han var stencool trots nytt ställe, ridhus och en massa klämmande och sadlandes av och på. Och var precis 'som hemma' att rida trots att han är så lite riden och vi BARA ridit ut hemma. Skötte sig långt mer än bra gullungen.

Sen tyckte jag kanske inte han var så gullig just i det faktum att han ville ha (och fick, hästen väljer, matte betalar..) hoppsadel. Jag vill ha en dressyrsadel damnit! Dessutom är han - vilket jag var saligt ovetande om - SVÅR att hitta sadel till. Skitsvår rygg har han, eller mankparti. Han är tydligen 'hög i fronten', dvs det slutar neråt från manken och är jättesvårt att hitta något som inte är för långt/hamnar i bakvikt/bryggar/osv.. Så, tre hoppsadlar hade jag att välja mellan, punkt. Ettan HATADE jag, tvåan hamnade jag fel i och trean var väl 'sådär'. Men det var bara försöka se glad ut, och inte tänka så mycket på de två dressyrsadlar som passade - där jag gillade den ena skarpt och älskade den andra..

Japp, de andra får det nog bli. Fick inte ihop det med det första.

Härligt! :D Lite surt det där med sadlar, men om det fanns två dressyrsadlar som passade, varför blev det då inte en sådan? Hängde inte med där på slutet måste jag erkänna :)

*kl*
Så fick hästen feber, ja, det går bra nu

Skit med feber =/

För att det lilla grå riddjuret TYDLIGT talade om att han ville ha en hoppsadel. Med dressyrsadel flaxande han med huvudet/var ostadig och flaxig. Det i si brydde mig inget för så är han hemma med. Sen la vi på en hoppsadel, och VIPS hoppade ponnyn 5 steg framåt i utbildningen, gick klockrent och stabilt på tygeln med lugn mun, upp kom ryggen, in kom bakbenen och tog i för kund och fosterland osv.

Jag hoppades det var en tillfällighet, men dessvärre inte, det var otroligt tydligt. Vi provade ju dressyr1 - hopp1 - dressyr 2 - hopp2 - hopp3. Och samma visa hela tiden dressyr kontra hopp. Så, det var liksom bara att bita ihop och försöka se glad ut och låta honom bestämma.

Sadelmakaren tröstade mig med att längre fram kommer det säkert fungera bättre med dressyrsadel, och att jag 'ändå inte kommer ha den här hoppsadeln så länge, och längre fram kanske han blir liiiite lättare hitta sadlar till när han musklat sig mer, det är ju lite klent med ryggmuskler än'

Men, jag kom därifrån med en passande sadel som hästen tycker om iaf, så det kunde ju varit värre. Och om tre månader när vi ska dit igen ska jag be till alla sadelgudar att han växt ur den här nya och det finns MER att välja på (om så bara fler hoppsadlar)

KL

Bilder från dagens träningspass! Blev inte så länge då fotografen hade hemlängtan ;)
IMG_0195.jpg

Sur ponny!
IMG_0192.jpg

http://i1237.photobucket.com/albums/ff462/sthu88/Traning/IMG_0193.jpg
http://i1237.photobucket.com/albums/ff462/sthu88/Traning/IMG_0137.jpg
http://i1237.photobucket.com/albums/ff462/sthu88/Traning/IMG_0183.jpg

Nej, vilken häst ;) Ja, då är det väl bara att bita i det sura äpplet ;) Hoppas han har musklat sig bättre då så du får dig en dressyrare! :)

sthu: Verkligen fin! :)

Om det nu satt i musklingen den åsikten - jag är inte övertygad. De låg ju liksom kanon de med..

*KL*

Sthu - Häftig färg han har där han är klippt. Vad väger han nu förresten?

Har inte vägt honom än, ska in i nästa vecka. Har mycket längre in nu, nästan en mil, så det går inte på en timme längre :p Men han känns slankare, revbenen känns utan problem nu när vinterpälsen nästan är borta. Tippar på att det är runt 450 fortfarande. Ryggen börjar se bra ut! Musklar på sig, sakta men säkert :)

Skulle välja det andra. Men det är ju väldigt beroende på häst osv. Dock rekommenderas INTE så torrt TS som är i det första, det kan vara bra att veta..

Varför är det inte bra med torrt?

Undrar för att det är sånt vi har i stallet jag flyttade till. :o

Ok, här går det åt ca 80 kg om dagen, så de varar ju inte så länge. Det har varit en del som vi fått slänga, men inte så mycket ändå om man ser till hur mycket som går åt.

Och här går det säkert åt 1-1,5 stora fyrkants balar om dagen, jag tror inte att det hinner bli dåligt. :)
Men å andra sidan så står det kanske 60-70 hästar på gården, vissa äter ju dock hö.

Är iofs i själva balen det är sämre lagringsstabilitet osv. Inte så mycket efter öppnande.

Sen kan det fungera jättebra med så torrt med, men det är en större risk för det nämnda, och kräver mer nogrann koll osv.

Ok. Jag tror de kollar rätt noga när de öppnar. Och jag kollar det jag tar.

KL

Godi har blivit sjuk. Han stod och kollade in i väggen med 39 graders feber. Hade inte ätit upp kvällsmaten heller. Han åt inte upp allt igår på eftermiddagen heller, men det var så lite han lämnade så jag tänkte inte på det. Han var pigg i ridningen (äntligen!) men såg hängig ut efteråt. Trodde bara han var trött.

Fasen också!

Och dumma jouren öppnar inte förrän kl. 9.00 så jag kan inte ringa än på ett tag. Hoppas, hoppas att jag kan få komma ner och köpa magmedicinen han fick förra gången. Den hjälpte ganska bra. Men har jag otur får jag inte komma innan måndag. :cry:

Förr hade man alltid hoppsadlar i början.
dels skulle sadlarna vara mjukare- inridna o en dressyrsadel klämmer åt mkt mer bakom bogbladet- kåpan.
Hellre för vid o en brösta på. Att den känner att den kan röra sig utan att bli klämd.

Sen beror det på var man lägger sadeln.

Jag följer den gamla stilen o båda hästarna har var sina hopp/ dressyrsadlar.

T o m nya hunden känner igen vilken sadel som läggs på. Hopp= ut i skogen. Fråga mig inte hur:rofl:

Är du säker på att det är muskler?

den ser rundare ut o gjorden skär in bakom bogen....

Japp, jag är säker. Såvida han inte kan spänna fettet när han arbetar ;)
Gjorden sitter apdåligt på honom, så den använder jag inte som mått. Däremot lokselen, som sitter som en smäck (eller satt, nu är bukgjorden för lång!), den brukar jag gå efter.
Han har blivit smalare, hur ogärna jag än vill acceptera det :p

Har du mätt?
Kolla tidigare bilder.
I mina ögon är det solklart vad som har hänt.

kolla på baken där den skuttar till. Fast den är rakad finns ingen tillstymmlese till att se definierade muskelgrupper- slapp. Fett. Inte ens magmuskelranden syns till.

Du måste ändra på ditt ideal.

Tror inte jag lägger mig i diskussionen... Tycker bilderna var lite mörka för det.

--

Här är en bild från igår. Pålle börjar verkligen komma igång nu! Har lagt fokus på galoppen som tar sig för varje gång. Igår red vi för tränare igen och hon lurade oss till att komma över nåt som Casper alltid varit rädd för. Bommar! Han avskyr att slå i dem, så han går helst inte över dem alls. :p Men det är ju bara en fix idé, han går över alla pinnar och stockar man kan finna i skogen - och slår i dem så det skallrar i träden.

Men nu ser det ut såhär;
1_143071331.jpg

Rent motionsmässigt så kunde jag inte vara nöjdare. Tänk om vi kan rida över bomserier snart? Cavaletti? Hoppa studs?
Dessutom tog han sådana galoppfattningar att jag trodde han halv-bockade, men ögonen på backen förklarade att han bara tog i med bakdelen, äntligen! :)

Under vinterpälsen fanns det en ganska liten häst, har jag märkt. Han behöver ju muskler dock, men det känns som en okej matchvikt inför grässäsongen.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka