Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Samma giva, i princip samma ts (man känner ingen skillnad). Veterinären, som jag som sagt har pratat med, säger i princip bara "jaja, det blir bra. är han inte sjuk är det lugnt" alternativt "köp det här, fast det hjälper nog ändå inte".

Känns mycket konstigt att min häst plötsligt skulle få en känslig mage. Han har aldrig reagerat tidigare (och jag har haft honom i snart 10 år).

Några åtgärder vid akut lösare avföring "komockor" ( OBS att sprutande, vattentunn diarre kan vara mycket allvarlig och kräver snabb veterinärvård ) 1. Ta bort ALLT kraftfoder 2. Byt ut hösilaget och ge torrhö med lämpliga värden ( ej för högt protein-socker ) av GOD hygienisk kvalitet och i tillräcklig mängd 3.Ge något tarmflorestabiliserande t e x Pro-equo.

Några vanliga tänkbara orsaker: "Dåligt"/olämpligt foder ( mögel, svamp eller för höga värden av protein och socker ) t e x hösilage som medfört feljäsning ( kan ju vara bara delar av en bal som är dålig det är ju inte så lätt att se ), Parasiter (ta avföringsprov för parasiter och prov för bandmask ), Fått i sig mycket sand/jord eller olämpliga växter.

Sök veterinär om hästen ej blir bättre med dessa åtgärder! ( konstiga kommentarer av veterinären förresten....)

Senast ändrad:

kl

Nu tusan! Hästen såg så himla fin ut efter jag borstat en stund, så vara bara tvungen att gå och väga henne. Målvikten ligger på 325, hästen vägde 324 :love:
Det enda vi ska bli av med nu är fettsamlingarna under magen, efter dom är borta är det helt färdigbantat! :D Trodde aldrig den här dagen skulle komma ;) Bild kommer imorgon, garanterat!

Jippie!! Gissa vem som kommer rusa till datorn direkt efter jobbet imorgon för att få se bilder :angel:

Ja! :D Det som oroar mig är dock fettsamlingarna under magen. Tänk om dom vägrar försvinna? :eek: Hon får en ganska rund maglinje av dom så ;)

KL*

Dagsfärsk bild på min guldklimp!

united_by_eldfuxen-d3elog7.jpg

Gud vad snygg hon är :)

kl

Här kommer en dagsfärsk på min också :)

dsc00176_144312920.jpg

Han ser lite konstig ut vid virveln, det blev så skumt med ljuset i stallet. Enligt måttband väger han nu 350 kg.

Han blev ju så knäpp i höstas, och jag misstänkte sojan även om det kändes ologiskt. Nu har jag plockat bort den helt i två veckor och hästen är pigg, men inte så brutalt som då, så på något konstigt sätt verkar det vara den ändå. Frågan är då, vad ska jag ge i stället för proteinet? Vet inte om jag vågar ge lusern igen, sist han fick det fick han kolik. Han hade dock en tand som växt ut där det inte ska finnas en tand vilket kan ha orsakat koliken, men jag vet inte om jag vågar chansa :crazy:

Bakhovarna ser alldeles utmärkta ut i verkligheten, såg att det blev konstigt på bild men jag lovar att de inte ser ut sådär egentligen. Tror han står lite snett med benet eller något. Visste väl att någon skulle reagera på det :p

Det tror jag inte. Om det inte varit några problem att få ner henne i vikt så tror jag inte att det är några problem att få henne i fint hull. Dock har ju alla sina områden som de lättare lägger på sig, precis som människor. Så det kan ju vara svårare med vissa områden. Min har alltid haft lite mer på rumpan.

Tack!

Jag tycker att hon blir finare för varje år som går. :love: Jag hoppas att hon ger mig en minst lika fin unge som sig själv nästa år. :bump:
Jag har dock beställt en palominohingst av henne, men förklarat att ett palominosto går finfint det också. Dock ska hon ju bli dräktig först. :bump:

Stella är också skitpigg av sojan, mig gör det inget. Vi bränner energi på terrängbanan. :d Att galoppera 1 km i hennes
maxhastighet brukar få henne lite lugnare, ibland. :D Mer vågar jag inte galoppera i full fart än.

Men kan du inte ge salsa naturell grön om du inte behöver supermycket? Vad hade du för hö/hösilage? Annars finns ju potatisprotein.

Väger han bara 350 kg? :eek: Stella väger ju 480 kg. :eek:

Senast ändrad:

Spännande med fölis, men med en sån mamma vet jag inte hur fölis ska kunna bli annat än fin :D

Om han bara skulle bli pigg gör det mej inte något, nu blev han som om någon gett han 5 kg havre om dagen :o Såg spöken överallt, vi kunde vara ute och skritta och sen helt plötsligt flyger han iväg i full galopp. Han blev helt okontrollerbar :cry:

Ska kolla upp salsan :) Och ja, han är jättepluttig! Brukar dock diffa ungefär 25 kg mellan måttband och våg, så runt 370 väger han nog egentligen. Han är bara runt 144 så han är inte jättestor heller ;)

+ eiwo
Jag har jättesvårt att se på den typen av häst ifall den är tjock eller inte. Era måste väl ändå vara i ganska bra hull, eller har ni mycket ni vill få bort? :)

elina8: Det låter ju onekligen bra, hoppas de går så :D

*smyger in*

Ser bilder på din i lite alla möjliga trådar och hon är helt klart en av mina bukefavoriter :bow:

*KL

Ja, uppdrag bantning har egentligen pågått hela vintern här men p.g.a. lite dåligt med motion har viktnedgången lyst med sin frånvaro :(

Han har gått på max 8 kg hö/dag i vinter (4 kg till frukost, sen har det berott på vädret hur mycket de fått under em/kvällen). Fri tillgång på halm inne (står på rejäl halmbädd).

Nu har de gått ute nattetid den här veckan i vinterhagen.

Förhoppningen var ju att han skulle ha varit i trim inför grässäsongen eftersom han brukar kunna gå på gräs med de andra istället för att gå själv, men som sagt, jag får skämmas och erkänna att han inte blivit så motionerad som var tanken från början p.g.a. tidsbrist från min sida.

Återkommer med bilder senare idag, har inga nya som är särskilt bra för att försöka se hull. Dock är det rätt illa.

Jag är ganska nöjd med hullet på min, går han ner 10 kg till är det helt okej, men det gör inte heller något om han stannar som han är nu. Hade jag varit tvungen att ha honom på gräs i sommar hade jag däremot velat ha honom lite smalare, men nu kommer han gå i en hage som är i stort sett gräsfri :)

Tycker också det är lite svårt att se hullet på honom, han är ju liksom 'kraftig' även när han är smal :p

Min ska ju bli dräktig så hon ska inte bli smalare. :)

Eiwo, Stella är inte så stor hon heller, har mätt henne till 144-145 när hon är omusklad. Nu är hon nog 147 com vanligt. :p
Jag tror att salsan har 160 g smältbartråprotein per kg.

Pancakes, Tack så mycket, å hennes vägnar. Hon är en favorit för mig med. :love:

Alexandra, Tack!

Lillens hull ur ett något annat perspektiv. Tagna från ett skitpass, men.. Man ser att det finns magmuskler iaf =)

uppsuttet110423128.jpg

uppsuttet11042333.jpg

uppsuttet110423256.jpg

Sen förra hösten, i september, skrev jag under konvalescensen:
Jag räknade nyss ut att jag och Lillen nu tillsammans hitills under konvalescensen gått 16 mil.. Vi har sett högsommar gå över i sensommar, och vi har sett sensommaren gå över i höst. Tagit oss igenom värmeböljan, bromsarna, knotten och regnen. Plockat smultron, följt av hallon sedan kantareller.
--
Många fler mil kommer det bli. Vi kommer se de gula löven bli orangea och röda. Vi kommer se dem falla av träden och grenarna bli nakna. Vi kommer se frosten glittra i brunt, dött gräs, och vi kommer göra de första spåren i tunn, tunn pudersnö.
--
För jag sa det till honom idag när vi gick, att vi kommer gå här och se löven falla av osv. Men nästa år SKA vi se knopparna slå ut på träden, vi SKA se gräset spira, vi SKA se flyttfåglarna komma tillbaka, vi SKA se hela världen slå ut.

Och vi SKA banne mig GALOPPERA in våren! Om det så blir det sista jag gör här i jordelivet så SKA vi galoppera längs den där vägen, och jag ska ge honom långa tyglar. Det lovar jag.

uppsuttet110423280.jpg

Han ligger ganska still i vikt, 384 kg enligt måttbandet - får en vågvikt om några veckor.

Har senaste dagarna fått gå några h/dag utan munkorg faktiskt - kors i taket.

img_0918_144506756.jpg

img_0897_144505591.jpg

img_0912_144505449.jpg

img_0905_144506331.jpg

här syns fettsamlingarna under magen tydligare, bakom sadelgjorden börjar dom ungefär :) Men vad tycker ni om övriga hullet på hästen? :)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II
  • Födda -21
Tillbaka