Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

En annan sak som är intressant är att när man bantar hästar "med" lucern så försvinner det "riktiga" fettet först men inte fettdepåerna, de tar betydligt längre tid på sig att försvinna.

Sen kikar man på min häst som inte får lucern, där ser man att fettdepåerna och det riktiga fettet försvinner i ungefär samma takt.

Källa?

Det finns ju nämligen bara i den här tråden t ex exempel på flera hästar/ponnyer som bantats och fått just lucern. I vissa fall som ENDA proteinkälla.. UTAN att det blivit som du påstår ovan?

Fast det handlar inte om 10 hästar utan alla hästar jag har sett som har ätit lucern har på något vis blivit sjuka/are av det.

Jag hänvisar till denna tråden. Din till exempel har fettdepåer kvar även fast den är relativt smal egentligen.

Då skulle jag byta lucernleverantör och/eller fundera vad som är fel i foderstaten i övrigt faktiskt.

Hästar är designade att kunna hantera just stora proteinöverskott om de kommer från grovfoder - dit lucern hör.

Den där meningen är jag så trött på, kvalificerat skitsnack kallar jag den och som många vet så anser jag även lucern som djävulens foder till många hästar.

Så här tänker jag och detta har jag märkt och jag försöker få de flesta som ger sina hästar lucern och som har problem att plocka bort det i första hand och byta mot annat foder om det skulle vara nödvändigt med tillskottsfoder och att man ska se upp och vara försiktig.

Lucern har ämnen i sig som ännu inte är till fullo forskade va de faktiskt gör inuti hästen men som inte gräs har. Jag anser inte att man kan jämföra gräs och lucern alls och man kan heller inte säga att protein från grovfoder inte är skadligt.

Hästar kan säkerligen tåla höga mängder av protein både från grovfoder och även från kraftfoder men hos vissa individer så kommer ändå bieffekterna att synas även om man kanske inte ser dem eller ens tänker på dem som en bieffekt.

Som jag ser det så är proetinet mer boven i dramt än energin många gånger. Hästar som får enbart grovfodergivor och en hög kvot från gräs, hö eller lucern har många många gånger kroppar som ibland och ibland inte ser musklade ut men de är i ett sådant stadie stumma och hårda i sin muskelatur och kantiga stubbiga kroppar, de har ofta ett stelt oavslappnat rörelsemönster. De har ofta även problem med ögon och näsa och känsliga för ljus och ser man bara till IR hästar så har jag märkt en skillnad och det är den att

de hästar som bantas går ner i vikt som vi sett många bevis på i trådarna, men de har fortfarande depåer kvar och dessa depåer varierar i str och kommer och går lite vilket jag tror beror många gånger på att de ligger kvar på samma lucerngiva/proteintillskott men att man sedan inte tänkte på att resterande grovfoder kan variera regält trot att man har analys, analysen stämmer ju inte för varje bal, de är även hårda och stela och man hör att ägarna visserligen är nöjda över viktnedgången men hästarna är ändå inte symtomfria och inget kan förstå varför. Den gemensamma nämnaren jag kan se här är att man enbart drar ner på mängden och mj intaget men envisas med att ligga kvar högt på proteinet och ofta då ger lucern eller annat proteintillskott.

Som kontring till det så hör man att depåerna tar tid att få ner, vilket jag inte alls tycker att det gör eftersom de försvinner mycket fort på de hästar som man även dragit ned proteinet på regält. De hästarna har även blivit mjuka i kropparna, rörliga och symtomfria väldigt fort.

Ser man sedan till länder där lucern är mycket vanligt förekommande som fodermedel så tycker många att hästarna är så snygga, rör sig så bra o.s.v. jag ser istället hästar som rör sig med mer eller mindre bensprattel men deras kroppar är både feta och stumma och stela och ser inte alls friska ut de är ofta även väldigt flachiga i temperamentet och läser man vad lucern kan göra så förstår jag att detta faktiskt är en bieffekt som är så vanlig att folk tror det är normalt och friskt.

Så nä, jag anser inte längre att protein från grovfoder kan hästar hantera utan att bli sjuka stämmer, rannsakar jag mig själv så är de friskaste hästarna jag sett genom mitt hästliv trots allt de som står på mindre proteinkvot än högre vare sig det kommer från grovfoder eller kraftfoder.

Detta är ju dock bara vad jag har upplevt genom alla år men det är tillräckligt för att jag skulle få upp ögonen, jag anser idag att vi är på väg att fodra sönder och ihjäl våra hästar genom att inte vilja tro och se vad foder kan göra på individen i vår strävan efter att göra som forskningen säger ska vara bäst osv.

Senast ändrad:

:bow:

Jag har provat att fodra min stora icke IR-häst med lusern i många omgångar. Den vill inte ha, men om den äter så får den Mugg o rasp som ett brev på Posten.

Jag har haft den i 11 år o har kunnat utvärdera det, så lusern ingår inte i ngn av mina hästar kost.
Moderat havregiva funkar mkt bättre. Jag får energi av den som ger att de gör av med mer energi än vad jag tillför.
Vad är det egentligen i havre som ger mental o även fysisk energi?

Bra kondition gör oxå att de rör sig mer- ja t o m bus i hagen efter hårdare pass.
Står de.. ja då latar de till sig ganska snabbt.

Ja jag tror inte att man har hela sanningen klar för sig o att hästar fungerar olika- som vi.

Vem kommer inte ihåg- Ät 6-8 brödskivor om dagen/ Socialstyrelsen. Potatis är farligt..........
Man kommer att revidera alla "sanningar" 10 gånger om under vår livstid.

Ja jag tror inte att man har hela sanningen klar för sig o att hästar fungerar olika- som vi.

Vem kommer inte ihåg- Ät 6-8 brödskivor om dagen/ Socialstyrelsen. Potatis är farligt..........
Man kommer att revidera alla "sanningar" 10 gånger om under vår livstid.

Och just därför är det så viktigt att varken tycka 'ALLA hästar ska äta ditt' eller att 'INGA hästar ska äta ditt'.

Just för det är individer - och varken att en individ mår dåligt av t ex lucern eller att en individ mår kanonbra av t ex lucern säger något alls.

Det är extremt viktigt att skilja på personlig åsikt/erfarenhet - som inte ska föraktas dock - och på vad som är generellt gångbart och faktaunderstött.

Att generellt rekommendera att dra ner proteinet under behovsnivå t ex kommer säkerligen göra att någon individ mår bättre, att någon individ mår som innan men också att många individer mår sämre i och med den proteinbrist de får.

*KL*

Ang högt protein och viktminskning så vissa hästar går ner i vikt av proteinöverskott. För dessa hästar kostar det mer MJ att ta hand om överskottet än det 'ger'. Resultatet blir alltså viktnedgång. För andra hästar gör det ingen skillnad, och för ett fåtal blir det regelrätt negativt.

Det är ingen nyhet, det är t ex välkänt att det för de svårfödda kan vara nödvändigt att helt skrota kvottänket, för de har ett MJ-behov över tabell, men ett proteinbehov på tabellnivå. Tar man med proteinet upp och höjer det kan man ösa i dessa individer mat men de håller ändå inte hullet. Höjer man bara MJ men har kvar proteinet - dvs får en låg kvot - kommer de hålla hullet.

Omvänt så för en lättfödd kan ett proteinöverskott göra just att de går ner, inte heller okänt eller nytt.

Men - inget av de går att applicera generellt på alla hästar. Varken de lätt- eller svårfödda. Min L reagerar bara om han hamnar under tabellunderhållsbehov. I övrigt märks ingen skillnad. Medan E går ner om jag håller proteinet högt. Så, E får alltså proteinöverskott fullt medvetet, medan L får något över tabellbehovet (och det är pga mätosäkerheten som alltid finns det är något över).

Och en tredje häst, som te x Sissus, är ett sådant där 'undantag som bekräftar regeln' och mår bäst på vad som tabellmässigt innebär 'för lite' protein - men som för just den individen är bäst.

Tre olika individer - tre olika behov - tre olika lösningar. INGET av dem är någon universallösning som passar/kan rekommenderas alla. Att köra samma lösning för alla tre skulle göra att 1-2 hästar inte mådde bra, oavsett vilken av lösningarna man väljer, enda som skulle ändras var vilken/vilka av hästarna som inte mådde bra av det.

Extremt högt protein värde.

Själva växten i sig är inte onaturlig. Men jag tror att det är onaturligt för hästar att äta foder med så högt proteinvärde eftersom de är skapta för att äta en relativt proteinfattig kost i form av gräs.

Fast det där stämmer väl inte helt och hållet.

Både jag och Dengra har islandshästar och vad jag fått lära mig och läst mig till så är det som växer på island mycket högre proteinhalt i jämfört med här i sverige. Sen är det kanske inte så högt som lusern, men jag vet många som ger sina hästar enbart lusern och halm och det funkar toppen. Då är det ju väldigt snålt med socker, så det blir kanske inte samma effekt.

Vad anser du/ni om soja som proteintillskott? I mindre dos (100-200g/dag)

Senast ändrad:

Jag bantade min lilla på lucern vilket jag tycker funkat ypperligt, jag tar hellre ett par depåer som kanske tar lite längre tid att bli av med än att han skulle förlora muskelmassa. Nu har jag dock slutat ge honom lusern, nästan samma med hösilaget då gräset växer som ogräs >___< vilket syns på hans mage redan.

Vad anser du/ni om soja som proteintillskott? I mindre dos (100-200g/dag)

Helt okej om hästen tål det och det är det som passar bäst.

Det finns ju miljöaspekter vad gäller soja t ex, å andra sidan finns det miljöaspekter på allt importfoder med etc. Men soja är väl eg 'värsta' miljöboven fodermässigt.

Samtidigt är det ju alltid en avvägning, bäst för min häst eller bäst för miljön, vilket ska man välja? Soja är ju svårslaget vad gäller att få mycket protein för LITE MJ, är väl eg bara pp som slår det.

Jag ger soja till E. Lillen tål det inte tyvärr annars skulle han med få.

Ang högt protein och viktminskning så vissa hästar går ner i vikt av proteinöverskott. För dessa hästar kostar det mer MJ att ta hand om överskottet än det 'ger'. Resultatet blir alltså viktnedgång. För andra hästar gör det ingen skillnad, och för ett fåtal blir det regelrätt negativt

* Delvis KL*

Helt korrekt, men det är samtidigt här som de stora bristerna hos människan ligger som jag ser det. Förmågan att kunna avgöra vilken individ behöver vad är underutvecklad bland de flesta hästägare än idag.

Jag har också sett antydan till att ett stort avgörande i vilken individ som klarar vad har mycket med att göra om den har en sjukdom eller inte.

En fullständigt frisk häst klarar mer protein medan en sjuk häst där metaboliken redan är skadad på ett eller annat vis inte klarar samma mängd för att bli symtomfri.

Samtidigt kan jag förstå de som säger hellre att det får ta lång tid och att hästen är musklad eftersom de troligen inte upplevt sin häst i annan status och jag är rädd att de aldrig kommer få en symtomfri häst heller. Jag var lika dan en längre stund, men efter att ha sett vad minimal proteinintag kan göra för vissa hästar (inte bara mina egna) så har jag hellre en stark frisk häst utan tunnformad kraftigt musklad överlinje eftersom det påverkar hela hästen.

Fundera på hur ofta blir en ridskolehäst sjuk, va har den för liv och va äter de och under vilka skrämmande former släpps de inte på sommarbete i perioder mm, har haft förmånen att följa en ponnyridskola under några år nu på när håll med raser som är genetiskt betingade för IR, än så länge har ingen ponny visat minsta sjuksymtom trots "sjuka former" av betesgående.

De har ofta inga musklade ryggar pga både arbetesform, utrustning och foderintag, men de är ofta friska och får ytterst sällan sjukdomar som våra privathästar får.

Senast ändrad:

Jag skriver under på att överutfodring med protein är farligt. Men jag skulle tippa på att just lucenr är det minst farliga. Jag tänker på potatisproteinet och alla de där onaturliga sakerna som folk fodrar med nu.
I sverige verkar vi vilja fodra dit muskler i istället för att träna dit dem. Och vi har ett stört öga på vad som är en välmusklad häst. Broilers ser de ut som för mig som sett andra hästar så mkt nu.
Friska hästar äter hö och havre och moderat mängd verkar det som.

Fast det är ju forskning på G huruvida alfa alfan verkligen är bra för våra hästar.
Jag har faktiskt inte sett en enda häst som har blivit frisk genom att äta lucern. Det är bara att titta i denna tråden, det är många hästar som har gått ner kraftigt i vikt men ändå har de fettansamlingarna kvar. Och va har man då att ändra på? Jo proteinmängden. Jag anser att för mycket protein är farligt oavsett varifrån det kommer. Sen finns det de hästar som tål mer protein än andra och så finns det dom som inte tål någonting (sissus häst tex). Sen är det ju klart att hästarna måste få i sig protein. Just lucernet är jag emot eftersom jag har sett många exempel där det rent av förgiftat en häst. Och jag har aldrig sett ett fall där hästen mått bättre av lucern.

Dock så tror jag inte att många vet hur en frisk häst ska se ut. Vi ser hästar från länder där de fodrar med halm och alfa alfa och tycker det är skitläckra men jag ser bara extremt överspända hästar, många med IR-relaterade problem. Så ska inte en frisk häst se ut. Även där syns det tydligt att även om hästen är smal egentligen så har den kvar sina fettansamlingar.

Jag tror definitivt att vi överfodrar våra hästar i Sverige. Hästarna blir sjukare och sjukare. Inte bara problem med fetma och matspjälkningsapparaten utan även med muskler och ligament osv. Hästarna ska utfodras så att man i minsta gram vet vad de stoppar i sig och allt ska gå efter vissa tabeller och experter. Man köper specialfoder från utlandet som är utvecklat för att passa till ett helt annat grovfoder än vårat eget och man pytsar i hästarna alla möjliga konstiga medel.

Jag tycker att det är jättebra att utvecklingen går framåt men jag tycker det är synd att man helt har tappat att man ska titta på hästen i första hand istället för att läsa massa tabeller. En häst är frisk om den är mjuk och rörlig samt har en skinande päls och ett glatt uttryck i ögonen. Så enkelt är det.

Jag tror inte hästarna mår bra av alla dessa bindningsmedel, emulgeringsmedel och E-nummer som finns i färdigfodren heller. Lika lite som vi människor mår bra av det. Jag vill fodra med så rena fodersorter som möjligt, gärna närproducerat också.

Rätta mig om jag har fel nu men betet på Island är väl ändå ganska kargt så hästarna får väl inte i sig så hysteriska mängder i alla fall(jämför nu bete i Sverige). Sen så rör sig hästarna där på ett helt annat vis, de har ju en hel ö att ströva på. I Sverige går hästarna som max på några hektar. Sen vet jag faktiskt inte alls hur det är med IR på islänningar, om det är utbrett eller inte.

Min har då inga fettansamlingar eller rör sig överspänt. Massören har inget att klaga på och hon är verkligen inte "övermusklad".
Hon har inte mått bättre än så här i hela sitt liv. :)

Havre är inget jag ger till någon häst frivilligt, eller pelleterat foder. Det om något är ett skitfoder för min egen häst.

Ser min häst sjuk ut? är pälsen matt? rör hon sig inte rörligt och mjukt?

united_by_eldfuxen-d3elog7.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=q9hzkW7PTec

Senast ändrad:

Det där med att se vilka som är vilka så att säga ställer krav på ägaren ja. Samtidigt så om man ska ta in 'forskning i sin linda' så tycks många av de med IR behöva MER protein än de friska. Så det är väldigt svårt säga något generellt där med. Även sjuka hästar är individer med individuella skillnader.

Så, det bästa som jag ser det är att vara så öppen som det går, och om någonting fungerar för ens egen häst - håll kvar vid det oavsett om det är 'rätt' eller 'fel' utefter kreti och pletis parametrar. Men samtidigt - om något INTE fungerar, hur 'rätt' det än är utefter de och de parametrarna - så prova någonting annat.

Dvs har man en häst som fungerar fint, går ner på önskvärt sätt/håller önskvärt hull på en specifik giva och/eller specifikt foder/foderregim - håll kvar vid den.

Men att man ska vara försiktig med att försöka översätta det till 'alla hästar'. Tipsa gärna om att 'för MIN häst så det som fungerade bäst var att...'

Då kan de nya som ska kasta sig in i djungeln se vad för OLIKA (för det är det som är grejen, det är just olika) sätt sm fungerat för andra, och fundera på vad de tror fungerar bäst för SIN häst - och börja prova ett sätt. Och om det inte fungerar - prova ett annat.

Jag har faktiskt inte sett en enda häst som har blivit frisk genom att äta lucern. Det är bara att titta i denna tråden, det är många hästar som har gått ner kraftigt i vikt men ändå har de fettansamlingarna kvar.

Du får gärna 'peka ut' de hästarna? Sen, det är olika sorts fett i t ex en mankamsdepå, och 'hullfett'. Men det är svårt att föra en diskussion när jag inte vet vilka hästar du pratar om, så ge gärna förslag?

Jag anser att för mycket protein är farligt oavsett varifrån det kommer.

Och det är en personlig åsikt. Den är helt okej, men det ska tydliggöras att det är vad du personligen tycker - och att du tycker 'för mycket' protein är det som generellt enligt alla experter och rekommendationer osv inte är det.´

Och jag har aldrig sett ett fall där hästen mått bättre av lucern.
Du har flera stycken i tråden som äter/ätit lucern och mår bra - och är smala, depåfria osv.

Jag tycker att det är jättebra att utvecklingen går framåt men jag tycker det är synd att man helt har tappat att man ska titta på hästen i första hand istället för att läsa massa tabeller. En häst är frisk om den är mjuk och rörlig samt har en skinande päls och ett glatt uttryck i ögonen. Så enkelt är det.

Den mår bra - men frisk är lite vanskligt. Det finns sjuka hästar som ser ut som hälsan själv. Men jag förstår hur du menar. Jag känner dock INTE igen bilden med 'tabeller först och ögat sen'. De jag vet använder ögat i första handen, hästens individuella behov och tabellerna användes bara ursprungligen för att ha en utgångspunkt samt för att stadigvarande för mineraler, vitaminer osv. Det går nämligen inte se en mineralbrist etc utanpå. En proteinbrist syns men rätt sent osv.

Jag tror inte hästarna mår bra av alla dessa bindningsmedel, emulgeringsmedel och E-nummer som finns i färdigfodren heller.

Vilka foder tänker du på nu??

Lika lite som vi människor mår bra av det. Jag vill fodra med så rena fodersorter som möjligt, gärna närproducerat också

Det vill vi nog alla? Det är det som är så synd med en IR där inte grovfodret räcker till tycker jag - att man inte kan fodra med de där naturliga och närproducerade. Dock så är lucern just ett sådant - rent (dvs en ingrediens) och lokalproducerat. Även linfrökaka går att hitta lokalt. Men när det handlar om proteinkoncentrat så utländsk soja eller danskt/tyskt potatisprotein t ex - och inget av dem är direkt naturligt även om det är rent. Samtidigt blir det ju där den där avvägningen mellan hästens bästa eller miljöbästa t ex.

Att köpa havre och morötter av grannen t ex blir superbt för alla utom hästen som kommer bli tvärsjuk =/ Men jag tror knappast det finns någon som har VALET att få precis samma resultat med närproducerat väljer att köpa utländskt bara för att?

KL*

För övrigt så såg hon ut såhär när hon gick på havre och hö dieten som ska vara så bra. Spändare och fetare häst får man leta efter.
Förövrigt så åt hon en tredjedel av maten(grovfoder) hon gör nu. Kolik kom som brev på posten en gång i månaden.

http://www.youtube.com/watch?v=LxXv5OYYn00

*eget KL*

Lagt ut så mycket bilder senaste tiden så ingan anledning lägga ut nya. Men de som har lust kan ju leta lite i tråden och jmf muskler, päls och depåer när Lillen hade proteinbrist och nu när jag lyckats lura i honom proteinet igen.. Hullet är ganska detsamma, men resten är det STOR skillnad på.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka