Nu var det länge den jag skrev här. Har haft min lilla Ärta i ett halvår nu och är så glad över min lilla häst
Hon har då många fina sidor, är alltid rolig att rida, glad och positiv. Hennes minus är främst förmågan att lyckas trampa på sig själv eller skada sig på allt
Har aldrig haft en häst som haft så många sår på benen. Som tur är har hon varit tålig, allt har läkt snabbt utan komplikationer. Nu har hon återigen fått ett rejält tramp på ett bakben
Än så länge är det iallafall inget som stört vår träning. Bara tvätta, hålla koll och rida på som vanligt till det läker och nästa sår kommer på något annat ben.
Hon går i en stoooor hage, gruppen är harmonisk, hon är väldigt välbalanserad att rida, har bra koll på sina fötter när man rider men ute i hagen verkar hon helt lost när det kommer till ordning på benen. Inte springa över stenar, gå rakt genom buskar osv
Men bortsett från att hon är en drulla är hon toppen!
Jag köpte en Cheval aluline 1,5 hästar som hon verkligen gillar. Hon lastar sig själv och står helt stilla och äter hö. Åker ensam och tränar dressyr varannan måndag. Varje träning är ett lyckorus!
Vi tränar på la-nivå, hon är stadig, lydig och jag kan fokusera på min ridning och får känna mig duktig. Hon gör alltid sitt bästa och varje gång vi kommer in i ridhuset blir hon superfokuserad på sin uppgift.
Hon är alltid het, speciellt hemma på vår stora utebana där det står många hinder uppställda men på träning får vi ett helt annat fokus.
Hon kan sin grejer vilket är väldigt skönt. Vi kan rida ut en vecka och bara leka, klättra på terrängbanan, galoppera snabbt i skogen och sen dagen efter åka och träna och hon kommer ändå ge samma mjuka, fina känsla.
Är med på hoppträning lite då och då. Det går framåt, hon tycker det är jättekul att hoppa. Blir lite vikt fortfarande mellan hindren men vi kämpar på.
Eftersom jag inte har några tävlingsambitioner nu så är målet att ha roligt, inte hoppa höga hinder.
Vi har även varit på terrängträning. Då blev hon tyvärr lite skrämd på första hindret. Tittade till och slog i, liten kulvert och inget dramatiskt islag. Men vi valde att inte pressa henne att hoppa mer den dagen. Istället hoppade vi typhinder, grav, bank, upp och nedhopp i vatten. Det gjorde hon jättebra och tyckte var väldigt kul. Ibland får man ändra planen, det viktiga är att hästen får en positiv upplevelse. Jag tror inte det kommer vara några problem att hoppa terränghinder, hon behöver bara lite tid och förstå vad och hur hon ska göra.
Finaste hästen
Visa bifogad fil 144027