Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Nä, det kanske inte kommer behövas. Men annars finns det precis som Alexandra sa lusern utan melass.

Jag ger Alfalfa från Greenpower, det är jättefint lusernhack. Har aldrig hittat massa pinnar, stenar, klumpar och annan skit som man hittar i VARJE säck från krafft.
Det är dessutom billigare, och har högre kvot. Hett tips och du behöver höja kvoten senare.

Har hästen stått länge tycker jag du gör rätt i att börja med skritt. Nu har han ju gått ner massor, så det är säkert inga problem att lägga in högre gångarter också. Men jag måste säga att jag tycker det är himla dåligt av de som KRITISERAR i denna tråden!! När man inte ens vet någon om hästen. :mad:
Denna tråden ska peppa och stödja, för de som glömt det!!

*kl*
Jag håller på bli galen >___<
Min ponny går nu mera på nästan fri tillgång då han går mellan hagarna och äter hos dom det finns mat hos :mad: Detta sms'ade stallägaren om igår att vi inte kan ha det då någon utav de andra hästarna kan skada sig säger hon :S Blir så less på folk, då jag sa till henne redan 2 veckor innan vi flyttade dit att han måste ha 3 trådar i staketet annars går han imellan. Men inga 3 trådar i staketet, så självklart går han imellan särskillt då den undre tråden på vissa ställen är så pass hög att han bara behöver böjja huvudet så rör han inte ens vid den. Jag vill att han hellre går med dom som han rymmer in till då han leker väldigt mycket med den ena där samt att den hagen kommer det även komma lite gräs i medans där han ska gå är helt söndertpampad samt att hagkompisen inte gillar honom. *suck* vet inte vad jag ska göra :( Han måste gå med det som inte gillar honom då den annars går själv då den inte "kan" gå med stora häster efter att den blivit sparkad för länge sedan. Nu vill dom ju även att hästarna ska börja gå ute om nätterna vilket jag inte vill då hagen är så fruktansvärt dålig och tråkig. Possitiva i det hela är att han inte blivit tjock av allt ätande fasst visst lite har han nog gått upp igen >___<

32303449.jpg

32303450.jpg

De hästar som är groteskt feta OCH som i åratal stått och drällt i en hage t ex (nu vet jag ju inte om anledningen att fjordtokans herre blivit så fet är den bara drällt i en hage) så ÄR faktiskt 1 h skritt motion så det förslår. Jmf med feta människor, att promenera i en timme är jättejobbigt för dem, medan det för en lika otränad men normalviktig/smal människa INTE är lika jobbigt.

Men att släpa runt på en massa extrakilon pga övervikten gör det jobbigare.

Mitt kallblodstravarsto, N. När jag köpte henne var hon SJUKT fet, ungefär som fjordtokans herre. Hon hade bara drällt i en hage och övermatats kraftigt - dvs samma foderstat som när hon var tävlingstravare.

Jag minns när jag köpt henne och började rida. Hela hästen var svettig efter en timmes skritt, och hon flåsade som en blåsbälg efter 25 meter trav.

På äldre dagar, lika ur form och kondition (dvs bara hagdrällt) men i normalvikt - så man kunde skritta 2 timmar utan att hon hade minsta problem, och man kunde trava utan att hon lät som hon fått ett akut astmaanfall. Skillnaden var att hon slapp släpa på typ 200 kilo extra vikt.

*eget KL*

Dagsfärska hullbilder. Tycker han för ögat ser tjockare ut än förut - IRL alltså. Men som vanligt håller inte måttbandet med. Så gissar att han bygger om depåer eller ngt. Munkorgen åkte på idag i alla fall.

hullgrandee7.jpg

efterridning2.jpg

Och två påklädda bonusbilder
hullgrandee68.jpg

hullgrandee90.jpg

Syns inte på de där bilderna, men lite intressant hur OLIKA de kan se ut på 2 bilder. Har två bilder tagna sekunderna efter varandra, där han har huvudet olika. På den ena ser halsen GIGANTISK ut, på den andra ser den SUPERTUNN ut. Och verkligheten är någonstans mittemellan. Men snacka om att bilder verkligen kan luras åt båda hållen.

*KL*

Tjohej!

Uppdaterar om min, som nu är igång i alla gångarter, men går max 10 min i de högre. Vi ökar långsamt och försöker skritta så mycket vi bara orkar.

Vikten ligger enligt bandet ca 0.5 cm mindre än 504 kg, så nu har vi börjat begränsa hennes mat ännu mer. Hon går själv i liten hage ca 12 timmar/dag och får då ca 4 kg silage + halm. Resten av tiden är det tyvärr fortfarande fri tillgång dock med nät. Jag hade ju hoppats att vikten skulle försvinna med motion, men så verkar det inte vara. Däremot trivs hon sjukt bra i sin egna lilla hage och får tvingas in till de andra i stora hagen.. Lustig liten häst det där!

bilder från ca 1 vecka tillbaka:
IMG_0106.jpg

IMG_0107.jpg

och nu blir det bete snart och inte alla uppskattar att man inte vill skicka dit sin feta häst...

/Lavinia

Kul hon trivs i sin lilla hage.

De kan ju tyvärr få i sig oanade mängder även genom nät om de har talang för det.

En helt annan sak, men står hon avigt eller har hon den där benställningen på VF?

Är du blind eller bara jävligt blåst?

Har du någon gång bantat en häst som ser ut som min? Jag använder viktband ifall du undrar. Ser du inte att hästen har gått ner rejält i vikt?

Vad är ditt problem egentligen? Är det för att jag inte galopperar 2 h varje dag och ger 3 kg hö som du rackar ner på mig så fruktansvärt?

Jag kommer absolut inte lyssna på dina så kallade "råd" eftersom du inte verkar ha den blekaste aning om vad du pratar om.

Krafts lucern är vidrig har hittat massa konstiga saker i den jag också bland annat en kapsyl...

Jag tar det lugnt eftersom han har stått ett par år och innan dess bara är inriden och vidareutbildad. Han är 8 år och har som sagt inte gjort mycket i livet. Så vi tar det lugnt.

13kilo på en så pass stor och grov häst är bantning. Mina är grova och stora160+ och jag går inte ner så mycket på dom. Var bara noga med att du får till tuggtiden. Lycka till!

Tack :) Just nu är han aldrig utan hö mer än max 3 h och då har de ändå gammalt gräs och sånt att tugga på. Han är inte ett dugg mathysterisk.

Hej!

Hon står bara avigt på bilderna- dom e tagna typ med 30 sekunders mellanrum:-). Hon har ganska normal benställning.

/Lavinia

Är du blind eller bara jävligt blåst?

Har du någon gång bantat en häst som ser ut som min? Jag använder viktband ifall du undrar. Ser du inte att hästen har gått ner rejält i vikt?

Vad är ditt problem egentligen? Är det för att jag inte galopperar 2 h varje dag och ger 3 kg hö som du rackar ner på mig så fruktansvärt?

Jag kommer absolut inte lyssna på dina så kallade "råd" eftersom du inte verkar ha den blekaste aning om vad du pratar om.

Du skrittar ju bara skrev du- varannan dag, så nu fortsatte du med överdrifterna. Jag förstår att du gärna skulle vilja att den hade vägt 900.
;) Om du inte visste det så är viktbandet långt ifrån tillförlitligt
muls ardennrar är tyngre.

Hej!

Hon står bara avigt på bilderna- dom e tagna typ med 30 sekunders mellanrum:-). Hon har ganska normal benställning.

/Lavinia

Skönt, tänkte iom hältan om det blivit problem därifrån eller något. Är hon fräsch nu förresten - låter så i alla fall? =)

*knapprån*

Har försökt banta min skrutta under vintern trots att jag inte kunnat rida pga olika omständigheter. Hon går med två 2-åringar, och har under vinter fått ca 8-10 hg/dag att dela på. Plus några kakor halm för magarnas skull.

Dock är hon på väg att sättas igång av min MR och jag får nog börja rida om 1-2 veckor...
Idag fick hon följa med på min 1h promenad iaf... vi passade på att gå ner till stora vågen... trodde jag skulle DÖÖÖ när jag ser vad den stannar på:eek::cry:

440 KG!!!!

Hon är 9 år och 132 hög raggsocka...

I dagsläget klarar de sig på det gräs som tittat upp och jag får snart begränsa hagen. Unghästarna kommer att få gå på den delen med högt gräs några timmar /dag om de börjar tunna ur.

Känner mig lååångt nere i skorna nu... :(

Du skrittar ju bara skrev du- varannan dag, så nu fortsatte du med överdrifterna. Jag förstår att du gärna skulle vilja att den hade vägt 900.
;) Om du inte visste det så är viktbandet långt ifrån tillförlitligt
muls ardennrar är tyngre.

Sånt här blir jag så trött när jag läser! Har lovat mig själv att jag inte ska ge mig in i sådana diskussioner längre för blir bara arg men nu kan jag inte låta bli. Att säga att någon talar osanning och dumförklara någon på det sättet tycker jag är tråkigt och onödigt ! Kan vi inte bara sluta med detta ? Blir så tråkig stämning härinne.

Men jag måste säga att jag tycker det är himla dåligt av de som KRITISERAR i denna tråden!! När man inte ens vet någon om hästen.
Denna tråden ska peppa och stödja, för de som glömt det!!
Väldigt bra skrivet tycker jag ! :bow:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka