Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Håller med Bettysmatte, ni är jättefina :) och vad härligt att kunna galoppera in våren :D

Hon är jättefin! De där under magen skulle jag inte oroa mig för, de kommer nog ridas bort utan problem.

Åh så lyckliga ni ser ut, båda två! Det är ju såhär det SKA vara, ingen förtjänar att vara sjuk och instängd. Hoppas verkligen att det bara fortsätter framåt för er nu!

Va äter han annars?

dengra Fettansamlingarna på kroppen är ju inte alls bra men i övrigt är h*n inte fet. Va äter hästen för mat? Jag skulle ta bort allt socker och skära ner på proteinet lite.

Ja just det ja, hon är ju inte fullt igång. Men jag tror ändå att det försvinner framöver när ni kommer igång igen. Det är ju svårt när de är så fina i övrigt och det finns nåt litet kvar. Drar man ner på maten så tappar de ju oftast där de inte behöver och har kvar de lilla som ligger kvar nånstans. Det brukar ju försvinna med tiden när man rider och de bränner regelbundet och får stabil vikt och blodsocker. Såvida de inte har något som är fel, men det verkar ju inte så med din.

Edit: Kan ju delvis hålla med fjordtokan om sockret. När de varit feta är väl de flesta lite på gränsen till IR, så det är bra att undvika socker så långt det går. Proteinet däremot har jag aldrig sett några problem med.

Fjordtokan: På vilket sett påverkar proteinet?

Senast ändrad:

Jag ger i alla fall extra protein när jag vill att min ska gå ner i vikt lite snabbare. Det fungerar superbra för oss.

Ja, det har jag hört en del som gör eftersom det kan kräva energi att bryta ner. Men jag har aldrig hört att att proteinet skulle göra så att de lägger på sig. Eller jo, visst har jag hört det, men jag har aldrig hört något argument till varför det är så utan bara "men de blir ju feta av soja" typ. :crazy:

5.4 kg hösilage och 1 dl mineraler som hon argt kastar runt i boxen för att dom tydligen smakar illa ;) Så något mer kan jag inte ta bort :)

Bara att drömma om den där dagen när vi får börja trava då ;)

eftersom jag är löjligt förtjust i före/efter bilder, bildbombar jag ännu mera, hoppas ni ursäktar!

Före: 386 viktmåttband
hstar-125_98931129.jpg

Nu: 324 på våg
img_0912_144505449.jpg

På de hästar jag har sett så får de ofta de där fettknölarna av en kombination av för högt (onaturligt)protein* och för mycket socker. Men i degras fall är det nog lite för mycket socker i hösilaget.

* Jag anser att många hästar inte tål onaturliga proteinkällor så som lucern. Och att deras matspjälkningsapparat inte tål det i större mängder. Har sett MÅNGA hästar som blivit stela och IR-feta av för mycket onaturligt protein.

Jag älskar din Lillen Alexandra han är sååå fin..
Vilken underbar häst som klarar sån konvalescens med sånt bra humör och ändå är så snäll att rida på..med tanke på hur lite han ändå är riden..

Extremt högt protein värde.

Själva växten i sig är inte onaturlig. Men jag tror att det är onaturligt för hästar att äta foder med så högt proteinvärde eftersom de är skapta för att äta en relativt proteinfattig kost i form av gräs.

Extremt högt protein värde.

Själva växten i sig är inte onaturlig. Men jag tror att det är onaturligt för hästar att äta foder med så högt proteinvärde eftersom de är skapta för att äta en relativt proteinfattig kost i form av gräs.

Fast gräs är INTE proteinfattigt per definition. Under försommaren te x är proteinet i 'genomsnittsgräs' många, många gånger högre än vad du finner i hö/silage/lucern. Så, lucern har INTE extremt högt proteinvärde. Jag tror du blandar ihop lucern med något annat faktiskt??

Hästar är designade att kunna hantera just stora proteinöverskott om de kommer från grovfoder - dit lucern hör. Däremot är de sämre på att hantera alltför mycket protein på en gång från kraftfoder.

För lucern är som ett stuterihö ungefär i proteinvärden - och lååångt under bete i protein.

(Mitt silage förra året hade btw högre proteinhalt än genomsnittslucern, räknat per kg TS)

Så, protein från grovfoder finns generellt ingen anledning att vara rädd för. Det finns ett mycket litet antal ENSTAKA hästar som reagerar negativt generellt på högt proteinintag (oavsett källa), men de flesta påverkas inte alls. Så, jag ser ingen som helst anledning att ha proteinskräck eller aktivt arbeta för att sänka ett protein på t ex dengras häst.

Senast ändrad:

Jag älskar din Lillen Alexandra han är sååå fin..
Vilken underbar häst som klarar sån konvalescens med sånt bra humör och ändå är så snäll att rida på..med tanke på hur lite han ändå är riden..

Tack - och tack även ni andra som sagt (alldeles för snälla) ord.

Han har ett supertemperament :love: - annars hade han övht inte varit i livet idag. Krävs en del för att palla två så långa boxvilor osv.

Och han har varit väldigt okomplicerad under inridningen. Däremot var han INTE så snäll att rida idag. Allt är ju såklart relativt, men om man kikar t ex i bloggen där det är mer bilder så får man en liten annan bild :angel:

Han förstod INTE ALLS poängen med att gå runt runt och/eller fram och tillbaka och var VÄLDIGT tjurig och vrång. Han tjurade ihop helt vid mer än ett tillfälle, och hade jag gått på honom där hade han skickat av mig. Första sån trotsattack som kommit, men gillar den ändå inte. Och han gick med handbromsen i hela tiden. Passet kändes på ren svenska SKIT och bilderna visar förvisso ett fint ekipage MEN det är rätt mycket 'lur' - för jag är mest en passagerare - det är han som bestämmer. Men, ser det ut SÅDÄR när det är skit och han inte går fram för hjälperna/fram till bettet - tja då borde det se helt okej ut i vanliga fall.

Nu ska vi bara överleva återbesöket - jag har rätt mkt ångest, jag är inte alls så säker på att det slutar bra tyvärr..

En kost enbart baserad på alfaalfa kan orsaka tarmproblem hos hästar finns det studier på och då kan det inte vara hälsosamt med stora mängder heller...

Det finns även aminosyra (canavanine) som i höga mängder kan störa immunförsvaret.

http://uniherbal.org/naturliga-orter/vad-ar-lusern

Jag kan ge några exempel på hästar jag har sett som har ätit lucern.

Häst nr 1 har kronisk ögoninflamation sedan 1 års ålder som gör att han måste gå med "solglasögon" när det är snö och sol ute. Han började få lucern i januari och efter det var han tvungen att ha solglasögon nästintill konstant eftersom han blev rinnig i ögat annars. Han kunde gå mer utan solglasögonen när snön försvann men så fort det blev lite soligt var han tvungen att ha dem igen. Förr om åren kunde han gå utan solglasögon bara snön var borta. Inflamationen hade alltså ganska plötsligt blivit sämre. Hästen åt ungefär 2 20l hinkar lucern om dagen. Förra veckan testade de att ta bort lucernen helt och efter 3-4 dagar kunde hästen gå utan solbrillor i gassande solsken flera dagar i rad. Han var dessutom mycket rörligare i kroppen än på länge. Som ett test ska vi prova att ge lucern om ett par dagar igen för att se hur ögat reagerar denna gång.

Häst nr 2 fick 1 kg lucern om dagen i två veckor, den hade gått från väldigt mjuk och fin i muskulaturen till att vara stel som en pinne på den tiden. Massör och vetrinär blev kontaktade och hästen undersöktes men man hittade inga fel. Efter två veckor togs lucernet bort och hästen återgick till ursprungsläget efter ett par dagar.

Häst nr 3 är faktiskt Centarus den hästen blev kantig och stel av lucernet dessutom snuvig... Försvann så fort det togs bort.

Jag kan sitta och räkna upp fler fall där lucern har gjort skada.

En annan sak som är intressant är att när man bantar hästar "med" lucern så försvinner det "riktiga" fettet först men inte fettdepåerna, de tar betydligt längre tid på sig att försvinna.

Sen kikar man på min häst som inte får lucern, där ser man att fettdepåerna och det riktiga fettet försvinner i ungefär samma takt.

Fast om du så räknar upp 10 st - så hur många hästar äter lucern? Dvs hur många promille är det som reagerar.

Det FINNS hästar som reagerar på lucern - men inte på samma mängd protein i annan form. Det har jag aldrig motsatt. Men du kan inte 'skriva ner' lucern som dåligt pga dess proteininnehåll - eller kalla det för onaturligt högt i protein/extremt högt i protein.

Jag har haft två som blev knasiga på riktigt av havre. Och känner flera till. Det innebär varken att havre är ett dåligt foder generellt, eller att hästar generellt blir dåliga/knasiga av havre. jag vet massor av hästar som börjat hosta av hö och/eller halm - det innebär inte att hö och/eller halm generellt är dåligt eller att de flesta hästar blir dåliga av det.

Hänger du med hur jag menar?

Lucern är ett av de tryggaste proteintillskott du kan ge om du behöver de mer protein än det som finns i höet/silaget. Ett mycket litet antal hästar reagerar på det, men de flesta tål det utmärkt. Och det har inte extremt/onaturligt hög proteinhalt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka