Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Våran sommarhage är så söndertrampad att det bara kommer upp lite gräs längst bort, i skogspartiet. Jag vet dock inte hur den nya delen av vinterhagen kommer bete sej, det är en bit som är tagen från gamla sommarhagen men den biten där det växte minst gräs. Så gräs kommer han få i sej, frågan är bara hur mycket. Även om vi har gjort hagen större nu är den ändå ganska liten, så han brukar hinna hålla efter själv :)

Dennis kommer gå i vår skogshage tills det andra betet är tillräckligt nerbetat och då blir det bete+ munkorg som gäller. Ute dygnet runt om det går.

Sommartid är det ganska mycket pill, men ett av målen var ju när jag flyttade förra sommaren att han skulle kunna gå ute på bete med vänner och det gick.

Han och 2-3 grabbar gick i dessa hagar

31527196.jpg

31678900.jpg

De pendlade mellan tre hagar och i två av dem fick han ha munkorg första och ibland andra dygnet tills de andra betat ned. Han klarade sig mer än väl på detta lilla bete och ingen fick något tillskott.

Höstetid från september så går de in på vallen, men första månaden så får de bara gå där halva dygnet och i en hage igemter med endast ogräs andra halvan. W har även då munkorg på sig tills gräset slutat växa och "dött".

Är inte säker än hur det blir i sommar men jag tror de kommer att få gå i en blandad skogs/gräshage som bör bli lagom hela sommaren till tjocka ponnysar. Men vi får se, just nu är prio 1 att banta ner honom så mycket det går utan att tära på hans välmående just för att han skall ha en högre tolerans att fylla på sin kropp på alla vis nu när våren kommer.
Det kommer bli varvat munkorg och utan men han kommer att få gå ute dygnet runt iaf så länge han håller sig frisk som tidigare.

31883159.jpg

KL

Jag vet fortfarande inte riktigt exakt vilken hage lilleplutt kommer gå i, men det spelar nog ingen större roll. Hagarna är inte jättestora och det finns inte så mycket gräs.

Men jag är ändå förbluffad över hur otroligt tufft gräset är som lyckas gro precis var som helst. Vår hage var en torkad lerpöl, precis hela hagen var kolsvart! Och nu för nån vecka sen kunde man skynta några små gröna prickar här och var, nu växer det banne mig små förskrämda grässtrån i lerhagen. Förstår inte hur de lyckats överleva.

Det har varit väldigt många hästar på relativt liten yte, och det har inte funnits någon möjlighet att byta hagar, utan all mark har använts året om. Nu har drygt 20 hästar flyttat, så det blir lite mer plats och inte lika hårt tryck på markerna. Men det kommer ändå inte finnas så mycket att det blir några problem. I värsta fall så finns det 2 hagar som det definitivt inte kommer växa något alls i.

Just nu är frågan snarare när han ska börja gå ute dygnet runt. Jag tycker det hade varit bra för honom att gå ute nu när det är så fint väder. Men jag tror han är den enda som vill gå ute på kvällen/natten i hans hage pga knott. Ska höra mig för hur det kommer se ut. Kanske finns någon mer som vill vara ute, annars kanske han kan få gå ihop med de i den andra hagen, eller så får han stå själv på natten. Jag vet inte riktigt vad jag tycker är bäst.
Så länge det inte finns något direkt att äta på tycker jag att han hade kunnat gå ute.

Min ska inte gå ute dygnet runt. Hamnade i en diskussion med min tränare om det här igår, vi tyckte ganska olika. :p Vi står ju i samma stall och har ofta diskussioner, jag tyckte ju det var lite jobbigt i början men nu känner vi varann bättre! Så vi säger helt enkelt agree to disagree. ;)

Hon tror att Casper kan gå på bete dygnet runt om han rids och jobbas ordentligt; rätt form och rejäla pass. Riktiga dressyrträningar varvat med flera timmars konditionsjobb i skogen, kanske kan vi börja hoppa låga hinder också. Detta är ju vad vi kommer ägna oss åt, har redan fnulat på ett översiktigt träningsschema så vi utvecklas både ridmässigt och konditionsmässigt.

Jag däremot är ganska säker på att det inte funkar med bete ändå. Han kommer stå inne 8-10 h per dygn tror jag. Om det är väldigt varmt så kan han stå inne medan jag är på jobbet eller så får det bli på nätterna. Hemskt enkelt att styra när man bor på gården. :)

Hage vet jag inte riktigt än vad jag ska välja... I en hage finns det en remsa granskog där det inte växer något, jag gillar den för där inne är ju extremt lite insekter också. Så kan man öppna upp successivt mot gräset. Dock inne i skogen finns ju inget att äta, och den ytan är inte jättestor. Gräset är det nog ganska bra sprutt i, men andra hästar kan ju beta ner det innan han ska gå där åtminstone. Plus att han får sällskap av en ponny också.
Får ju inte bli helt galen heller - ska han ridas mycket behöver han ju mat därefter också!
Förra året hade jag inte möjlighet att ha honom inne varje natt så jag tror det kommer göra stor skillnad att ha honom inne med lite halm bara.

Varför måste han stå inne?
finns det ingen hage där växtligheten är sämre- avbetad hage t.ex

I naturen så äter hästarna av - blir feta o sen tunnar ur när betet blir sämre. Fast vi flyttar dem hela tiden till grönskande beten. Får aldrig en chans att ta av det befintliga fettet. Vi tycker synd om stackarna.

*delvis KL*

LYX ni som har lyckats ta kål på gräset. Här växer det ju oförskämt bra när väl vår/sommar kommer ÄVEN om det varit en torkad leröken efter vintern. Men ge det ett litet tag, trots hästar kvar, så vips kommer det förbannade gräset.

Som BÄST har jag lyckats mörda det såhär. MEN, då gick 4 hästar där - utan munkorgar etc - dygnet runt.

Sorry små bilder

7 maj
importeradebilder4856.jpg

10 dagar senare, 17 maj...:crazy:
importeradebilder4868.jpg

Samma hage, annat år

14 april, belastning 3 stora hästar
hagemars.jpg

17 maj. Belastning på hagen 3 stora hästar.. (Lillen var precis nykommen så han gills inte)
importeradebilder3338.jpg

Förra året gick ju L + E där 8 h/dygn och med munkorg PLUS att jag klippte den för de inte skulle få i sig så mycket. Och det såg ut SÅHÄR =/
hage10062110.jpg

Förbaskade bördiga Upplandsjord..

Han gick i nerbetad hage med sällskap förra sommaren och det räckte inte. Han gick upp i vikt, satte depåer. Men blev såklart inte lika fet som han blivit på riktigt bete. Då var han rejält hungrig ofta och åt t.ex. björklöv. Han reds rätt mycket, ibland två gånger per dag.

Om han skulle bli hemskt smal så kan han såklart gå ute dygnet runt, det beror ju alldeles på hur betestillväxten blir också. Samt så beror det också på om vikten drar iväg nu när gräset börjar komma eller om han har en bra vikt när vi åker hem - då kanske han lättare håller en bra vikt hela sommaren (fast förra året var han smal och fin på våren, då höll det inte).

Esaias Tegner beskrev ju (som en del kanske känner till) min vackra hemstad såhär:
Varberg utan all fråga är det fulaste ställe i Sverige; det är Nordens sanddosa, icke ett träd, icke en skugga, icke en grön fläck så långt ögat räcker, blott flintskalliga berg, och salt vatten och skrivsand.

Detta var ju iofs i början av 1800-talet, så nog har det väl blivit fagrare med tiden. Men det är fortfarande ungefär så det ser ut längs kusten. Ljudhedar, sumpmarker och kala klippor.

Nu är detta min första erfarenhet av totalt nertrampade hagar, men jag ser ju redan nu att de flesta hagarna överlever trots allt.

Hur stor är din hage? Tycker den ser rätt stor ut, går det bara 2-3 hästar där så blir det ju inte så himla hårt tryck? Hur ser de ut på hösten/vintern/våren när det inte är gräs?

Sådär, nu har jag stegat det de gick på förra året. Fick dela upp i två då det är lite 'svängt' i änden och blir för små mått om man stegar hela hagen utefter det. Den lilla biten är 12*15m, och 'valldelen' är 15*53 m.

Det är vad de gick på förra året + att de har som en 'tarm' på kanske 6 * 20 meter också. Den här Den ingick i 'rörelsekontrollen', de sprang alltid ner där på mornarna, dvs matte kunde stå vid grinden och studera hur de rörde sig ;)
http://img412.imageshack.us/img412/8786/hage1006213.jpg

Det blir alltså 180 kvm + 795 kvm = 975 kvm. Vi säger 1000 kvm bara för enkelhetens skull. Det är 0,1 hektar...

Som sagt, det är mindre hage än jag övht vill ha hästar - eller ponnyer med undantag för ev shettis - på, men gräshelvetet vann med god marginal ändå =/ Gräset är klippt på den bilden med, annars håller det INTE sig sådär kort.

När det gick fler och 'normala' hästar där hade de hela 'vallen' PLUS lika mycket till bestående av slänt. Så det L och E Gick på förra året var liiiiite jmf, men ändå blev det åt helsike för mkt, redan 'från början'. Min 'dröm' var ju att de skulle kunna gå där UTAN munkorg och det skulle vara 'fläckvis jord' och fläckvis hårt nedbetat. Men det är en illusion, det är bara att inse =/

Vad menar du ang höst/vår hur det ser ut utan gräs?

Senast ändrad:

Oppsan, täkte att det blev 1 ha, ignorera om du hann läsa :p

Jag menade hur det ser ut, om det är torkad leröken utan minsta tillstymmelse av gräs i HELA hagen, eller om det bara är lite upptrampat. Tycker det ser ut som väldigt mycket gräs för att ha varit helt upptrampat i flera år. Men det kanske är för att jag är van vid karg hallandskustjord :p

Oppsan, täkte att det blev 1 ha, ignorera om du hann läsa :p

Jag menade hur det ser ut, om det är torkad leröken utan minsta tillstymmelse av gräs i HELA hagen, eller om det bara är lite upptrampat. Tycker det ser ut som väldigt mycket gräs för att ha varit helt upptrampat i flera år. Men det kanske är för att jag är van vid karg hallandskustjord :p

Inte ett enda grässtrå, utan torkad leröken.

Den har iofs vilat 2 sommarsäsonger (dvs sommar-vinter-sommar) för ett par år sen, men det var som sagt ingen skillnad innan, de bilderna från tidigare år är innan vilan, och då hade den årligen trampats sönder och hårdbetats i nästan 10 år i sträck innan, utan att det hjälpte. Visst, det som växer är inte mycket till 'bete', maskrosor, kvickrot och lite vitklöver - men för de här två är ju det mer än nog. (Ursprungligen när jag flyttade hit var det insådd naturbetesäng med örter, men de dog rätt snabbt ;))

Jag velar verkligen med tanken att ge det ett 'till försök' i år, att kunna ha de utan munkorg. Munkorgarna ger ju 'problemet' att gräset inte blir annat än trampat förrän det växt upp en bra bit. Samtidigt så förra året provade jag ju det, men vågade inte fortsätta när gräset trots detta blev så långt att det gick 'böljor' i det när det blåste, dvs några cm iaf. Och det tidigt på säsongen. Och då efter att jag ändå kapat bit efter bit på hagen, gjort den mindre och mindre.

Just nu är det ½ cm ungefär, några tuvor/ställen är det centimetern. Och jag satte på munkorgarna för några dagar sedan. Så nu VET jag ju att gräset kommer gå upp i ledningen. Men jag velar med om jag ska stänga bort det jag öppnade där när det var blött (öppnade pga blötan och att det var dags sätta på munkorg, och de får inte i sig ett strå av det nya gräset som kommer nu då, men på den avstängda delen är det gammalt dött fjolårsgräs) - och helt enkelt chansa på att ta av munkorgarna?

Då kanske de hinner gnaga ner det såpass att de 'kommer i ledning' och det aldrig tar sig. Samtidigt så är det ju RISKEN med att låta dem äta spätt, grönt vårgräs :crazy: Om man hade en kristallkula och kunde 'snabbspola' 1 månad framåt och få se hur det såg ut med respektive sätt...

Ja, det här med att aldrig veta är jobbigt. Man vill ju så gärna att de ska få äta så mycket de vill, men samtidigt vill man ju sätta stopp i tid. Om de går upp 10 kg så vet man ju inte om det stannar där, eller om de kommer försätta öka och öka. Men man vill ju inte hamna i situationen där det går för långt så man måste dra ner igen.

Du verkar ha ett envist bete. ;)

*KL* Köpte ny häst för 16 dgr sedan och han var väldigt fet....riktiga fettdepåer bakom bogbladen bla.

Född 2006, reds in förra vintern/våren och motionerats sporadiskt de senaste månaderna. PRE/fullblod

*bild från när jag var och tittade på honom*

IMG_1704.jpg

Vet inte vad han vägde där men 12 dgr senare(19/3) så mätte jag honom enligt en formel jag hittat på nätet och som stämmer väldigt bra. Då vägde han 684kg

Vägde igen i lördags (2/4) och då vägde han 662kg. Tog foto i fredags och då såg han ut så här:

IMG_1922.jpg

Målet är 650kg och att det fett som ligger kvar ska bli muskler istället. Tror ni att den målvikten är rimlig? Hästen är 173cm i manken.

Skriver till vad han ligger på för några mängder foder just nu också.

84,4 mj och 522g smrp, kommer troligtvis att ökas lite sen om han behåller skorna på. Har gräs i hagen dock är det sådant som vilat över vintern

19/4 657kg och börjar tro att han kanske ska ligga strax över 600kg bara när han är i bra hull, iaf nu innan musklerna kommer.
Hur hade ni gjort?

Skit i siffrorna, banta tills hullet är lagom. När den känns lagom över hela kroppen och inte har några depåer så får du se vad han väger då.

Jag hade 300 som målvikt för min, men han är perfekt vid 320. Så det finns ingen anledning att fortsätta neråt, för då skulle benen sticka ut. :p

KL

På tal om beten, får nog stora problem nu i sommar. Hon kommer gå med alla de andra hästarna, bara för att det är det enda som erbjuds. Sommarhagen är indelat i sektioner, och dom byter hela tiden till nytt gräs när det börjar bli lite nerbetat. Förra året stod dom visserligen en halv vecka längre än vanligt på det nerbetade bara för att gråis blev så tjock, men det hjälper ju inte nämnvärt. Hur mycket tro ni man måste träna en häst för att den ska hålla sig i någorlunda bra hull (tillräckligt smal för att inte rulla framm) ifall den går ute dag och natt?

Jag hittade lite sommarbilder från min tilltänkta hage... Det är ju gräs i skogen!! Hälften av skogdelen är gles nu för tiden, så där växer gräs. En del av den är nog ganska gräsfri året runt för där står granarna tätt men det är verkligen inget stort område.
Det växer dock hemskt blandat där, massa örter och blommor, så inte bara gräs.

Vet inte om han ska gå där, eller i nån annan hage. Det finns en som aldrig blivit gödslad som vi kallar ponnyhagen för där har nästan alltid gått nån ponny. Många lövträd, lite kuperat. Dock gräs överallt men det är ju magert och det går ju enkelt att göra hagen mindre för att utöka successivt.

Som sagt, det finns ju andra hästar som kan beta ner den blivande hagen först.

Mellan tummen och pekfingret 10-15 timmar. :angel:

Jag har ingen aning, men argumentet att det är det enda som erbjuds köper jag inte. Hur många med smalhästar skickar inte iväg sina hästar på bättre bete? Vem är det som tvingar dig att stå kvar där över sommaren? Det finns feta hästar överallt som går på mindre bete, någonstans finns det säkert någon som har plats över till en liten häst. Sätt upp lappar, ring runt och använd alla kontakter du har. Någonstans finns det säkert någon som kan tänka sig att hysa in henne.

Om de nu absolut inte kan erbjuda de tjänster du söker i det stallet du står i nu så är det väl bara att fråga runt efter ett ställe som kan det. Kan ju finnas kohagar som är mycket bättre lämpade, brukar inte vara några problem att ha dem ihop med kor, eller får.

Bara att sätta igång då :D

Ingen tvingar mig, men åker jag över sommaren så tar någon annan min boxplats. Det kommer inte finnas något annat stall där jag kan jobba av stallhyran och få så mycket hjälp med saker som jag vill lära mig som det jag står i nu. Det är väldigt svårt att hitta bete till hästar här, ridklubbens inhyrda har det problemet varje sommar. De beten som finns är ganska kraftiga, det finns kanske ett ställe där de går på mindre gräs, men det liggger tre mil härifrån utan bussförbindelser och träningsmöjligheter.
Jag vill verkligen inte flytta från stallet vi står i, men jag ska se när vi kommer hem, ifall inte hennes mamma som har samma tjockismage, kanske vill stå inne på natten eller kanske ta och sova i ridbanan. Jag bor ändå såpass nära att flytta dom morgon kväll inte skulle vara ett problem.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka