Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Med magmuskelrand, syftar du på randen vid revbenen?

play_by_eldfuxen-d3dlt2v.jpg

Tycker det är intressant det här med revben, jag kan absolut inte känna Stellas revben.

Senast ändrad:

Jag tycker hon ser fin ut din fina häst.

Visst är det märkligt med revbenen. Jag har hela tiden kunnat känna revbenen på min ponny oavsett om hon vägt 460 kg på våg eller som nu 325 enligt måttband. Jag lurades nog lite av det i början, tänkte att hon inte kunde vara såå tjock när revbenen kändes men det var ju helt fel.

delvis kl
Jag börjar undra hur mkt/ eller om hon får i sig ngt gräs med munkorgen. Hon har gått ner ännu mer nu trots att hon faktiskt har gått i en hage med gräs flera timmar varje dag. Hagen är stor och gräset är verkligen på gång nu. I början hade hon sin gamla munkorg med stort hål på sig. Då kände jag (eller fick för mig) att hon reagerade på gräset gnm ngt tjockare ben och lite kännbar puls. Detta försvann efter byte till ny munkorg med mindre hål. Hon har säkert haft den en 2-3 veckor nu. Men hon har tappat i vikt den senaste tiden ca 15 kilo. Jag har ju bara mätt med viktband men hon har legat på samma "vikt", ca 340 kg, i säkert ett år hur jag än har mätt. Jag får inte riktigt ihop det med en IR häst. Hon verkar ju trots allt fortfarande känslig för gräset.

Det kan ju vara det här första gräset som inte är nyttigt- som innehöll..... lignin????
det som min får svullna spottkörtlar av, men inte den andra.

Hur reagerade övriga hästar?

Ligning finns väl alltid i växter? Främst finns det i träd (ved) men tydligen finns det i cellväggarna hos alla (?) växter nu när jag läste på lite.

De må vara hänt, men läste ngnstans att det var extra mkt sånt i nystartat gräs;)
för mig förklarar det mkt.

Ja vem vet :crazy:

Min ponny hade ofta svullna spottkörtlar innan jag observerade detta med IR. Sedan dess har hon ju bara gått på begränsad tillgång till gräs och än så länge.... inte fått några svullna körtlar, alltså inte på två år.

Nu var det ju kallt på nätterna i början av gräset växer perioden så det kan ju ha gjort det extra farligt.

Lignin är en slags fiber som är totalt osmältbar i hästens matspjälknings system. Det passerar alltså rakt igenom och ut i andra änden. Nytt gräs innehåller nog inte lignin i större mängder om det ens innehåller det alls. Det är som ngn redan svarat ett vedämne som bildas i cellväggarna i äldre växtceller.

Förr hade man alltid hoppsadlar i början.
dels skulle sadlarna vara mjukare- inridna o en dressyrsadel klämmer åt mkt mer bakom bogbladet- kåpan.
Hellre för vid o en brösta på. Att den känner att den kan röra sig utan att bli klämd.

Sen beror det på var man lägger sadeln.

Jo, och jag startar normalt unghästar i hoppsadel med. Men då det ju är väldigt tveksamt än om den där herrn någonsin kommer att få hoppa, och jag alltid hellre rider i dressyrsadel än hoppsadel om jag inte just ska hoppa, så min förhoppning var att komma hem med en dressyrsadel.

Sen klämmer inte kåpan, men däremot bossan, antar det var det du menade? Den är ju längre på en dressyrsadel. Sen sitter man ju annorlunda och troligen var det det han inte tyckte lika bra om - och då borde det ge sig när han är mer musklad och riden, så kan matte få sin dressyrsadel då =)

För vid klämmer det med, så det är inte ett alt, varken för mig eller Lillen. Den jag hade innan har ju blivit för vid - och det gillar han ju inte heller.

Japp, jag är säker. Såvida han inte kan spänna fettet när han arbetar ;)
Gjorden sitter apdåligt på honom, så den använder jag inte som mått. Däremot lokselen, som sitter som en smäck (eller satt, nu är bukgjorden för lång!), den brukar jag gå efter.
Han har blivit smalare, hur ogärna jag än vill acceptera det :p

Jag tyckte faktiskt också att han gått upp och blivit tjockare när jag såg bilderna. Tyvärr. Jag skrev dock inget, just för bilder är ögonblicksskildringar.

Men ska man bedöma bara på bild ser han i mina ögon tjockare ut nu än på det tidigare, mer fett och högre hull.

KL

Godi har blivit sjuk, troligtvis en vanlig virusinfektion. Febern hade gått ner en halv grad nu på eftermiddagen, och han åt nästar 0.5 kg hö. I övrigt har jag bara lyckats truga i honom lite lusernpellets på förmiddagen, och gräs. Han fick beta ca 15 min. Veterinären rekommenderade inte att låta honom äta för mycket gräs, eftersom det kan vara ganska skarpt för magen, och han har redan blivit dålig i magen av matvägran.

Är han inte bättre imorgon får distriktaren komma ut och ta blodprov för att kolla om det är infektion, eller om det kan vara något annat. Förhoppningsvis fortsätter febern gå ner så han inser att mat är gott.

Imorgon ska vi fixa en liten hage åt honom ute som han får gå i. Förhoppningsvis äter han bättre då. (har hänt förr att han äter sämre när han står inne själv, så därför fick han gå ut och äta det lilla jag lyckades få i honom idag)

Nej, det har han inte fått.
Nu har ju febern gått ner en del. Från 39 till 38.3 så förhoppningsvis fortsätter det så. Men är han inte bättre imorgon ville de att jag ringer tillbaka till dem på kliniken så får vi se vad de tycker vi ska göra då. Han kan ju behöva dropp också om han inte börjar dricka och äta bättre.
Stallägaren lovade att höra av sig senare ikväll om han druckit, annars åker jag upp och försöker locka med äppeljuice och morötter.

Sen får vi se.

Jag har mätt och han är smalare än någonsin. Har jag sagt att det är ideal eller på något sätt färdigt? Nej, bara att han inte är så fet som tidigare och börjar muskla på sig igen.
Jag är fascinerad av hur mycket du kan få ut på en mörk ögonblicksbild :o

Vi får väl se vad som händer när vi nu flyttar till nytt stall med stora gräshagar alá

3935724279.jpg

Det finns dock sandpaddockar också, men en munkorg lär hehövas. :d Dock har hon ju gått i sådana hagar förr utan problem.

Nej, inte än. :p Det är från något annat år. Men här är det säkert i alla fall 2 cm gräs nu.

*kl*

Håller också på att banta ner min foderhäst och det går ganska bra.

Såhär såg han ut den 28 mars

13 april

15 april

Han äter ungefär 13 kg hö per dag och får bara mineraler och magnesium som extra tillskott. Träningen är långa skrittpromenader.

har ni snö kvar fortfarande?

(Vi har inte så mkt gräs som på IronWills bild men det är grönt överallt.

Lite i skogen, men generellt - nej. Nu är vååååren här med, +20 grader i skuggan idag =)

Men gräset är kanske 2 mm, inga centimeter. Tyvärr lär det ju komma fortare än jag hinner blinka, för det börjar skifta över i grönt landskapet. Imorgon åker munkorgarna på - mina nerver börjar bli dåliga...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 282
Senast: skiesabove
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
3
· Visningar
645
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
982
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 353
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka