Uppdateringstråd

På onsdag var vi på veterinær klinikk og sjekket ponnien. Halthet sjekk, sjekket ryggvirvel, gammel senskader og eggstokker med ultralyd, alt så normalt ut. Ingen forklaring på hvorfor hun oppfører seg som hun gjør. Skal sjekke salen, igjen. Og ta en muskel biopsi til vinteren. Ga henne egentlig til høsten på å vise noe fremgang, men nå bytter vi stall til et sted hvor hun kan få stå i flokk, og det er unghest vennlige turveier uten for mye trafikk og industri rundt.
Håper den nye stallen skal gjøre henne bedre etter hvert. Og at Trt metoden, som jeg også har brukt masse penger på å kjøpe, skal hjelpe med separasjons angsten.
Det skal være rolig å ha hest, ikke sant? Føler at jeg har glemt hvordan det er å kose seg med å ha hest. Håper det skal bli bedre nå.
 
Gah, det är kul med häst nästan jämt...

Grisarna har plöjt ner några stolpar, hästarna har passat på och gett sig ut på äventyr...

3 stod på stallplan och hade kul med min bil :cautious: 2 återfanns på en kornåker ngra km bort. Och nu har vi upptäckt att de när de varit på fri hov, och därmed alltså haft alla möjligheter att bara käka gräs o säd, gett sig på grannens höbalar, minst 4 styck har de tuggat sönder...

Skurkar :rage:
 
Ärtan har vilat en vecka. Var jättefin när vi tränade dressyr förra måndagen, kändes dock lite trött under uppvärmningen så jag tyckte hon var värd lite semester 😄
Idag fick hon nya skor och sen red vi ut. Lyckades självklart tajma in några rejäla åskskurar 😅
Men vilken häst hon är 😍
Trots att hon inte blivit riden på en vecka var hon helt chill med både ösregn och åska. Lika het och taggad som vanligt på att springa 😁
1000025350.jpg
 
Bonden kunde rädda alla balar utom 1, den skulle han göra en "grisbomb" av, inte helt säker på va det är men antar att han tänker köra bort den till en av alla matstationer häromkring. 😅

På den lite roligare fronten, vi trodde vi var klara med allt stängsel för säsongen men nix vi har fått tillgång till en gräsplätt till. Och inte vilken gräsplätt som helst utan den vid det lilla huset vi ska, om allt (peppar peppar ta i trä etc) går som det ska, hyra och flytta in till hösten! Eeek, är så förväntansfull!! :bump:

Dessutom har sommarponnyn kommit, det blev samma som förra året, och jag är precis lika kär som förra året 😍, trots att hon är skadad och bara ska gå i hage o vila.
Fort! Någon slå ngt hårt i huvve på mig, för jag ska *inte* ha fler djur, och köpa loss en fet, halt travskole ponny är inte direkt någon vettig logik 🙈
Men... :angel:
 
Vädret är ju som det är, men idag tog jag och Pälsan en tur till anlagda travslingan för att springa igång lite flås. Hon var på tårna idag men på ena sträckan mellan ängarna fick jag nog den finaste galoppen hittils, hon rullade på supermjukt och avslappnat utan att tappa energin och jag bara njöt.

Hon fick också en serie av dunderskutt-bock-spark i sista backen och när vi saktat av en bit fram så såg jag att ena evo-bootsen bak var borta. Jag såg bara framför mig hur den sulades in i skogen någonstans med glädjesparkarna och att jag aldrig skulle hitta den igen. 😅 Men den låg snällt i kanten av spåret och sattes på innan vi fortsatte hem, lagom till att det började regna något kopiöst.
 
Nå har ponnien bodd på nye stallen i nesten 6 dager og hun stortrives. Har bare latt henne stå i flokk og bli trygg, og tar henne inn for litt kraftfôr så hun kan få i seg tilskudd.
Er så utrolig koselig å se henne løpe rundt med andre hester og ha kompiser.
 

Bifogade filer

  • 20240713_144743.jpg
    20240713_144743.jpg
    669,3 KB · Visningar: 73
Igår gjorde Ärtan livets andra terrängträning 🤩
Första gången var i slutet av mars och då lyckades hon ju skrämma sig själv på första hindret 😅
Efter det valde jag att lägga det på is ett tag och fokusera på banhoppningen. Vi rider på terrängbanan minst en dag i veckan, klättrar, galopperar på fälten och leker runt på sansslingorna i skogen så hon är väldigt van att vara där.
I banhoppningen har hon verkligen utvecklats, blivit lugnare, ridbar och hoppar med väldigt bra självförtroende.
Så nu kände jag att vi var redo för ett nytt försök.
Det var en helt annan häst den här gången. Avslappnad, modig och full av självförtroende!
Massa energi som alltid, hoppade allt utan att tveka och var så glad!
Vi hoppade bara små hinder och enkla hinder med planen att utöka det successivt.
Så glad över min lilla häst med det största hjärtat ❤️
1000026387.jpg
 
Hvorfor føles det som jeg ikke har gjort annet enn å bekymre meg det første året jeg har eid ponnien min. Siste uke har vært veldig tøft for først car det noen dager med ekstrem sikling som uroet meg, men det ga seg. 3 dager etter så står ponnien med et hovent hode og 40 i feber. Veterinæren tok prøver, han var sikker på at det var bakteriell infeksjon, medisiner har gjort at feber og hevelse har gått ned, men det å ikke vite hva det var...
Fant dette på nettet som passer veldig bra med hvor hevelsen hennes var, men nå er jeg redd det skal komme tilbake, at hun må opereres. https://eqlifemag.com.au/issues/88/...e stones that form,they move through the duct.
 
Wiiee! Jag har kört min ponny idag!! 😁 Något vi inte gjort på lääänge pga feg matte och busig ponny. Men även ponsan blir väl vuxen antar jag. 😅

Vi har hjälp av min trav kunninga kompis men hon var jätte duktig idag så det känns inte orimligt långt bort att kunna köra henne själv sen.
1000007429.jpg
 
Sommaren lunkar på och vi hittar på en massa olika saker. I helgen är det en liten inkörningskurs t.ex.

En dag körde vi till en gammal ridkanrat som jag red ut en del med på en sprättog medryttarhäst. Unghästen Elsa är mycket trevligare att ha med, finner sig i att komma till ett nytt ställe och ger sig ut med tryggt quarter-sällskap på utflykt.

Igår gav vi oss ut på tur med hyresgästen och vi hittade ny ridstig som tog oss till gömda stugor, dammar och perfekt gräsunderlag. 🥰
 
Här rullar det också på 😄
I måndags var vi och tränade dressyr, inte åkt sen innan semestern men det var inga konstigheter, klev in i transporten utan att tveka och stod som ett ljus.
Superfin att rida som alltid och tränaren var nöjd, hon blir starkare och rakare i kroppen, jobbar på och gör sitt bästa hela tiden.
Jag rider sällan dressyr mer en någon dag per vecka. Hon kan sina grejer och styrka och rakriktning jobbar vi med även på uteritter.
Sprang fint i öppna, förvänd galopp och gör prydliga byten 👌

Igår var vi på terrängbana, Ärtans tredje träning i livet och på nytt ställe. Första var ju halvt kaos, andra mycket bättre om än lite spänt och tveksamt till en början så vi höll oss till tre hinder + de typhinder hon gör bra.

Igår var hon plötsligt som en rutinerad terränghäst 😁
Poletten har verkligen ramlat ner och nu har hon fattat grejen och tycker det är så roligt!
Hoppade olika typer av hinder helt utan att tveka, bjöd framåt hela tiden och var så glad.

Nu är det ett år sedan jag provred henne första gången. Då var jag inte så imponerad. Hon var snäll, välriden och mjuk men kändes lite tråkig och inte som min typ av häst. Gick ju från en flashig welsh cob med massa utstrålning till en liten brun och alldaglig häst.
Sen åkte jag tillbaka en gång till och red ut och då vände det helt. När vi galopperade ute kände jag direkt att den här hästen skulle vara jäkligt rolig att rida terräng på!
Jag hade sett en film när ägaren skuttade lite småhinder och jag provade aldrig själv att hoppa henne, travade bara över bommar en gång men tänkte hela tiden att det här kommer bli bra, hon har en bra inställning och vilja.

Det är så roligt att vi har gjort den här resan tillsammans, hon har hjälpt mig hitta tillbaka till ridningen igen, byggt upp mitt självförtroende och gjort mig till en orädd och säker ryttare.
När jag provred hade jag inte ridit på nästan ett år och skakade när jag skulle sitta upp.
Nu är jag sugen på att starta fälttävlan igen, på en häst som varit dressyrhäst hela livet 😄

Hon har så stort hjärta, hon kämpar alltid, försöker alltid även när hon blir spänd och rädd.
Hon är känslig och kan vara både reaktiv och bli väldigt het. Men hon är alltid snäll och vi har verkligen blivit ett team nu. Vi förstår och litar på varandra och det är något väldigt speciellt att ha det bandet till sin häst ❤️

Sen är hon ju världens snällaste att ha med sig vilket underlättar när jag oftast åker själv. Går att binda upp som en rutinerad fälttävlanshäst för att duscha och brodda av 😄
1000027262.jpg
 
Här rullar det också på 😄
I måndags var vi och tränade dressyr, inte åkt sen innan semestern men det var inga konstigheter, klev in i transporten utan att tveka och stod som ett ljus.
Superfin att rida som alltid och tränaren var nöjd, hon blir starkare och rakare i kroppen, jobbar på och gör sitt bästa hela tiden.
Jag rider sällan dressyr mer en någon dag per vecka. Hon kan sina grejer och styrka och rakriktning jobbar vi med även på uteritter.
Sprang fint i öppna, förvänd galopp och gör prydliga byten 👌

Igår var vi på terrängbana, Ärtans tredje träning i livet och på nytt ställe. Första var ju halvt kaos, andra mycket bättre om än lite spänt och tveksamt till en början så vi höll oss till tre hinder + de typhinder hon gör bra.

Igår var hon plötsligt som en rutinerad terränghäst 😁
Poletten har verkligen ramlat ner och nu har hon fattat grejen och tycker det är så roligt!
Hoppade olika typer av hinder helt utan att tveka, bjöd framåt hela tiden och var så glad.

Nu är det ett år sedan jag provred henne första gången. Då var jag inte så imponerad. Hon var snäll, välriden och mjuk men kändes lite tråkig och inte som min typ av häst. Gick ju från en flashig welsh cob med massa utstrålning till en liten brun och alldaglig häst.
Sen åkte jag tillbaka en gång till och red ut och då vände det helt. När vi galopperade ute kände jag direkt att den här hästen skulle vara jäkligt rolig att rida terräng på!
Jag hade sett en film när ägaren skuttade lite småhinder och jag provade aldrig själv att hoppa henne, travade bara över bommar en gång men tänkte hela tiden att det här kommer bli bra, hon har en bra inställning och vilja.

Det är så roligt att vi har gjort den här resan tillsammans, hon har hjälpt mig hitta tillbaka till ridningen igen, byggt upp mitt självförtroende och gjort mig till en orädd och säker ryttare.
När jag provred hade jag inte ridit på nästan ett år och skakade när jag skulle sitta upp.
Nu är jag sugen på att starta fälttävlan igen, på en häst som varit dressyrhäst hela livet 😄

Hon har så stort hjärta, hon kämpar alltid, försöker alltid även när hon blir spänd och rädd.
Hon är känslig och kan vara både reaktiv och bli väldigt het. Men hon är alltid snäll och vi har verkligen blivit ett team nu. Vi förstår och litar på varandra och det är något väldigt speciellt att ha det bandet till sin häst ❤️

Sen är hon ju världens snällaste att ha med sig vilket underlättar när jag oftast åker själv. Går att binda upp som en rutinerad fälttävlanshäst för att duscha och brodda av 😄
Visa bifogad fil 150909

Är så glad för din skull ♥️
Vilken comeback! 💪🏼
 
Red 4åring idag, åkte in till ridskolans stora utebana för att få lite plats. Hon är 175cm hög🙈 men känns inte så stor att rida. Men stora gångarter och svag i galoppen, behöver mer space än vi har hemma.

Hon var så duktig! Trodde jag valt en ”lugn tid”. Man kan inte boka banan nämligen. Men fullt ös. Hästar som betade runt ridbanan, folk rörde sig överallt, en gräsklippare gick vid vägen och en häst skulle rida samtidigt och hoppa. Den bralla iväg men ingen reaktion.
Unghästar när de är som bäst 😁 ska visas på unghästtest i slutet på augusti, blir spännande!
 
Etter at ponnis tilfrisknet så har jeg tatt tempen og sjekket for hevelser daglig. Det er der første jeg gjør. I går holdt jeg på å få panikk fordi hun hadde litt slimete spytt, men det var ikke i nærheten av det hun hadde før hun ble syk.
Tirsdag fikk hun limsko, for hun mistet 3 sko på 3 dager og hadde ikke hovvegger igjen til å feste søm. Utrolig gøy med en utdannet barfot trimmer som er så kunnskapsrik og deler av seg det hun kan. Fikk bekreftet at de tingene jeg har tenkt rundt skoing og vedlikehold av hoven faktisk er rett, og at jeg ikke er for petig på hvordan hun bør balanseres.
Så i går fikk vi vår første ridetur på mange uker. Skrittet 35-40 min over jordene og gjennom litt skog før vi kom ut på gårdsveien igjen. Ponnien kjentes pigg ut, men TYKK.. hun er bedre å ri enn det hun har vært. Det var mindre forsøk på å spise, og mindre nøling og stopping. Men vi hadde også selskap på deler av turen, som hjelper på usikkerheten. Har bestemt meg for å slutte å presse henne forbi ting, gi henne tid, så klemme noen ganger for å se om hun går, og om hun er så usikker at hun ikke vil gå, så hopper jeg heller av, selv om jeg må gå resten av turen. Orker ikke være den som blir irritert fordi jeg mener hun "bør takle å gå på tur". Pisken skal nå kun brukes for å minne henne på at ben betyr mer fram når hun faktisk går men ikke svarer når jeg klemmer. Håper det skal føre til en lydigere og tryggere ponni.
 
20240819_192030.jpg

Idag tog vi ett litet barbackapass på ridbanan. Jättebra träning för mig att rida barbacka då jag kan fokusera på min liksidighet lättare eftersom det är mindre förlåtande att luta 😅

Hon var så himla fin! Vi tog det bara som ett litet lösgjörande pass med volter och serpentiner. Följde med fint i båda sidor och var framme för min skänkel. Sen avslutade jag med galoppfattningar och hon satte dem så himla fint. Avslutade med att vända snett över i galopp från höger varv, bryta av och fatta vänster och det gjorde hon galant. Jag bara satt med största smilet och berömde henne med en massa kli och hejarop. Min lilla pälsa ❤️
 
Idag började höstterminens dressyrträningar och jag och Elsa körde det barbacka. Hon var fantastisk och jag föredrar verkligen känslan vi får barbacka, jag får fokusera på min liksidighet och balans samtidigt som hjälperna blir mer tydliga från min sida. Vi tränade lite framdelsvändningar (där jag är helkass, måste träna mer 😂), alternerande volter längs mittlinjen och serpentiner. Sedan lite galopp i avslutet som var drömmigt rund 😍 Vi lyckas hålla rakheten bättre och bättre överlag i traven även om hon skjuter in från sargen ibland i vänster varv. Men vilken häst hon utvecklas till, tränaren sa till oss och nästa ekipage att det är inte många fyraåringar som är så coola och trevliga och de andra utbrast mest "Va, är hon bara fyra??". Luddfoten ❤️

20240826_191426.jpg
 
Här har det varit en liten svacka med båda fyraåringarna, jag bytte hage och släppte dem där jag ridit förut och tänkte att då är det bara att rida i den andra i stället där de gått på bete till nu. Men nix! Pötsligt tyckte båda två att det var MYCKET SKRÄMMANDE att vara ensam med människan där ute på detta öppna fält där man alltid går med kompisarna annars, och gnäggade och blev helt spända.

Så jag graderade ner till tömkörning vilket fortfarande var mindre kaos, en stegrade sig och en slet sig. Så då graderade jag ner ett hack till, till att träna "groundwork" tills de bara sänkte halsen och nacken och stod stilla i den plötsligt väldigt kusliga hagen.

Dominus. som är särskilt lätt att glädja med övningar som han förstår och kan vara duktig på, tyckte detta var superkul och vill visa hela tiden hur fint han kan sänka nacken och halsen. Så då blir han ju också avslappnad och vips så går det bra igen även i Läskiga Hagen! Faktiskt ännu bättre än innan det här lilla strulet. Darwins kroppsspråk är lite mer diffust mht att hans hals är bredare än den är lång så svårare att läsa honom tydligt på det sättet, men på något sätt funkade det att få tillbaks honom också till ett vettigt ridläge. Nu ska vi bara försöka hålla igång innan höststormarna drar in och kvällarna blir alltför mörka och eländiga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 814
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 207
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 416
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 050
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp