Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Men jag har förstått det? Du måste ha ngt att blanda medicinen i och det räcker inte med soja för det vill han inte äta 'rent' ("i bare?"). Du kan inte ge mer än en viss mängd soja. Han äter dock inte heller uppblötta loppfrön osv.

Därav trodde jag han var lite kräsen.

Och du kan INTE ge varken pp eller kwikbeet för den foderförsäljaren har varit bortrest (antar varit det ett tag iom att du strax har slut - slut), och du vet inte när h*n kommer hem.

Men då kwikbeet fungerat, så gav jag förslag på hur du kunde ge betfor - som han uppenbarligen äter och då löser sig större delen av ditt problem - utan att slippa be stallkompisarna om att blöta och skölja.

Men det dög inte heller. Men så tycker du att du fått tag i b-jäst. Vilket sm jag ju skrev är jättebra, däremot är jag förvånad om han äter det med loppfrö osv bara (ej soja), då det är så mkt annat han inte vill äta rent.

Är det nu BARA medicinen som är stora problemet så herregud, slamma medicinen i spruta då? Det gör jag när Lillen är på sitt 'tänker inte äta någon mat alls, sådetså'-humör.

Jag förstår helt ärligt inte vad problemet är förutom att du glömt köpa nytt foder med lite mer marginal?

Och om du nu INTE kan ge halm - varför i hela friden föreslog du SJÄLV det i din första fråga? Om de kan ge honom halmen som stallet har som är grå och dammig kan de väl ge honom halmen som du köpt några balar av som INTE är otjänlig som hästfoder? Jag begriper inte vad skillnaden är. Men du är hemskt svår att hjälpa för du ändrar alltid förutsättningarna med tiden.

KAN du inte göra ngt får du väl hoppas magen blir bra av sig själv?

Nog vet jag att man kan sitta i skiten, och att vissa saker kan man inte påverka, men om du VET att du INTE kan göra ett enda dugg så varför frågar du SJÄLV om du ska ändra det?

Du själv skrev: Vad ska jag göra? Fortsätta med bakjästen? Byta ut ensilaget mot enbart halm?

Och nu kan du inte ge enbart halm OM det råkar vara halm du själv köpt? :confused:

Senast ändrad:

Men kära tider! Jag skrev att jag kommer ge bryggerijäst + LUSERNPELLETS, och då blandar jag ju med något. Som jag också skrivit innan har jag nästan 2 kg betfiber kvar, så jag har så det räcker i nästan en månad, problemet var att jag inte får tag i åf (och därför antog att de var bortresta) och då kanske måste göra ett foderbyte. Därför ville jag göra det så snart som möjligt, medan jag fortfarande har kvar av det gamla fodret.

Och jag behövde ett proteintillskott, inte urlakad betfor.

Visst skulle jag kunna ordna så han äter halm, men som jag skrivit femtielva gånger innan kräver det att jag måste stressa som tokig. Så därför frågade jag om någon trodde att ensilaget kunde vara orsaken, och därmed lösa problemet genom att ta bort det. Det är inget jag kan göra "bara för att kanske eventuellt" eller prova om i fall att. Jag har inte energi att stressa om det ändå inte känns som ett vettigt resonemang.

Jag vet inte riktigt vad du tyckte var fel på resonemanget att om du ta bort allt kraftfoder och det inte hjälper magen, så byta ut det enda som är kvar (silaget), men..

ANg foder har du i kronologisk ordning skrivit om just soja, som ex på varför det blir så himla svårbegripligt för oss som läser:

Vad ska jag göra? Fortsätta med bakjästen? Byta ut ensilaget mot enbart halm?
Måste egentligen introducera nytt foder a la proteinrikt, har snart slut på såväl kwikbeet som soja. Funderar på Krafft Muskel, räcker ju med en liten giva jämfört med lucern

Inte ett ord om att han inte kan äta soja över X mängd etc, bara 'har snart slut' och att du fungerar på ett alt som är stärkelse och sockerrikt.

Jag frågar varf inte pp fungerar och att jag måste missat varför du måste byta från soja. Och att krafft muskel tyvärr är rikt på socker och stärkelse.

Du svarar:
Jag vet att Kraffts sortiment inte är speciellt bra för sjuklingarna, men alternativet är några kilo lucern för att komma upp i samma lysinhalt. Sojan äter han ogärna uppblött i bare och jag måste ha något blött att blanda medicinen i. Vill inte ha en massa småpytsande med någon deciliter av det ena och det andra.. Vad finns det mer för alternativ? Måste ha nytt foder snarast om jag ska kunna göra ett vettigt foderbyte.

Fortfarande inte ett ord om att han blir dålig av soja, bara att han ogärna äter den uppblött ensam och du måste ha ngt att blanda medicinen i. Och att du inte vill pytsa.

Sen några inlägg senare så skriver du att Mitt pp är slut sedan någon vecka, soja är jag skeptisk till dels pga hästen fick som skorv på benen när jag ger mer än 200 g (jag kommer behöva mycket mer) dels pga miljöpåverkan. Skaffa mer pp hade varit bra, men jag får inte tag i återförsäljaren.

Osv. Det blir helt omöjligt då det för varje svar kommer fram 'ny information'. Första inlägget är sojan slut och det är 'enda problemet' med soja. Nästa inlägg är problemet med sojan att ÅF av annat foder är försvunnen. Sen är problemet att han ogärna äter den ren. Sen nästa inlägg ändå, då tål han soja dåligt.

Om du redan första inlägget skrev att 'sojan är snart slut, och han har reagerat lite på soja så jag tänkte försöka passa på att göra om foderstaten nu när den tar slut, och byta till något annat än soja' så hade dte blivit mycket enklare =)

Men herrejävlar då skriver jag väl mina ursprungliga frågor igen:
Hästen dålig mage, vad tänkbar orsak och vad kan man göra?
Proteinfoder, minimalt med energi och massa lysin? Något som är så enkelt som möjligt att använda och fungerar att ge uppblött tillsammans med medicin?

Du har ju FÅTT svar? Fattar inte varför du blir så sur?

JAG har svarat att jag skulle misstänka hagen i första hand. Men om du är säker på att det inte är den så skulle jag börja med att ta bort allt kraftfoder i några dagar. Rubbet. Ge medicinen i spruta (för jag antar att det är en dum ide göra uppehåll med den i några dagar).

Om det hjälper, börja sakta och försiktigt introducera kraftfodret igen. Om det INTE hjälper, byt ut det sista som finns - silaget. Vad du ger istället är ju mkt beroende på vad som finns etc, men det enklaste är ju halm då man inte behöver oroa sig för sockerhalten där. Om inte det HELLER hjälper på några dagar då får du endera prova t ex pro equo men bör nog då kolla hur stärkelsen kan tänkas ligga, eller få ut veterinären.

Ang framtida fodermedel så skulle jag åka land och rike runt om det krävdes och köpa det du vet fungerar, t ex pp och kwikbeet tusen gånger hellre än ge Krafft Muskel. Men om b-jäst fungerar och han äter det är ju det ett bra alternativ. Annars skulle jag kika på de andra hyfsat TRYGGA proteinkällot som finns, vilka har jag redan sagt. Och att endera skita i lysinet om det kräver olämpligt foder, eller kolla på att köpa rent lysin som te x kroppsbyggare använder.

Jag skiter medvetet i 'för dyrt' alternativet, för jag anser att har man ett sjukt djur som måste ha specialkost - strunt samma varför - då får man helt enkelt skaka fram de pengar som krävs. FINNS det ett billigt/billigare alternativ som är LIKVÄRDIGT och lika säkert så absolut - ge det. Men står det mellan säkert och dyrt eller sämre och billigt, ja då är det bara att hosta upp pengarna. Kan man inte det får man tyvärr inse att man inte har råd att ge djuret det de behöver.

Jag kan inte strunta i för dyrt. Min inkomst är ungefär 8000 kr i månaden, jag kan inte köpa foder för 200 kr/kg.. Åka runt kräver fordon, jag har en moped.. Jag vill vara säker på att fodret finns (ej butik, bara en privat åf), så kul är det inte att åka 6 mil enkelt väg på en vespa.

Jag kan inte se varför han skulle reagera så kraftigt på ett foder han ätit i 6 månader?
Som sagt, jag är jääävligt stressad. Allt går åt helvete, ingenting fungerar och vad man än gör blir det fel.

Varför skulle det inte kunna vara ensilaget? Han har väl inte ätit samma bal hela tiden? I så fall skulle han blivit dålig av den i och för sig. Men alla balar är ju olika. Det är inte alls säkert att den han äter nu är samma som de andra.

Sedantror jag också på gräset. Min ponny reagerade för ett tag sedan och vi har haft varmt väder ett tag.

Jag byggde om staketet i morse så nu kommer han inte åt gräset utanför och under längre.
Känns knepigt att bara en av 24 hästar skulle reagera på en dålig bal? Det går åt ungefär 6 balar i veckan, så det har ju varit ett par byten..

En sak jag kom att tänka på när jag mockade. Du har inte ÄNDRAT silagegivan när han började gå ute? Eller dte varit blötare balar sista tiden?

Dvs att du hamnat för lågt i TS?

Jag lyckades ju med det för mina. Inte så det blev koblajor, men klart lösare än normalt. Inte bollar. Innan har de ju fått kl 6-10-14-18-22-02. Nu när det börjat spira grönt så tog jag bort 10 och 14-fodringen och ersatte den med en klockan 12. Dvs matmässigt försvann en fodring, vilket innebär 0,8 kg silage bara iofs (0,4 kg TS), MEN då ligger ffa Lillen skamligt lågt i TS redan innan, på 0,8 kg/100 kg..

Fattade inte varför de blev lösa i magen (ibland är jag korkad), och funderade på om det ändå kunde vara en reaktion på gräset. Men svala fina ben & hovar. Tills jag insåg hur HUNGRIGA de var, och insåg att de ju knappt ALLS fick i sig något gräs genom munkorgarna - och samtidigt hade jag tagit bort ett mål.

Jag la tillbaka det, och redan dagen efter (idag, därför jag tänkte på det när jag mockade) så är magarna nästan helt bra. Så bara en tanke som slog mig, 'felet' kan inte vara så enkelt?

Du kan ju prova höja TS med ngt annat än silage och se vad som händer? Eller med silage då om du är helt säker på att det inte är det. EN häst kan ju vara känsligare, så skulle inte våga lita på att det inte var det bara på det. Sen behöver det ju inte vara det.

Hur lagras silaget? Här så förra balen, den torkade öppnad, i och med att det var varmt och blåste. Nu reagerade inte mina i magen (men Lillen började hosta..), men det blir ju isf som ett foderbyte när TS ändras så kraftigt, så om det torkat mer hos er eller så med kanske det kan spelat in?

Jag drog igång 'silagefrysen' igår just därför, för nu kan jag inte som jag känner det garantera att de får just homogena balar längre, om de ska hålla på och torka (dessutom är det jobbigt stå och räkna om givorna med den nya TS-en. Blir ju fel om de får lika mkt av det som torkat till hö som av det blöta nyöppnade)

Senast ändrad:

Jag kan inte strunta i för dyrt. Min inkomst är ungefär 8000 kr i månaden, jag kan inte köpa foder för 200 kr/kg.. Åka runt kräver fordon, jag har en moped.. Jag vill vara säker på att fodret finns (ej butik, bara en privat åf), så kul är det inte att åka 6 mil enkelt väg på en vespa.

Jag kan inte se varför han skulle reagera så kraftigt på ett foder han ätit i 6 månader?
Som sagt, jag är jääävligt stressad. Allt går åt helvete, ingenting fungerar och vad man än gör blir det fel.

Jag FÖRSTÅR du blir stressad. Jag VET att det är knapert med CSN och häst - been there. Men - det finns tyvärr inget snällt sätt att säga det på - kanske måste du inse då att du tyvärr inte just nu i livet har råd med en sjuk häst? Hur hårt det än känns =/

Det ÄR dyrt med de sjuka - JAG skulle INTE ha råd att ha Lillen om jag studerade/hade den inkomsten/blev arbetslös etc. Känns otroligt hårt men är den bistra sanningen, och skulle jag hamna där skulle jag bli tvungen att för hans skull ta konsekvensen.

Sen ang moped, känner du INGEN med bil? Det är ju inte så att det är en resa i veckan du behöver hjälp med? Här där jag bor går inga bussar och mopeder i all ära men det är 1.5 mil enkel väg bara för att köpa mjölk. Det var VÄLDIGT opraktiskt bo här utan körkort. Men det gick. Jag fick helt enkelt planera - och be bilburna om hjälp/hyra in dem för att skjutsa mig eller värre mig + hästen. Oftast ville de iofs inte ha betalt - och det finnas alltid något man i gengäld kan hjälpa till med. Om det så 'bara' är att ägna en halv dag åt att rensa deras rabatter så de slipper som 'tack för hjälpen'.

KL*

Jag drog ju bort lite mat för min ponny och nu ser hon jättefin ut igen! Nedbantad och snygg till gräshagen som hon flyttar till om en vecka.
Ny dressyrsadel är betald och jag väntar på att den ska skickas på posten. :d Har talat med hingsthållaren och seminstationen, det ser ut
att lösa sig (Det har blivit lite trassel, eventuellt så kan inte den hingsten jag bokat fås i sverige, men seminstationen skulle försöka reda ut det.)
Det känns så bra med hästeriet just nu. (Hon gick förövrigt skitbra på träningen idag. :love:)

Men jag tänkte höra med er, Jag behöver köpa en munkorg. Vilka är bra och inte för tunga? Behöver inte vara en supermunkorg som håller allt
gräs ute, men en som begränsar lite? Tänkte att hon skulle få ha en sådan i början för att se hur pass fet hon blir av gräset.

Jag använder Globus hinkmodell (OBS att du ska ha den med hård/tjock botten (av någon outgrundlig anledning har de två som för ögat är likadana men där botten är som natt och dag) eller greenguard.

Globusen är markant tyngre, så vill du ha låg vikt satsa på greenguard.

De får i sig mer med gg:n än med globusen, tycker man det blir för mycket kan man täppa till majoriteten i skårorna i ggn. GGn täcker inte näsborrarna osv - men å andra sidan kräver den grimma, och den är därför svårare få sitta kvar, dessutom kräver det att grimman sitter 'inte helt optimalt' (nosremmen för långt ner t ex). Globusen är tyngre, mer täckande, de får i sig mindre men den sitter bättre.

Men någon av dem skulle jag välja, och utefter det du skriver skulle jag kika på GG i första hand.

Skavmässigt har det varit noll skav av Globus, däremot bryts/nöts känselstråna på mulen av iaf på Lillen. Han bryr sig inte dock. GG gav Emil HEMSKA skav på mulen/läpparna i början - mycket pga fel teknik - men sen inte gett minsta skav. GG är för de smarta lättare att lära sig - men också lättare att överlista och skjuta åt sidan osv. Det går inte 'fuska' med globusen med mindre än få av den.

Att jag har olika åt dem är för att Emil VÄGRAR ha hinkmodellen. Han AVSKYR den, och begår regelrätta våldshandlingar för att FÅ BORT den. Medan GG får sitta (jag har fått sätta en extra rem, annars kliar han bara grimman över örat dock).

Lillen har inget emot sin Globus sen han fattade hur man äter med den. Har aldrig provat GG på honom men faktiskt beställt en nu och ska prova. Förhoppningen är att han i sommar ska kunna få äta lliiiite mer gräs än han får in genom globusen - därför försök med GG.

Ska du köpa globushink ska du ta till med storleken. Har hästen cob på grimmor/träns osv köp en i FULL. Annars blir det för tight - de ska kunna muffla runt med mulen, gäspa osv därinne. På reklambilder sitter de ofta för hårt.

Emil har en GG i full, köp inget mindre. Ponnymodellen är så liten så jag inte begriper ens hur en B-ponny inte ska överlista den och slinka utanför...

Jag har en film från förra våren på respektive ponny med respektive munkorg, Emil har dock inte riktigt fattat tekniken och är väl överambitiös. Men det syns väldigt bra på L hur han äter med globusen (tekniken) hur den sitter osv. Och på E hur den sitter - och hur han iaf försöker (vilket han inte gjorde med globusen). Hojta om du vill se, eller sök på Alexandrian på YT så hittar du de.

Om du väljer hink kan det vara ide köpa en 'skräpmodell' med mjuk botten i början, förstora hålet så de får in snitsen, och sen byta mot en globus.

Funkar det bra resten av året finns ingen anledning att flytta, sålänge du betalar din hyra över sommaren så har ju inte stallägaren rätt att hyra ut din plats. För du har väl skrivit kontrakt?

Kan du inte få en liten fålla bara som din kan få gå i? Kan ju hoppas att ni kan mötas lite halvvägs. Kan din inte stå inne själv? I så fall hade hon ju kunnat stå inne ändå, men det är ju alltid trevligare med lite sällskap.

Antar att du har betesreducerare på? Det kanske hjälper lite.

Edit:
Kan ju tillägga att jag också vet precis hur det känns, och har varit i samma sits varje år.
Första stallet hade jag inget alls att säga till om, flera gånger hade stallägaren öppnat upp på större bete, och jag fick inte lov att ha honom i någon mindre hage, trots att hon hade en mindre hage till sin fånghäst. Min fick inte gå med honom. Trots att både min och den andra hästen var smällfeta så var betet tydligen inte tillräckligt utan de var tvyngna att gå på mer hela tiden "för det fanns ju inget gräs". Jo tjena, det var ju minst 1 ha med ett par dm högt gräs så långt ögat nådde!

Sen flyttade jag, och då verkade det som att det skulle funka. Det fanns ett fjordsto som gick på mindre bete om sommaren. Tyvärr visade det sig sen när vi släppte ihop dem att det inte funkade. Stoet sparkade non stop. Så då fick han gå ensam hela sommaren, lyckades inte få tag på någon foderhäst som kunde hålla honom sällskap.

Och nu är jag inne på mitt tredje stall, och nu hoppas och tror jag att det kommer funka. Han står i ett stall med bara islänningar, och i stort sett alla är lättfödda eller feta. Så det kommer finnas gott om sällskap som går på mindre gräs över sommaren, dessutom ett par exemhästar som står inne en del, så om det inte räcker att gå på mindre gräs finns möjligheten att stalla in honom en del av dagen.

Nu finns det rätt mycket stall där jag bor, så det är ju inte så att man måste åka flera mil för att komma till närmsta granne. Nu har jag drygt 1 mil enkel väg till stallet, och det är helt ok.

Ja, en helt annan anledning till att jag inte vill flytta är att dels är det hon som ägde hästen tidigare, och hon som övertalade våra föräldrar att häst nog var ett alternativ. Det känn så mkt "tack för hästen nu drar vi". Utan henne hade jag aldrig haft häst.
Hon har inte gått med betesreducerare, ska kolla lite på dom nu i sommar. Det har tagit ett tag att kunna stå på sig just för att hon är förra ägaren av hästen och rätt bestämd i sina åsikter. Men hon har egentligen ingenting med det att göra, men har kännts så fel ändå. Ensam i en fålla vill jag inte ha henne, då hon tycker livet är rejält tråkigt, hon tappar hela gnistan trots att dom går bredvid varandra. på sommaren brukar stona som kommer på betäckning få låna våran box, och gör dom inte det så blir det rätt jobbigt när hon blir så jäkla brunstig och hingsten står i stallet, vet dock ej hur det blir i sommar, måste kollas upp!

Tack för bra råd, ska ta och kolla upp lite alternativ :D

Hoppas det blir rätt nu i tredje stallet :)

*kl*

F**k, Prins har gått ute i 3 nätter och det syns redan på hans mage >__<
Blir nog att skaffa en greenguard eller liknande nu :(

32322891.jpg

Hoppas att det löser sig, en betesbegränsare kan förhoppningsvis vara lösningen.

Vet precis hur det känns när andra vill bestämma över ens häst. I mitt första stall hade jag och syrran hjälpt till sen jag var en liten fjant. Jag fick stå där jättebilligt, och jag kände precis som du lite tacksamhetsskuld mot stallägaren. Jag hade ridit hennes hästar gratis i så många år, så jag kunde verkligen inte klaga på hennes sätt. Detta var hennes stall och hon var den som hade längst erfarenhet, även om hon inte var så uppdaterad och kunnig.
Hon såg mig nog fortfarande som en liten fjant och körde över mig totalt. Under mitt första år som hästägare lärde jag mig massor, och kunde nog egentligen betydligt mer än stallägaren, men jag kunde bara inte sätta mig upp emot henne. Ville inte vara uppkäftig och säga att hon hade fel. Hästarna var smällfeta, det var det ingen tvekan om, men hon tyckte inte det, så jag hade inte så mycket att säga till om med hagar, hon ändrade som hon tyckte.

Att flytta därifrån var det bästa jag någonsin gjort. Jag vill inte tänka på hur livet hade sett ut för mig och min häst idag om vi hade stått kvar.
Jag insåg att det inte fanns en chans att få ner honom i vikt så länge jag stod kvar i det stallet. Jag lyckades få ner honom i vikt 60 kg under vintern (var fortfarande 60-70 kg för fet), då jag kunde styra ganska mycket av maten själv, men så fort sommaren och gräset kom så gick han upp allt igen och var lika fet som innan.

Jag vet ingenting om stallet du står i eller stallägaren, men var inte rädd för att fatta beslut som du tycket är bäst för din häst! Det kommer alltid finnas folk som inte tycker lika som du!
Hade jag lyssnat på allt vad andra tycker vet jag inte om min häst hade varit i livet idag.

KL

Idag fick Godi en ny hagkompis, så nu får han gå ute dygnet runt i stallets största hage. Och bäst av allt, lääääängst bort i hagen finns det liiiiiite, lite, lite gräs!! :love:
Gissa vem som inom loppet av ett par minuter stod längst bort i hagen och mumsade i sig de få små stråna som fanns. :D:angel:

Känns så skönt att han får gå ute och slipper stå inne på natten och bli stel. Hoppas att detta kommer göra underverk för kroppen, vintern har varit alldeles för lång. När det börjar växa lite mer ska vi dela av hagen på mitten, så jag tror detta kommer bli jättebra! Än så länge får de fortfarande hö upptill gräset, så jag tror det blir en perfekt övergång till betet. :D

Låter inte alls så konstigt. Min var den enda i förra stallet som reagerade, av 10 hästar. Han har helt enkelt lite känsligare mage.

Proteinfoder, minimalt med energi och massa lysin? Något som är så enkelt som möjligt att använda och fungerar att ge uppblött tillsammans med medicin?

Magfrågan hade jag vänt mig till veterinär om han inte blir bättre efter ett par dagar. Det finns massor med bra preparat som de kan skriva ut/sälja på klinik.

Proteinfrågan hade du väl själv svar på? Ge jäst, och du har ju kwikbeet en månad till. Om du nu ändå inte skulle få tag på återförsäljare innan dess (vilket låter högst otroligt) så får du väl ta betfor och skölja? Visst, lite meckigt, men det låter faktiskt som att det är din bästa lösning.

Visst blir det ett massa ösande, men sånt får man ju bara ta. Jag öser hellre i 2-3 minuter om dagen (för längre än så tar det ju inte) om jag vet att hästen mår bra av det.

Samma giva, i princip samma ts (man känner ingen skillnad). Veterinären, som jag som sagt har pratat med, säger i princip bara "jaja, det blir bra. är han inte sjuk är det lugnt" alternativt "köp det här, fast det hjälper nog ändå inte".

Känns mycket konstigt att min häst plötsligt skulle få en känslig mage. Han har aldrig reagerat tidigare (och jag har haft honom i snart 10 år).

Fast han får medicin nu osv, dvs han kan ju vara känsligare nu än tidigare. Sen kan det han mött nu ju vara något han inte mött innan.

N, mitt kallblodssto hade en mage gjord av plåt i alla år. Utom en gång, när hon fick en riktigt rejäl feljäsning och tillhörande kolik. Ingen aning vad hon 'hittat på', men stanken som kom upp när slangen kom ner i magsäcken var VIDRIG. Veterinären skrev 'kolik (pga ätit något olämpligt i hagen?)' och det var ungefär så långt vi kom.

Hade aldrig kolik varken förr eller senare under alla år, och efter fånget (flera år senare) så åt hon ju allt som övht växte i sin jordhage - dvs säkerligen mindre lyckade saker. Men inte kolik varken av det, eller tidigare när hon stod på havreåkern en hel natt (morr), fick för lite TS pga okunnig matte osv.

Så, aldrig hänt förr behöver tyvärr inte betyda något. Mitt sto var för den enda av 19 hästar som fick kolik/hittade/reagerade på det där olämpliga i hagen. Är ju inte säkert det var i hagen, men hon åt samma mat som innan och som alla andra i stallet åt osv. Men nåt gick snett.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka