Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Det är underligt vad mycket man kan se på filmer/foton som finns på internet och alla vet bäst, aningen tröttsamt.

Strunta i dem! Jag tycker din häst är jättefin!

:D Jag tar inte illa vid mig, men är förundrad över hur folk tittar på hästar. Jag skulle aldrig någonsin vilja att min häst
gick så som den går på den gamla filmen. Stackars häst säger jag bara. :(

Jag vet att min häst är jättefin, och tar inte illa upp. :) Jag litar dock på vad min tränare har sagt om min ponny.
Hon har sett henne innan jag köpte henne och hon har sett henne under hela tiden jag ägt henne sedan 2004.

Jag gillar axels kommentarer bäst. Jag rider ju inte min häst bara för att hon inte tvingas tävla längre.
Tävla varenda klass på vartenda meeting varje månad, runt om i hela sverige. Jag måste vara en djurplågare. :eek:

Jag menar hon måste ju ha älskat att tävla så som hon dog på varenda tävling? Med både mig och tidigare ryttare.

Vissa människor kan man aldrig göra nöjda - det är ju damned if you do and damned if you don't...

Men hästarna talar ju tack och lov sitt tydliga språk - och inte bara på bilder utan framförallt i verkligheten - hur de mår och hur det man gör fungerar. Så kan ju de som bara måsta ha något att gnälla på få fortsätta just gnälla.

(OT men jag har verkligen undrat varför ni inte tävlar, när hon är så kanonfin S - men nu fick jag ju svaret ang det med. Förhoppningsvis levererar hon en liten kopia av sig själv - som ju är ett oskrivet blad och kommer tycka tävlingar är kalaskul =))

Håller med angående pälsförändringar. Min byter ju färg några gånger om året. I sommarpäls glänser han alltid som sjutton, även oborstad, fet, otränad. Inte en bra parameter i vissa fall. :p

Rätta mig om jag har fel nu men betet på Island är väl ändå ganska kargt så hästarna får väl inte i sig så hysteriska mängder i alla fall(jämför nu bete i Sverige). Sen så rör sig hästarna där på ett helt annat vis, de har ju en hel ö att ströva på. I Sverige går hästarna som max på några hektar. Sen vet jag faktiskt inte alls hur det är med IR på islänningar, om det är utbrett eller inte.

Som sagt har jag bara hört och läst mig till att det är högt proteinvärde i det som växer där. Jag har aldrig varit där så jag kan inte uttala mig om hur naturen ser ut, men det är ju en karg ö, finns väl inte skog och så som vi har. Men att det är kargt har väl inget med proteinhalten i växterna att göra? :confused:

Hur det ser ut eller hur de hanteras kan jag inte uttala mig om. Det jag hört är ju bara en väldigt liten del så jag kan knappast säga att det skulle motsvara genomsnittet i hur hästar sköts på Island. Vad jag har hört så finns det både hästar som går ute fritt på stora områden och hästar som står inne dygnet runt och kommer ut i en liten fålla ett par timmar varje dag, alltså betydligt mindre rörelse än vad jag är van vid i sverige.

IR vet jag inte, men många är ju lättfödda och eftersom många dessutom hålls på lösdrift så finns det ju massor med smällfeta islänningar, så en del borde ju drabbas av IR förr eller senare. Fetma är väl en av orsakerna till IR?
Min hade tex. ständigt geggiga ögon när han var fet, och det har jag sett på många andra feta islänningar. När han gick ner i vikt försvann det, han har inte haft några problem med ögonen sen han nådde målvikt nu för ett år sen. Så min slutsats är att det finns något samband. Vet att vi diskuterat det tidigare i tråden och att många andra som har IR eller fånghästar sett samma sak.

Knapplån!
Nån skrev att hästarna på Island lever på proteinrikt bete. Det är sant, men hur stor del av året? Inte stor alls. På vintern lever de på svältgränsen och det är så jag tror att hästar måste vara för att må bra. De måste fodras årstidsrelaterat, med skillnader i intaget.
Så gör man tex här. När en häst tappar så får den lite mer protein under några veckor och sen får den leva på det tills den tappar igen.

Jag tror på hö och halm, havre och betfor, kli och så då kalk och magnesium. Ju mer protein man proppar i dem ju mer magnesium och kalk måste man ha i dem för att motverka försurningen som blir när kroppen bryter ner proteinet.

Det är ett intressant ämne, speciellt för mig som kommit bort från broilersverige och undermotionerade hästar, jag har liksom sett utanför boxen vare sig jag ville det eller inte.....Det som var hesmkt i början är nu fullkomligt logiskt.

Jag tror det faller sig ganska naturligt så för många med lättfödda hästar. Jag kan inte komma upp i de mängderna även med proteintillskott, utan att pilla ihop en helt ohutlig foderstat. För mig är det inget alternativ. Hö är alltid grunden, men sen är det ju inte alltid man har turen att få det hö man vill ha. I vintras hade vi ett hö med en kvot på 3, och jag fick vintern dessförinnan lära mig den tuffa vägen hur min häst ser ut på en kvot på 5. Han håller fortfarande på och bygger upp sig, och eftersom min häst börjar bli till åren och det tar längre tid att bygga upp honom så känns det inte som ett alternativ att låta honom rasa ihop totalt varje vinter.
Nu har jag bytt stall och där kommer han förhoppningsvis klara sig på bara hö nästa år, eventuellt får jag lägga till något.

*KL

Bilder på eländet.

Ni får ursäkta all smutsen....

DSC01557.jpg

DSC01559.jpg

DSC01560.jpg

DSC01561.jpg

DSC01572.jpg

DSC01573.jpg

När jag köpte henne så fick jag ordinerat 2kg pelleterat kraftfoder och 2 kg havre skulle hon ha.
6 kg hö har jag för mig att det stod på lappen jag fick också.

Av vad jag har hört så har hon haft kolik innan jag fick henne.

Ja hon reds säkert en hel del och tävlades hur mycket som helst. Men dog på banan, vilket hon fortfarande
gör, så jag utsätter henne inte för tävling längre.

Hur mycket tycker du att jag ska rida?

Igår reds hon 1,5 h på förmiddagen och 1 h på kvällen.

Idag skrittade hon 30 minuter, reds 1,5 timma och sedan skrittade hon 30 minuter till.
Den reds som 17 o inte bara på ridbana- varje dag. Läänge...

Den var då inte tjock. Den var yngre o gick tillsammans med andra hästar.

Den kan ha blivit mer lättfödd när den sen kom till ngn som rider mer normalt plus att man måste se till åldern.

Jag skulle nog inte vara så noga om jag ville att en häst i den åldern skulle bli dräktig för första gången.

De ska inte vara i högkondition.

Men herregud axel, hon rids inte på ridbana alls. Hon rids en gång i veckan i ridhuset och det är när tränaren kommer.
Annars rids hon ut. Aldrig att jag skulle sitta och nöta på ridbanan i onödan.

Är tre timmar per dag för lite? Reds hon fem timmar förr eller?

Klart att hon var yngre det var innan jag köpte henne som 10 åring.

Hon är i allt annat än högkondition.

*KL*

Lillen försökte äta upp alla fjärilar han såg på ridturen idag - undrar om det är en pik att han tycker han ska ha mer mat? ;)

Jag förstår inte varför du ska hacka. Det är inte så konstigt att hästen inte är smal när hon inte har
gått att rida på sedan januari 2009?

Såhär såg hon ut när jag kunde rida henne.

StellaBilder521.jpg

Såhär var hon i hullet när jag provred. (Ja jag var pytteliten och mager när vi köpte henne. :p)

StellaBilder040.jpg

StellaBilder025.jpg

Senast ändrad:

Har fått bekräftat det jag kännt ett tag nu, nämligen att pålle reagerar i nåt av benen, vilket blir varken jag eller tränaren klok på.

Så nu blir det utredning. Han har fått vila hela helgen (såg det i helgen på kurs) känns jättetråkigt. Gräset växer så det knakar, så hagen ska delas av på något smart sätt. Hur exakt vet jag inte än. Men det blir nog bra.

Hoppas bara att det inte ska vara något komplicerat, så att jag kan fortsätta motionera honom snart igen. Jag har mina misstankar om spatt, väldigt vaga sådana dock. Men eftersom det varit värre efter vila och värms ur efterhand, så misstänker jag det. Sålänge han inte får några jätteproblem med det så kan det ju på sätt och vis vara en bra sorts hälta, för då går det förhoppningsvis över och kommer ju att kräva motion till skillnad från andra hältor.

Men helst av allt är det bara stelhet, men det tror jag faktiskt inte.

Får väl se hur det verkar.

Usch var tråkigt, jag håller tummarna att det är något som är lätt att hitta, lätt att fixa och inte kommer störa honom sen. Och faktiskt att det INTE är spatt - även om jag känt som dig inför spatt. Förr.

(OT men jag har verkligen undrat varför ni inte tävlar, när hon är så kanonfin S - men nu fick jag ju svaret ang det med. Förhoppningsvis levererar hon en liten kopia av sig själv - som ju är ett oskrivet blad och kommer tycka tävlingar är kalaskul =))

Nej hon tycker verkligen inte om att tävla.
Vi fick inte veta att hon dog på tävling när vi köpte henne. Vi skulle ju ha en tävlingsponny.

Men jag ångrar inte att jag köpte henne, hon är underbar!

Självklart kan spatt vara hur illa som helst och ett rent helvete. Men det finns ju även de som inte får problem med den.

Jag ska ringa och prata med dem imorgon och se hur de vill börja och ungefär vad det kan kosta. Vet att det kan bli rätt saftigt och han har bara en begränsad försäkring (för gammal för att byta när jag köpte honom så jag fick ta det som fanns, och den täcker fraktur, sårskada och kolik. That's it!)
Känns inte alls roligt detta. Får väl se om jag får leva på nudlar och potatis resten av studietiden.

Jo, det som gör att jag håller tummarna för INTE spatt är att det ju är som fång med det där oberäkneliga.

Du vet aldrig när det blossar upp igen liksom. Kan dröja 6 månader - 6 år - eller en livstid. Eller vad som helst däremellan. Vision fick ju spatt. Utvecklade det omärkligt. Jag märkte inget, och trots att han var på hälsokoll (inkl böjdprov) var sjätte mån så märktes aldrig ngt. Sen blossade det upp igen - flera år senare, det var då vi märkte det. Han behandlades (för den gången gjorde det ONT och en blind kunde inte missat det) och blev bra - dvs spatten blev vilande igen. Det höll ett år, sen blossade det upp igen och där tog sagan slut.

Och just det där att 'aldrig veta' när det kommer 'slå till' det är något jag avskyr, speciellt när det är i kombination med att man inte kan göra så mkt (förutom regelbunden rörelse etc) för att hindra det.

Ja, det känns bara allmänt pissigt just nu. Har ingen aning om var det kommer landa prismässigt, och även om jag har en buffert så finns det ju tyvärr en gräns på den också.

Jag sätt och vis känns det skönt att äntligen ha sett nånting och få en utredning, för jag har ju haft en gnagande känsla i magen ett tag att något inte är helt som det ska vara. Men ingen har sett något. Så har det ju varit förr också, jag har tyckt att något varit snett och förr eller senare dyker det upp vad det är.

Samtidigt är jag livrädd för vad jag kommer finna. Hade det varit 3 år fram i tiden hade det inte varit lika illa. Som det är nu så pluggar jag ju och har betydligt mer begränsad budget. Jag tänker hela tiden på det värsta som kan hända. Att det visar sig att han har ont och det inte går att göra något åt, att det inte blir bättre. Kommer han fortfarande klara av ett liv i hagen med lätta promenader? Hur kommer hans hull se ut i så fall? Kommer han klara det långsiktigt. Och hur kommer han trivas med ett sånt liv?

Hur kommer det gå för min älskade prins? Jag hatar ovissheten! Kan inte släppa det och tänker bara på värsta möjliga scenario. Det finns tusen "tänk om..." just nu och jag vet varken ut eller in.
Imorgon är det tenta men allt jag kan tänka på är min lilla prins.:love::cry:

Nu har jag tagit mig tiden att läsa igenom tråden och vad jag kan se så de hästar som har gått ner rejält i vikt men ändå har depåer kvar är: din häst, sthus, eiwos, Underbars, Jordgubbens från skåne samt dengras. Ganska så stor frekvens det vill säga.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Miklem träns !
Tillbaka