Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja enligt min bekant ska det ju inte vara några problem om hästen rids i rätt form och rids ordentligt varje dag. ;) Jag tvivlar dock på att hon har haft någon lättfödd häst, men skulle gärna se att hon har rätt!

Jag börjar se sommaren som ett projekt. Det är då man får visa vad man går för. :D Längtar efter ridvägarna vi kommer ha då, det kommer bli toppen.

Hej!

Jag vet precis hur det känns det där.

Det finns inget vettigare och man har det bra i stallet, utöver den där lilla detaljen (vad den än månde vara).

Själv hade jag sett fram emot att börja beta in redan nu och släppa dygnet runt nån vecka in i maj, men nu får vi inte använda vår inbetningshage och övriga i stallet anser att vi ska släppa rakt ut på kraftigt bete 1a maj. Jag vägrar självklart. Dom tycker inte hästarna behöver betas in alls och vi får heller inte ta tillbaka hästarna till vinterhagarna när de börjat gå i sommarhagarna..

Så som det ser ut nu får min flytta någon annanstans över sommaren- ska bara hitta ett magert skogsbete med bra ridvägar och nära till kollektivtrafiken eller där jag bor. Annars blir det väl gå själv vid stallet hela sommaren- igen.. Trist, men jag kan inte riskera hennes hälsa.

Bantningshagen har dock redan börjat ge resultat- igår kände jag revbenen:-). (Det kan förstås ha att göra med att hon tappat en väldig massa päls senaste dagarna:-)). Hon trivs fortfarande i sin lilla hage, men börjar bli lite överskottsenergiig, så hon busar lite med lilla medryttaren..

/Lavinia, som ska rida långsamma långritter både fredag och lördag:-) Jippie!

Funkar det bra resten av året finns ingen anledning att flytta, sålänge du betalar din hyra över sommaren så har ju inte stallägaren rätt att hyra ut din plats. För du har väl skrivit kontrakt?

Kan du inte få en liten fålla bara som din kan få gå i? Kan ju hoppas att ni kan mötas lite halvvägs. Kan din inte stå inne själv? I så fall hade hon ju kunnat stå inne ändå, men det är ju alltid trevligare med lite sällskap.

Antar att du har betesreducerare på? Det kanske hjälper lite.

Edit:
Kan ju tillägga att jag också vet precis hur det känns, och har varit i samma sits varje år.
Första stallet hade jag inget alls att säga till om, flera gånger hade stallägaren öppnat upp på större bete, och jag fick inte lov att ha honom i någon mindre hage, trots att hon hade en mindre hage till sin fånghäst. Min fick inte gå med honom. Trots att både min och den andra hästen var smällfeta så var betet tydligen inte tillräckligt utan de var tvyngna att gå på mer hela tiden "för det fanns ju inget gräs". Jo tjena, det var ju minst 1 ha med ett par dm högt gräs så långt ögat nådde!

Sen flyttade jag, och då verkade det som att det skulle funka. Det fanns ett fjordsto som gick på mindre bete om sommaren. Tyvärr visade det sig sen när vi släppte ihop dem att det inte funkade. Stoet sparkade non stop. Så då fick han gå ensam hela sommaren, lyckades inte få tag på någon foderhäst som kunde hålla honom sällskap.

Och nu är jag inne på mitt tredje stall, och nu hoppas och tror jag att det kommer funka. Han står i ett stall med bara islänningar, och i stort sett alla är lättfödda eller feta. Så det kommer finnas gott om sällskap som går på mindre gräs över sommaren, dessutom ett par exemhästar som står inne en del, så om det inte räcker att gå på mindre gräs finns möjligheten att stalla in honom en del av dagen.

Nu finns det rätt mycket stall där jag bor, så det är ju inte så att man måste åka flera mil för att komma till närmsta granne. Nu har jag drygt 1 mil enkel väg till stallet, och det är helt ok.

Senast ändrad:

Ja, det här med att aldrig veta är jobbigt. Man vill ju så gärna att de ska få äta så mycket de vill, men samtidigt vill man ju sätta stopp i tid. Om de går upp 10 kg så vet man ju inte om det stannar där, eller om de kommer försätta öka och öka. Men man vill ju inte hamna i situationen där det går för långt så man måste dra ner igen.

Du verkar ha ett envist bete. ;)

Inte så rädd de ska gå upp - det är ändå reversibelt och har man koll kan man ju dra i nödbromsen i tid.

Jag är rädd för FÅNG. Det är ju inte säkert det är reversibelt - och om så är så är det ju ännu en sommar på box, med ingen motion osv.

Hur mycket tro ni man måste träna en häst för att den ska hålla sig i någorlunda bra hull (tillräckligt smal för att inte rulla framm) ifall den går ute dag och natt?

Hemskt olika skulle jag vilja säga. Vissa kan man närmast motionera ihjäl och de kommer likförbaskat vara fet om de går dygnet om..

Så du får nog prova och se vad som gäller för just din häst.

Ok, det förstår jag. Men är inte kort, nerbetat gräs farligare än långt gräs, just ur fångsynpunkt?

Jo. Kort nedbetat gräs är mer stressad = mer socker. Samma sak nu med det här spirande vårgräset.

Sen är ju iofs mängd en faktor med. När jag klipper hagen t ex så stressar jag gräset, dvs det blir mer socker. Men i och med att jag klipper det får de bara in ett strå här och ett strå där genom munkorgarna, och mängden gräs (och socker) blir ju mycket mindre. Så är ju fördelar och nackdelar med båda.

Mina klarar dock inte hullmässigt att gå på uppvuxet bete (dessutom har jag ingenstans att 'ha dem' tills dess heller i och för sig), de får i sig för mycket gräs och det blir för mycket MJ - även med munkorg.

Så jag har att välja mellan liite gräs men farligt fångmässigt, eller för mycket gräs hullmässigt men tryggare fångmässigt. Pest eller kolera. Jag har ju valt och kommer fortsätta det förstnämnda.

Det knepiga är ju att man inte har en ANING om var gränsen går. Jag vet att det fungerar med kortkort nedklippt och munkorg, den mängden klarar de. Men är det 50% under gränsen, eller precis på gränsen? Är ju omöjligt att svara på, frågan är hypotetisk.

Men tar jag av munkorgarna nu t ex och minskar ner hagen. Så de får i dagsläget i sig mer gräs då än med munkorg, och gräset är 'livsfarligt' just nu. Men de kanske tål det superbra, ingen av dem har ever fått fång av vårgräs tidigare i livet. L fick fång i slutet av juni när det kom regn efter torka, och Emil fick fång sent en höst. Kanske är det de IDAG med munkorg skulle få i sig lika mycket eller mindre som de på sommaren får i sig av klippt + munkorg? Eller så får de i sig mer nu, men det funkar det med för det är långt till gränsen. Eller så innebär slänga ut utan munkorg nu att det blir för mycket och de får fång..

Och vågar jag chansa liksom, det står ju så jäkla mycket på spel =/ Samtidigt skulle munkorgslös sommar vara en dröm för både mig och ponnyerna - OCH man får bort ett riskmoment och ett 'arbetsmoment'. För alltid med munkorg finns ju risken för vad som ev händer den dagen munkorgen går sönder/trillar av och hästen kan äta ohejdat.

Så, finns jättemånga aspekter, frågan är om man törs överge det sätt man VET fungerar men som har sina nackdelar, för ett sätt som KANSKE fungerar och i så fall innebär en fördel - men som medför en enorm risk?

Jag vet verkligen inte, velat om det hela nattpasset på jobbet..

Ja, det är verkligen ett dilemma.

Men när de går med munkorg, står de inne nåt då? Om inte så hade kanske ett alternativ varit att ha dem utan munkorg och sen inne en del av dygnet.

Jag har ju bara sett fång på tjocka hästar. Finns det något tecken/förvarning innan det bryter ut, eller kan det komma pang poff?

Tänke om någon depå ökar som resultat eller om ögonen blir geggiga eller liknande, så hinner man kanske reagera innan det bryter ut.

De står inne 18 - 10. Så finns tyvärr inget att göra där.

Man kan ha tur så att det blir en förvarning. Lillen hade vad jag inte kan kalla annat än en 'fångvarning/nästanfång' i vintras. Lite otäckt, nästan på dagen ett år sen förra året (då han hade sin hemskt atypiska fång som både veterinären och hovslagare missade, väldigt otypisk).

Hans metabolism förändras tydligt vid årstidsövergångar, inkl då när vinter bryter över i vår. Han går upp i vikt och bygger depåer ÄVEN fast snön ligger djup och han får lika minimalt med mat som innan (och hållit vikten på). Förra året bråkade han ju med hovslagaren med, och hade till och från puls/värme i ena fram (höger). Hade hälta till och från med - det som var så himla knepigt förra året - det var enkelsidigt, kom och gick och fångvände inte etc. Men sen visade ju fångränderna vad det varit.

Hursom, han körde precis samma tid en 'icke-favorit i repris' i år. Började lägga på sig och bygga depåer. Ingen värme/puls - men han bråkade med hovslagaren :crazy: Jag ströp maten långt under anständighetens gräns, och i samråd med veterinär dubblades metformindosen. Vi lyckades 'bromsa' det hela, men vid nästa skoning kunde man se en blödning i lamellranden. Så kom nog undan med blotta förskräckelsen i år.

Så där te x får man ju en förvarning - men man är ändå fruktansvärt hjälplöst, det finns liksom inte så mkt att göra när man ser symptomen.

Dock, skulle han 'förvarna' t ex genom att få hård nacke, bygga depåer eller liknande så har man ju iaf en chans att dra i handbromsen. Men de KAN tyvärr få¨fång 'pang poff' med. När man ser de första fångsymptomen har anfallet pågått i 1 - 2 dygn redan. Det är det som är så nedrigt med fång generellt - att när man upptäcker det är det ett faktum och man kan inte stoppa det. Däremot under de där första 48 h kan man stoppa det - t ex via massiv kylterapi. MEN, under de där 48 h finns inga tecken på utsidan. Så - bryter sig hästen in i foderkammaren och äter en halv tunna havre - då är vetskapen och cryoterapi t ex otroligt värdefull. Dvs när man vet ngt hänt som innebär stor risk för fång. Men det bara lindrar symptom men hjälper inte när man ser de första tecknen.

Så, ja, risken finns att det går bra, bra, bra på gräs och sen en dag hittar jag honom med fång.

Så, det kan bli endera sättet. Sen är det ju en öppen fråga om man kan hejda det om t ex nacken blir hård t ex. Med tur - ja. Med otur är det försent då och kommer fortlöpa till ett regelrätt fånganfall.

De är ju knepiga de där med IR, de har MYCKET lägre triggerfaktor än de friska. Dvs de kan få fång 'utan synlig orsak'. Jag är inte hälften så oroad E ska få fång t ex. Syns tydligt i rutinerna för munkorgskoll. När jag jobbar, om mamma hittar E utan munkorg är instruktionen att 'sätt på den igen, ring om den gått sönder så du inte får på den'. Skulle mamma - vilket gud må förbjuda - hitta Lillen utan munkorg är instruktionen: Ring genast!

Hittar jag E utan munkorg sätter jag på den och håller ett öga. Hittar jag L utan munkorg åker han in på box ögonaböjd, kyls och kollas extremt ofta och noga och minsta tecken på fång ska jag ringa vet (som då kommer att ordinera butta.).

Så, med Emil känns det som att prova gräs förvisso innebär en risk för fång ja - men att den är lite mindre, och första/största risken är han går upp i vikt (och i förlängningen får fång). Med Lillen känns det som att risken för fång är den absolut största och första, och viktuppgångsrisken finns men är mycket 'lindrigare' problem som går att hantera mer.

Just hans jäkla IR ställer till extremt mycket tyvärr =/ Hans IR är dock ironiskt nog bättre sommartid - samtidigt är risken och triggerfaktorerna fler.

Apråpå det här med mer socker i stressat, kort gräs. Hur ska man göra? Som jag skrivit kan andra hästar beta hagen innan vi kommer i juni, men det kanske är bättre att låta den växa? Ska se i helgen om det går några hästar där nu, de brukar släppas runt 1 maj på bete. Så då får det ca 1 månad på sig att växa.

Om hästen går in på natten och då får halm (eller hö, beror ju på vad vi får tag på), samt motioneras mycket (ingen tidigare fång heller), är det bättre att låta det vara lite mer gräs? Eller ska vi göra en liten hage som blir starkt nerbetad och öppna upp efter hand?

Förra året gick han på starkt nerbetat och gick ändå upp i vikt. Han stod inne några timmar varje dag men oftast bara 3 h, ibland fick han gå på ridbanan på natten och han reds. Dock inte så krävande i dressyren som nu men motionerades ibland 2 ggr om dagen, vet dock att han rids mycket hårdare nu än då även om han "bara" går en gång om dagen.

ja för ögat ser man en smäcker fin häst, men han har en valk utan dess like bakom bogbladet ;) och revbenen känner jag precis. Visserligen ska han inte gå på något sommarbete eftersom att han inte kan gå med andra hästar utan det är uppväxta vinterhagar han ska gå i, men jag vill inte att han bara exploderar sen när det knallar igång med gräset....
Men tänkte försöka hålla honom runt 650kg nu ändå i takt med att hans arbete fortsätter.

Vet bilder kan luras - men du är säker på det inte är muskeln då?

Jag skulle inte ta ner den mer i vikt ändå utan låta den ligga som nu, dvs 650 - 660 kg, så tror jag valken isf ger sig när han jobbar mer. Men går han ner mer kommer han bli för tunn tycker jag.

Revbenen skulle jag strunta i. Hästar är extremt olika byggda, vissa känner man inte revbenen på förrän de är för smala, andra kan vara tjocka - men revbenen de känner man.

Apråpå det här med mer socker i stressat, kort gräs. Hur ska man göra? Som jag skrivit kan andra hästar beta hagen innan vi kommer i juni, men det kanske är bättre att låta den växa? Ska se i helgen om det går några hästar där nu, de brukar släppas runt 1 maj på bete. Så då får det ca 1 månad på sig att växa.

Om hästen går in på natten och då får halm (eller hö, beror ju på vad vi får tag på), samt motioneras mycket (ingen tidigare fång heller), är det bättre att låta det vara lite mer gräs? Eller ska vi göra en liten hage som blir starkt nerbetad och öppna upp efter hand?

Förra året gick han på starkt nerbetat och gick ändå upp i vikt. Han stod inne några timmar varje dag men oftast bara 3 h, ibland fick han gå på ridbanan på natten och han reds. Dock inte så krävande i dressyren som nu men motionerades ibland 2 ggr om dagen, vet dock att han rids mycket hårdare nu än då även om han "bara" går en gång om dagen.

Det finns nästan lika många åsikter och lösningar som hästar.

Men, rent generellt så det säkraste gräset är ett övervuxet, överblommat gräs. Dvs inget gräs förrän efter midsommar. Och då ska gräset ha växt 'ifred' tills dess, inte betat av några andra hästar.

Nedbetat, slaget, återvuxet - alla alternativ är sämre rent generellt sockermässigt och energimässigt. Men sen beror det ju mycket på VAD för gräs det är också - vissa lagrar in fruktan mer, andra mindre. Generellt så tyvärr är allt ogräs - dvs kvickrot, maskrosor osv fenomenala på att överleva - och fenomenala på att lagra socker - det hänger ihop.

Men sen har vi det där med mängden också. Att stripbeta är ett sätt att kontrollera mängden, men ska man det ska staketet flyttas i BÅDA ändar dagligen. Dvs säg du har en hage som är 10*10 meter (bara för att ha en siffra). Då flyttar du dagligen ena sidan 1 dm - och så flyttar du motstående sida 1 dm. Dvs 'hela hagen' flyttas. Om du bara flyttar ena sidan så blir hagen 10.1 * 10 meter, nästa dag 10.2*10 meter osv och då kommer gräset hinna växa upp för mycket.

Om man inte flyttar ofta, så blir det -speciellt när gräset är i kraftig tillväxt - ett 'foderbyte' varje/varannan/när man nu flyttar vecka.

Finns fångisar som klarat stripbete fint, och hästar som aldrig haft fång som fått det av stripbete.

Att han gick upp trots nedbetat så kort gräs innehåller mer MJ än långt gräs. Men återigen - mängden spelar ju in. 10 kg av gräs med 2 MJ/kg eller 20 kg av gräs med 1 MJ/kg blir ju samma resultat liksom.

Så, man får nog fundera vad man själv känner är 'det bästa', och vad man har för möjligheter, och sen helt enkelt prova och ha noga koll.

Men trygghetsmässigt så ett övervuxet, överblommat bete som stått orört, släpp efter midsommar och ha munkorg på. Det är dock ingen garanti det heller.

Det kommer 'vågor' av fång, alltså veterinärerna och klinikerna ser 'vågor' av fångpatienter. En av dessa är kring augusti/september - när fångponnyer/känsilga släpps ut på gräs i tron att det 'är säkert' nu och när andra som gått på gräs hela tiden men det börjar tryta och de äter annat än de borde.

Så, HELT säker kan man ju aldrig vara med annat än gräsfri hage tyvärr =/ Något som är få av oss förunnat dock.

KL

Hästen har blivit brutaldålig i magen. Det är som kobajs.. Har gett bakjäst i ca 3 dagar, han har blivit sämre och sämre. Nu är jag skitnervös, störning i magen kan innebära fång! Blir ju inte bättre av att jag var på fångföreläsning med Göran Åkerström i måndags.. Tycker dessutom han börjar kännas "svag" i bakkärran, han liksom försvinner ibland både under ridning och i töm.

Funderar på vad det kan bero på. Han har gått ute dygnet runt sen helgen. Kan det vara ensilaget? Ligger runt 70 % ts. Inget gräs i hagen, misstänker dock att han försöker äta genom staketet, utanför hagen finns ju gräs. Är rejält med ström på, men man vet aldrig vad en hungrig grässugen ponny kan hitta på.
Vad ska jag göra? Fortsätta med bakjästen? Byta ut ensilaget mot enbart halm?
Måste egentligen introducera nytt foder a la proteinrikt, har snart slut på såväl kwikbeet som soja. Funderar på Krafft Muskel, räcker ju med en liten giva jämfört med lucern..

Ring veterinären anser jag.

Har han börjat med silage nu? Och börjat gå ute dygnet om? Då kan det ju bli väl mkt på en gång, även en 'gräsfri' hage brukar de kunna hitta saker att pilla i sig av - sällan nyttigt. (Från gamla löv till uppgrävda rötter osv)

Det är rejält med stärkelse och socker i Krafft muskel tyvärr.

Nej, ensilaget har han ätit sen vi flyttade, så en månad ungefär. Hagen är inte det minsta uppgrävd, den är stampat jordgolv rakt över. Är en pyttehage (80*kanske 5 m) så jag har god koll på den.

Veterinären har jag pratat med, säger "Jaha, är det den där igen.." och säger att jag kan ju komma in om jag vill, men de kan inget göra.

Jag vet att Kraffts sortiment inte är speciellt bra för sjuklingarna, men alternativet är några kilo lucern för att komma upp i samma lysinhalt. Sojan äter han ogärna uppblött i bare och jag måste ha något blött att blanda medicinen i. Vill inte ha en massa småpytsande med någon deciliter av det ena och det andra.. Vad finns det mer för alternativ? Måste ha nytt foder snarast om jag ska kunna göra ett vettigt foderbyte.

KL

Hästen har blivit brutaldålig i magen. Det är som kobajs.. Har gett bakjäst i ca 3 dagar, han har blivit sämre och sämre. Nu är jag skitnervös, störning i magen kan innebära fång! Blir ju inte bättre av att jag var på fångföreläsning med Göran Åkerström i måndags.. Tycker dessutom han börjar kännas "svag" i bakkärran, han liksom försvinner ibland både under ridning och i töm.

Funderar på vad det kan bero på. Han har gått ute dygnet runt sen helgen. Kan det vara ensilaget? Ligger runt 70 % ts. Inget gräs i hagen, misstänker dock att han försöker äta genom staketet, utanför hagen finns ju gräs. Är rejält med ström på, men man vet aldrig vad en hungrig grässugen ponny kan hitta på.
Vad ska jag göra? Fortsätta med bakjästen? Byta ut ensilaget mot enbart halm?
Måste egentligen introducera nytt foder a la proteinrikt, har snart slut på såväl kwikbeet som soja. Funderar på Krafft Muskel, räcker ju med en liten giva jämfört med lucern..

Det har väl inte varit samma ensilage bal hela tiden? Jag menar att han kan ha fått ngn som varit dålig?

Har du inte ngt foder du vet att han kan äta och som är samma hela tiden?
(Jag ger lusern o halm till min ponny om jag blir orolig. Det vet jag att hon tål.)

Vad du ska göra beror nog på hur pass rädd du är för fång, hur stor risken är, omöjligt att veta förstås. Men som sagt om jag hade fångest hade jag tagit bort silaget. Men ngt måste ju hästen äta. Är halmen OK? Bara halm är nog inte heller ngn bra lösning. Urvattnad betfor?

Det är 24 hästar på gården, så det är bra omsättning på foder. Bara min som är dålig i magen.
Jag har inget annat foder, allt grovfoder ingår ju i hyran så har inte behövt köpa annat. Känns lite dumt att köpa ett nytt grovfoder, vänja in och sen kanske jag flyttar igen om en månad eller två.. Med tanke på fångrisk menar jag, massa massa foderbyten känns inte bra..
Halmen är dammig och grå, inget jag ger om jag har ett val. Blir svårt att fodra med lucern ute, och är inte helt säker på att stallägaren är så glad i att fixa speical med min häst, och själv har jag ingen möjlighet att åka ut så många gånger som det skulle krävas.. Tre kan jag ordna om jag skippar lunchen och skyndar mig, men då står ponny utan mat större delen av dagen.

Nej, ensilaget har han ätit sen vi flyttade, så en månad ungefär. Hagen är inte det minsta uppgrävd, den är stampat jordgolv rakt över. Är en pyttehage (80*kanske 5 m) så jag har god koll på den.

Veterinären har jag pratat med, säger "Jaha, är det den där igen.." och säger att jag kan ju komma in om jag vill, men de kan inget göra.

Jag vet att Kraffts sortiment inte är speciellt bra för sjuklingarna, men alternativet är några kilo lucern för att komma upp i samma lysinhalt. Sojan äter han ogärna uppblött i bare och jag måste ha något blött att blanda medicinen i. Vill inte ha en massa småpytsande med någon deciliter av det ena och det andra.. Vad finns det mer för alternativ? Måste ha nytt foder snarast om jag ska kunna göra ett vettigt foderbyte.

Konstiga veterinärer ni har där. En häst/ponny med sprutdiarré löper risk att bli uttorkad med vad det innebär.

Vad är det för fel på potatisprotein? Det åt han väl? Jag har nog missat varför du måste byta och inte fortsätta med soja?

Jag skulle helt ärligt hellre skita i om lysinet låg lite för lågt än att ge krafft muskel - det känns som det blir att sila mygg och svälja kameler i stort med krafft muskel eller liknande.

Nu fick jag ju av en ren lyckoslump tag i rent lysin som är tänkt för foderproduktion, men precis innan det insåg jag när jag kikade på vassleprotenisolat (kolla den tråden btw, ang proteinfodermedel. Heter 'vad finns det för andra proteinkoncentrat' eller liknande, startad av mig.) att det finns rent lysin att köpa för kroppsbyggare. Vem som helst kan ju köpa, men i gymgrossistbutiker och sådär. Kanske något att kolla upp?

Lillen har förr haft lysinbrist (på pappret iaf), men proteinbehovet täckt med råge. Och jag märker helt ärligt inte någon skillnad jmf med nu när han får det täckt. Så står valet mellan lysinbrist ett tag eller krafft muskel skulle jag välja det förstnämnda.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka