Uppdateringstråd

Men alltså den satans jävla Pixiokameran?! Här har jag investerat i värsta lyxutrustningen med robotkamera och antingen så filmar den ingenting (ok i går var det för att jag gjorde fel) eller så kör den runt helt random och filmar gräset på olika platser och har man riktig tur så råkar det susa förbi en häst någon sekund här och där. Det är inte så det ska funka! Möjligen ställer den in sig fel för att det blåser (ganska vanligt problem i så fall i Skåne) men jag blir så arg på den så jag vill slå den när den bara töntar sig. Det lär ju dock inte bli bättre, jag får försöka med lågaffektivt bemötande och groundwork för att få den också att slappna av och vara lydig.

Det enda jag lyckades fånga ordentligt på film var ett av de bedrövliga tömkörningspassen men nu vill jag ju filma ridningen och så blir det bara skräp?! Jaja, nya försök i morgon.
 
Vilken fruktansvärd eftermiddag!
Sitter ute och helt plötsligt ser jag halvblodsstoet ramla i hop i hagen, reser sig upp, skrapar med hoven och ser ostadig ut innan hon lägger sig ramlar i hop igen.
Skyndar mig dit och försöker få upp henne men det går inte. Hon ligger helt på sidan, blundar och flåsar och svettas.
Tillslut får jag upp henne och hon vinglar runt och håller på ramla på mig när hon dråsar ihop igen. Det ser ut som att hon ska dö vilken sekund som helst.
Är själv hemma så jag ringer sambon i panik och han ringer en granne som har bultpistol.
Just innan han kommer ser det ut som att hon ska ta sina sista andetag, men när han kör upp bilen alldeles bredvid hagen där hon ligger så tittar hon upp och han som bara har erfarenhet av kor tycker att ”hon ser ju pigg ut i ögonen” och börjar försöka knuffa upp henne. Efter mycket om och men reser hon sig faktiskt och går vinglande medan han stöttar. Hon är blöt i svett och ser plågad ut och jag säger att jag inte vill att hon ska lida mer.
Men han envisas med att släpa runt på henne i hagen och efter ett tag upptäcker hon att kompisarna är inne och börjar gnägga och ser sakta men säkert piggare ut.
Efter att ha promenerat runt hagen en tag så släpper jag henne och hon galopperar då iväg runt till framsidan av stallet för att få kontakt med kompisarna som står inne.
Var tvungen ta in valacken hon delar hage med då han försökte göra allt han kunde för att få upp henne. Han skrapade på henne, bet henne i öronen, tjöt och stegrade och buffade på henne 💕
Nu ser hon helt okej ut, lite trött i blicken men visar inga tecken på att ha ont och äter både hö och gräs och morot med god aptit.
Nu strosar de runt i en mindre hage då jag kan ha koll. Håller alla tummar för att det aldrig händer igen, så fruktansvärt otäckt!
Hon är 22 år och har en del andra små krämpor så blir hon dålig igen ska hon få somna in direkt.
Pratade med vet och de kunde så klart inte säga vad som orsakade detta, men gissar på gaskolik. Eftersom hon nu verkar symptomfri så avvaktar vi och hoppas hon håller sig pigg.
Hon bajsade flera gånger både före och efter ”anfallet” och har druckit som vanligt.
 
Vilken fruktansvärd eftermiddag!
Sitter ute och helt plötsligt ser jag halvblodsstoet ramla i hop i hagen, reser sig upp, skrapar med hoven och ser ostadig ut innan hon lägger sig ramlar i hop igen.
Skyndar mig dit och försöker få upp henne men det går inte. Hon ligger helt på sidan, blundar och flåsar och svettas.
Tillslut får jag upp henne och hon vinglar runt och håller på ramla på mig när hon dråsar ihop igen. Det ser ut som att hon ska dö vilken sekund som helst.
Är själv hemma så jag ringer sambon i panik och han ringer en granne som har bultpistol.
Just innan han kommer ser det ut som att hon ska ta sina sista andetag, men när han kör upp bilen alldeles bredvid hagen där hon ligger så tittar hon upp och han som bara har erfarenhet av kor tycker att ”hon ser ju pigg ut i ögonen” och börjar försöka knuffa upp henne. Efter mycket om och men reser hon sig faktiskt och går vinglande medan han stöttar. Hon är blöt i svett och ser plågad ut och jag säger att jag inte vill att hon ska lida mer.
Men han envisas med att släpa runt på henne i hagen och efter ett tag upptäcker hon att kompisarna är inne och börjar gnägga och ser sakta men säkert piggare ut.
Efter att ha promenerat runt hagen en tag så släpper jag henne och hon galopperar då iväg runt till framsidan av stallet för att få kontakt med kompisarna som står inne.
Var tvungen ta in valacken hon delar hage med då han försökte göra allt han kunde för att få upp henne. Han skrapade på henne, bet henne i öronen, tjöt och stegrade och buffade på henne 💕
Nu ser hon helt okej ut, lite trött i blicken men visar inga tecken på att ha ont och äter både hö och gräs och morot med god aptit.
Nu strosar de runt i en mindre hage då jag kan ha koll. Håller alla tummar för att det aldrig händer igen, så fruktansvärt otäckt!
Hon är 22 år och har en del andra små krämpor så blir hon dålig igen ska hon få somna in direkt.
Pratade med vet och de kunde så klart inte säga vad som orsakade detta, men gissar på gaskolik. Eftersom hon nu verkar symptomfri så avvaktar vi och hoppas hon håller sig pigg.
Hon bajsade flera gånger både före och efter ”anfallet” och har druckit som vanligt.
Men vilken mardröm!

Hoppas verkligen det bara är en engångshändelse. ❤️
 
Idag ser hon ut som att ingenting har hänt. Pigg och glad och betar med god apptit. Travade ut till den större beteshagen när jag öppnade upp igen nu 💕
Så himla märkligt!

IMG_6208.jpeg
 
Red upp till slingan i skogen och galopperade idag på förmiddagen. Förra veckan brunstade hon och var så himla tittig 😅 Hon galopperar på men blir så himla stötig och kort när hon inte riktigt har någon egen bjudning.
Idag var det en helt annan känsla, växlade ut framåt från start med långa språng och lång hals, höll tempot och balansen i nedförsbackarna och bytte galopp innan varje sväng. Traven på grusvägen hem var 👌
I morgon ska vi åka och träna dressyr. Har fungerat väldigt bra att låta henne galoppera ordentligt dagen innan, blir betydligt lugnare i huvudet och mer ridbar.

Hon är en himla käck liten häst 🥰
1000028888.jpg
 
Jag kanske ska uppdatera om något roligare också.
Jag har under sommaren börjat med en ny medicin som gjort att jag har lite mer ork än innan (har ME). Så med det har jag orkat jobba valacken lite mer under sommaren och till och med ridit några korta stunder igen.
Arbetet från marken och i töm har verkligen gett resultat nu då jag orkat ta igenom en del grejer lite mer.
I lördags red jag typ 20 min, mest skritt och några minuter trav. Men oj så fin han kändes! Bra takt och tempo, nosen framme, tog sidförande hjälper utan att springa i väg, tog halvhalter utan att hänga sig på bettet och vi kunde till och med rida korta bitar i svag öppna. Tidigare har det blivit härdsmälta och han har bara ökat tempot och blivit stressad och lagt sig i handen.
Han var inte utbildad mer än riden i alla gångarter rakt fram och svänga över ridbanan när jag köpte honom för två år sedan. Och eftersom jag har väldigt begränsat med ork så går det sakta sakta att utbilda honom. Men han vill så gärna vara till lags och göra rätt så när han väl taggar ner och förstår vad jag vill så sitter det.
Han är verkligen en speciell liten häst, så vänlig och otroligt mysig 🥰

En dålig bild från en dålig mobilfilm från i lördags 😊

IMG_6184.jpeg
 
Jag kanske ska uppdatera om något roligare också.
Jag har under sommaren börjat med en ny medicin som gjort att jag har lite mer ork än innan (har ME). Så med det har jag orkat jobba valacken lite mer under sommaren och till och med ridit några korta stunder igen.
Arbetet från marken och i töm har verkligen gett resultat nu då jag orkat ta igenom en del grejer lite mer.
I lördags red jag typ 20 min, mest skritt och några minuter trav. Men oj så fin han kändes! Bra takt och tempo, nosen framme, tog sidförande hjälper utan att springa i väg, tog halvhalter utan att hänga sig på bettet och vi kunde till och med rida korta bitar i svag öppna. Tidigare har det blivit härdsmälta och han har bara ökat tempot och blivit stressad och lagt sig i handen.
Han var inte utbildad mer än riden i alla gångarter rakt fram och svänga över ridbanan när jag köpte honom för två år sedan. Och eftersom jag har väldigt begränsat med ork så går det sakta sakta att utbilda honom. Men han vill så gärna vara till lags och göra rätt så när han väl taggar ner och förstår vad jag vill så sitter det.
Han är verkligen en speciell liten häst, så vänlig och otroligt mysig 🥰

En dålig bild från en dålig mobilfilm från i lördags 😊

Visa bifogad fil 152956
Hvilken medisin? (Har også ME)
 
Jadu, jag och Elsa tuffar på i vår lilla vardag. Igår hade vi dressyrlektion, barbacka igen och det passade bra då hon var dyngsur från höstrusket som nu kommit hit. Även skönt med detta vädret då hästarna har mer ork i lite svalare omständigheter är när det är 28 grader med bygynnande vinterpäls...

Vi kämpade på med att inte skjuta inåt i höger varv och hon blir mjuk och ridbar ju mer vi tränar. Uppridningen är vi skarpa på vilket känns bra, då har vi ett första intryck klart iaf 😅

Idag var det blåst och grått så jag tänkte först skita i att rida, men jag tänkte att jag skickar iväg ett sms till grannen och frågor om hon vill rida ut och kan hon så kör vi på det. Och det kunde hon, så vi tog en tur till travslingan för konditionsträning. Halvblodet tackade nej till att vara först i led pga allt är läskigt idag så Elsa fick dra tåget och det klarade hon fantastiskt. Vi galopperade nog de längsta sträckorna vi någonsin gjort idag så jag är jättestolt över hur hon tuffade på där framtill med jämnt och fint flås. Sista kurvan kunde jag korta upp henne för att sedan släppa lite ösigt upp för sista backen. Och där fanns bensin kvar i tanken för det, efter det var hon så nöjd med att lunka hem. Min lilla bumling ❤️
 
I brist på ridhus, vettigt ridsällskap, trygga ridvägar OCH (än så länge) BE-kort som någon gång kan ta mig till ridhus så kräver det lite extra omdöme/säkerhetstänk och fantasi att lösa kvällsmotionen med två ännu något orutinerade fyraåringar. Idag var det ganska blåsigt och började skymma lite så sådana gånger kör vi korta men frekventa kvällspromenader vid hand tills det känns ok att gå ut också i mörker med pannlampa och reflexer.

Det finns en del grus- och gräsvägar här men jag måste passera eller rida utmed trafikerade sträckor på alla håll. Trafik verkar inte bekymra någon av hästarna men det kräver ju större kontroll och framför allt att de inte tappar människan på andra sidan vägen och springer hem själv. Och det har inte direkt blivit mindre trafikerat här sedan jag red unghäst senast. :down:

Men, jag varvar med att rida samma sträckor när vi fortfarande hinner ut i dagsljus och lite mer gynnsamma förhållande. Och en del mer träningspass ute på gräset. Skönt att i alla fall det funkar! Och att det är två fina och duktiga hästar som bara behöver försiktig tillvänjning.

Men det är surt att inte ha någon vettig ridande granne som sällskap trots att här är hästar överallt runt om, det har jämt bara varit jag som vågat rida ut i mörker och nu är här knappt någon som vågar eller vill rida ut i dagsljus ens. När båda hästarna väl är trygga så kan jag kanske hitta en medryttare som kan rida med på Darwin, men det känns inte tryggt för mig heller så här tidigt om det inte är en väldigt erfaren. Så, vi får hanka oss fram så gott det går och ser fram emot att i alla fall kunna åka iväg längre fram. Både till ridhus och lite roligare ridvägar.
 
I brist på ridhus, vettigt ridsällskap, trygga ridvägar OCH (än så länge) BE-kort som någon gång kan ta mig till ridhus så kräver det lite extra omdöme/säkerhetstänk och fantasi att lösa kvällsmotionen med två ännu något orutinerade fyraåringar. Idag var det ganska blåsigt och började skymma lite så sådana gånger kör vi korta men frekventa kvällspromenader vid hand tills det känns ok att gå ut också i mörker med pannlampa och reflexer.

Det finns en del grus- och gräsvägar här men jag måste passera eller rida utmed trafikerade sträckor på alla håll. Trafik verkar inte bekymra någon av hästarna men det kräver ju större kontroll och framför allt att de inte tappar människan på andra sidan vägen och springer hem själv. Och det har inte direkt blivit mindre trafikerat här sedan jag red unghäst senast. :down:

Men, jag varvar med att rida samma sträckor när vi fortfarande hinner ut i dagsljus och lite mer gynnsamma förhållande. Och en del mer träningspass ute på gräset. Skönt att i alla fall det funkar! Och att det är två fina och duktiga hästar som bara behöver försiktig tillvänjning.

Men det är surt att inte ha någon vettig ridande granne som sällskap trots att här är hästar överallt runt om, det har jämt bara varit jag som vågat rida ut i mörker och nu är här knappt någon som vågar eller vill rida ut i dagsljus ens. När båda hästarna väl är trygga så kan jag kanske hitta en medryttare som kan rida med på Darwin, men det känns inte tryggt för mig heller så här tidigt om det inte är en väldigt erfaren. Så, vi får hanka oss fram så gott det går och ser fram emot att i alla fall kunna åka iväg längre fram. Både till ridhus och lite roligare ridvägar.
Nu vet jag ju inte alls vart du huserar tunt Bjäre men jag och andra åker regelbundet runt och möts upp för att rida ut på olika rundor så ifall du behöver sällskap och vill hänga på när vi ex. Rider i Gånarp, Sibirien etc längre fram så är det bara att hojta 👍
 
Nu vet jag ju inte alls vart du huserar tunt Bjäre men jag och andra åker regelbundet runt och möts upp för att rida ut på olika rundor så ifall du behöver sällskap och vill hänga på när vi ex. Rider i Gånarp, Sibirien etc längre fram så är det bara att hojta 👍

Gärna! Både Gånarp och Sibirien står på önskelistan så fort jag kan köra lagligt med släp igen. :)
 
C har varit så fin senaste veckan. Red förra lördagen då var han lugn och avslappnad och har varit en dröm att jobba på töm och för hand i veckan, så jag hade höga förhoppningar inför dagens ridpass.
Det skulle jag inte ha haft 😅
Det blåste och är lite svalare så det var en spänd häst i dag som tyckte det var onödigt att jobba igenom vänstersidan när han hade fullt sjå med att hålla koll på monstren i vinbärsbuskarna. Hans taktik var att göra sig lång och rak och öka tempot för att monstren inte skulle hinna bita honom i hasorna.
Men tillslut lyckades jag få till en riktigt bra känsla också i vänster varv även om det blev en del dramatiska utspel från herr drama queen på vägen 😆

IMG_6368.jpeg
 
Jag tror allt det är lite höstspook i luften, för Elsa är en liten chicken på våra turer i sistone. 😂 Vi tog milen på rundan som går längs en bilväg och mot fält och brant klätterbacke. Jag förundras fortsatt över att folk inte fattar officiella "sakta ner" vevandet med handen utan vinkar tillbaka.

En bil blev även sur då jag signalerade åt den att sakta ner ytterligare då vi var på en avsmalnande väg i kurva, hade en hund skällandes och springandes på ena sidan och taggtråd på andra. Samtidigt som de drar ett slamrigt gallersläp. Hoppas de överlever utan den extra sekunden de behövde lägga på att bromsa...

Men även om hon är spooky så är hon ju inte omöjlig, det var endast när en katt hoppade upp från ingenstans på en läskig möbelgrupp som hon ville hemåt några steg. Katter ska liksom bara se ut som stallkatten och stanna hemma enligt Elsa. Efter lite klättring och utforskning av nya stigar så gick jag hemåt med henne och då satt denna och myste på en s i höstsolen. Perfekt väder tycker visst alla.

20240915_104203.jpg
 
I dag har vi hatt 1 time med arbeid fra bakken med trener. Fikk masse skryt fordi jeg leste henne godt og forsto konseptet fort. Veldig deilig å ha en trener der som kunne rette på ting, lese hesten og gi meg input mens jeg var fokusert på å gjøre oppgavene hun ga meg. Ponnien slkket og tygget, senket hodet og protesterte litt innimellom, men jeg tror vi begge var ganske mentalt slitne etterpå.
Fikk også limt litt på tabsen på limskoene som hadde begynt å løsne. Fått utrettet masse i dag.
 

Bifogade filer

  • 20240911_170618.jpg
    20240911_170618.jpg
    683,8 KB · Visningar: 23
Idag har vi varit på öppen bana. Första gången vi åker iväg och hoppar, har bara ridit hemma på "vår" anläggning innan. Var hemma hos min dressyrtränare så hon har varit på banan innan men inte sett eller hoppat deras hinder. Är en del titthinder med plankor och olika ifyllnader.
Hon var så himla duktig 😍
Jättefin som alltid när jag red fram och hoppade väldigt trevligt.
Lastningen fungerar klockrent, hinner knappt med att slänga över grimskaftet över ryggen innan hon är inne 😁
Att hon sen hellre står kvar och äter hö och chillar än går ut när vi kommer hem känns som ett gott betyg!
Detta trots att kompisarna sprang i hagen och gnäggade.
1000029230.jpg


Smickrande vinkel, hej platt rumpa 😆
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 027
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 264
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 488
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 177
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp