Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

IronWill Den foderstaten du hade när du fick henne är helt klart galen det håller jag absolut med om. Och jag tycker att hon ser ut att må mycket bättre nu än vad hon gjorde då men jag tror det går att göra ännu mer. Från början såg hon ut som en fet engelsk utställningsponny och det gör hon absolut inte nu men jag tycker ändå hon har tappat stor del av sin rörlighet.

Jag trodde hon var svettfux året om men ser nu på tidigare bilder att hon ändrar färg. Tycker bara det är intressant hur hästar ändrar sin pälskvalite och färg beroende på proteinet.

Elina8 Om det är kargt får de ju inte i sig samma mängd som om det växte överallt. Alltså får de i sig mindre protein, det var så jag menade.

Det finns ju ganska många hästar i Sverige också som bara går i små fållor. Så hästhållningen kanske är lika, jag har ingen som helst aning eftersom jag inte är insatt överhuvudtaget i Islandshästar.

Ja IR har ett samband med fetma.

Min andra nordsvensk får rinniga ögon så fort hon får i sig för mycket protein. Och jag har hört att det finns samband med för hög proteinhalt i fodret och ljuskänslighet. Jag ska försöka ta reda på forskningsrapporten om detta.

Mitt russ tillexempel, när hon får för mycket protein blir hon raggig och vass i pälsen samt blir mycket vitare än annars. När hon får "lagom" har hon en mjuk päls åt det gulare hållet.

*kl på mig själv*

Har tyvärr inga bilder men idag har Dennis blivit helt mjuk i sina fettdepåer och flera av dem har minskat kraftigt. Nu har han även gått över i skogshagen med russet eftersom det börjar spira lite väl mycket gräs i matgjorden i nuvarande hage. Så med lite tur kommer han kunna gå på betet till nästa månad (självklart med munkorg) så det känns hoppfullt.

Ja foderstaten var galen.

Problemet är, hur ska jag ändra hennes foderstat? Hon kan inte stå på spån. Hon äter spån.
Hon måste därmed stå på halm (där jag har henne nu) och hon äter halm, massor av halm.

Vad menade du förr med att jag skulle ge henne betfor? varför?

Men vi ska ju flytta nu på fredag och då ska hon få stå på torv, får hoppas att hon inte äter det
och att hon inte får röta i hovarna. Vet inte hur jag ska lägga upp foderstaten. Har för mig att det
var låga värden på både energi och protein på det nya silaget, vilket är bra.

Enligt veterinär, ET, B-tränare och massör så har hennes rörlighet ökat. :)

Vad äter hon nu?

Förutom att det innehåller protein och energi så tycker jag att betfor är väldigt bra eftersom det tillför foderstaten fibrer (vilket är en fördel om man ger låg grovfodergiva) sen tycker jag se på många hästar att det ökar rörligheten hos dem, de blir mjukare och finare i kroppen. Om det har att göra med att magen mår bättre det låter jag vara osagt.

Betfor är ju inte så jättebra med tanke på den höga sockerhalten så jag gör så att jag kokar upp beforen och sköljer den noga två gånger och då försvinner den mesta av melassen. (förr när jag inte bodde på gården hälde jag kokande vatten över betforen och lät den svälla i det innan jag sköljde noga) Det finns ju melassfritt betfor också men det har jag aldrig provat.

Nu har jag tagit mig tiden att läsa igenom tråden och vad jag kan se så de hästar som har gått ner rejält i vikt men ändå har depåer kvar är: din häst, sthus, eiwos, Underbars, Jordgubbens från skåne samt dengras. Ganska så stor frekvens det vill säga.

Nja, det lär väl vara ca hälften. MEN, nu kommer det intressanta - och det är att bland de med depå kvar finns hästar som INTE ätit minsta lucern. Bland de som INTE har depå kvar finns de som ätit MASSOR med lucern.

Sen ska man nog kika på foton från samma tid/skede i viktnedgången tror jag.

Min L har lite mankamsdepå kvar t ex ja. Men det har andra av de hästarna som NU inte har minsta depå kvar haft med. Men de började sin bantningsresa tidigare än L - vilket ger mig gott hopp om att det ska försvinna =)

Så, om vi säger att cirkus 50% av hästarna har gått ner i vikt till normalvikt men har kvar depå/depåer i någon form. Vad är det för slutsats du vill koppla det till? DU började med lucern, men där har du hästar som ätit/äter massor med lucern UTAN att ha depå kvar, och 'depåhästar' som INTE äter lucern - så? (Samma med proteinet)

Min åt fakiskt lucern framm tills fyra veckor sedan, ungefär. Efter vi slutade med lucernen och fick nytt hö var det hon tappade i vikt, dock.

Jag reagerade bara på du att skrev med förakt om att ge havre mm.

Som man ser på bilderna var hon trots allt fin i hullet vid provridningen o på den nedersta tjock*lite svårt att se dock*.

En vilande ponny måste solklart begränsas o def. aldrig få kraftfoder.
Ponnyn går väl numera inte med andra o aldrig ute dygnet om?

Mkt utevistelse i stora hagar med kompisar o begränsat med mat, inte så mkt täcken mm- tär bra på hullet.

Min åt fakiskt lucern framm tills fyra veckor sedan, ungefär. Efter vi slutade med lucernen och fick nytt hö var det hon tappade i vikt, dock.

Fast får hon samma MJ nu som innan? ANnars kan ju vikttappet bero på att det är mindre MJ med nya höet? Är sockerhalten samma, annars samma sak där.

Lillen formligen rasade ju i vikt och depåer när jag bytte från hö till silage. Fast det berodde på sockret och inget annat än sockret, även om man skulle kunna tyckt att 'han mår MYCKET bättre av silage'.

Ska man säga ngt säkert om ett specifikt foder måste man ju se till att alla andra parametrar är lika. Dvs att hästen i båda alt får lika mkt MJ, SRP, socker, TS osv.

(Sen kan det i ditt fall mycket väl vara så att lucernet spelade in - men det går inte riktigt säga på den lilla infon =))

Hon äter silage, halm och sojamjöl. :)

Jag har funderat på att ge kwikbeet, men inte haft anledning då hon inte behöver mer MJ.

Ja, för att havre har bara gjort henne fetare och latare. Hon blev pigg som en spigg när jag tog bort havrren.
Det har jag gjort på flera lata hästar som fått havre = piggare smalare hästar.

Hon går inte med andra, men hon har inte haft täcke på veckor. Nu ska hon ju flytta och få gå i stora hagar.
Eventuellt så ska hon gå med några tvååringar om hon är snäll. :)

Båda bilderna är från olika gånger när vi provred henne. (Vi provade tre gånger, en gång på ridbana, en gång i ridhus och en gång hon min andra tränare.)

Nej, det vikten berodde på att hon helt enkelt fick i sig mindre, ville mer bara påpeka att hon faktiskt fått lucern, även om det kanske inte räknades då det var under tiden hon tappade ngt ynka kg bara. Efter lucernen så gick hon ju ner ordentligt, så den viktnedgången var utan lucern. Ville bara förtydliga det när hon användes som exempel i depåer utan lucernintag, men mitt förtydligande är ganska luddigt :)

Jo men återigen är hon en ponny o ingen fet häst blir egentligen piggare av havre, men därmot en slank häst- som får en dagsanpassad foderstat- föränderlig efter det verkliga behovet.

Lite som hos oss- när man varit ute i aktiviteter en hel dag- jo nog skriker kroppen efter mer än efter en dag på soffan.

Men om jag inte minns fel så har du rekommenderat i tråden att man ska ge havre så att de blir lite piggare och springer av sig fettet.

Allt är relativt.

det beror på hur hårt man tränar o havren kan ge den där lilla extra orken o då även viktnedgång. Jag pratar heller inte om några mängder o som sagt stor häst.

knapp

Undrar om det är dags att få panik över viktnedgång/konditionsträningen? :angel:

Hästen är PIGG, så sjukt jävla pigg. Igår ville han inte alls skritta när vi tömkörde, efter 5-6 dagars vila. Men när jag släppte honom lös var han inte så pigg och verkade inte direkt behöva springa av sig. Men när man begär arbete nu för tiden vill han bara spriiiiinga. Har ett brännmärke i handen som bevis. :p

Idag ridtur med mycket galopp. Blev han trött? Näpp. Mitt i ridturen travade vi ca 1 km i väldigt gott tempo tills han insåg att det inte skulle bli någon galopp just då, och kunde faktiskt komma till arbete. Samma visa efter skrittpaus, lååång trav i friskt tempo innan hästen lugnar sig och kan jobba.

Tjohej vad det går. :cool:

Samma giva, i princip samma ts (man känner ingen skillnad). Veterinären, som jag som sagt har pratat med, säger i princip bara "jaja, det blir bra. är han inte sjuk är det lugnt" alternativt "köp det här, fast det hjälper nog ändå inte".

Känns mycket konstigt att min häst plötsligt skulle få en känslig mage. Han har aldrig reagerat tidigare (och jag har haft honom i snart 10 år).

Hur har det gått med magen?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Miklem träns !
Tillbaka