Sv: Uppdrag bantning del 5
Hästar är designade att kunna hantera just stora proteinöverskott om de kommer från grovfoder - dit lucern hör.
Den där meningen är jag så trött på, kvalificerat skitsnack kallar jag den och som många vet så anser jag även lucern som djävulens foder till många hästar.
Så här tänker jag och detta har jag märkt och jag försöker få de flesta som ger sina hästar lucern och som har problem att plocka bort det i första hand och byta mot annat foder om det skulle vara nödvändigt med tillskottsfoder och att man ska se upp och vara försiktig.
Lucern har ämnen i sig som ännu inte är till fullo forskade va de faktiskt gör inuti hästen men som inte gräs har. Jag anser inte att man kan jämföra gräs och lucern alls och man kan heller inte säga att protein från grovfoder inte är skadligt.
Hästar kan säkerligen tåla höga mängder av protein både från grovfoder och även från kraftfoder men hos vissa individer så kommer ändå bieffekterna att synas även om man kanske inte ser dem eller ens tänker på dem som en bieffekt.
Som jag ser det så är proetinet mer boven i dramt än energin många gånger. Hästar som får enbart grovfodergivor och en hög kvot från gräs, hö eller lucern har många många gånger kroppar som ibland och ibland inte ser musklade ut men de är i ett sådant stadie stumma och hårda i sin muskelatur och kantiga stubbiga kroppar, de har ofta ett stelt oavslappnat rörelsemönster. De har ofta även problem med ögon och näsa och känsliga för ljus och ser man bara till IR hästar så har jag märkt en skillnad och det är den att
de hästar som bantas går ner i vikt som vi sett många bevis på i trådarna, men de har fortfarande depåer kvar och dessa depåer varierar i str och kommer och går lite vilket jag tror beror många gånger på att de ligger kvar på samma lucerngiva/proteintillskott men att man sedan inte tänkte på att resterande grovfoder kan variera regält trot att man har analys, analysen stämmer ju inte för varje bal, de är även hårda och stela och man hör att ägarna visserligen är nöjda över viktnedgången men hästarna är ändå inte symtomfria och inget kan förstå varför. Den gemensamma nämnaren jag kan se här är att man enbart drar ner på mängden och mj intaget men envisas med att ligga kvar högt på proteinet och ofta då ger lucern eller annat proteintillskott.
Som kontring till det så hör man att depåerna tar tid att få ner, vilket jag inte alls tycker att det gör eftersom de försvinner mycket fort på de hästar som man även dragit ned proteinet på regält. De hästarna har även blivit mjuka i kropparna, rörliga och symtomfria väldigt fort.
Ser man sedan till länder där lucern är mycket vanligt förekommande som fodermedel så tycker många att hästarna är så snygga, rör sig så bra o.s.v. jag ser istället hästar som rör sig med mer eller mindre bensprattel men deras kroppar är både feta och stumma och stela och ser inte alls friska ut de är ofta även väldigt flachiga i temperamentet och läser man vad lucern kan göra så förstår jag att detta faktiskt är en bieffekt som är så vanlig att folk tror det är normalt och friskt.
Så nä, jag anser inte längre att protein från grovfoder kan hästar hantera utan att bli sjuka stämmer, rannsakar jag mig själv så är de friskaste hästarna jag sett genom mitt hästliv trots allt de som står på mindre proteinkvot än högre vare sig det kommer från grovfoder eller kraftfoder.
Detta är ju dock bara vad jag har upplevt genom alla år men det är tillräckligt för att jag skulle få upp ögonen, jag anser idag att vi är på väg att fodra sönder och ihjäl våra hästar genom att inte vilja tro och se vad foder kan göra på individen i vår strävan efter att göra som forskningen säger ska vara bäst osv.