Uppdateringstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det var definitivt inte lätt att hitta någon då när jag flyttade hit 🙈 Nu borde det i alla fall finnas någon till i mitt precisa närområde, då min hovslagare har haft i alla fall två olika elever med sig i perioder som nu är/snart är färdigutbildade. Men allmänt svårt det där att komma till en helt ny plats och inte ha någon koll på de lokala hovslagarna, veterinärerna etc. :cautious:
Just detta får mig att tveka inför att flytta närmare jobbet, orkar inte roda med ny hovslagare etc..

Polering pågår!
Första bilden har jag börjat, andra är klar. Skillnaden 🌟
Jag har aldrig gjort något liknande och kör för hand så det var lite klurigt i början. Men nu har jag hittat tekniken 😁
Väggarna kommer behöva bytas framöver, det är absolut inte akut utan bara lite mjukt baktill i nedkant och lite runt ett par bultar. Går att köpa vita laminerade väggar här till bra pris. Tror det skulle kunna bli rätt snyggt med svarta dekaler på 🤔
Har en händig morbror och en händig sambo som får stå för själva bytet 👨‍🔧
Golvet är nytt och luckan är fräsch.
IMG_20230830_131615.webp

Såhär ser krokarna ut, de sitter som berget nu men frågan är hur de kommer klara temperaturförändringar. Blir spännande att se 😁
De är tillräckligt stora för att hänga träns på.
De var inte dyra så helt klart värt försöket.
IMG_20230829_115301.webp

Älskar verkligen det här stallet 😍
Mycket mark och stora hagar med vindskydd. Lång utevistelse, bete under sommaren, 16kvm boxar utan galler, 10 minuters promenad till anläggning med 50 * 65 m utebana och 20 * 60 m ridhus med bra tillgänglighet, terrängbanan ett par kilometer bort, massa ridvägar, gångavstånd hemifrån och världens bästa stallägare ❤️

Hur kan man inte trivas här 💞
IMG_20230830_100711.webp

Vi har tagit det lugnt senaste veckan.

Uteritt tisdag. Inga konstigheter, 90 min. Jobbade mycket skritt-trav.

Onsdag, dressyr med fokus övergångar. Jag passade på att rida med musik vilket var bra för mig, då håller jag uppe min energi (jag kan bli lite lat 😅). 45 min.

Fredag tog vi en barbackaskritt, typ 50 minuter.

Idag markträning. Coben tycker det är så roligt så vi satsade på det nu när vi tagit oss en lugn vecka. Plockade fram lite bommar och konor och jobbade på att ta oss an dem på olika sätt.

Så vi har varit lugna på det senaste, men det får man vara ibland med.

I dag var siste dagen med 25 min skritting, og neste uke er det 30 min og jeg får lov til å sette meg på henne.
Vi brukte de 25 min på banen i dag med target og taugrime så hun ikke skulle løpe. En stund siden jeg gjorde en ren target trening, og i dag lærte hun noe nytt. Vi begynte vanlig, men så kastet jeg target pinnen og sa target (ga henne helt langt tau, det er 4 m) og hun gikk og fant target'en :bump:
Så stolt av min smarte unghest!!

Lite stiltje här i tråden 😊
Jag är i stallet nästan varje dag och pysslar bara för att det är så trevligt. Är klar med poleringen av transporten. Satt upp en spegel och ett par krokar på dörren till sadelkammaren. Smidigt att kunna hänga jackan där och se vilket kaos det har blivit av min lugg när hjälmen åker av 😆
IMG_20230925_092225.webp

Idag gick jag igenom mitt stallapotek och slängde massa saker som gått ut och som aldrig används. Ska beställa kompresser, sårtvätt, gasbinda och ett par klisterbandage, sen är det nog komplett. Flyttade ner flaskor och burkar som används ofta till rullvagnen.
Älskar att sortera och organisera 😁
IMG_20230925_101235.webp

Kul @Ketrawzc !
Jag velar fortfarande på om jag ska anmäla till en sista dressyrtävling eller inte. Red i fredags, inte speciellt hårt eller länge, men fick inte mer ont efteråt så det var skönt. Svårt att veta status om en vecka när tävlingen är dock..
Att vara gravid är verkligen speciellt, man vet liksom att man bara kommer bli sämre men inte när eller hur mycket 😬

@Bison Jag skyller på den andra allmänna hästtråden, vet liksom inte vilken man ska favorisera själv 😅

Idag provade vi ett sidepull som vi köpt hem speciellt för tömkörningen och tänkte att vi får väl se om förhållningar funkar för ridning på galopprundan och det gjorde det minsann! Vi mötte även en bil på rundan, vilket var högst ovanligt då det är en grusad slinga runt bara. Men det var bara skogsägaren som monterade ner något staket, Elsa stod blickstilla när vi stod i skogsbrynet och pratade lite vid mötet. Hon fick beröm av föraren som vi tog med oss också, lite malliga får vi vara ibland.

Kanterna på stigen idag var väldigt konstiga idag då det blåste och saknades staket (det låg istället ihoprullat som hästmördarrullar???). Några peppande ord av "varsågod, du får peta på det" så var det istället helt plötsligt svårt att få Elsa att *inte* klättra upp på det. Kul med nyfiken häst som vågar överkomma lite rädsla.

Vi skrittade ute på åkern idag igen. Det var lättare för mig att andas den här gången :p Fröken var dock rätt spänd idag, så jag tog det lugnt och lät det bli en kort tur.

På eftermiddagen kom fysion för att ge pensionären massage. Det var, som alltid, mycket uppskattat! Har turen att ha en fysio som vi haft i typ tre år nu, och hon är verkligen guld värd. Alla hästarna gillar henne (och vi människor med!).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 069
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 919
Senast: TantAgda
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
13
· Visningar
835
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 619
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar