Sv: Uppdrag bantning del 5
J
Har du sett hästarna i tråden i verkligheten? undrar det...
Min ponny har ätit 2 kg lusern om dagen i snart fyra år. Hon har bantat och mår nu mkt bra.
En häst gör sig av med kvävet från proteinöverskottet. Resten blir energi men denna energi finns med i foderstatsberäkningen från början.
Jag antar att det är de exempel som du tar upp i ett tidigare inlägg i den här tråden. Jag anser definitivt inte att dina iakttagelser kan räknas som ett seriöst inlägg i debatten. Och naturligtvis inte mitt heller om min häst. Det kan bero på så många andra olika faktorer att en häst blir bra eller dålig. Det är bara tramsigt att påstå att man själv kan dra en sådan slutsats.
Lusernpellets är alltså ett rent fodermedel. Sedan kan jag hålla med dig om att närproducerat är bra. Men det påverkar knappast hästens välmående.
Har du sett ngt som styrker att det finns forskning som visar alfalfans skadliga inverkan på en häst? Jag tar gärna del av den. Jag har sett forskning som menar att lusern är bra foder för hästar.Fast det är ju forskning på G huruvida alfa alfan verkligen är bra för våra hästar.
J
ag har faktiskt inte sett en enda häst som har blivit frisk genom att äta lucern. Det är bara att titta i denna tråden, det är många hästar som har gått ner kraftigt i vikt men ändå har de fettansamlingarna kvar.
Har du sett hästarna i tråden i verkligheten? undrar det...
Min ponny har ätit 2 kg lusern om dagen i snart fyra år. Hon har bantat och mår nu mkt bra.
Vad grundar du detta påstående på?Och va har man då att ändra på? Jo proteinmängden. Jag anser att för mycket protein är farligt oavsett varifrån det kommer.
En häst gör sig av med kvävet från proteinöverskottet. Resten blir energi men denna energi finns med i foderstatsberäkningen från början.
.Just lucernet är jag emot eftersom jag har sett många exempel där det rent av förgiftat en häst
Jag antar att det är de exempel som du tar upp i ett tidigare inlägg i den här tråden. Jag anser definitivt inte att dina iakttagelser kan räknas som ett seriöst inlägg i debatten. Och naturligtvis inte mitt heller om min häst. Det kan bero på så många andra olika faktorer att en häst blir bra eller dålig. Det är bara tramsigt att påstå att man själv kan dra en sådan slutsats.
Det är möjligt men då kan jag lika gärna påstå att inte du heller vet det.Dock så tror jag inte att många vet hur en frisk häst ska se ut.
Jag tror inte att ngn i den här tråden anser ngt annat.Jag tror definitivt att vi överfodrar våra hästar i Sverige. Hästarna blir sjukare och sjukare.
Jag antar att du är medveten om att lusernfoder ofta inte har några tillsatser.Jag tror inte hästarna mår bra av alla dessa bindningsmedel, emulgeringsmedel och E-nummer som finns i färdigfodren heller.
Jag vill fodra med så rena fodersorter som möjligt
Lusernpellets är alltså ett rent fodermedel. Sedan kan jag hålla med dig om att närproducerat är bra. Men det påverkar knappast hästens välmående.