Sv: Uppdrag bantning del 5
De står inne 18 - 10. Så finns tyvärr inget att göra där.
Man kan ha tur så att det blir en förvarning. Lillen hade vad jag inte kan kalla annat än en 'fångvarning/nästanfång' i vintras. Lite otäckt, nästan på dagen ett år sen förra året (då han hade sin hemskt atypiska fång som både veterinären och hovslagare missade, väldigt otypisk).
Hans metabolism förändras tydligt vid årstidsövergångar, inkl då när vinter bryter över i vår. Han går upp i vikt och bygger depåer ÄVEN fast snön ligger djup och han får lika minimalt med mat som innan (och hållit vikten på). Förra året bråkade han ju med hovslagaren med, och hade till och från puls/värme i ena fram (höger). Hade hälta till och från med - det som var så himla knepigt förra året - det var enkelsidigt, kom och gick och fångvände inte etc. Men sen visade ju fångränderna vad det varit.
Hursom, han körde precis samma tid en 'icke-favorit i repris' i år. Började lägga på sig och bygga depåer. Ingen värme/puls - men han bråkade med hovslagaren
Jag ströp maten långt under anständighetens gräns, och i samråd med veterinär dubblades metformindosen. Vi lyckades 'bromsa' det hela, men vid nästa skoning kunde man se en blödning i lamellranden. Så kom nog undan med blotta förskräckelsen i år.
Så där te x får man ju en förvarning - men man är ändå fruktansvärt hjälplöst, det finns liksom inte så mkt att göra när man ser symptomen.
Dock, skulle han 'förvarna' t ex genom att få hård nacke, bygga depåer eller liknande så har man ju iaf en chans att dra i handbromsen. Men de KAN tyvärr få¨fång 'pang poff' med. När man ser de första fångsymptomen har anfallet pågått i 1 - 2 dygn redan. Det är det som är så nedrigt med fång generellt - att när man upptäcker det är det ett faktum och man kan inte stoppa det. Däremot under de där första 48 h kan man stoppa det - t ex via massiv kylterapi. MEN, under de där 48 h finns inga tecken på utsidan. Så - bryter sig hästen in i foderkammaren och äter en halv tunna havre - då är vetskapen och cryoterapi t ex otroligt värdefull. Dvs när man vet ngt hänt som innebär stor risk för fång. Men det bara lindrar symptom men hjälper inte när man ser de första tecknen.
Så, ja, risken finns att det går bra, bra, bra på gräs och sen en dag hittar jag honom med fång.
Så, det kan bli endera sättet. Sen är det ju en öppen fråga om man kan hejda det om t ex nacken blir hård t ex. Med tur - ja. Med otur är det försent då och kommer fortlöpa till ett regelrätt fånganfall.
De är ju knepiga de där med IR, de har MYCKET lägre triggerfaktor än de friska. Dvs de kan få fång 'utan synlig orsak'. Jag är inte hälften så oroad E ska få fång t ex. Syns tydligt i rutinerna för munkorgskoll. När jag jobbar, om mamma hittar E utan munkorg är instruktionen att 'sätt på den igen, ring om den gått sönder så du inte får på den'. Skulle mamma - vilket gud må förbjuda - hitta Lillen utan munkorg är instruktionen: Ring genast!
Hittar jag E utan munkorg sätter jag på den och håller ett öga. Hittar jag L utan munkorg åker han in på box ögonaböjd, kyls och kollas extremt ofta och noga och minsta tecken på fång ska jag ringa vet (som då kommer att ordinera butta.).
Så, med Emil känns det som att prova gräs förvisso innebär en risk för fång ja - men att den är lite mindre, och första/största risken är han går upp i vikt (och i förlängningen får fång). Med Lillen känns det som att risken för fång är den absolut största och första, och viktuppgångsrisken finns men är mycket 'lindrigare' problem som går att hantera mer.
Just hans jäkla IR ställer till extremt mycket tyvärr =/ Hans IR är dock ironiskt nog bättre sommartid - samtidigt är risken och triggerfaktorerna fler.