Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
I går gjorde jeg 2. økt med klikkertrening med target. Hun har virkelig skjønt det nå. Jeg kan si target og hun finner det med nesen så fort. Jeg brukte target treningen når jeg gikk litt vekk fra de andre hestene for å få henne til å fokusere på meg, og hun ble mye mer avslappet i kroppen. Jeg prøvde det også når jeg tok av grimen på beitet, og hun sto hos meg og gjorde 2 target's uten grime før hun lugnt gikk ned til de andre hestene. Så stolt av ponnien min og meg selv. Vi er begge uerfarne med klikker trening, men det var så gøy å se hvor raskt hun skjønte det.

Halvkass bild klippt ur filmen men ändå :love:
received_241006828862673.webp

I dag har vi leid tur, vekk fra løsdrifts området. Ned forbi barnehagen og på asfalten mellom villa'ne. Hun var så flink:love: Stoppet litt i begynnelsen, men det var pga låten fra barna som lekte, og ikke for å være vrang. Når vi gikk på veien så gikk hun så pent, vi så biler og hun var så flink. En vanndam var ganske skummel, så den måtte vi undersøke nøye.
Så glad for framgangen. I helgen fikk jeg henne nesten ikke opp bakken fra løsdriften til rykt plassen...

Efter två vilodagar pga Hans framfart, så var det dags att trotsa regnet för att röra på oss. Pga regnet ville jag hålla mig borta från de mjuka skogsstigarna och ridbanan, så de fick bli upp mot galoppslingan idag. Efter en promenad upp dit hoppade jag upp och körde lite skritt och trav med halter däri. Himla duktig är hon att reglera efter vad jag ber om, inget rusande eller såsande.

När vi mötte en hund med människa så hoppade jag av och ledde en bit på slingan, känns onödigt att sitta på ifall hunden skulle hoppa till. Bestämde mig för att gå bredvid en liten bit till och tur var det eftersom det helt plötsligt fanns hukande paraplyer mitt i skogen som smög runt längre fram, aka svamplockare. Elsas ögon var som tefat, men jag hade turen att en av dem var närmare stigen så att jag kunde stanna och småprata med hen. Tycker det är ett smidigt sätt att visa att det vi kollar på inte är läskigt för matte. Därför vi hälsar på alla kossorna också 😂

Da veterinæren var her på fredag så ble det klart at ponnien hadde en skade på strekk senen... etter litt tenking så flyttet jeg Maren fra løsdrift til stall i går. Først og fremst for sykeopphold. Men det er veldig trevlig der... det kommer jo an på om kroppen min, med kronisk sykdom klarer alt arbeidet, og om lommeboka tåler det....
Maren trives hvertfall. Hun har fått boks med kompis på begge sider, og sykepaddock ved siden av en annen ponni som også har seneskade...

20230813_134540.webp

Idag har vi galopperat i skogen för första gången och hon var en riktig stjärna 😍 Vi har ju ingen draghjälp p.g.a konvalescent ridsällskap så jag har tänkt att känns allt bra så tar vi ett försök själva på galoppslingan (passande namn). Vi har ju bara kört någon galopp på inridningsträning i ridhus innan men slingan är så smidig iom inramning av träden på sidorna. Som de där rännorna i bowling, fast hästversionen.

Idag var det soligt väder och harmonisk häst, så vi rullade in i galoppen och det var så kul! Körde det i två omgångar med lite avsutten skritt emellan. Slängde in lite övergångar skritt/trav, halt, backa däremellan och sen upp i galopp på ett annat ställe. Min lilla pälsa ❤️

Ännu en dag med promenad/ridning i skogen och idag fick jag sitta på en rallyräka som tog i för kung och fosterland i galoppen. Tog förhållningarna super dock så det kändes väldigt kontrollerat ändå och främst SKITKUL!

Tanken med Elsa är ju att hon ska bli min lilla vapendragare som följer med på det mesta men ändå har lite tryck och känslighet i sig och det verkar kunna passa henne väl. Hade varit så kul att t.ex. prova WE i framtiden!

Jag har ju hittat häst som jag kommer köpa om allt går som planerat med besiktning osv, håll tummarna allihopa 😁

Det är ett tag kvar innan hon kommer så under tiden håller jag på att förbereda vilket också är roligt. Jag kör ett träningsprogram för att bygga upp min egen balans och bålstabilitet som jag tappat det här året, pilatesboll, vilken grej 😁

Har även köpt en ny transport som inte är nytillverkad men nu för mig. Jag var jättenöjd med min gamla men den var onödigt stor och tung när jag bara har en häst, denna kan även sambon dra.
Den är svart med front i glasfiber och eftersom den har några år på nacken är den ganska matt. Igår tvättade jag av den och så fort vädret tillåter ska jag polera upp den med Marine rubbing.

Den har sadelkammare med sadelhängare men inga krokar. Vill undvika att skruva i glasfibern så nu kör jag ett test med extra starka självhäftande hängare, blir intressant.
Morbror ska även installera kamera.

I stallet ska jag Harry-säkra in till sadelkammaren, eller kanske snarare ut från sadelkammaren så han inte kan rymma om någon öppnar dörren när jag är ute och rider.
Ska även sätta upp några hängare och krokar.

Älskar stallpyssel och fix 😍

Har även planerat in hovslagare, i december 😆
Hästen kommer vara nyskodd när hon kommer men jag vill inte komma på att jag står utan hovslagare två veckor innan det är dags 😅
Så jag skrev till min förra som är superduktig och därför väldigt uppbokad som vara gullig och gjorde plats för mig ❤️

Har även planerat in hovslagare, i december 😆
Hästen kommer vara nyskodd när hon kommer men jag vill inte komma på att jag står utan hovslagare två veckor innan det är dags 😅
Så jag skrev till min förra som är superduktig och därför väldigt uppbokad som vara gullig och gjorde plats för mig ❤️
Jag fick det problemet när jag flyttade upp mina två hästar från Skåne till Östergötland - att jag plötsligt var tvungen att hitta en hovslagare, och ingen hade tid. Jag fick tag på en duktig hovslagare som egentligen bara skulle hjälpa till akut första gången tills jag hittat en annan. Men utöver min väluppfostrade ridhäst hade jag en snäll och väldig söt liten ettårig minishettis, som vann över hovslagaren så att han nu är kvar sex år senare :D;)

Jag fick det problemet när jag flyttade upp mina två hästar från Skåne till Östergötland - att jag plötsligt var tvungen att hitta en hovslagare, och ingen hade tid. Jag fick tag på en duktig hovslagare som egentligen bara skulle hjälpa till akut första gången tills jag hittat en annan. Men utöver min väluppfostrade ridhäst hade jag en snäll och väldig söt liten ettårig minishettis, som vann över hovslagaren så att han nu är kvar sex år senare :D;)

Så skönt att det löste sig!
Det finns många duktiga hovslagare här men det finns också väldigt många hästar 😅

Så skönt att det löste sig!
Det finns många duktiga hovslagare här men det finns också väldigt många hästar 😅
Ja, det var definitivt inte lätt att hitta någon då när jag flyttade hit 🙈 Nu borde det i alla fall finnas någon till i mitt precisa närområde, då min hovslagare har haft i alla fall två olika elever med sig i perioder som nu är/snart är färdigutbildade. Men allmänt svårt det där att komma till en helt ny plats och inte ha någon koll på de lokala hovslagarna, veterinärerna etc. :cautious:

Jag har ju hittat häst som jag kommer köpa om allt går som planerat med besiktning osv, håll tummarna allihopa 😁

Det är ett tag kvar innan hon kommer så under tiden håller jag på att förbereda vilket också är roligt. Jag kör ett träningsprogram för att bygga upp min egen balans och bålstabilitet som jag tappat det här året, pilatesboll, vilken grej 😁

Har även köpt en ny transport som inte är nytillverkad men nu för mig. Jag var jättenöjd med min gamla men den var onödigt stor och tung när jag bara har en häst, denna kan även sambon dra.
Den är svart med front i glasfiber och eftersom den har några år på nacken är den ganska matt. Igår tvättade jag av den och så fort vädret tillåter ska jag polera upp den med Marine rubbing.

Den har sadelkammare med sadelhängare men inga krokar. Vill undvika att skruva i glasfibern så nu kör jag ett test med extra starka självhäftande hängare, blir intressant.
Morbror ska även installera kamera.

I stallet ska jag Harry-säkra in till sadelkammaren, eller kanske snarare ut från sadelkammaren så han inte kan rymma om någon öppnar dörren när jag är ute och rider.
Ska även sätta upp några hängare och krokar.

Älskar stallpyssel och fix 😍

Är glad för din skull 🥰

Jag drömmer iväg och sparar ännu! Ska ta utökat B-körkort först så jag kan behålla min bil o dra med.
Annars är planen att vänta till våren men svårt att hålla sig borta från hastnet 🙈

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 073
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 919
Senast: TantAgda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
13
· Visningar
875
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Klara sig utan bil
  • Pluggtråden
  • Secret Santa 2024