Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag skrev att jag hade ridit ett dressyrpass där han fått jobba lite med magmusklerna hur kan det vara en överdrift? Du har väl inte den blekaste aning om vad jag gjorde? Eller du kanske sitter o lurar i en buske någonstans och leker polis.

Jag har ingen aning om hur mycket muls ardennrar väger men min häst är som en ardenner i storlek bara det att han har något längre ben.
Min andra nordsvensk är vägd på klinik, 550 kg vägde hon där och då var hon i ganska bra hull. Hon är minisize jämfört med denna häst. Så jag tror visst han kan väga runt 800 kg.

Det ända du är ute efter är att försöka trycka ner folk så att du kan må bättre. Men jag tänker inte vara någon självförtroendebooster till dig bara för att du råkar ha PMS.

Senast ändrad:

Hett tips: Strunta i axel. Vad man än säger, säger axel motsatsen.

KL
Jag är jätteglad! Figge blev nästan svettig idag :laugh: Det var så man kunde ana lite fukt fram på bringan. Hurra, medicineringen hjälper! Jag har fått gå upp på dubbel dos, men nu verkar det fungera. Känns jättebra, kanske kommer han bli frisk trots allt?
Märks att han tycker det är jobbigt med värmen, gaspedalen försvinner helt. Blev lite orolig när han stod och flåsade ute i hagen.. Men som sagt, kanske vänder det snart. Ska prova med elektrolyter med framöver, finns historier om att det fungerat bra för en del. Just nu ger jag bara koksalt. Köpte fel sist, så det blev jodberikat salt. Kan det vara det tro?

Låter ju hur bra som helst! :D Vad är jod egentligen?

KL
Min lilla häst börjar nå resultat! 334 kilo väger hon nu, så liten har hon aldrig varit, någonsin :D :banana: Känns hur bra som helst att vi faktiskt tagit oss under den mycket kritiska 340 kg gränsen som vi bråkat en del med ;) Dessutom får jag skritta henne uppsuttet nu i upp till 45 minuter, vilken lycka :D Men halt på ngt fler ställe än det behandlade områderna, de är hon.

Kul hon trivs i sin lilla hage.

De kan ju tyvärr få i sig oanade mängder även genom nät om de har talang för det.

En helt annan sak, men står hon avigt eller har hon den där benställningen på VF?

Insåg att jag glömde en del. Hon har ingen talang alls för nätet, men dom andra drar ut åt henne så hon får en massa. Fast det sker bara när hon får äta. Just nu är det mycket ättid vid balen eftersom 1 häst står i sjukhage, hon är annars den som alltid är den som inte får äta.. Hur hon gått upp är ett mysterium, funderar ibland på om nån matar henne med nåt jag inte vet om.

Jaja, nu är det vår och man kan rida på långturer utan att frysa ihjäl så jag hoppas fettet försvinner fort.. Långa skritturer kan aldrig skada och vi ökar ju motionen så mycket jag vågar...

/Lavinia, som inte kommer låta häst vila ett dugg i sommar- kanske nån vecka i höst när betet börjar ta slut..

*KL*

Liten bantningsbilder på W, vi har jobbat på från utdömning förra sommaren till en helt för dagen symtomfri, pigg och "frisk" ponny. Han är nedbantad och håller nu på att byggas om helt och har gjort enorma framsteg på alla vis.

mars 2010 ungefär 130 grader
30652361.jpg

april 2011 ungefär 110 grader
32264582.jpg

mars 2010 enl, måttbandet 450kg
30638925.jpg

april 2011 enl samma måttband 385kg
32313069.jpg

Nacken kunde se ut så här juni 2010
31147971.jpg

april 2011
32206884.jpg

Senast ändrad:

Fast på bilden får hon ju i sig en rejäl tugga, så jag tänkte. Om de är tagna med en halvminuts mellanrum, så blir det många sådana tuggor (beror ju på hur ofta/länge hon får stå där för de andra) så blir det ju rätt bra mängd. Talang eller ej =)

Troligen så blir det lite smutskastning och annat bajs för att personer inte är vana att se skillnad så fort på så lite förändringar eller när förändringar sker på olika vis än mängden. Men det som händer D är ju på riktigt och bara du vet exakt vad ni gör för att åstadkomma denna positiva förändring hos just honom och du gör ett kanonjobb med honom.

Tack, kan inte nog förbanna mig själv över vad jag gjorde mot honom men är evigt tacksam att jag inte godtog en utdömning, kände att allt var ju inte gjort då, det var för enkelt att bara avliva. Kommer heller ALDRIG NÅGONSIN ha dåligt samvete över att han kommer att få äta minimalt, jag trodde han skulle svälta ihjäl och må dåligt om han inte fick sin fria tillgång det höll istället på att bli hans död. Resten av sitt liv kommer han få äta minimalt eftersom han då mår bra och är en lycklig och stark kille och jag har hittat en väg där han trots sitt minimala intag får gå med flock och vara häst på ett vis som jag kan stå för.

*kl*
Idag kanske min lilla kille får gå ute inatt, de flesta hästarna i stallet har gått ute i 2 dagar redan och idag har vi haft hela 26 grader i solen :eek: (18 i skuggan). Har fixat med staketet halva dagen så hoppas han stannar XD Tog lite actionbilder på Prinsen med under longeringen :D Han börjar få lite ben nu iaf XD

32314766.jpg

32314764.jpg

Oj vilken trav han ser ut att ha, riktigt fin din kille :)

Våra hästar har gått ute i snart två veckor, det är riktigt skönt faktiskt både för dem och mig. ;)

*KL*

Apropå gå ute - hur gör ni andra med bete? *nyfiken*

Här blir det ju som förra året, och något ute dygnet om är inte aktuellt. Utan de kommer få gå 8 h/dag på minimalt med gräs och med munkorgar på.

Idag var det frost när jag vaknade, suck - vi har annars sluppit det faktiskt och varit en kanonfin vår så.

Fast på bilden får hon ju i sig en rejäl tugga, så jag tänkte. Om de är tagna med en halvminuts mellanrum, så blir det många sådana tuggor (beror ju på hur ofta/länge hon får stå där för de andra) så blir det ju rätt bra mängd. Talang eller ej =)

Hej!

Den har hon plockat av de andra som vänligt rycker ut massor i taget. *mummel mummel*. Om det bara är fröken prinsessa som äter så får hon inte alls i sej så mycket... Grrr.. Dumma kompisarna som rycker ut. Fröken står fortfarande och kämpar med enstaka strån när de andra inte ryckt ut åt henne...

/Lavinia

Så mycket vägde min också. ca 450 vägde han som mest. Och han är en islänning på 128. På den tiden var han 17-18

Hoppas det löser sig för din också.

Usch bete :crazy:
Jag vet ju inte ens var i världen jag kommer befinna mig än, jobbsökandet är i full gång.
Än så länge går det bra, hästarna går i 80 m-fållor utan gräs och fodras 6 ggr/dag.

*KL*
Apropå gå ute - hur gör ni andra med bete? *nyfiken*

Prinsen kommer få gå kvar i vinterhagen medans de andra betar ner sommarhagen, kommer till början sedan låta honom gå på bete några timmar. Där efter variera mellan greenguard och låta honom "vila" i en nerbetad ruta några timmar om dagen. Hoppas det kommer funka.

Min kommer få gå kvar i vinterhagen där det inte växer så mycket gräs. Den är dock större än förra året så jag får hålla lite koll så det inte växer för mycket gräs på de 'nya' delarna. Han kommer få hö 4 ggr om dagen precis som nu, dock kanske mängden måste anpassas till hur mycket gräs som kommer. Jag har ju fördelen att han 'bara' har alldeles för lätt att bli tjock, ingen fång som komplicerar.

Underbar kommer stå i vinterhage i sommar, om det blir några timmar på gräs är greenguarden på.

*KL*

Ni som skriver stå i vinterhage, räknar ni med det blir gräs där?

Jag var otydlig i min fråga, med bete menar jag gräs rakt av =)

Mina går ju också kvar i samma hage, men det växer ju upp gräs där dessvärre, så får skena runt med gräsklipparen och ha munkorgar och begränsa utetiden hårt ändå =/

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka