Fast alla hästar är väl registrerade i ett höstavelsförbund? Jag har en häst med okänd härstamning och hästen är registrerad hos svenska hästavelförbundetMen de är ju en korsning?
Hon finns med i blå basen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast alla hästar är väl registrerade i ett höstavelsförbund? Jag har en häst med okänd härstamning och hästen är registrerad hos svenska hästavelförbundetMen de är ju en korsning?
Den ska ändå vara registrerad i ett avelsförbund, okänd ras är oftast svenska Hästavelsförbundet men beroende på typ kan det vara andra förbund ocksåMen de är ju en korsning?
Fast alla hästar är väl registrerade i ett höstavelsförbund? Jag har en häst med okänd härstamning och hästen är registrerad hos svenska hästavelförbundet
Usch så otrevligt!Så i dag skulle jeg stelle henne på beitet igjen... stellet med henne går greit, og vi får kost og klødd litt. Men, 2 av de 3 andre hestene angriper henne helt uprovosert. Feks, jeg står og smører fluespray og den ene kommer gående i rolig tempo, plutselig så løper han alt han har mot min hest og hogger henne i manken. Hun prøver selvsagt å løpe unna men jeg har jo på grime og leietau mens jeg steller med henne.
En annen hest, som hun er halvt venn med, kom og stilte seg bak henne og plutselig bare spinner hun rundt og sparker hesten min. Det er begge farlige situasjoner, for om det hadde skjedd når jeg sto med hodet under magen og tok på sårsalve så hadde jeg blitt løpt ned når min hest prøver komme seg unna.
Og, disse 2 hestene er høye i rang og kommer og stiller seg rett foran grinden mellom beitet og ridebanen (vi går gjennom ridebanen). Om jeg skal ut og inn med min hest, så vil jeg ikke klare å jage dem bort mens jeg holder henne fordi, spesielt den første, tar full fart og løper henne nesten ned, om hun ikke er kjapp nok til å komme seg unna. Om jeg går bort og prøver å flytte dem, igjen han ene er svært vanskelig å flytte på (stor, tung og vet at han er det), så går de og stiller seg foran grinda igjen med en gang jeg går for å hente min hest.
Jeg har hatt hest på løsdrift en gang før, og hadde ikke dette problemet. Jeg har hatt hest i flokk før, men der var det ingen som holdt på sånn. Jeg er erfaren med hest, men jeg vet ikke hvordan jeg skal få dette til på en sikker måte så det ikke skjer en ulykke. Når jeg hadde hest på boks så var alt så mye enklere, men jeg vil jo at hun skal gå ute hele tiden og leve mer naturlig.
Hun har bare vært i flokken 2 uker, så derfor vil jeg gi det tid. Hun har også vist at hun ikke vil bli tatt vekk fra flokken, så derfor bestemte jeg meg for å bare gjøre det absolutt nødvendige (sårsalve og insektspray) mens hun er på beitet.Usch så otrevligt!
Jag hade nog inte grejat med hästen i hagen av flera skäl. Främst för att inte du skall råka komma emellan, men också för att din häst måste komma undan.
Hur länge har du haft hästen där?
Min erfarenhet är att det lägger sig, men det kan ta lite tid för flocken att hitta en balans där den som är lägst i rang lärt sig att hålla visst avstånd.
Jag har ett sto som gör utfall som det du beskriver. Hon är helt ok med alla hästar numera, men det är en som hon "retar upp sig" extra på.
Det är ett annat sto som är långsamt. Hon flyttar sig inte kvickt nog och provocerar nog med att hon är så långsam.
Nu är det bättre men under period fick hon fula bitsår av det ranghöga stoet. Hon flyttade sig helt enkelt inte fort nog.
Så kan det vara så att din häst inte är kvick nog?
Jag förstår att du vill ha hästen mer naturligt, och lösdrift är många gånger skönt för hästen, men det är inte alltid det bästa.
Hon skulle nog uppskatta att få komma på box och äta i lugn och ro också.
Vad tänker du är bästa lösningen?
Ja, ge det tid. Två veckor är inte länge.Hun har bare vært i flokken 2 uker, så derfor vil jeg gi det tid. Hun har også vist at hun ikke vil bli tatt vekk fra flokken, så derfor bestemte jeg meg for å bare gjøre det absolutt nødvendige (sårsalve og insektspray) mens hun er på beitet.
Hun flytter seg kjempefort. Hun passer seg veldig godt for de 2, men den som er et sto, den har hun blitt mer venner med nå. De kan stå å spise gress sammen. Så jeg trodde ikke at den skulle angripe så plutselig når den bare sto og slappet av ved rompa til min hest. Den andre er bare skummel, for han reagerer ikke på kroppsspråket mitt som jeg er vant til at andre hester gjør. Har aldri hatt problem med å vise at jeg skal ha space, at de skal flytte seg, eller gå vekk. Han her, han går deg nesten ned.
Jeg tar henne alltid et stykke vekk fra de andre så vi skal få stå i fred, men de er nysgjerrige og understimulerte og kommer ofte bort for å undersøke.
Jeg har ikke lyst til å sette henne på stall fordi jeg vet ikke om en eneste stall i nærheten som har annet en frimerke paddocker til hestene. Men om dette ikke bedrer seg med tid, så er det et alternativ. Stall er mer behagelig, mer fasiliteter, men også mye mer jobb, og jeg har en kronisk sykdom. Hadde håpet jeg kunne ha henne på løsdrift det første året, til hun er ferdig innridd og litt mer erfaren, så det går an å ha en medrytter på henne.
Näe inte heller denna gången blev det helt braNytt försök i dressyren! Ganska nöjd med första gången, en felaktig galopp bara (och spökigt vänster varv men det är sen gammalt). Tycker pivon rört sig lite dåligt och dubbelkollar - nope, den har inte varit rätt inställd och inte filmat....
Bara att fixa kameran och köra omgång två. Spökiga hörnet fortfarande spökigt men galoppen funkade ena halten blev sämre, men nu kommer jag inte orka rida det igen
Jag är nöjd med oss ändå utefter utgångsläget