Uppdrag bantning del 5

Sv: Uppdrag bantning del 5

Ja, det måste vara det. Det har liksom under alla år aldrig blivit såhär. Så endera har en trumma under en väg rasat någonstans, eller så har någon av grannarna klantat sig och orsakat ett stopp någonstans.

Stoppet finns dock inte på vår mark, så jag har ingen aning om var det gått åt skogen. Men jag hoppas att någon av grannarna löser det under dagen - annars kommer det inte bara vara ett stort problem med hage typ fram till midsommar utan dessutom även vara rena kläckningsfabriken för mygg det där =/

Min andra hage står bara under vatten vid grinden. MEN... ena bonden lyckades ju pölja upp hela vägen dit, så jag får inte ut hästarna dit. Surt som f*n, och just nu är jag lindrigt road av det hela.

Dessutom fungerar inte elen när stängslet står under vatten, och hästarna som ju är 'inträngda i ett hörn' står och hänger över tråden där för att äta utanför. Och jag måste - såklart - åka och jobba om en timme, och kommer hem kl 10 imorgon.

Nja, jag ser faktiskt inte några fördelar alls med det.

Speciellt inte som det 'fyller på' med en rasande fart. Sen klockan nio har vattnet tagit sig en meter till upp på de torra mot stallet sett.

Fast jag har aldrig haft änder simmandes i hagen förr..

Jag var ironisk, men sånt går ju inte fram så bra över datorn tyvärr.

Klart att man inte vill ha en dränkt hage. Hoppas det löser sig.

Men jisses! Och jag klagar över mina hagar när det regnat för att dom blir lite leriga.

Hoppas det rinner undan fort!

Vem som är den okunniga här vet jag inte ;)

jag tror det är fettdepåer, det ser ut som två limpor ungefär, under magen fast lite mer på sidan. Ganska tydligt nu när hon tappat det mesta. Magen är väl ett av hennes problemområden, så lite bakom sadelgjorden ungefär går en handsbred limpa på vardera sida, ska kanske fota då min förklaring inte är så vidare bra ;) Att det inte är muskler, de kan man vara riktigt säker på!

Känner igen din beskrivning, min har också sådana. Inte lika stora dock, men de syns ganska tydligt när man kollar efter dem. Har varit samma storlek oavsett om han varit tjock, smal eller smal-smal. Både min ET och fyra veterinärer på Strömsholm svär på att det är muskler. De som sitter på min känns inte alls som fettdepåer i alla fall.

Min hade också såna, men på min försvann de när han gick ner i vikt. Men magen var å andra sidan inte hans problemområde. Rumpan är värst på honom. På min var de verkligen dallriga, inte alls som muskler, och det syntes ingen skillnad när han arbetade. Så jag tror inte att det var samma som Eiwo pratar om.

Det finns ju något liknande i samma område som känns mer som muskler, men de är inte åt samma håll.

Senast ändrad:

Men jisses! Och jag klagar över mina hagar när det regnat för att dom blir lite leriga.

Hoppas det rinner undan fort!

Sjön är nu ersatt med ett träsk, och anledningen utredd.

En olycklig kombination av en vägtrumma som rasat och orsakat stopp - kombinerat med att ena grannen som ska anlägga en gigantisk fågelsjö hade dämt upp för att se lite hur det skulle bli - och sen släppt UT vattnet ur sjön igen.

Ni kan gissa vad som befinner sig mellan fågelsjön-to-be och den trasiga vägtrumman (japps, min hage..)

Blixtinkallad grävare var här igår em och grävde upp vägen och lyfte bort den trasiga trumman. Dessvärre går det inte lägga ner ny trumma så det är ett gigantiskt gap i vägen - egen byvallgrav typ ;)

Hoppas det blir bra torkväder så träsket torkar upp till hage igen innan det blir söndertrampat till sörja och innan skorna 'sugs ner i avgrunden'.

Skönt att det verkar lösa sig! Och egen vallgrav, det är det inte alla som kan skryta med ;):p

*kl*
Funderar på helklippa Prinsen nu >___< han har ännu inte börjat fälla och vi har haft över 15 grader i 2 veckor nu. Han kokar ju snart bort stackarn. Vad tycker ni, ska jag klippa honom eller vänta ett tag till på se om han börjar fälla ?

Skillnaden är att hennes magmuskler sitter mer under magen, och dem känns när hon arbetar, dessa fettansamlingar känns likadant oavsett, förut var det mycket större, började ungefär två handsbredder nedanför ryggraden och gick runt hela hästen till andra sidan, men ju mer hon gick ner i vikt, ju mer försvann dom. Så just nu är målet att träna bort det sista fettansamlingarna så är vi sånär på klara. Har glömt bort att fota, men ska göra det så ska du se att det är ganska tydligt :)

Elina8: Fick din sådana på baken? :) Hur satt det då på han?

Här kommer min lille kille igen! Vi har haft det jobbigt under vinter med motion då det har mycket is men vi har kämpat en då! Efter denna vinter kan jag ju säga att jag har gått ner i vikt ;) Har fått mycket motion uppe i stallet, men nu har vi börjat köra och så igen så är jätte kul!:bump:

Här kommer bilder, fick bilderna idag av en lite tjej som hade tagit bildern. Inte dom bästa bildena när det är så mörkt och så men men jag glömmer varje dag att ta bilder på honom. Ska försöka ta något bättre till imorgon!

http://www.pixbox.se/pic_show_id32301854.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id32301856.html

KL

Jaha nu var proteintillskotten slut! Har ca 1 l soja kvar, sen är det slut.
Dessutom slut på Kwikbeet. Dags att bygga om foderstaten!

Hur länge "ska" betfor ligga i blöt när man vill laka ur den? Är ju billigare och lättare att få tag i än kwikbeet, men kräver mer arbete..
Funderar faktiskt på att ge betfor som den är, 1-2 dl per dag. Borde väl inte vara några problem? Figge var ju trots allt inte "äkta" IR, så lite borde väl inte göra någon skillnad?

Behöver något "blött" att blanda thyroxinet i. Kanske bättre med lucern, fast det brukar han rata under sommaren. Tänker att betfor kommer han helt säkert äta, sött och gott.

*kl*
Funderar på helklippa Prinsen nu >___< han har ännu inte börjat fälla och vi har haft över 15 grader i 2 veckor nu. Han kokar ju snart bort stackarn. Vad tycker ni, ska jag klippa honom eller vänta ett tag till på se om han börjar fälla ?

Jag skulle nog väntat, tänk på sommarpälsen kommer inte bli bra.

Har du testat att ge b-vitamin eller jäst?

Men förstörs inte sommarpälsen ändå? Jag skulle i alla fall inte våga i alla fall , skulle nog ringt vet och frågat vad h"n skulle tycka vad bäst. B-spruta kan ju också hjälpa.

Tror faktiskt inte veterinären bryr sig så mycket om pälsen blir ful :p
Mig rekommenderade de att raka när jag ansåg det behövas (ok, specialfall, men ändå.). Hästen mår inte dåligt av det. Om pälsen blir ful är det bara matte som lider.

Tror faktiskt inte veterinären bryr sig så mycket om pälsen blir ful :p
Mig rekommenderade de att raka när jag ansåg det behövas (ok, specialfall, men ändå.). Hästen mår inte dåligt av det. Om pälsen blir ful är det bara matte som lider.

Nä det fattar jag med :devil: Men jag tänkte mer till orsaken till varför den inte släpper och om b-spruta kan hjälpa, kanske var lite otydlig i det i mitt inlägg, är rätt så trött :p

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 245
Senast: gullviva
·
Kropp & Själ Jag har i snart 3 månader tränat på gymmet 2 dagar i veckan, mest styrketräning. Har väl blivit lite starkare och sådär och det är...
Svar
9
· Visningar
571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat

Tillbaka