Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Oj shit - första bilden alltså.

Har du analys på höet? Jag skulle dra ner det lite mer faktiskt, hon är MYCKET bättre nu än på första bilden - snyggt jobbat! Men hon är rejält trind även nu, och snart kommer sommaren. Så jag skulle försöka minska intaget lite? Även om det är rejält synbar skillnad bara på den korta tiden =)

Det är låg kvot på höet och jag tänker inte sänka intaget av höet eftersom jag vill tillgodose tuggbehovet, det är redan lågt för en så stor häst. Däremot kommer jag öka motionen varefter. Han har inte varit igång på väldigt länge och därför tar vi det lugnt. Jag fick hem honom den 20 mars.
Just nu är vi ute och skrittar en timme varannan dag ungefär och detta kommer ökas successivt. Jag tycker inte han behöver gå ner snabbare i vikt än vad han gör nu. Det är inte hälsosamt heller.

Senast ändrad:

Jag tänkte mer på byta ut hö mot halm, så du kom ner lite mer i MJ men utan att förlora tuggtid. Därför jag frågade om analys, men det funkar ju inte då kvoten är låg.

Bara hoppas han fortsätter gå ner lika fint, det är ju stor skillnad mellan bilderna bara på den tiden som varit som sagt =)

Du kan visst lägga in både trav o ngn galopp- om hästen inte har varit skadad.

13 kg hö verkar vara väl mkt för den, då det inte är renätet runtikring foderbordet/ smörgåsbordet- övermättad- serverad.

Sprid höt för vinden så får de både tuggtid o rörelse av att söka maten.

Jag vill skynda långsamt och stärka upp hästen försiktigt eftersom han har tendens till hovbroskförbening och patella.

Angående maten så har vi olika åsikter och så länge hästen går ner i vikt så är väl det det viktigaste. Han väger runt 800 kg och "enligt lag" måste jag ge honom 1.5 kg hö per 100 kg kroppsvikt vilket är 12 kg. Det är ingen liten gosse vi pratar om här.

Det finns dessutom andra hästar i hagen som har behov av mer mat och som sagt så länge han går ner i vikt kommer jag inte ändra konstellationen.

Han väger runt 800 kg och "enligt lag" måste jag ge honom 1.5 kg hö per 100 kg kroppsvikt vilket är 12 kg. Det är ingen liten gosse vi pratar om här.

Är 800 kg nuvarande vikt, eller vikt när han gått ner och väger som han ska?

Jag skulle överväga att dela upp hästarna i olika hagar beroende på hur mycket de behöver äta...

Vet du vad den väger eller är det en gissning?
Hur hög är den?

Är den runt 160 skulle jag tro att den väger runt 700, men du ska fodra efter vad den borde väga.

Jag räknar med att han väger 750-800 kg när han är i matchvikt. Och jag anser fortfarande att sålänge han går ner i vikt så är det inget problem. Han har tappat drygt 100 kg på en månad och det måste jag ändå säga är rätt bra.

Jag förstår faktiskt inte problemet hästen kan äta mat och ändå gå ner i vikt med en rasande fart. Varför svälta hästen om det inte är nödvändigt. Jag har ett grovfoder som är alldeles ypperligt för bantning och hästen får regelbunden motion. Men det kanske är bättre att svälta honom eftersom det är så man "SKA" banta en häst.

Nej men rekommendationen för en hälsosam häst ligger där. Och som sagt kan jag ge den mängden grovfoder och han dessutom går ner i vikt tänker jag fortsätta med det.

Jag håller faktiskt med. Tycker det är lite märkligt att uppmuntra svältgivor till en häst som uppenbarligen inte behöver det?
Med tanke på hur mycket som faktiskt redan hänt och hur kort tid du har haft hästen tycker jag verkar gå bra.
OM hästen skulle stanna av i viktnedgången hade jag bytt ut mot halm, men som sagt i dagsläget känner jag att det är lite skit samma faktiskt.
Släpp inte hästen på gräs bara.

Wow, bra jobbat!! :bow:

Vad är det för häst? Tyckte först det såg ut som en liten häst, men jag gissar att det är ett kallblod/norsvensk?

Tycker inte heller det finns någon anledning att svältföda den, jag skulle behålla en lagom grovfodergiva och hellre vara försiktig med betet. Om kvoten är låg kanske byta ut en del mot lusern? Kanske kan vara bra under igångsättningen att den får i sig tillräckligt med protein.

Jag tror nog att ALLA vill ge så mycket mat man bara kan, för hästar behöver ju mycket. Men de flesta här är nog så inställda på att det inte går att banta en häst på över minimum, bara för att deras hästar är så.
Jag ser ingen anledning att dra ner när det uppenbarligen funkar för honom!

Senast ändrad:

Tack :bow:

Tanken är att han ska gå ner väldigt mycket mer innan jag vågar släppa han på gräs över huvud taget och då är det en skogshage som blir sommarbete. Och med lite tur kanske jag kan släppa honom på riktiga betet efter midsommar med munkorg.

Elina8: Det är en nordsvensk valack på dryga 160 som dessutom är väldigt grov.
Jag är ganska tveksam att ge honom lucern eftersom han verkar vara extremt sockerkänslig. Och han har redan bytt ut ganska mycket fett mot muskler (det känns mer när man tar i honom än vad man ser på bilderna). Dessutom så börjar gräset poppa upp här och var i hagen och jag tror det räcker.

Nej men rekommendationen för en hälsosam häst ligger där. Och som sagt kan jag ge den mängden grovfoder och han dessutom går ner i vikt tänker jag fortsätta med det.

Jo, jag ville bara påpeka att påståendet var fel, alltså att dte var lagkrav på det. I övrigt har vi ju redan diskuterat foderdelen.

Jag är ganska tveksam att ge honom lucern eftersom han verkar vara extremt sockerkänslig. Och han har redan bytt ut ganska mycket fett mot muskler (det känns mer när man tar i honom än vad man ser på bilderna). Dessutom så börjar gräset poppa upp här och var i hagen och jag tror det räcker.

Om du skulle vilja ge lucern någon gång (kan ju komma ett behov i vinter eller liknande) så finns det omelasserad lucern, så slipper du extrasockret =)

Jag räknar med att han väger 750-800 kg när han är i matchvikt. Och jag anser fortfarande att sålänge han går ner i vikt så är det inget problem. Han har tappat drygt 100 kg på en månad och det måste jag ändå säga är rätt bra.

Jag förstår faktiskt inte problemet hästen kan äta mat och ändå gå ner i vikt med en rasande fart. Varför svälta hästen om det inte är nödvändigt. Jag har ett grovfoder som är alldeles ypperligt för bantning och hästen får regelbunden motion. Men det kanske är bättre att svälta honom eftersom det är så man "SKA" banta en häst.
Du får nog väga den för att inte dra till med det du tror. Ett hett tips bara.
Hur kan du påstå att den tappat 100 kg:confused:
Det är i såna fall troligen världsrekord:bow:.
Ett dressyrpass i skritt är ingen direkt motion.

Rejäl överdrift där med.:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka