Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår hoppade hon bra på på alla hinder, märks att terrängen gjort henne mycket mer modig och hon är bekväm och avslappnad på ett helt annat sätt även när distansen inte blir hundra.
Dålig kvalité iom skärmdump från film skickad via messenger men man ser att hon sträcker halsen framåt och hoppar genom kroppen. Frambenen blir bättre med mer höjd 😄
1000029236.webp

Känns som att vi behöver en ny tråd 😎

I veckan red jag dressyr för min "vanliga" tränare och vi hade planerat att vara med på en markarbetes/cavaletti-lektion men då den andra anmälda avbokade fick vi hoppa in i dressyrgruppen istället med alla rutinerade 😅 Tränaren var min allra första ridlärare, så det var lite full circle att jag typ tjugo år senare dyker upp igen. Jag klickade bra med hennes tänk och pedagogik så ska boka in fler tillfällen. Nu har vi inkörningskurs på g några olika lördagar, omväxling är lite vår grej.

Idag lastade vi och åkte till klätterbackarna där vi stötte på älg för första gången. Elsa var superduktig dock, spooky season verkar ha lagt sig lite. Blev fyra galoppsträckor i klättring, man märker att hon blir starkare och att orken bättre. Klippte henne igår också vilket hon nog tycker var skönt.

Idag hade Dominus stått en vecka och Darwin två utan att göra annat än lulla omkring i hagen. Men ändå var det helt problemfritt att bara sitta upp och rida ute på gräset, stora ridvägar, övergångar och några steg sidförflyttning.

Fastän vi inte har börjat komma ut på en massa saker och träningar så är jag ändå lite stolt över att ha kommit så här långt på egen hand och att det känns så tryggt och bra att bara sitta upp och rida nu. Jag har ju själv börjat ridningen med dem på allvar först denna sommar så det är inte jättelänge. Och förutsättningarna har inte varit optimala att börja om med två unghästar samtidigt när jag själv är +50 år och ridningen under senare år har mest bestått av att åka häst i skritt (och sedan 2019 knappt ens det). Utan hjälp på marken och utan ridsällskap. Men mycket tålamod och eftertanke så vi bygger en bra grund.

Nu blir det så illa tvunget att börja mörkerträningen. Men där tar vi nog lite promenader först, med pannlampa och reflexer, varvat med pass på ridbanan.

1000009367.jpg

Så imponerad över honom, levt större livet som ridskolehäst, försöker att inte ösa på allt för mycket nytt på en gång, men han bara briljerar på, även när det tas med en nypa skräck blandad förtjusning över allt som finns att spana på här ute.
Låg o sov i boxen redan andra natten. ❤️

Får se vad framtiden bär, om han håller för hobbyridning, just nu är jag bara fånigt lycklig över alla "små vardagsting", få klappa, borsta, mocka och skrubba vattenhink. 😅
Kan inte riktigt sluta titta på honom och har så svårt att ta in att han faktiskt är min! 🥺🥺

Der är lustigt, har varit hästägare i flera år, har 3 andra helt fantastiska hästar, men jag känner mig som en ponnyjenta med sin första egna ponny. 😍

Tänk om lilla skötar jag då vetat vad som komma skall. ❤️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 043
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 805
Senast: TantAgda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
632
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 584
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar