Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

*eget KL efter att ha funderat lite*

Jag förstår inte riktigt hur du tänker sthu? I 'första' inlägget skriver du som förslag 'ge enbart halm?'. Sen skriver du att halmen är inget du alls skulle ge för den är grå och dammig. Men vad tänkte du på för halm i första inlägget? (Att du inte vill ge den dammiga förstår jag absolut).

Samma med krafft muskel. När det är ett såpass olämpligt foder för hästar känsliga för socker och stärkelse - så varför tycka att 'hellre det än att behöva dutta, det tänker jag inte'. Att du inte VILL dutta förstår jag, jag får krupp varje gång jag blandar mat åt Lillen. Men om det nu inte FINNS ett likvärdigt alternativ 'färdigblandat' - varför kan du inte tänka dig att dutta då utan hellre köpa ett såpass socker- och stärkelserikt foder?

Jajamensan ingen muskel det där inte ;) Men känner samma som du att låta honom ligga på denna vikten då han inte är igång ordentligt och reds in för ett år sedan.

Det är ju detta gräset som är skitfarligt.
Ha munkorgarna på o låt de vara ute o trampa ner hela tiden, men senare är du ju rädd för superstressat gräs- även om det är 0,01 mm långt. Hur mkt får de i sig av det?
Det är ju trots allt mängden som är avgörande av hur farligt det är.

det du visade som skräpbete för några år sen skulle en normalfödd lätt kunna föda sig på. Du förstog inte kunde L. kunde bli så fet.

Den har ju fått sina fettanlag genom att gå på klövervall o det sitter nu i det ökade antalet celler. "Lättfödd" förutom att den är av en genetiskt betingad lättfödd ras.
Vem 17 släpper en ponny på det förutom när den är föl/ åring?

Nu tror jag du missförstod? Jag skrev ju just att gräset sen när jag klipper, det är stressat som f*n - men de får i sig såpass lite pga munkorgarna att det blir mindre socker och elände än om de skulle gå på tryggare, längre gräs och få i sig mer gräs.

Och jag skrev just att det här gräset som är nu ju är värsta tänkbara, och att jag därför satt på munkorgar. Men att munkorgarna ju också är del i problemet som Elina frågade om - att gräset får grepp och överlever i hagen.

I övrigt snackar du goja som vanligt men det ids jag inte ens engagera mig i, du är inte intresserad varken av att tala sanning eller föra diskussion.

Han har inte diarre, är "bara dålig". Det är som kobajs, inte flytgödsel.
Med halmen tänkte jag att det kunde fungera någon dag för att "torka ut" magen, men det är inget jag tänker göra om det finns alternativ.

Mitt pp är slut sedan någon vecka, soja är jag skeptisk till dels pga hästen fick som skorv på benen när jag ger mer än 200 g (jag kommer behöva mycket mer) dels pga miljöpåverkan. Skaffa mer pp hade varit bra, men jag får inte tag i återförsäljaren.
Jag har just nu 6 olika byttor, jag vill inte ha fler!

Brutalt dålig tolkade jag som diarr+e, även om ju kobajs är illa nog (men inte lika akut).

Ätit jord och grejer i hagen?

Fast antalet byttor anser jag att man helt enkelt får acceptera 'så många som krävs'. Sen, det är ju din häst och ditt val men jag skulle aldrig någonsin ge exvis krafft muskel när det finns alternativ. HUR 'jobbiga' de alternativen är.

Kollade du tråden jag pratade om, finns mer tips där förutom vassleprotein som jag nämnde.

Får man vara nyfiken och fråga vad han får i alla byttorna?

Hur är han annars? Feber? Äter och dricker han som vanligt?

Min var ju dålig nu i helgen, hade 39 grader EN dag, sen nere på normal temp igen. Slutade äta en dag och åt sen väldigt dåligt en dag till, och lite halvkinkigt på måndagen. Nu är han som vanligt igen, äter och dricker. Men magen blev ju dålig eftersom han åt så dåligt, första dagarna.
Löste sig dock med jäst.

Hur mycket jäst ger du?
Har fått lite halvbra resultat innan, men nu gav jag mer än den rekommenderade givan, han fick 0.5 kub om dagen, lite mer första dagen. Och det blev bra. För att vara han i alla fall.

Normal temp, gett ett helt paket torrjäst fördelat på två givor. Börjat ge ett helt paket färskjäst nu. Äter och dricker som vanligt, är lite seg i träningen men inget som inte varit innan.

I byttorna är det kwikbeet, mineraler, e-vitamin (vets rekommendation), salt (också vet), soja, medicin, loppfrön (också vet) samt en skvätt olja. Hade varit skönt att få bort någon av dem..

Alex
Jo jag har läst den tråden (läser allt som innehåller ordet protein :p). Har funderat på vasslet, är bara så snorigt dyrt. Måste dessutom få tag i något att blanda med, är inte glad att be de som hjälper mig att stå och skölja betfor. Min tidigare återförsäljare av kwikbeet är bortrest två veckor till.

Men vad ger du loppfröna med då? De ska man ju lägga i blött. Det är väl bara att slänga ner det i samma?
Du har ju massor att blanda med, kwikbeet, soja, mineraler (om det är i pelletsform) borde ju gå att lösa.

Förresten, har du färdiga mått eller väger du allt? Annars kan du ju väga upp så att du hittar något mått som passar, så slipper du det momentet och kan bara ösa i.

Det är just det jag vill bort från, själva ösandet.
Jag blandar allt i samma, varför skulle jag dela det? Jag vill bara inte ha femtielva småburkar överallt, och nu står jag ju dessutom snart helt utan foder överhuvudtaget och tyckte det kunde vara läge att göra om helt. Just nu häller jag bara upp, väger inte längre.

varför måste du ha något att blanda med? Smaken? Men kan du inte blanda med loppfrö då? Jag skulle gärna ha så få byttor som dig dock..

Kan du inte åka förbi försäljaren av pp? Annars, försök hitta kalvpellets eller något hellre än krafft tycker jag

Jag förstår inte vad du menar, eller förstod du inte mig.

Jag menade att om du ska ha 50g av en sak, 80 g av en sak, 300 g av en sak osv. så är det ju ett jäkla pill att väga upp varje sak. Har du ett mått som motsvarar den mängden du behöver av varje sak, säg 1 dl av en sak, 2 matskedar av en sak osv. så går det ju mycket smidigare.

Jag förstår inte riktigt vad det är som inte finns? Vart har du köpt sakerna innan? Har de gått i konkurs? Låter ju inte speciellt troligt att du plötsligt en dag står med tomma spänner och inte kan få tag på foder någonstans.
Eftersom du har en foderstat så vet du ju hur mycket som går åt varje dag och också precis hur länge det räcker, och när du behöver köpa nytt.
Vad är problemet och varför måste du andra?

Och återigen, vad blandar du loppfröna med? De ska ju också blötas.

De är bortresta, svarar inte i telefon.. Jag har ju blandat allt med kwikbeeten innan, men som sagt, nu när jag har kanske 2 kg kvar får jag inte tag i återförsäljaren och måste hitta alternativ. OM jag måste byta vill jag börja göra bytet nu, så jag inte tvärbyter. Och tyvärr, får jag inte tag i åf måste jag nog överväga att byta.
Ösandet kommer jag ju likförbannat inte ifrån, det är just själva pytsandet jag är så jävla trött på.

Jag fattar inte vad det är ni säger? Jag blandar ju allt med Kwikbeet, vilket jag sa i tidigare inlägget. Nu börjar det som sagt ta slut, jag måste ha annat protein för sojan är slut och jag får inte tag i återförsäljarna. Mitt problem kvarstår; jag måste ha ett proteintillskott som antingen fungerar att blöta upp och ge i bare eller ett proteintillskott + något jag kan blöta upp och som hästen äter.

Hästen äter inte vare sig medicin, loppfrön, olja, mineraler, vitaminer eller soja uppblött i bare. Jag MÅSTE blanda det med något och som sagt känns det inte schysst mot folk som hjälper mig att de ska stå och greja med betfor (och tyvärr kräver mina studier att jag åker bort emellanåt, även om jag stressat som en grön för att hinna allt).

men soja finns ju i varenda foderaffär! Trodde det var pp som var svårt få tag i? Kan du blanda i proteinmineral kanske! Torrt, och du får extra protein, och med lite tur kan du ta bort mineralerna?

De få dagar du är borta kan du väl fixa betfor i förväg!

Och vem är inte trött på foderdelen, men det är ju bara att bita ihop, inse man har en häst som inte är frisk och göra det bästa av det. Jag är inte alls road av varken att ha nio - tio olika grejer att blanda varje dag, plus medicinen, eller att försöka hitta, åka långt och köpa dyrt foder som hästeländet ändå inte äter. Men som sagt, det är bara att gilla läget. När han står där sjuk pga fel foder skulle det kännas jobbigare - så försöker jag tänka. Det är tyvärr jobbigare med de som inte är friska helt enkelt.

Senast ändrad:

Som jag sa ger jag helst inte soja, hästen får skorviga utslag på benen. De minskade när jag minskade sojan, och jag vill helst inte ge min häst mer problem än vad han redan har..
Finns ingen som har proteinmineral här (och då står jag ju med en massa mineraler, vad ska jag göra med det?!), dessutom krävs det så stora mängder att mineralbalansen blir hejhopp.

Hur ska man fixa betfor i förväg? Den kommer ju jäsa och bli mumsig om jag ställer den i stallet. De so hjälper mig bor inte i samma lägenhet som jag alla gånger. Och det händer att jag är borta mer än några få dagar.

gammal tråd ser jag här! Jag skulle bara höra om någon hade bra idér att få hästen att gå ner i vikt? jag rider honom minst 4 gånger i veckan var av 1 gång i veckan är konditionsträning. Även få en finare överlinje på honom?

En i högsta aktiv tråd ;)

Vad äter hästen i dagsläget?

Bantning kort och gott: Mer energi ut än in.

Nu har jag nog fått ihop något (som visserligen kräver en massa tunnor..) som är försvarbart rent ekonomiskt.
En lokal minkfoderproducent säljer bryggerijäst i lösvikt, har inte exakta värden men riktlinjen är ungefär som soja. Tänker att jäst är ju inte fel för magen heller, även om bakjästen inte hjälpt..
Det får jag blanda med lucernpellets, om affärn har kvar de melassfria alternativen, så får jag upp proteinet lite till.

Grundproblemet kvarstår dock; ponny är dålig i magen och har inte blivit bättre. Kan för mitt liv inte hitta någon annan orsak än ensilaget, även om jag tycker det verkar konstigt att han reagerar på det efter en månad och att bara han är dålig.. Hur jag ska lyckas lösa det vet jag inte.

Det är väl inte så ofta du är borta flera dagar? (Det verkar inte så på träningsplaneringen iaf =))

Om ni har något kylskåp i stallet (fikarummet t ex om sånt finns) kan du ju ställa betforn där, annars så hitta kallaste stället i stallet och så en kylväska med kylklampar. Klarar sig iaf ett par dagar då.

Alltså om det känns alldeles för jobbigt be folk blöta och skölja betfor.

Det mesta sånt praktiskt går att lösa om man trixar lite. Om du vet att de som säljer kwikbeet är bortresta kanske du vet när de öppnar igen? (Konstigt åka bort en månad t ex liksom om man har butik?)

Om han gillar foderjäst/b-jäst är ju det ett bra alt, men med tanke på det andra han inte åt om du inte blandade det med kwikbeet så trodde jag övht inte foderjäst/b-jäst var aktuellt.

Angående magen, så skulle jag prova två saker om nu veterinär övht inte är intresserad av att råda/hjälpa. Ta bort all mat utom silaget. Om det inte hjälper, byt silaget mot halm eller hö. Om du så ska köpa 'kaninströhalm'. Brukar dock - till ett ohemult pris dock - gå att köpa enstaka balar halm (tänkt just för kaninägare osv) hos många foderhandlare, så värt fråga i alla fall. Blir magen inte bra av det heller har du ju något 'värre fel'.

Det absolut bästa tillskottet mot dåliga magar anser jag btw är ProEquo. 'Haken' med proequo i det här sammanhanget är att det är havrebaserat. Vet inte riktigt hur det är med stärkelsen. Innehåll: Vatten (76%), havremjöl (23%), maltmjöl av korn (ca 1%) Bakteriekultur: Lactobacillus plantarum JI:1 (DSM 11520). http://www.proequo.se/kompletteringsfoder.htm

Dyrt, låter 'inte mycket för världen' men innehåller bakteriestam urspr isolerad ur frisk hästtarm. Och de få gånger jag haft problem med dålig mage som inte velat 'ge sig' så har det rent ut sagt gjort underverk.

Sen behöver det förvaras i kylskåp, och många hästar tycker det smakar päckel (har samma konsistens som filmjölk, så lätt ge i spruta dock rent så - men det är rätt höga givor så blir mååånga sprutor i munnen/gång)

Men hjälp hur många gånger ska jag säga det? Jag måste blanda medicinen med något, det är ett pulver som flyger iväg om man andas på den. Sojan äter han inte uppblött i bare, men jag ska ju inte heller ge mer soja. Jag måste alltså hitta något jag kan blöta upp och som fortfarande har någon form av konsistens. Bara bryggerijäst är alltså inte aktuellt, det blir bara sås av det.

Jag är borta relativt mycket, men stressar som en gris när jag väl är hemma. Har medryttare som brukar hjälpa mig, men hon är inte heller hemma alla gånger. Stallägaren har 15 egna hästar att ta hand om och har varken tid eller lust att stå och skölja betfor åt mig.
Köpa eget foder har jag redan förklarat att det tyvärr inte går. Då måste jag själv ordna alla fodringar, vilket skulle innebära att jag får stressa ännu mer och hoppa över mina egna utfodringar..

Ibland sitter man i skiten, så jävla enkelt är det inte.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka