Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Fast det är ju forskning på G huruvida alfa alfan verkligen är bra för våra hästar.
Har du sett ngt som styrker att det finns forskning som visar alfalfans skadliga inverkan på en häst? Jag tar gärna del av den. Jag har sett forskning som menar att lusern är bra foder för hästar.

J
ag har faktiskt inte sett en enda häst som har blivit frisk genom att äta lucern. Det är bara att titta i denna tråden, det är många hästar som har gått ner kraftigt i vikt men ändå har de fettansamlingarna kvar.

Har du sett hästarna i tråden i verkligheten? undrar det...
Min ponny har ätit 2 kg lusern om dagen i snart fyra år. Hon har bantat och mår nu mkt bra.

Och va har man då att ändra på? Jo proteinmängden. Jag anser att för mycket protein är farligt oavsett varifrån det kommer.
Vad grundar du detta påstående på?
En häst gör sig av med kvävet från proteinöverskottet. Resten blir energi men denna energi finns med i foderstatsberäkningen från början.

Just lucernet är jag emot eftersom jag har sett många exempel där det rent av förgiftat en häst
.
Jag antar att det är de exempel som du tar upp i ett tidigare inlägg i den här tråden. Jag anser definitivt inte att dina iakttagelser kan räknas som ett seriöst inlägg i debatten. Och naturligtvis inte mitt heller om min häst. Det kan bero på så många andra olika faktorer att en häst blir bra eller dålig. Det är bara tramsigt att påstå att man själv kan dra en sådan slutsats.

Dock så tror jag inte att många vet hur en frisk häst ska se ut.
Det är möjligt men då kan jag lika gärna påstå att inte du heller vet det.

Jag tror definitivt att vi överfodrar våra hästar i Sverige. Hästarna blir sjukare och sjukare.
Jag tror inte att ngn i den här tråden anser ngt annat.

Jag tror inte hästarna mår bra av alla dessa bindningsmedel, emulgeringsmedel och E-nummer som finns i färdigfodren heller.
Jag antar att du är medveten om att lusernfoder ofta inte har några tillsatser.
Jag vill fodra med så rena fodersorter som möjligt

Lusernpellets är alltså ett rent fodermedel. Sedan kan jag hålla med dig om att närproducerat är bra. Men det påverkar knappast hästens välmående.

För lite foder kan ju på vissa raser resultera i svullna feta hästar så det är inget lustigt i sig. Men mycket intressant va olika vi tolkar och ser.

Nu är det ju inte ridbilder eller filmer vi ska prata om här men det var så bra filmer du lagt ut.

Jag ser en häst som är smällfet i båda filmerna så så långt lika men sen så ser jag olika saker. I lucernfilmen så ser jag en häst som galopperar, ligger och rullar och skulle kunna orka hur länge som helst men det händer inget alls i höftområdet eller överlinjen det är bara benen som rör sig den positiva spänningen som ger bärighet finns inte.

I havrefilmen ser jag en häst som är mer på tåna vilket jag tror du kallar spändhet, men det finns en rörlese genom ryggen på henne där och ett försök till samling där hon vinklar om hela höftområdet och bär sig bättre, helt klart mycket mer rörlig genom ryggen vilket resulterar i att svansen släpper mer avslappnat.

Jag ser en häst som är smällfet i båda filmerna

Nu har jag inte kollat på IWs filmer, men antar eftersom hon la film och bild i samma inlägg att det är samma hull på filmen som på senaste bilden. Alltså hästens nuvarande hull.

Om du anser det 'smällfet', så skulle det vara jätteintressant att få se en bild på din hästs hull - eller för den delen en annan 'hobbyhäst' i vad du anser är normalt/lagom hull?

Och jag börjar förstå en stor del av 'oenigheten' kring fodring etc med - om man har två hela olika 'näthinnebilder' som man använder samma ord kan det bara bli fel liksom..

Nä det är inte samma. Fotomässigt hur hon ser ut idag så anser jag att hon är nästan perfekt förutom de förstora musklerna kring frambenen.

Bättre att kika innan man svarar :-)

Jag tycker det är ganska intressant att din häst har ändrat färg helt sen hon började med lucern. Det har jag set på andra hästar också, de blir mycket ljusare i färgen, gulare. Detta har jag dock bara märkt på 2-3 hästar men ändock intressant.

Det är mer bensprattel på den nyare filmen men jag tycker hon rör sig bättre genom kroppen på den gamla. Men det kan ju också bero på dagsform och kondition. Vore mycket mer intressant att se en film där hästen rör sig fritt utan ryttare.

Jag tycker även hon står med avslappnat i kroppen på äldre bilder än vad hon gör på nyare men visst är hon smalare. Frågan är dock om du kunnat uppnå samma sak med sänkt grovfodergiva + betfor.

Alexandra Åkerkommer till dig när jag har mer tid.

Nä det är inte samma. Fotomässigt hur hon ser ut idag så anser jag att hon är nästan perfekt förutom de förstora musklerna kring frambenen.

Bättre att kika innan man svarar :-)

Ja, om jag hade haft uppkoppling som inte tagit tre år på sig att ladda en YT-film hade jag gärna kollat på fler =/

Men får ta och ladda den någon dag när jag har tid över då och kika.

*kl*

Den här diskussionen känns lite som att diskutera att alla människor kan äta lchf för att gå ner i vikt, punkt. Så enkelt är det ju inte alla gånger. Även om det skulle vara lyxigt.

Jag har tre hästar, en islandshäst som funkar super bra på en hög proteingiva, han funkar allra bäst i överkant på tabellbehov eller till och med lite över. Inga fettvalkar eller spända muskler där inte.

Sen har jag min IR ponny, hon får tabellbehov och funkar bra på det. Depåer osv har hon absolut, men hon är inte färdigbantad helt ännu. Minskas mj minskas också smrp eftersom hon bara får hö, plättlätt.

Min sista ponny vet jag inte. Har aldrig räknat protein på honom men han funkar bra ändå. Ingen buk, ingen proteinbrist, inga tecken på för mkt protein osv.

Tre helt olika individer, bara för att en funkar bra på något behöver ju inte alla andra göra det. Vart försvann det med att se till inidivden?

I sverige verkar vi vilja fodra dit muskler i istället för att träna dit dem. Och vi har ett stört öga på vad som är en välmusklad häst. Broilers ser de ut som för mig som sett andra hästar så mkt nu.
Friska hästar äter hö och havre och moderat mängd verkar det som.
Det var så sant.:bow:
en rund häst som inte gjort ett enda knop kan man ta miste på rejält.

KL*

För övrigt så såg hon ut såhär när hon gick på havre och hö dieten som ska vara så bra. Spändare och fetare häst får man leta efter.
Förövrigt så åt hon en tredjedel av maten(grovfoder) hon gör nu. Kolik kom som brev på posten en gång i månaden.

http://www.youtube.com/watch?v=LxXv5OYYn00
Just det. För storhäst- inte ponny.

den fick knappt havre alls förr, så det är klart att det blev skillnad.
Den reds hur mkt som helst o tävlades väldigt mkt över hela riket, men "dog" inne på banan.
Den hade ej heller kolik på de 2 åren den bodde här.

tävlingsryttare måste lära sig att bruka energin- säger min tränare- rid o använd den.

Knapplån!
Nån skrev att hästarna på Island lever på proteinrikt bete. Det är sant, men hur stor del av året? Inte stor alls. På vintern lever de på svältgränsen och det är så jag tror att hästar måste vara för att må bra. De måste fodras årstidsrelaterat, med skillnader i intaget.
Så gör man tex här. När en häst tappar så får den lite mer protein under några veckor och sen får den leva på det tills den tappar igen.

Jag tror på hö och halm, havre och betfor, kli och så då kalk och magnesium. Ju mer protein man proppar i dem ju mer magnesium och kalk måste man ha i dem för att motverka försurningen som blir när kroppen bryter ner proteinet.

Det är ett intressant ämne, speciellt för mig som kommit bort från broilersverige och undermotionerade hästar, jag har liksom sett utanför boxen vare sig jag ville det eller inte.....Det som var hesmkt i början är nu fullkomligt logiskt.

Exakt!!! Man måste lära sig rida och kunna tygla sin häst, sluta dalta med den och tycka synd om den och hitta på ursäkter för dens dåliga beteende.
En häst måste ha energi för att kunna brukas, men mer energi ger svårridnare häst så man underfodrar med energi för att kunna hantera den vilket gör att man inte orkar, rent fysiskt att rida ihop den.

jag har liksom sett utanför boxen vare sig jag ville det eller inte.....Det som var hesmkt i början är nu fullkomligt logiskt.

Respekt till alla som klarar av att våga ändra sina tankar.

Respekt till alla som klarar av att våga ändra sina tankar.

Det har ju förhoppningsvis varenda 'deltagare' i den här tråden gjort? De flesta av oss har ju själva i begynnelsen fodrat på oss problemet så att säga. Och de flesta har 'tänkt om' och fodrat bort problemet istället. För många har det inneburit att släppa 'heliga' saker - som te x fri tillgång, 18 h tuggtid, dygnet runt utevistelse eller minst si mkt TS per kg etc.

Just det. För storhäst- inte ponny.

den fick knappt havre alls förr, så det är klart att det blev skillnad.
Den reds hur mkt som helst o tävlades väldigt mkt över hela riket, men "dog" inne på banan.
Den hade ej heller kolik på de 2 åren den bodde här.

tävlingsryttare måste lära sig att bruka energin- säger min tränare- rid o använd den.

När jag köpte henne så fick jag ordinerat 2kg pelleterat kraftfoder och 2 kg havre skulle hon ha.
6 kg hö har jag för mig att det stod på lappen jag fick också.

Av vad jag har hört så har hon haft kolik innan jag fick henne.

Ja hon reds säkert en hel del och tävlades hur mycket som helst. Men dog på banan, vilket hon fortfarande
gör, så jag utsätter henne inte för tävling längre.

Hur mycket tycker du att jag ska rida?

Igår reds hon 1,5 h på förmiddagen och 1 h på kvällen.

Idag skrittade hon 30 minuter, reds 1,5 timma och sedan skrittade hon 30 minuter till.

Senast ändrad:

Hon har samma hull på filmen som är ny som hon har nu.

Hon kan omöjligt varit igenom ryggen mer på den gamla filmen, några veckor efter den fick vi åka och behandla henne i ryggen
för att hon var så extremt låst i hela kroppen, massören frågade mig "Kan du ens rida dressyr på den här hästen? Hon är så låst
att jag inte vet vart jag ska börja någonstans."

Jag hade ett ton i handen och vi kunde inte göra skolor. Latare häst fanns inte på denna jord.

När jag ser filmen så ser jag en häst som är extremt kort i formen och går med sänkt rygg.

Att hon är mer "samlad" (Ihopdragen) på den gamla filmen beror på att hon tävlades och hade blivit riden i ett par år. På den nya filmen är det tredje (har jag för mig) gången vi red för tränare på ett par år.

Numera är ponnyn för första gången i sitt liv pigg och glad. Hon var inte pigg när vi köpte henne.

Senast ändrad:

Hon har alltid ändrat färg, Hört talas om vinterpäls/sommarpäls? Klippt på vintern? Klart hon ändrar färg då! ;)

Exakt!!! Man måste lära sig rida och kunna tygla sin häst, sluta dalta med den och tycka synd om den och hitta på ursäkter för dens dåliga beteende.
En häst måste ha energi för att kunna brukas, men mer energi ger svårridnare häst så man underfodrar med energi för att kunna hantera den vilket gör att man inte orkar, rent fysiskt att rida ihop den.

Min fodras verkligen inte på underskott av energi. :grin: Hon ligger på 20 MJ mer än vad hon ska ha.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka