Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är han här 😍. Det gick väldigt smidigt, otroligt trevligt temperament. Tror det är rastypiskt.

Min mustang och shettis flyger runt i sin hage men han tittar mest lite förstrött på dom 😂. Jag hoppas dom blir bra kompisar, så jag kan handhästa mustangen. Men dom ska få gå bredvid varandra i några dagar först innan jag provar släppa ihop, mina grabbar gillar att springa fort och mycket, så det känns lite oschysst att låta nya flytta och köra megarace på samma dag... Han kan få landa lite först.

Snart bär det av för att hämta min prickiga sommarponny 😍😱🥳!

En 160cm knabstrupper, och målet är att jag ska sätta igång mig själv, han, och min mustang (som är ponny på riktigt och som dottern ska få ärva som ridhäst).

Sadelkammaren har fyllts på med "riktiga" dressyrgrejer, och jag har nästan en identitetskris över det 😂. Vem kommer jag ens vara när jag rider runt byn på dressyrhäst med dyr märkessadel och märkesträns, istället för mina bohemiska bomlösa och bettlösa grejer...

Men han är en oerhört snäll, mild, och mjuk gubbe och vi passar väldigt bra ihop i ridningen. Allt blir liksom mjukt och lätt, lätt i handen, lätt för hjälperna, mina höfter mjuknar, det känns bara rätt liksom.

Vilken tur jag har som får den här möjligheten 💕.
Grattis! Elsker Knabstrupere:love:

Ärtan fortsätter att leverera en härlig känsla och vi blir mer och mer samspelta 😍
Red en riktigt bra dressyrträning i början av veckan. Hon är alltid jättefin och jag börjar undra när det ska gå lite dåligt 😆
Varje gång jag kör hem är dry med känslan att det här var bästa träningen ever! Det är så himla roligt, hon är så positiv, gör sitt bästa hela tiden och ger en härlig känsla från början till slut.

Även hoppningen går stadigt framåt. Hon hoppar allt utan att tveka, plank, grindar, vattenmatta osv. Vi hoppar fortfarande lågt, typ 80 cm men det är oviktigt. Nu har jag kunnat länga ut tygeln en bra bit, hittat en större galopp och ett mycket bättre flyt. Hon är fortfarande het men hon slappnar av i det istället för att bli hetsig och studsa fram på tvären. Hon letar hinder, suger tag och vill hoppa. Jag börjar även hitta tillbaka till min känsla, kan vara stilla och bara vänta på att att hindret kommer till oss.
Så himla kul!

Sen rider vi såklart ut, det är vad vi gör mest 😄
Alltid lika glad och pepp på att komma ut på tur, även i regn och halv storm.

Var ute på en timmes promenad dagen efter hoppträningen. Hon är så chill som bara lunkar på i grimma ❤️
1000023877.webp

Red en kort sväng på lillhästen, han kändes lite seg men skötte sig bra.
Borstade tvååringen, det var skönt tyckte hon.
Åkte bort och hälsade på den stora som är på bete på andra sidan stan och hon såg välmående ut. Fick sig en avborstning också.

Igår hade vi vår avslutande dressyrträning då tränaren sen har sommarledigt fram till augusti och vi avrundade verkligen på topp. Elsa var mjuk och jämn i bägge sidor vilket är kul när man får så snabba kvitton på arbetet med backträning, tömkörning etc. Och kul att tränaren verkligen ser det också. Det var dock varmt och kvavt i ridhuset så vi blev snabbt svettiga och trötta 😅

Vi provade lite travlinjer från början av LB:2 och uppridningen satte vi spikrakt konsekvent vilket var superkul att få till. En dag ska jag lära mig rätt storlek på volter också.

Nu är det vila två dagar och lite lätt WE-träning på torsdag. Sen ska vi nog ha fokus på markträning ett tag. Hel semester är svårare att lägga in när de går på mer och mer gräs.
20240617_183732.webp

Mitt i gnäggande efter passet då hon tyckte sommarbeteshästarna skulle komma närmare 🦄

1000015866.webp

Nu har vi börjat promenera runt byn, stooora kliv, extremt mycket att titta på, men han är verkligen stabil och har liksom väldigt små reaktioner. Vi hann möta en hund som sprang fram till oss, en fest på en altan, bilar, och en tom fårhage.

Han märker dom ju och kan visa oro men det är liksom med pyttesignaler? Mustangen är en drama queen i jämförelse, med stora uttryck och mycket fnork.

På søndag måtte jeg ri dressur alene for trenern ble syk, men hei hvilke framsteg hun har. Vi red stort sett med ettergift I nakken i skritt, og jeg kunne flytte henne utover i volten for innvendig sjenkel. Traven går ikke like stabilt, men selv om hun ikke har ettergift, så merker jeg at hun bærer seg selv på en helt annen måte, så er optimistisk for framtiden. Om jeg bare kunne få henne til å galoppere på banen...
I dag red vi ut med selskap og gikk forbi der hun hadde stukket ut med medrytteren på torsdag. Leide forbi og hun var tydelig engstelig men gikk pent og fikk belønning. På veien hjem fikk vi travet litt og, så en vellykket tur.

Bifogade filer

• 20240614_164036.webp
    20240614_164036.webp
    473,9 KB · Visningar: 26
Idag var vi på KM och det blev ett godkänt 65% resultat i minimästerskapet, dvs en LD:4. Våra mål var a) komma in på banan och b) komma ihåg programmet så allt utöver det var bonus. Det var så många hästar att kolla på på framridningen så när vi kom in i ridhuset var Elsa slut i rutan så det blev ganska segt, lite utåtställd stundvis och ville helst stanna och kolla på blommorna längs kortsidan.

Även om jag kunde ridit mycket bättre själv så är jag väldigt nöjd med att ha överlevt min absolut första "riktiga" tävling. Detsamma gäller ynglingen Elsa som uppförde sig exemplariskt 🥰

20240623_171124.webp

Trött hängläpp-puss 🦄

I måndags var vi och tränade dressyr, Ärtan var superfin! Säger samma sak efter varje träning men hon är verkligen jättefin och så himla rolig att rida 😍
Hittade en väldigt bra känsla i öppnan. Så glad att känslan är på väg tillbaka på riktigt, när jag inte behöver se att det är rätt utan verkligen känner att det är rätt, lagom tvärning, böjning och steglängd.

Tränade hoppning i torsdags. Förra träningen red jag alldeles för dåligt 😅
Ärtan är väldigt ärlig, hon gör alltid sitt bästa, hoppar hur det än blir och är en riktig fighter. Att då sätta henne i skiten känns verkligen inte bra även om det inte är höga hinder.
Den här gången red jag mycket bättre, fokuserade på att bara räkna takten för att kunna hålla en jämn galopp. Hade mycket bättre kontakt och gav henne bättre förutsättningar.
Hon tittade till på en ifyllnad och hoppade med mycket mer kraft än jag väntade mig så hon knäckte mitt finger med sin hals 😆
Jag kände såklart redan då att det inte gick bra med red såklart hela träningen ändå.
Har skadat fingrar förut och så länge de är raka ser jag ingen anledning att belasta vården med det.
Det är fortfarande blått och går inte att böja men så länge jag tejpar vid ansträngning så funkar det.

Igår tänkte jag dock att det inte var så farligt och red dressyr utan att tejpa.
Kände av det lite men var så koncentrerad att jag inte tänkte så mycket på det.
När jag hoppade av däremot, my god! Trodde jag skulle svimma, mådde så jävla illa och hade sjukt ont. Det var ingen bra idé alls.
Men efter att ha tejpat igen blev det bättre 😁

Nu rider jag ut ett par dagar och låter fingret vila lite då kan jag nog hoppa igen senare i veckan.
1000024810.webp

Elsa fick åka på tömkörningsträning idag och det var mycket nyttigt för oss båda. Tränaren tömkörde hela passet och Elsa tuffade på ordentligt, hon har ju en del tryck när hon vill. Vi siktar på mer eftergift och bärighet och jag tycker hon kom väldigt långt bara på detta passet. Fick även med en hel del tips om hur jag ska tänka med utrustning, tömsättning, övningar och så. Så det blir nog att boka in fler pass för tränaren, idag fick jag en del av träningsavgiften betald av klubben då det arrangerades via dem vilket var väldigt kul. Kul med sådana förmåner :love:

Hoppträning idag och det gick så jäkla bra 🤩
Jättebra galopp, jag höll rytmen och Ärtan gjorde så fina språng med bra distanser.
Tränaren utbrast, vad är det som händer?! Varför har du inte ridit såhär hela tiden!
Ja, varför har jag inte det 😆
Tyvärr åkte en tjej av sin häst och de fick ringa ambulans ☹️
Så det blev ett väldigt abrupt slut, hoppas såklart det gick bra för henne.
Självklart tycker jag synd om henne även om den egoistiska delen av mig tycker det var retligt när det gick så himla bra idag 😅

20240629_203313.webp

Post-tömkörningspass Elsa som tycker jag är mest störig med mitt fotograferande på vägen hem.

Vår period av arbete från marken går vidare, igår promenad och idag ett pass på banan med en riktig tömkörningsgjord som vi köpt begagnad.

Elsa lär sig så himla snabbt med hur jag vill ha kontakt, eftergift och energi i steget. Även om ett framben skrapar demonstrativt i början när jag väntar ut halten då hon tycker att hon gjort vad jag bett om och att vi nu kan göra något annat 😂 Men när hon fattar vad jag menar så sätter det sig snabbt i repetitionerna. Jag försöker lägga om lite röstkommandon också som kan underlätta i dressyren också, utandningsljud i halten bl.a. Så kan man ha röststöd som inte är lika självklara på tävling sen, ett tips från tränaren senast vilket känns smidigt. Träningen verkar också ha satt sig i hennes muskelminne, så skönt när en riktigt rutinerad kan ta tömmarna och visa och prata kring vad de letar efter, varför de gör si, hur de tänker med så. Nu sätter hon en jättefin form på direkten, så glad man kan bli över lite hållning på ett djur.

Imorgon ska det bli skyfall a la orange vädervarning här så det blir nog vilodag 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 043
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 806
Senast: TantAgda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
634
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 588
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar