Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Jag har verkligen ingen aning. :p

De senaste balarna har haft en heeelt annan kvalité än de tidigare så jag vet inte om jag vill lita på analysen längre. Det är helt uppenbart inte från samma ställe.

Ca 35 + gräs dygnet runt (inga mängder än dock)

Tycker han gått ner lite nu det sista så jag funderar på att ge lite mer hö. Men å andra sidan kommer väl snart gräset ikapp.
Fram tills dess funderar jag på att ge honom 0.5-1 kg inne när han får sojan. Vet ju inte längre exakt på grammet vad han får i sig eftersom de äter ute. Men de är 3 hästar som delar på 6 kg. Alltså 2 kg var 2 gånger om dagen. Vet dock inte vem som äter snabbast. Min äter ju väldigt långsamt så risken finns väl att han får i sig lite mindre. De står och äter ur samma högar, oavsett rang så de delar broderligt.

Balarna har under våren skiftat märkbart tycker jag på både MJ och SMRP om jag skall se till hästarna så det går inte att säga en säker siffra.

Men på ett ungefär för dagen runt 45.

Han blev nästan helt bra några dagar (inte perfekt konsistens, men det var relativt fasta bollar som höll ihop), men idag var han dålig igen.. Det rann vatten när han fes :crazy: Har inte gjort några ändringar alls i foderstaten, han blev ju bättre så jag tänkte att det bara var något tillfälligt. Nu är han som sagt dålig igen..

Igår var han super, gick som en klocka och blev till och med svettig! Jag blev överlycklig, kanske fungerar medicinen äntligen! Men idag var han så äckligt trött, flåsade när jag hämtade honom i hagen, så jag ledde honom bara en sväng.

Ser du något samband med att han får från ny bal?

De blir helt slut många gånger av att ha sån här mage, hur svårt det än känns då som ägare dessa dagar så är det bättre för deras egen skull att man ändå motionerar dem även då, en regäl skrittrunda, det gör inte konsistensen bättre men hästen brukar piggna till och må bättre.

Sen första gången han blev kass i magen har det öppnats sex balar, minst. Jag har snokat så gott jag kan i dem (kan ju inte se hygienisk kvalitet på mikroskopnivå..), sniffat och tittat och allt verkar som vanligt. Och han var ju som sagt bra ett par dagar (går åt ungefär en bal om dagen), så jag tror inte det är balbyten i sig som gör det.

Jag vill inte motionera honom när han flåsar ute i hagen (hypohidrosis), jag vågar inte riskera att överanstränga honom. När han är sån nöjer jag mig med att promenera. Var ute en timme ändå, så det var ju inte bara ett varv på gårdsplan.

Jag kom fram till att om analysen stämmer för dessa balar så får han 49 MJ från hösilaget. Går ute ca 8-20 och gräset har börjat spira, så jag har ingen aning hur mycket han får i sig därifrån. Tycker han verkar ganska stabil i vikt, vill ju att han ska bygga muskler också så tror det blir alldeles lagom nu med det frodiga vårgräset. :)

*KL

Bilder på eländet.

Ni får ursäkta all smutsen....

DSC01557.jpg

DSC01559.jpg

DSC01560.jpg

DSC01561.jpg

DSC01572.jpg

DSC01573.jpg

Vet att jag råkade hamna mitt i diskussionen förut, men ingen som har något att kommentera?

Hästen är väldigt omusklad och lite fet men jag tror mest det är bukigheten som stör.

Va äter den för något nu?

Tycker att den är ganska fin, men skulle se till att den inte blir tjockare.
Den har inga depåer vid svansrot o bogen är inte hård eller slapp.

ryggen ser ut som den ska.
Magen brukar dras upp vid ridning.

Jag har sett en gräsligt fet typisk EMS- häst o ska nog prata med ägaren...som annars är vettig.

Tack för svar båda :)

Min högst personliga åsikt är också att magen är det som stör mest, men man blir ju så lätt hemmablind att det är trevligt med åsikter utifrån.

Han äter 4-7 kg hö varje dag (4 har varit "standard" men har det varit kallt har de fått mer, likadant de nätter de har sovit ute. Sover de inne får han bara halm där).
Vi har två olika hö som tyvärr blivit ihopblandade hos bonden där det legat på tork så jag vet inte exakt hur mycket han får av varje så har räknat snittet på 50/50.

Hö 1:
TS 84%
MJ 9,0/kg foder
smbrp 35 g/kg foder

Hö 2:
TS 84%
MJ 8,7/kr foder
smbrp 60 g/kg foder

Utöver det får han 1 dl mineraler och 0,4 kg Krafft muskel för att få upp proteinet då överlinjen såg rätt tråkig ut i vintras.

Det varierar en del då jag pluggar på annan ort, men 3-6 dagar i veckan. Mestadels uteritter på ~1,5 timme i alla gångarter och dressyrpass (tävlas lätta klasser LC-LB).

Minns inte om jag skrev det innan men han är född -92.

Då är väl den troliga orsaken kanske allt skit de får i sig av jordpartiklar nu när de går i mer eller mindre jordhagar. Synd att det blir lite moment 22 gällande motionen som annars brukar göra susen mot dävigheten de kan få av sin mage.

Ja, förmodligen är det väl det. De går ju i små rastfållor, inte mycket för världen..
Loppfröna hjälper kanske inte tillräckligt, eller så ger jag oljan för tätt inpå. Har för mig att man inte ska ge det tillsammans, så jag ger en giva innan ridning, precis när jag hämtat honom från hagen och en precis innan jag släpper ut honom. Blir ca 2-4 h emellan. Kanske är det för tätt inpå.

fan vad less jag blir på stallfolk!! Kom upp till stallet och min ponny står utanför hagen på betesvallen vid en öppnad hösilagebale. Då står endå en i stallet och longerar sin häst utan att ha tagit in honom :mad: Gjorde då en mindre hage i den han ska gå i med 2 låga trådar så han ska lära sig att inte gå ut tänkte jag. (får nu visst inte sätta upp en 3: dje tråd i det vanliga staketet.) Men hinner inte mer än hem för ens stallägaren messar att man inte heller får sätta upp egna hagar. (hade glömt mobilen hemma så hage inte kunnat fråga) Undrar då hur jag ska göra om jag varken får sätta upp en extra tråd eller göra en egen hage. Får till svar att hon tycker vi ska ge honom stötar. Dvs någon håller fast honom och en annan ger honom flera stötar på mulen. Detta vägrar jag då jag anser det rent utsagt elagt samt att han kommer gå under endå så länge det bara kommer va 2 trådar. Så blir troligen att leta efter ny stallplats *suck* Enda är att här har hon 3 månaders uppsägning. Men kommer inte gå med på att betala det i så fall då jag sa redan innan jag flyttade dit att han måste ha 3 trådar annars kommer han gå igenom (hade inte flyttat dit honom annars) och nu får man inte ens sätta upp trådar :confused: Så nu blir det box om nätterna igen för min ponny, och så får vi se om han flyttar igen :(

Varför får den olja?

Om det är som foder skulle jag helt klart ta bort den.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka